بازدید از باغ موزه نادری مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
بازدید از باغ موزه نادری مشهد

مشهد شهر اول زیارتی ایران، پر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است که با مراجعه به آنها می‌توانید یک سفر خاطره‌انگیز داشته باشید. شهری که هتل‌های لوکس در خود دارد و به شما امکان می‌دهد هر نوع اقامتی که متناسب با بودجه‌تان است در آن داشته باشید. شهری که سیستم حمل و نقل مناسبی دارد و به راحتی می‌توانید به بخش‌های توریستی مختلف آن دسترسی داشته باشید. یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر موزه‌های آن هستند. جدای از موزه‌ی آستان قدس که یکی از موزه‌های مشهور ایران است، در سفر با تور مشهد به این شهر می‌توانید به دیدن موزه‌های مختلف بروید، از مهم‌ترین مراکز تاریخی مشهد دیدن کنید و برگ‌هایی از تاریخ ایران را ورق بزنید. یکی از موزه‌های مشهور مشهد باغ موزه‌ی نادری است. اگر می‌خواهید با این موزه که آرامگاه نادرشاه افشار نیز در آن قرار دارد آشنا شوید همراه ما باشید.پ

 

باغ موزه نادری مشهد

نادرشاه افشار بنیانگذار پادشاهی افشاریان در ایران، یکی از مشهورترین پادشاهان تاریخ کشور به شمار می‌آید که همت زیادی برای استقلال ایران داشته است و بخش زیادی از عمر و پادشاهی خود را به جنگ گذرانده است. پادشاهی که در سال ۱۰۶۷ خورشیدی متولد شد و در ۱۱۲۶ خورشیدی به قتل رسید. او که دامنه‌ی لشکرکشی‌هایش تا هند نیز رفته است و طلاهای زیادی را در این کشور غارت کرده و به ایران آورده است یکی از پادشاهان بااهمیت تاریخ ایران به شمار می‌آید. پادشاهی که آرامگاهش در شهر مشهد واقع شده و در کنار آرامگاهش موزه‌ای نیز برای نگهبانی از آثار مربوط به تاریخ او ساخته‌اند. آرامگاه و موزه‌ای که به باغ موزه‌ی نادری معروف است و بازدیدکنندگان زیادی دارد. باغ موزه‌ای که در طول صد سال اخیر برای ساختش کش و قوس‌های زیادی وجود داشته است. تاریخ ساخته شدن این موزه خودش از وقایع جذاب به شمار می‌آید.

 

بازدید از دو آرامگاه مهم بزرگان ایران در مشهد

تاریخچه ساخت باغ موزه نادری مشهد

در زمانی که نادر پادشاه ایران بود بسیای از زمین‌های اطراف مقبره‌ی امروزی‌اش را خریداری کرده بود اما بعد از مرگش نوادگانش یکی‌یکی زمین‌ها را ‌فروختند و روزگار گذراندند. نادر در زمان حیاتش دستور ساخت آرامگاهی کوچک در این مکان را داده بود و روبه‌روی حرم امام رضا آرامگاهی از خشت و گل برای او ساخته بودند اما در سال ۱۲۹۶ خورشیدی قوام‌السلطنه در اواخر دوران قاجار، آرامگاه دیگری برای او ساخت و استخوان‌های نادر را از تهران به آنجا انتقال داد. برای ساختن این آرامگاه در مجلس شورای ملی بودجه‌ای از محل مالیات‌ها تصویب شد و این امر به عنوان یک پروژه‌ی ملی تصویب گردید. اگرچه برخی نمایندگان مخالف این کار بودند. بعدها در سال ۱۳۴۲ خورشیدی، باغ موزه‌ای که امروزه وجود دارد توسط هوشنگ سیحون، معمار برجسته‌ی تاریخ معاصر ایران طراحی و ساخته شد. باغ موزه‌ای که علاوه بر آرامگاه نادرشاه، دو تالار برای نگهداری از اشیای تاریخی نیز دارد و امروزه تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری اداره می‌شود. این باغ به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع در تمامی روزهای سال (به جز برخی از تعطیلات رسمی کشور) پذیرای بازدید کنندگان است.

جاذبه‌های دیدنی باغ موزه نادری مشهد

مجسمه نادرشاه افشار

این مجسمه که به ناپلئون شرق معروف است توسط استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شده که بر روی یک سکو قرار دارد. مجسمه‌ای سنگین و برنزی که نادر را با تبرزین معروفش سوار بر اسب نشان می‌دهد و پشت سرش سه سرباز در حرکت‌اند. یکی شیپورزن، دیگری بیرق به دست و سومی تفنگدار. ساخت این مجسمه در ایتالیا و در شهر رم انجام شده است. قسمت سر نادر در این مجسمه چند سال پیش آسیب دیده بود اما به دست اساتید برجسته‌ی مجسمه سازی مرمت شد.

 

بهترین مکان‌های دیدنی طرقبه مشهد

تالار شماره ۱

در این تالار البسه و سلاح‌های رزمی مربوط به دوره‌ی نادرشاه نگهداری می‌شود. با چرخ زدن در این تالار می‌توانید سلاح‌هایی که خون بسیاری را ریخته‌اند و زره‌هایی که مردان پشت آنها عرق ریخته‌اند را ببینید. این تالار همچنین تابلوهایی دارد که با مشاهده‌ی آنها می‌توانید صحنه‌های جنگ‌های معروف نادر را ببینید و اطلاعات جالبی به دست بیاورید. زین و برگ‌ اسب‌ها نیز از دیگر دیدنی‌های این تالار هستند. نسخه خطی تاریخ جهانگشای نادری را در این تالار می‌توانید مشاهده کنید.

تالار شماره ۲

در این تالار پاره‌ای از تصاویر و اسناد تاریخی مربوط به زندگی نادرشاه افشار نگهداری می‌شود اما جدای از اسناد مربوط به نادر، در این تالار می‌توانید با کلنل محمد تقی پسیان نیز بیشتر آشنا شوید. فردی که حکومت شبه مختاری در خراسان به وجود آورده بود اما توسط قوام‌السلطنه سرکوب شد. جالب است بدانید آرامگاه پسیان نیز در این باغ موزه قرار دارد.

 

۷ پارک دیدنی مشهد برای یک تفریح خانوادگی

۱۳ تیر ۱۳۹۹

نظرات کاربران