جشنواره کشتی شترها در کوش آداسی

جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی
جشنواره کشتی شترها در کوش آداسی

دیدن جشنواره‌های مربوط به هر فرهنگ و سنتی یکی از جالب‌ترین کارهایی است که می‌توان در طول سفر انجام داد. از آنجایی که این روزها تور کوش آداسی به تورهای مورد توجه گردشگران تبدیل شده است، تصمیم گرفته‌ایم تا یکی از جشنواره‌های جذاب این سحر ساحلی ترکیه را معرفی کنیم. اگر قصد سفر به کوش آداسی را دارید و فستیوال‌ها همیشه برای شما جذابیت خاصی داشته است پس بهتر است تا جشنواره کشتی شترها در کوش آداسی را هرگز از دست ندهید. مطالب این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا با این فستیوال متفاوت و جالب بیشتر آشنا شوید.

 

آشنایی با جشنواره کشتی شترها در کوش آداسی

جشنواره کشتی شترها یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌هایی است که سالانه در ترکیه برگزار می‌شود. این فستیوال که قدمتی دوهزار ساله دارد در شهر ساحلی کوش آداسی ترکیه با شکوه و اهمیت بسیار بیشتری برگزار می‌شود. گفته می‌شود که این مراسم از زمان پادشاهان عثمانی به جای مانده است. به همین دلیل با برگزاری هر ساله آن ترک‌ها سعی می‌کنند تا این سنت و مراسم را زنده نگه دارند. البته شهرهای دیگری نظیر ازمیر، مانیسا، موغلا و دنزیلی و ... نیز وجود دارند که این جشن را به صورت مفصل اجرا می‌کنند. این جشنواره که بیشتر حالت مسابقه‌ای دارد دارای قوانین و ویژگی‌های خاص خود می‌باشد. قبل از هر چیزی بهتر است بگوییم که این مسابقه مکان و زمین خاصی ندارد. بلکه می‌توان در بخش‌های مختلف شهر به خصوص در میدان‌های معروف و یا زمین‌های کشاورزی بزرگ که زمینی صاف دارند برگزار کرد.

برای اینکه شترها همدیگر را زخمی نکنند پوزه‌بند مخصوصی را به آن‌ها می‌بندند. علاوه بر آن تمامی شترهایی که در این جشنواره وجود دارند شترهای نر می‌باشند. همچنین برای اینکه عدالت در مسابقه رعایت شود شترها به صورت دقیقی دسته‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال شترهای تک کوهانه در یک دسته و شترهای دو کوهانه در دسته دیگر قرار می‌گیرند. البته ناگفته نماند شترهایی که در جشنواره کشتی شترها مشاهده می‌کنید شترهای معمولی نبوده و از همان ابتدا برای این کار تعلیم می‌بینند.

 

۴ تفریح گروهی در سفر به کوش آداسی

ویژگی‌های جشنواره کشتی شترها در کوش آداسی

جشنواره شتر در کشور ترکیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به خصوص در شهر ساحلی کوش آداسی به صورت بسیار باشکوهی برگزار می‌شود. به همین دلیل برای جلوگیری از اذیت شدن شترها و یا زخمی شدن هر یک از آن‌ها قوانین و ویژگی‌های خاصی را در نظر گرفته‌اند. برنده شدن هر شتری با توجه به قدرت آن در مقابل شتر دیگر ارزیابی می‌شود. از جمله این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • اگر شتری بتواند تا حد زیادی حریف خود را خسته کند و یا او را از پا در بیاورد برنده زمین اعلام می‌شود.
  • هر یک از شترهای مسابقه دارای نامی هستند که صاحبانشان انتخاب کرده است.
  • در بسیاری از مواقع شترها برابر می‌شوند. در نتیجه هر دو آن‌ها برنده اعلام شده و جایزه مسابقه از ان هر دو آن‌ها می‌شود.
  • آنچه بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد سرگرم کردن تماشاچیان و قدرت آزمایی شترها در مقابل هم است. به همین دلیل مسابقه جایزه چندان بزرگی ندارد. به صاحب شتری که برنده جشنواره کشتی شترها شده است یک قالیچه نمادین داده می‌شود.
  • یکی از جالب‌ترین بخش‌های مسابقه حالت شتر بازنده است که به صورت ناراحت و شرمنده از صاحب خود در گوشه‌ای از زمین می‌ایستد.
  • برای اینکه شترها خسته نشوند و یا آسیب نبینند به هر کشتی مدت زمانی در حدود ۱۵ دقیقه زمان اختصاص می‌دهند.

چه زمانی می‌توان به تماشای جشنواره کشتی شترها در کوش آداسی رفت؟

جشنواره کشتی شترها در کوش آداسی زمان خاص و از پیش تعیین شده‌ای را ندارد. اما همواره در یکی از روزهای فصل زمستان برگزار می‌شود. چرا که گرمای تابستان باعث اذیت شترها شده و در نتیجه نمی‌توانند به خوبی کشتی بگیرند. البته چندین روز قبل از شروع فستیوال شترها تبلیغات گسترده‌ای در سطح شهر انجام می‌شود تا علاقه‌مندان بتوانند برنامه‌ریزی‌های لازم را برای حضور در آن انجام دهند. این جشنواره ساعت‌های طولانی و شاید به مدت یک روز طول بکشد. اما بدون شک روز بسیار هیجان‌انگیز و جذابی را برای همه رقم خواهد زد.  

پس اگر تاریخ سفر شما به کوش آداسی با تور ترکیه مصادف با جشنواره کشتی شترها بود حتما در آن حضور داشته باشید. چرا که بدون شک روز بسیار خوب و هیجان انگیزی را تجربه خواهید کرد. بدون شک می‌توانیم بگوییم که این مراسم یکی از خاص‌ترین مراسم دنیا می‌باشد که در هیچ جای دنیا نمی‌توانید آن را تجربه کنید.

 

بهترین هتل‌های ساحلی کوش آداسی

۱۱ تیر ۱۳۹۹

نظرات کاربران