بازدید از خیابان شهدا در سفر به باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
بازدید از خیابان شهدا در سفر به باکو

بدون شک پیاده‌روی در خیابان‌های مقصد گردشگری که انتخاب می‌کنیم یکی از اصلی‌ترین تفریحاتی است که همه مسافران آن را انجام می‌دهند. به همین دلیل این بار قصد داریم تا یکی از مهم‌ترین خیابان‌های باکو را که یکی از جاذبه‌های گردشگری باکو نیز به حساب می‌آید را معرفی کنیم. این خیابان که خیابان شهدای باکو نام دارد هم از لحاظ توریستی و هم از لحاظ تاریخی یکی از پر بیننده‌ترین خیابان‌هایی است که در تور باکو می‌توانید از آن دیدن کنید. با ما همراه باشید تا با این خیابان بیشتر آشنا شوید.

 

خیابان شهدا باکو (MARTYRS’ LANE)

خیابان شهدا باکو از جمله قدیمی‌ترین خیابان‌های باکو است که از لحاظ تاریخی نیز اهمیت بسیار زیادی را در این شهر ایفا می‌کند. قدمت این خیابان به دوره‌هایی از تاریخ که هنوز کشور آذربایجان از خاک شوروی جدا نشده بود برمی‌گردد. در آن دوران نام این خیابان کیروف پارک بود. امروزه نیز برخی از افراد سالمند و قدیمی باکو این خیابان را با همان نام قدیمی‌اش می‌شناسند.

در حقیقت اصلی‌ترین علت نام‌گذاری این مکان به نام خیابان شهدا، قتل عام آذری‌ها توسط نیروهای شوروی سابق است. بعد از ۲۰ام ماه ژانویه ۱۹۹۰ که این حادثه تلخ اتفاق افتاد هر ساله در این روز این مکان شاهد مراسم بزرگداشت قربانیان این حادثه است. اگر خوش شانس باشید و تاریخ سفر شما با این روز مصادف باشد، می‌توانید در این خیابان حضور داشته و مراسم را از نزدیک مشاهده کنید. البته ناگفته نماند که در روزهای غیر از ۲۰ام ژانویه نیز همیشه این خیابان با گل‌ها تزیین شده است. در نتیجه در هر روز از سال که تور باکو را برای سفر انتخاب کردید حتما سری هم به این خیابان بزنید و از آن دیدن کنید.

 

۹ تجربه هیجان‌انگیز در سفر به آذربایجان

تاریخچه خیابان شهدا باکو

درست است که امروزه این خیابان به دلیل تزیین با گل‌های طبیعی و زیبایی که دارد توجه گردشگران خارجی را به خود جلب کرده است. اما علت اصلی اهمیت آن به دلیل پیشینه تاریخی آن است. با توجه به تاریخ در سال‌های ۱۹۹۰ که مصادف با مخالفت‌هایی علیه جنبش آزادی در آذربایجان بود، این مکان شاهد آشوب‌ها و خشونت‌های بسیاری بوده است. به طوری که در روز ۲۰ام ماه ژانویه نیروهای جمهوری اسبق شوروی در این مکان تعداد بسیار زیادی از سربازان آذری را قتل عام می‌کند. گفته می‌شود تعداد سربازهای آذری که در این قتل عام کشته شدند، حدود ۱۵۰۰۰ نفر بوده است. در نتیجه بعد از آن تاریخ این خیابان به پاس قدردانی از ایثار این سربازها و زنده نگه داشتن نام آن‌ها خیابان شهدا نام گرفت.

 البته به غیر از مقبره شهیدهای این حادثه که در این خیابان قرار داده شده است، می‌توان مقبره‌هایی که به سربازهای بریتانیایی تعلق دارند را نیز در حین قدم زدن در آن مشاهده کرد. این سربازهای بریتانیایی در طول جنگ جهانی اول کشته شده‌اند.

علاوه بر این حادثه تلخی که در این مکان اتفاق افتاد خیابان شهدا شاهد وقایع بیشتری در طول تاریخ بوده است. سال‌ها قبل از اتفاق قتل عامی که افتاد (در دورانی که آذربایجان جزی از شوروی محسوب میشد) در این مکان اجسادی دفن شده و کم کم در حال تبدیل شدن به یک قبرستان بزرگ بود. اما در این حین بلشویک‌ها به قدرت رسیدند. آن‌ها اجسادی که دفن شده بودند را از خاک بیرون کشیدند و آنجا را به یک پارک تفریحی و گردشگری تبدیل کردند. بعد از تبدیل شدن آن به پارک نام رهبر بلشویک‌ها را بر روی آن گذاشتند و کیروف پارک نامیدند. اما بعدها با توجه به اتفاقات و قتل عامی که اتفاق افتاد، به یک مزار شهدا تبدیل شد و شکل کنونی که دارد را به خود گرفت.

 

هزینه سفر به باکو چقدر است؟

مسیر دستیابی به خیابان شهدا باکو

خیابان شهدا در نزدیکی‌های شهر قدیمی باکو قرار گرفته است. در نتیجه گردشگران می‌توانند در حین بازدید خود از شهر قدیمی از این مکان نیز دیدن کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند از منظره زیبای سواحل دریای خزر و برج‌های معروف شعله در باکو نیز لذت ببرند. آدرس دقیق برای رسیدن به این مکان در زیر آورده شده است:

Mehdi Hüseyn Street, Baku, Azerbaijan AZ1006

بازدید از این خیابان در طول روز امکان‌پذیر بوده و علاقه‌مندان در هر ساعتی می‌توانند از آن دیدن کنند. خبر خوب اینکه نیازی به خرید بلیط برای بازدید از آن نیست و برای عموم آزاد است.

 

۱۰ دلیل قانع‌کننده که شما را راهی سفر به باکو می‌کند

۲۸ تیر ۱۳۹۹

نظرات کاربران