معرفی بقعه هارونیه در مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
معرفی بقعه هارونیه در مشهد

بسیاری از افراد از وجود جاذبه‌های گردشگری متنوع و گوناگونی که در مشهد قرار دارند بی‌خبر هستند. این دسته از افراد تصور می‌کنند که سفر با تور مشهد مقدس فقط با هدف زیارت حرم امام هشتم (ع) انجام می‌شود. اما باید بگوییم که اگر شما نیز جز این افراد هستید سخت در اشتباهید. چرا که این شهر زیبا و مقدس در کنار اینکه میزبان زائرین می‌باشد مکان‌های تفریحی و تاریخی زیادی را دارا می‌باشد. از جمله این مکان‌ها که در این مقاله به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت بقعه هارونیه است.

 

آشنایی با بقعه هارونیه در مشهد

بقعه هارونیه یا به عبارتی دیگر گنبد هارونیه یا بقعه هارون از جمله قدیمی‌ترین و مرموزترین بناهای تاریخی واقع در شهر مشهد می‌باشد. علت مرموز بودن آن به این دلیل است که تاریخ شناسان نمی‌توانند تاریخ دقیقی برای ساخت آن بیان کنند. این جاذبه گردشگری در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر مشهد و نزدیکی‌های شهر باستانی توس واقع شده است. امروزه نیز تاریخ‌شناسان تحقیقات زیادی را بر روی سال و علت ساخت آن انجام می‌دهند. طبق آخرین گفته‌ها تخمین زده می‌شود که بقعه هارونیه متعلق به قرن ۷ام یا ۸ام هجری قمری باشد. اما هنوز موفق نشده‌اند تا اطلاعاتی در مورد علت ساخت آن به دست آورند. شاید به غیر از معماری بی‌نظیرش همین مرموز بودن آن باعث شده است تا توجه بسیاری از توریست‌ها به آن جلب شود.

 

۵ شهر زیبای نزدیک به مشهد

بقعه هارونیه در مشهد

امروزه به دلیل استقبال زیاد مردم از این مکان باستانی و اهمیت تاریخی آن سازمان آثار ملی و فرهنگی خراسان آن را به لیست دارایی‌‌های خود اضافه کرده است و اقدامات لازم را برای حفظ و نگه‌داری آن انجام می‌دهد. گردشگران می‌توانند بعد از بازدید به گشت و گزار در محوطه سرسبز آن بپردازند و از هوای دلنشین منطقه در روزهای بهاری و یا تابستان لذت ببرند.

 

تاریخچه بقعه هارونیه در مشهد

بقعه هارونیه قدیمی‌ترین بنای به جای مانده در شهر توس می‌باشد. به صورتی که کسی از تاریخ تاسیس آن خبر ندارد. هنوز هم باستان شناسان در حال انجام تحقیقات بر روی کاربرد و قدمت این بنای باستانی هستند. گفته می‌شود این بنا به عنوان زندانی توسط هارون الرشید در طول تاریخ استفاده میشد. علاوه بر آن گفته می‌شود که قبل از آمدن اسلام به ایران این مکان به عنوان آتشکده مورد استفاده قرار می‌گرفت. حتی افرادی نیز هستند که بر این باورند این مکان شاهد شکنجه امام موسی کاظم و پیروان آن بوده است. اما تمامی این گزینه‌های صرفا حدسیاتی هستند که عنوان می‌شوند و قابل استناد نیستند. بقعه هارونیه در سال ۱۳۱۰ در لیست آثار تاریخی کشور قرار گرفت و به صورت رسمی به عنوان میراث فرهنگی ثبت شد. امروزه درهای این بنا برای بازدید عموم و گردشگران علاقه‌مند به آثار تاریخی باز می‌باشد.

 

گشت و گذار در بازار رضا مشهد

بقعه هارونیه در مشهد

سبک معماری بقعه هارونیه در مشهد

با مشاهده بقعه هارونیه می‌توان آثاری را از سبک معماری دوران قرن هشتم هجری و سبک معماری آذری‌ها را مشاهده کنید. در حالت کلی این بقعه ظاهری چهار ضلعی دارد. هر یک از این چهار راس دارای ارتفاع متفاوتی از هم هستند. مصالح به کار رفته در ساختار آن از آجر است. همچنین در سقف آن می‌توان دو گنبد قدیمی را مشاهده کنید. این گنبدها نیز از آجر ساخته شده‌اند و توسط هیچ مصالح دیگری تزیین نشده‌اند. در محوطه آن یک سنگ که یادگاری از امام محمد غزالی است به چشم می‌خورد. اگر به آثار باستانی و قدیمی علاقه‌مند هستید هرگز در سفر خود با تور مشهد بازدید از این مکان فوق‌العاده را از دست ندهید.

 

چند راهکار برای کم کردن هزینه‌های سفر در مشهد

بقعه هارونیه در مشهد

بقعه هارونیه در مشهد از قسمت‌های گوناگونی تشکیل شده است. این بخش‌ها که بازدید از آن‌ها برای عموم آزاد می‌باشد عبارتند از: منطقه چهار شاه نشین، پنجره‌های مشبک، ایوانی بلند، چهار ایوان صلیبی شکل در محوطه درونی، هشت طاق نما با قوس جناغی، سردانه و گنبد. در حالت کلی این بقعه دارای سه در ورودی می‌باشد. اما در حال حاضر فقط ورود و خروج از یک در آن امکان‌پذیر است و بقیه درهای آن بسته هستند.

 

طریق دسترسی به بقعه هارونیه در مشهد

به منظور دستیابی به بقعه هارونیه می‌توانید از اتوبوس‌های درون شهری استفاده کنید. برای این کار اول باید سوار اتوبوس‌هایی شوید که به مقصد آرامگاه فردوسی میروند. سپس در ایستگاه شاهنامه ۶۴ از اتوبوس پیاده شوید. مقصد مورد نظر را مقابل خود مشاهده خواهید کرد. اگر هم با اتومبیل شخصی خود سفر کرده‌اید می‌توانید آدرس زیر را در پیش بگیرید:

بقعه هارونیه در مشهد

  • جاده مشهد – قوچان، سه راه فردوسی، حاشیه بلوار شاهنامه، نرسیده به آرامگاه فردوسی

اگر تا بقعه هارونیه در سفر خود به مشهد رفتید پیشنهاد می‌کنیم تا از جاذبه‌های گردشگری نزدیک آن نیز دیدن کنید. دو تا از معروف‌ترین مکان‌های پیشنهادی آرامگاه فردوسی و آرامگاه امام محمد غزالی می‌باشد.

۲۷ فروردین ۱۳۹۹

نظرات کاربران