معرفی حمام رومی‌ آنتالیا در سفر به ترکیه

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
معرفی حمام رومی‌ آنتالیا در سفر به ترکیه

اکثر گردشگران آنتالیا را با سواحل زیبا و جاذبه‌های گردشگری طبیعی خیره‌کننده آن می‌شناسند. اما باید بگوییم که گردشگران تور آنتالیا می‌توانند از بناهای تاریخی و قدیمی این شهر زیبای ترکیه نیز دیدن کنند. یکی از این مکان‌های جالب حمام رومی‌ها هستند که با بافتی قدیمی و سبک معماری خاصی که دارد هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد. در این مقاله شما را به خواندن مطالبی به منظور آشنایی با حمام رومی آنتالیا دعوت می‌کنیم.

 

حمام رومی آنتالیا (Roman Baths Antalya)

حمام رومی آنتالیا درمنطقه‌ای مشرف به منظره ساحلی شهر قرار گرفته است. علاوه بر اهمیت تاریخی و باستان‌شناسی که این حمام دارد محوطه اطراف و چشم‌انداز فوق‌العاده آن نیز باعث شده تا بینندگان را شیفته خود کند. به طوری که امروزه با تاسیس رستوران‌ها و امکانات گردشگری و فضای سرسبز مشرف به دریای مدیترانه که دارد به یکی از مناطق توریستی آنتالیا تبدیل شده است. این حمام منحصر به فرد در دوران حکومت رومیان در شهر ساحلی آنتالیا ساخته شد. نکته جالب توجه اینجاست که در آن دوران این حمام مکانی برای شست و شو نبوده بلکه درباریان به منظور تفریح و سرگرمی از آن استفاده می‌کردند. البته بخشی از حمام نیز به بردگان آن دوران تعلق داشت که ورودی کاملا مجزایی داشت.

 

۴ مسجد معروف آنتالیا با معماری تاریخی

تاریخچه حمام رومی آنتالیا

حمام رومی آنتالیا که متعلق به قرن ۳ میلادی است، این روزها به دلیل زیبایی و سبک خاصی که دارد موفق شده تا توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند. مهم نیست که در چه گروه سنی و چه سلیقه‌ای هستید. بدون شک شما شیفته این حمام قدیمی خواهید شد. این حمام دیدنی در طول تاریخ شاهد فراز و نشیب‌ها و حوادث بسیاری بوده است. به طوری که حدود ۳ قرن بعد از ساخت آن آتش‌سوزی بزرگی در آن رخ داد و بسیاری از بخش‌های حمام آسیب دید. اما به دلیل اهمیت تاریخی که داشته مورد بازسازی و مرمت واقع شده و شکل امروزی که بازدیدکنندگان مشاهده می‌کنند را به خود گرفت. در نهایت در سال ۱۹۶۲ درهای حمام رومی آنتالیا به عنوان یک بنای تاریخی و موزه باستان شناسی به روی علاقه‌مندان باز شد. امروزه این حمام در لیست ارزشمندترین آثار تاریخی کشور ترکیه قرار گرفته است.

 

سبک معماری حمام رومی آنتالیا

بنای حمام رومی آنتالیا دارای سبک معماری به خصوصی است. به طوری که در دیواره‌های آن سنگ‌کاری‌های بسیار زیبایی که از سنگ‌های ریز و درشت ساخته شده است به چشم می‌خورد. علاوه بر آن ستون‌های ساخته شده از جنس سنگ مرمر از دیگر جذابیت‌های این بنای تاریخی است. آنچه باعث زیبایی بیشتر این بنا شده است دیوارهایی هستند که از نمای بیرون از آجر ساخته شده و از درون به جنس سنگ مرمر هستند. در این حمام طاق‌های زیبایی نیز به چشم می‌خورند که دارای گچ‌کاری‌های بسیار ظریف و دیدنی هستند. در کنار مشاهده و لذت بردن از طراحی این حمام علاقه‌مندان می‌توانند به مشاهده یکسری از آثار ارزشمند تاریخی که در موزه حمام گردآوری شده‌اند بپردازند.

 

برج ساعت آنتالیا، نمادی از گذشته‌ی تاریخی این شهر

 اجزای حمام رومی آنتالیا

حمام رومی آنتالیا در قرن سوم میلادی به منظور ایجاد مکانی برای تفریح و سرگرمی افراد ساخته شده است. بنابراین این حمام خاص دارای ۵ بخش اصلی می‌باشد. این بخش‌ها عبارتند از:

  • اتاق مخصوص آب سرد
  • اتاق مخصوص آب گرم
  • اتاق بخار
  • اتاق سونا
  • استخری

نکته قابل توجه این است که با توجه به اینکه حمام رومی آنتالیا از قدمت بسیار زیادی برخوردار است تمامی بخش‌های آن مجهز به سیستم گرمایشی هستند. همچنین علاوه بر موارد گفته شده اتاق‌هایی نیز به عنوان رختکن ساخته شده‌اند.

مسیر دستیابی به حمام رومی آنتالیا

حمام رومی آنتالیا در خیابانی به نام لیمان در این شهر ساحلی واقع شده است. با توجه به اینکه این مکان این روزها به یک منطقه توریستی و تفریحی برای مسافران تبدیل شده است به راحتی قابل دسترسی است. به طوری که گردشگران به دلخواه خود می‌توانند یکی از وسیله‌های نقلیه عمومی را انتخاب کرده و مسیر این حمام را پیش بگیرند. خوشبختانه جهت ورود به آن احتیاجی به تهیه بلیط ورودی نبوده و تمامی افراد می‌توانند به صورت رایگان از آن دیدن کنند. به منظور بازدید از حمام رومی آنتالیا کافی است تا فقط نیم ساعت از وقت خود را به آن اختصاص دهید. فراموش نکنید که ساعات کاری حمام برای بازدید در تمامی روزهای هفته از ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰ است.

 

گشت و گذاری تاریخی در آنتالیا

۱۵ شهریور ۱۳۹۹

نظرات کاربران