عبارات ضروری زبان ارمنی در سفر

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
عبارات ضروری زبان ارمنی در سفر

همیشه در سفر به کشوری جدید که زبان آن‌ها را نمی‌دانید اطلاع از برخی کلمات اصولی و اساسی ایده‌ای عالی و کارآمد است. به خصوص این که مردم محلی وقتی می‌بینند بازدیدکنندگان غیر بومی به زبان آن‌ها صحبت می‌کنند، خوشحال شده و به گرمی پاسخ آنان را می‌دهند. ارمنستان کشوری کوچک با زبان رسمی مخصوص به خودش است. مردم محلی خیلی با زبان انگلیسی آشنایی ندارند. بنابراین در تور ارمنستان بهتر است برخی عبارات ضروری و مهمی که به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید را بدانید.

سلام و احوالپرسی

سلام: Barev dzez

سلام و احوالپرسی در ارمنستان اهمیت دارد. آن‌ها همچون ما ایرانی‌ها که به جایی ورود می‌کنید با صاحب مغازه و یا میزبان احوالپرسی می‌کنیم آن‌ها نیز هنگام ورود به مغازه، موزه یا رستوران با همه احوالپرسی می‌کنند. Barev dzez نسخه رسمی ارمنی "سلام" است، بنابراین اگر با یک دوست محلی و آشنا را ملاقات می‌کنید، می‌توانید بگویید barev. سلام و احوالپرسی بخش مهمی از فرهنگ ارمنستان بوده و پایه برقراری ارتباط بین آن‌ها را تشکیل می‌دهد. مردم ارمنستان افرادی مهمان‌نواز و صمیمی هستند و حال و احواپرسی ارمنی شما تاثیر فراوانی بر کیفیت ادامه گفتگوی شما خواهد داشت.

ممنونم: Shnorrhakalutsjun

احتمالا دانستن کلمه "متشکرم" در زبان محلی دومین جمله مهم در هنگام سفر به مقصد جدید است. در ارمنی تلفظ این کلمه ممکن است دشوار به نظر برسد، اما عادت به آن آسان است و با چند بار تکرار به راحتی می‌توانید به آن عادت کنید. البته این کلمه بیشتر یک نسخه رسمی است و هنگامی که می‌خواهند بسیار مودب باشند از آن استفاده می‌شود. مردم محلی همچون ما ایرانی‌ها از نسخه غیررسمی، (که کلمه‌ای فرانسوی است) merci استفاده می‌کنند. پس به عنوان پیش فرض شما برای تشکر کردن هیچ مشکلی نخواهید داشت.

بله، نه: Ajo ،votsh

بعضی اوقات، ممکن است به مکانی بروید که آن‌ها انگلیسی صحبت نکنند، بنابراین دانستن "بله" و "نه" به زبان ارمنی ممکن است مفید باشد. تلفظ این کلمات نیز بسیار آسان است و در یادگیری آن مشکلی نخواهید داشت. مخصوصا در خرید کردن و یا رستوران رفتن دو کلمه بله و نه می‌تواند مشکلات شما را حل کرده و کمی کمک حال شما باشد.

 

گشت و گذار فرهنگی در ۶ مکان هنری ایروان

ببخشید...: Neerhorutsun

اگر می‌خواهید از کسی چیزی بپرسید یا به راحتی از او بخواهید به شما اجازه عبور بدهد، باید کلمه "ببخشید" را بدانید. برای صدا کردن گارسون نیز می‌توانید از این کلمه در رستوران‌ها و کافه‌ها نیز استفاده کنید. البته یک نسخه غیر رسمی هم وجود دارد که در مواقع عادی‌تر از آن استفاده می‌کنند که آن knerek است.

متاسفم: Tsavum em

وقتی می‌خواهید به خاطر چیزی عذرخواهی کنید، مثلاً به طور تصادفی روی پای دیگران قدم بگذارید یا هنگام راه رفتن در خیابان با فردی برخورد می‌کنید، این کلمه را به کار ببرید. به همین سادگی!

لطفا: Khntromem

هنگام سفارش غذا، خرید یا درخواست راهنمایی، دانستن کلمه "لطفا" روشی مودبانه و محترمانه است. بنابراین سعی کنید آن را ملکه ذهن‌تان کنید.

متوجه نشدم: Sa es chem haskanum

در حالت معمول شما ارمنی بلد نیستید و شاید تنها برخی از واژگان اساسی را حفظ کرده باشید. پس وقتی شخصی به شما به زبان ارمنی صحبت می‌کند، می‌توانید بگویید "sa es chem haskanum" تا به او بفهمانید که شما به زبان او صحبت نمی‌کنید.

خدا نگهدار: Goodbye

معمولا وقتی می‌خواهید از جایی خارج شوید و یا موقعیتی را ترک کنید خداحافظی می‌کنید. در ارمنستان هم اوضاع به همین روال است. یعنی خداحافظی کردن نشانه فردی مودب و موجه است. حالا برای یک مکالمه یا موقعیت غیررسمی، به راحتی می‌توانید tsae بگویید و محل را ترک کنید.

 

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارمنستان

در رستوران‌های ارمنستان

می‌توانم منو را ببینم؟: Menyun kbereq

وقتی وارد رستوران می‌شوید، ابتدا سلام کنید، سپس پشت میز بنشینید و از کارکنان منو بخواهید. شما می‌توانید این کار را با گفتن، "menyun kbereq؟" انجام دهید. اگر دوست دارید یک منوی دسر ببینید، می‌توانید بپرسید، 'deserti menyun kbereq؟'.

آب: Jhur

مهم نیست که کجا باشید، چه شام بخورید و چه در یک کافه یا بار نشسته باشید، دانستن کلمه "آب" مهم است. به علاوه، به خاطر سپردن آن آسان است.

ممکنه صورت حساب منو بدید: Hashiveh kbereq

بعد از این که در کافه و یا رستوران از خوردن غذاهای خوشمزه و نوشیدنی‌های گوارا لذت بردید و آماده پرداشت صورت حساب بودید می‌توانید از عبارت hashiveh kbereq استفاده کنید اگر میزبان شما انگلیسی صحبت نمی‌کرد.

 

بهترین ماه‌های سال برای سفر به ارمنستان کدامند؟

جهت‌یابی

می‌توانید به من کمک کنید؟: Indz koqneq

وقتی می‌خواهید از یک رهگذر راهنمایی یا تقریباً هر چیز دیگری بخواهید، خوب است که مکالمه‌ای را شروع کنید که مودبانه بپرسید آیا می‌توانند به شما کمک کنند؟ این عبارت به شما کمک می‌کند تا درست این کار را انجام دهید.

به سمت راست، به سمت چپ: Arch, dzakh

دانستن برخی از کلمات برای پیمایش در شهرها و حومه‌های ارمنستان نیز بسیار مفید است، به ویژه هنگامی که از شخصی راهنمایی می‌خواهید که انگلیسی بلد نیست و شما را با استفاده از زبان محلی راهنمایی می‌کند.

۰۵ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران