معرفی فرودگاه بین‌المللی قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
معرفی فرودگاه بین‌المللی قشم

قشم از جزایر جنوبی ایران و از مقاصد گرمسیری محبوب ایرانیان و مردم کشورهای همسایه است. تنوع دیدنی‌های طبیعی و بومی و همچنین فرهنگ و آداب بومی مردم را در تمام طول سال به سمت خود می‌کشاند. تور قشم فرصتی عالی برای شناخت این جزیره جذابش و کوچک است. شما می‌توانید به صورت انفرادی و یا با پیوستن به تورهای هدایت شده از این جزیره بازدید کنید. قشم از طریق مسیر آبی و هوایی در دسترس قرار دارد اما بیشتر مسافران سایر نقاط کشور ترجیح می‌دهند سفر هوایی را تجربه کنند. ما در اینجا اطلاعاتی درباره فرودگاه قشم در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

فرودگاه بین‌المللی قشم

سال بهره برداری از فرودگاه بین‌المللی قشم را سال ۱۳۷۶ عنوان می‌کنند اما بد نیست بدانید که مطالعات و ارزیابی برای احداث فرودگاه این جزیره از سال ۱۳۰۴ آغاز شد و اولین کلنگ‌های احداث آن در سال ۱۳۳۵ زده شد. بیش از یک دهه ساخت این فرودگاه به طول انجامید اما خیلی زود کار حمل و نقل خود را شروع کرده و از سال ۱۳۴۹ حمل و نقل بار را آغاز کرد. این فرودگاه در مرکز جزیره و درست کنار روستای دیرستان واقع شده است. بنابراین خیلی‌ها آن را به عنوان فرودگاه دیرستان می‌شناسند.

 

بهترین سواحل قشم برای بازدید گردشگران

فرودگاه بین‌المللی قشم

ظرفیت و اطلاعات پرواز

ظرفیت اولیه فرودگاه با اندازه و پذیرش مسافر آن در امروزه طبعا متفاوت است. در ابتدا ۲ پرواز در هفته پرواز بین قشم و تهران و بالعکس در نوع DC6 انجام می‌شد. اندازه اولیه این فرودگاه ۶۰۰ متر مربع و طول باند اصلی آن ۲۶۰۰متر و عرض آن ۴۵ متر و باند فرعی نیز دارای ۲ هزار متر طول و ۴۵ متر عرض بود. اما در توسعه سال ۱۳۶۰ طول باند اصلی ۳۸۴۵ متر و عرض آن به ۶۰ متر افزایش یافت. توسعه فرودگاه تا سال ۱۳۶۶ پایان یافت و در سال ۱۳۶۹ به بهره برداری کامل رسید.

فرودگاه بین‌المللی قشم

ترمینال فرودگاه در توسعه و عملیات‌های عمرانی به ۱۲۰۰متر مربع رسیده بود که در توسعه مرحله دوم این میزان مساحت در سال ۱۳۶۶ به ۱۸۰۰ متر مربع افزایش یافت. البته گسترش و توسعه ترمینال در اینجا متوقف نشد و در سال ۱۳۶۹ با اینجا ترمینال حجاح در طبقه دوم مجموع مساعت این ترمینال به ۲۶۰۰ متر مربع رسید. با رشد و پیشرفت جزیره و اهمیت یافتن آن در عرضه اقتصادی بازدیدها از قشم به مراتب بیش از پیش شد و این یعنی دیگر افزایش ظرفیت‌های سال‌های قبل کارایی لازم را نداشتند. به همین دلیل بار دیگر در سال ۱۳۷۲ عملیات‌های عمرانی در فرودگاه صورت گرفت و مساعت آن به ۳ برابر گسترش پیدا کرد.

 

مناسب‌ترین زمان سفر به قشم از جنبه‌های مختلف

فرودگاه بین‌المللی قشم

فرودگاه بین‌المللی قشم در رده ۵ فرودگاه اختصاصی کشور قرار دارد که پروازهایی به داخل مرزهای ایران، آسیای دور و غرب خاورمیانه در آن صورت می‌گیرد. طبق آمارهای رسمی تا سال ۲۰۱۶ این فرودگاه حدود ۴ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر مسافر را سازمان‌دهی کرده و میزان باری که از طریق کارگو جابه جا شده بیش از ۴۳۷ هزار کیلوگرم بار بوده است. در حال حاضر بین المللی قشم روزانه با بیش از ۱۰ پرواز داخلی و خارجی در مسیرهای تهران، اصفهان، مشهد، کرمانشاه، شیراز و دبی یکی از برجسته‌تری و مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور محسوب می‌شود.

 

۵ تفریح خانوادگی که در سفر به قشم باید تجربه کنید

فرودگاه بین‌المللی قشم

ویژگی‌ها و امکانات فرودگاه بین‌المللی دیرستان

فرودگاهی این چنین پر رفت و آمد و مهم قطعا از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. این فرودگاه توانایی کترینگ و فروش سوخت به هواپیماهای عبوری، مجهز بودن فرودگاه به یکی از پیشرفته ترین خودروهای آتش نشانی فرودگاههای جهان (Panther ۶×۶)، ظرفیت بیش از ۳.۵ میلیون لیتر سوخت جهت سوخت‌گیری هواپیماهای پهن پیکر به صورت روزانه بوده و دارای برج مراقبت، حدود ۲۰ هزار متر مربع واحدهای اداری، و باند ۵ کیلومتری بوده و از این جهت یکی از فرودگاه‌های مجهز کشور شناخته می‌شود.

 

زیبایی‌های قشم که شما را به این جزیره می‌کشاند

فرودگاه بین‌المللی قشم

پروازهای فعال در این فرودگاه:

  • شرکت هواپیمایی ایران ایر به فرودگاه بین‌المللی مهرآباد
  • شرکت هواپیمایی آسمان به فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز
  • شرکت هواپیمایی ایران ایر به مقصد فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد
  • شرکت هواپیمایی ایران ایر به مقصد فرودگاه بین‌المللی مهرآباد
  • شرکت هواپیمایی کاسپین به فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان
  • شرکت هواپیمایی معراج به فرودگاه بین‌المللی مهرآباد
  • شرکت هواپیمایی ماهان ایر به فرودگاه بین‌المللی دبی
  • شرکت هواپیمایی قشم به فرودگاه بین‌المللی دبی
  • شرکت هواپیمایی تابان به مقصد فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان

فرودگاه بین‌المللی قشم

اطلاعات فرودگاه بین‌المللی قشم

نام فرودگاه بین المللی قشم: qeshm International Airport

  • کد یاتا: GSM
  • کد ایکائو: OIKQ
  • نوع فرودگاه: مسافربری
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۴ متر
  • تلفن: 5040 3533 076
  • سایت رسمی فرودگاه بین‌المللی قشم: qeshmairport.com
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات کاربران