بازدید از کوهسنگی در شهر مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
بازدید از کوهسنگی در شهر مشهد

مشهد مهمترین شهر زیارتی ایران، پر از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی است که در سفرتان به این شهر می‌توانید از آنها دیدن کنید. جاذبه‌هایی که دسترسی مناسبی دارند و با تاکسی و اتوبوس نیز می‌توانید خودتان را به آنها برسانید. جاذبه‌هایی که برخی از آنها در بیرون شهر مشهد و برخی از آنها نیز درون شهر مشهد قرار دارند. در سفرتان با تور مشهد اگر می‌خواهید با یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شوید، همراه ما باشید تا کوهسنگی در این شهر را خدمتتان معرفی کنیم؛ پارکی که آوازه‌اش در تمام مشهد پیچیده است.


کوهسنگی دومین پارک بزرگ مشهد

دو رشته کوه کله قندی مانند در شهر مشهد قرار دارند که توسط مسیری از رشته کوه بینالود جدا شده‌اند و از گذشته تا به امروز دو بلندی مشهد برای تماشای شهر به شمار می‌آمده‌اند. جاییکه تا همین صد سال پیش منطقه‌ی ییلاقی شهر محسوب می‌شد و الان چند دهه‌ای است که تبدیل به بخش تفریحی شهر شده است و بعد از پارک ملت مشهد دومین پارک بزرگ این شهر به شمار می‌آید و مطابق با آمار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بعد از آرامگاه فردوسی در مشهد، دومین مقصد تفریحی است که مسافران شهر مشهد به آن مراجعه می‌کنند. این پارک امروزه بخش‌های متنوعی در خود دارد که اگر می‌خواهید با آنها آشنا شوید در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید.

 

گردش در ۵ شهربازی معروف مشهد

افتخارات تاریخی کوهسنگی مشهد

کوهسنگی جدای از جاذبه طبیعی، یکی از جاذبه‌های تاریخی گردشگری شهر مشهد نیز به شمار می‌آید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که می‌گویند شاه عباس صفوی در این مکان تاجگذاری کرده است. شاه عباس زمانیکه شانزده سال بیشتر نداشته به تاریخ ۹۵۵ هجری قمری تاج شاهی را در این کوه بر سر نهاده و به همین علت در زمان پهلوی، تاجی بر فراز کوهسنگی نصب شده است. تاجی که امروزه اثری از آن نیست.

 

گشت و گذار در پارک وکیل آباد مشهد

توسعه کوهسنگی

تا سال ۱۳۱۰ خورشیدی، این منطقه از آنجا که یکی از بخش‌های خوش آب و هوای مشهد به شمار می‌آمد و انبوه درختان آن را فراگرفته بودند و همچنین رودی روان از آن می‌گذشت، محل سفرهای ییلاقی مشهدی‌ها بود؛ اما از این تاریخ به بعد، این منطقه رفته‌رفته به نقطه‌ای تبدیل شد که مسافران شهر مشهد نیز به آن قدم می‌گذاشتند و در آن می‌ماندند. بنابراین به نقطه‌ای توریستی تبدیل شد که باید توسعه می‌یافت. در سال ۱۳۱۸ خورشیدی آلمانی‌ها پیشقدم شدند برای تغییر و توسعه در این منطقه و در آن بنایی دو طبقه ساختند. به هنگام ساخت این بنا همچنین خیابان‌های این منطقه را جدول کشی کردند، محوطه‌های فضای سبز و گلکاری به وجود آوردند و کوهسنگی را به مانند یک پارک شکل دادند. در همین زمان ایتالیایی‌ها نیز دست به کار شدند و شهردار شهر میلان چند تندیس به شهردار مشهد به عنوان هدیه اعطا کرد. تندیس‌هایی که دو مجسمه انسانی بودند و در کنار استخر بزرگ کوهسنگی، روبروی رستوران و تالار این مجموعه قرار گرفتند و دو عدد شیر سنگی بودند که در درب ورودی پارک نصب شدند. در سال ۱۳۴۰، شهر مشهد توسعه یافت و از کوهسنگی خیابانی به بخش اصلی شهر کشیده شد که تا میدان راه آهن شهر مشهد ادامه می‌یافت. در این دوران رستوران کوهسنگی نیز به یکی از اصلی‌ترین محل‌های خوشگذرانی مردم تبدیل شد.

 

معرفی مرکز خرید پرومای مشهد

جاذبه‌های تفریحی کوهسنگی

کوهسنگی یکی از پارک‌های تفریحی مشهد است که با مراجعه به آن می‌توانید در کنار استخری بزرگ بشینید و از خنکی نسیمی که به گونه‌تان می‌وزد لذت ببرید. می‌توانید در رستوران‌ها و کافه‌های متعدد این پارک بهترین غذاها و نوشیدنی‌ها را سفارش بدهید و نوش جان کنید. غذا خوردن در این مجموعه خودش یک تفریح خاطره‌انگیز به شمار می‌آید. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم حتما این کار را انجام بدهید. این پارک در خود یک زمین بازی مخصوص کودکان نیز دارد که آنها را می‌توانید در این پارک سرگرم کنید و برایشان خاطره‌های خوب از سفر به مشهد بسازید. اگر اهل بازدیدهای فرهنگی هستید می‌توانید به موزه‌ی بزرگ خراسان که در این پارک واقع شده است تشریف ببرید و از ابزار سنگی، اشیا سفالی، شیشـه‌ای، فلزی، قطعات گچبری، نسخ خطی و چرمی که نشاندهنده‌ی عظمت و شکوه خراسان در قرون گذشته هستند را ببینید. اشیای این موزه مربوط به دوران پیش از اسلام و پس از آن است که قدیمی‌ترین آنها به دست‌افزارهای عصر پارینه سنگی تعلق دارد. جدای از جاذبه‌های گردشگری نام برده در کوهسنگی، شما می‌توانید به فروشگاه‌های موجود در آن نیز مراجعه کنید و بهترین سوغاتی‌های مشهد را خریداری کنید.

۰۸ تیر ۱۳۹۹

نظرات کاربران