معرفی غارهای خربس در سفر به قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
معرفی غارهای خربس در سفر به قشم

قشم از مقاصد جذاب و گرمسیری ایران است که در تمام طول سال میزبان بازدیدکنندگان ایرانی و مسافران خارجی کشورهای همسایه خلیج فارس است. این جزیره زیبا به واسطه داشتن مناظر طبیعی زیبا، پدیده‌های طبیعی و تاریخی از محبوبیت بالایی برخوردار است. یکی از زیبایی‌های طبیعی این جزیره غارهای طبیعی خربس هستند که در فاصله 15 کیلومتری قشم در مسیر روستای خربس و روستای رمچاه واقع شده است. این پدیده طبیعی دیدنی یکی از مهم‌ترین نقاط توریستی قشم محسوب می‌شود و در برترین‌های تور قشم قرار گرفته است. در این مقاله به معرفی این جاذبه مشهور می‌پردازیم.

 

معرفی غارهای خربس

غارهای خربس در واقع یک غار با 4 دهانه ورودی است که از درون همگی آن‌ها به هم متصل هستند و راه دارند. در مورد این غارها افسانه‌های زیادی وجود دارد که مردم محلی نقل می‌کنند. همین که در درون دالان‌های این غار قدم برمی‌دارید به دنیایی از افسانه و داستان می‌روید که پر از حرف‌های ناگفته و رازهای نشنیده است. اما جدای از این‌ها غار خربس از لحاظ تاریخی برای قشم بسیار با اهمیت بوده و اطلاعات زیادی برای ما محفوظ نگه داشته است. این غار در امتداد رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته و به نوعی محل اتصال کوهستان و دریا محسوب می‌شود. به علاوه این غار به عنوان منبع مهمی برای دوره‌های زمین شناختی محسوب می‌شود. با وجود تمامی این دلایل همه ساله تحققان، تاریخ دوستان و مردم کنجکاو در سفر خود به قشم از این غار دیدن می‌کنند.

 

سفر دریایی هیجان‌انگیز از بندرعباس به قشم

مشخصات غارهای خربس

غار خربس از بیرون با 4 ورودی به صورت یک رشته غار دیده می‌شود، اما در داخل همگی آن‌ها به هم متصل هستند. داخل غار دالان‌هایی وجود دارد که بر اثر فرسایش به وجود آمده‌اند. ارتفاع کف تا سقف غارها و دالان‌ها بین 30 تا 20 سانتی‌متر متغییر بوده و بر روی دیواره‌های آن‌ها کنده کاری‌هایی دیده می‌شود. محققان می‌گویند این غار در دوران کهن پرستگاه مهرپرستان و معبد الهه آب بوده است. البته چیزی که امروزه می‌بینیم با اصل آب در سال‌های بسیار دور نیز متفاوت بوده و تغییر کرده است. با تمام این‌ها وقتی بین دالان‌ها قدم می‌زنید به وضوح می‌توان رد تمدن‌های گذشته و فرهنگ و تاریخ‌شان را درک کرد. وقتی از بیرون به این غار نگاه می‌کنید بسیار محقر و گلی به نظر می‌رسد، اما توصیه می‌کنیم اصلا گول ظاهر آن را نخورید زیرا درون آن دنیایی ورای واقعیت کشف خواهید کرد. شما می‌توانید به وضوح روزنه‌ها، چشمه‌ها، و کنده کاری‌های بسیار زیادی را در دیواره‌های پیدا کنید که نشان از فرهنگ و تمدن مردم دوره‌های مختلف دارد.

خربس عجایب هفتگانه قشم

جالب است بدانید که این غار عجیب و پر رمز و راز یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم محسوب می‌شود. خربس بر بالای صخره‌های مرجانی در دامنه کوهی در قسمت ساحل جنوبی جزیره قشم واقع شده و نمایی بسیار زیبا و دیدنی ارائه می‌دهد. وارد غار شوید و همه چیز دنیای بیرون را پشت سر بگذارید اینجا چیزی جز شما و افسانه‌ها وجود ندارد. در همان ابتدا حوضچه‌هایی را خواهید دید که برای جمع‌آوری آب باران احداث شده‌اند. این برکه‌ها همیشه از آب پر هستند مگر زمانی که برای مدتی باران نباریده باشد. یکی از دلایلی که فضای داخلی غارها خنک و مرطوب است همین ویژگی آن است. فکرش را بکنید در روزی گرم و آفتابی پس گشت و گذار زیر آفتاب گرمسیری بازدید از این غار چه حس فوق‌العاده‌ای می‌تواند داشته باشد. با اولین نسیم خنکی که به صورت‌تان بوزد احساس می‌کنید، جانی دوباره گرفته‌اید و این فوق‌العاده است.

 

معرفی ۴ هتل لوکس در جزیره قشم

راز و رمزهایی درباره غار خربس

درباره غار خربس اطلاعات متنوع و ایده‌های مختلفی وجود دارد و با قاطعیت نمی‌توان گفت حق با کدام گروه است. دسته اول که نقل قول مشهورتری محسوب می‌شود می‌گویند این غار به عنوان پرستگاه مهرپرستی در دوران باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. بعضی می‌گویند غار مکانی برای استوان زرتشتی‌ها بوده در حالی که آخرین گروه معتقدند این غارها جایی امن و به عنوان پناهگاهی برای بیخانمان‌ها و یا حملات دشمن مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از آنجایی که از عمر این غار بسیار می‌گذرد، می‌تواند تمامی موارد درست بوده باشد و از آن در هر دوره‌ای به نحوی استفاده شده باشد.

البته با توجه به اینکه این که غار تبدیل به جاذبه توریستی شده کنده کاری‌های جدیدی توسط هنرمندان در دیوارها ایجاد شده تا جایی که به اصالت آن صدمه‌ای وارد نشود.

 

معرفی بوتیک هتل فولتون قشم

امکانات امروزی غار خربس

یکی از چیزهایی که در بازدید از جاهای مختلف، مردم به آن‌ها توجه می‌کنند، داشتن امکانات رفاهی است، مخصوصا خانواده‌هایی که دارای فرزند هستند بدون داشتن امکانات اولیه دچار دردسر می‌شوند. خوشبختانه برای غار خربس و اطراف آن امکاناتی در نظر گرفته شده است. مثلا سرویس بهداشتی تمیز با لوازم بهداشتی، پارکینگ و برخی نقاط خرده فروشی در اطراف این غار وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

۱۶ شهریور ۱۳۹۹

نظرات کاربران