آشنایی با کلیسای جامع گوا در سفر به هند

جاذبه‌های گردشگری گوا
آشنایی با کلیسای جامع گوا در سفر به هند

گوا یکی از شهرهای زیبای ساحلی هند است که علاوه بر توریست‌های خارجی گردشگران داخلی نیز آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند. اما آنچه تور گوا را برای گردشگران جذاب‌تر می‌کند، جاذبه‌های گردشگری متنوع آن به غیر از تفریحات ساحلی در گوا است. یکی از این مکان‌های دیدنی کلیسای جامع گوا بوده که در حقیقت قدیمی‌ترین کلیسای شهر به حساب می‌آید. اگر فکر سفر به گوا را در سر دارید در این مقاله همراه ما باشید تا به غیر از شنا و سرگرمی‌های آبی فرصت بازدید از کلیسای جامع را برای خود ایجاد کنید.

 

کلیسای جامع گوا (Se Cathedral Church Goa)

کلیسای جامع گوا به عنوان قدیمی‌ترین کلیسای واقع در این شهر شناخته می‌شود و یکی از دیدنی‌ترین نقاط گوا در هند است. به همین دلیل علاوه بر محوطه و سبک معماری زیبا و خاصی که دارد توانسته است توجه مسافران گوا را به خود جلب کند. برای پی بردن به اهمیت این کلیسا جا دارد به قرار گرفتن نام آن در فهرست جهانی یونسکو اشاره کنیم. بازدیدکننده‌ها بعد از مشاهده بنای کلیسای جامع گوا می‌توانند مدتی را در محوطه زیبا و خوش منظره آن گذرانده و از آب و هوای دلنشین این منطقه لذت ببرند. از دیگر مشخصه‌های این کلیسای باشکوه می‌توان به مساحت بزرگ آن اشاره کرد. به طوری که به عنوان بزرگترین کلیسای قاره آسیا شناخته می‌شود. بسیاری از بومیان آن را سانتا کاترینا نامیده و با همین نام می‌شناسند.

 

تاریخچه ساخت کلیسای جامع گوا

اولین اقدامات برای ساخت کلیسای جامع گوا در سال ۱۵۶۲ میلادی انجام شد. ساخت این کلیسا چندین دهه به طول انجامید و در نهایت در سال ۱۶۱۹ تمام شد. بودجه‌ای که برای بنا کردن این کلیسا اختصاص یافت توسط خزانه سلطنتی و غنایم به دست آمده از جنگ تامین شد. از همان روزهای اول تاسیس این کلیسای بزرگ و باشکوه توجه بسیاری از افراد به آن جلب شد. امروزه نیز به عنوان بزرگترین کلیسای قاره آسیا اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. عظمت و شکوه این کلیسا به قدری زیاد است که هنوز هم پرتغالی‌ها این کلیسا را نشانه‌ای از قدرت و ثروت خود می‌پندارند.

 

اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در گوا 

سبک معماری کلیسای جامع گوا

به دلیل ساخته شدن کلیسای جامع گوا به دست پرتغالی‌ها می‌توان سبک معماری کلیساهای پرتغالی را به وضوح در آن مشاهده کرد. همچنین یکی از اصلی‌ترین دلایل به شهرت رسیدن کلیسای جامع گوا عظمت و بزرگی آن است. از همین موضوع می‌توان متوجه شد که چنین بنای باشکوهی قطعا سبک معماری خاص خود را خواهد داشت. در طراحی و ساخت این کلیسا از معمارهای معروف و برجسته زمان خود استفاده شده است. با ورود به محوطه آن اولین چیزی که توجه بیننده‌ها را به خود جلب می‌کند ساختمان اصلی کلیسا است. این بنا بلندی در حدود ۳۵ متر داشته و عرض آن نیز حدود نیم متر است. در کنار این بنا برج دیگری به بلندای ۷۶ متر قرار گرفته است. البته گفته می‌شود در ابتدا تعداد این برج‌ها دو عدد بوده است. اما در گذر زمان یکی از آن‌ها از بین رفته و امروزه فقط یکی از برج‌ها دیده می‌شود.

 

بهترین گردش‌های روزانه اطراف گوا

قسمت‌های دیدنی کلیسای جامع گوا

کلیسای جامع گوا از چندین بخش دیدنی تشکیل شده است. هر یک از این بخش‌ها به تنهایی دارای جذابیت خاصی برای بازدیدکننده‌ها می‌باشند. از جمله این قسمت‌ها عبارتند از:

  • ناقوس کلیسا

کلیسای جامع گوا دارای بزرگترین ناقوس جهان در بین کلیساها است. همین یک دلیل عامل جذب‌ شدن بسیاری از گردشگران تور هند به این کلیسا است.

  • برج کلیسا

یکی دیگر از دیدنی‌ترین بخش‌های کلیسای جامع گوا، برج سفید رنگ قرار گرفته در کنار بنای اصلی است. البته در اوایل تاسیس تعداد این برج‌ها دو عدد بوده است. اما بعدها یکی از آن‌ها فروریخته و امروزه فقط یکی از آن‌ها باقی مانده است. توصیه می‌کنیم حتما به درون این برج رفته و از تماشای نقاشی‌های فوق‌العاده‌ای که بر روی دیوارهای آن کشیده شده‌اند لذت ببرید.

  • محراب کلیسا

بدون شک مهم‌ترین قسمت کلیسای جامع گوا محراب بزرگ ساخته شده در آن است. البته به غیر از یک محراب بزرگ سه محراب کوچک نیز در آن به چشم می‌خورند که در مقایسه با محراب اصلی از اهمیت کمترین برخوردار هستند. این محراب با سنگ‌های گرانقیمت تزیین شده و مکانی برای راز و نیاز مسیحیان با پروردگار محسوب می‌شود.

  • شبستان کلیسا

به بزرگترین تالار کلیسا شبستان گفته می‌شود. در قسمت مربوط به شبستان کلیسای جامع گوا تصاویر و نقاشی‌های منحصر به فردی از حضرت عیسی (ع) رسم شده است. این شبستان برای مسیحیان مقدس بوده و ارزش معنوی بسیار زیادی دارد.

  • محوطه کلیسا

کلیسای جامع گوا در منطقه خوش آب و هوای شهر قرار گرفته است. به همین دلیل محوطه بزرگ و خوش منظره آن به یکی از مکان‌های مورد علاقه توریست‌ها و عبادت‌کننده‌ها تبدیل شده است.

مسیر دستیابی به کلیسای جامع گوا

در سطح شهر گوا انواع وسیله‌های نقلیه عمومی وجود دارند که استفاده از آن‌ها برای رفتن به سمت کلیسای جامع گوا توصیه می‌شود. گردشگران می‌توانند با توجه به بودجه و سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و به راحتی به کلیسا دسترسی پیدا کنند. اما پیشنهاد ما به شما در طول سفر با تور گوا کرایه ریکشا (تاکسی‌های مخصوص هند) است. همچنین می‌توانید از تورهای درون شهری نیز استفاده کنید. با اینکار علاوه بر کلیسای جامع امکان بازدید از چندین جاذبه گردشگری گوا نیز فراهم خواهد شد. همچنین ناگفته نماند که ساعات کاری این کلیسا محدود به ساعات بین ۷:۳۰ صبح تا ۶:۰۰ بعد از ظهر است. علاقه‌مندان در تمامی ایام هفته می‌توانند به دیدن این بنای تاریخی و مذهبی در شهر ساحلی گوا بروند.

 

معرفی ۵ محله‌ی دیدنی در گوا

۰۸ شهریور ۱۳۹۹

نظرات کاربران