بازدید از آتشگاه و معبد آتش باکو

جاذبه‌های گردشگری باکو
بازدید از آتشگاه و معبد آتش باکو

باکو به عنوان پایتخت کشور آذربایجان و یکی از شهرهای قدیمی این کشور دارای جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی زیادی می‌باشد. گردشگران می‌توانند زمان خود را در تور باکو با بازدید از این بناهای تاریخی و یا چشم‌اندازهای طبیعی بگذرانند. یکی از این بناهای معروف که همواره مورد توجه توریست‌ها واقع شده است آتشگاه و معبد آتش باکو می‌باشد. برای کسب اطلاعات و آشنایی بیشتر همراه با ما باشید.

 

آتشگاه و معبد آتش باکو

آتشگاه و معبد آتش باکو یا به عبارتی دیگر آتشکده باکو مکانی مقدس در این شهر محسوب می‌شود. این آتشگاه با شکلی همانند یک قلعه در طول تاریخ محلی برای عبادت آتش‌پرست‌ها (آیین زرتشتی) و هندوها بود. بازدید کنندگان می‌توانند در آن آثاری از کتیبه‌های هندی مربوط به دین هندو و فارسی مربوط به دین زرتشتی را در آن مشاهده کنند. اگر به جاهای تاریخی و بناهای مذهبی علاقه دارید بازدید از این آتشگاه باکو را هرگز از دست ندهید.

 

۱۰ مرکز خرید معتبر باکو برای خریدن بهترین و خاص‌ترین سوغاتی‌های سفر

 

تاریخچه آتشگاه و معبد آتش باکو

آتشگاه و معبد آتش باکو با هدف ایجاد مکانی برای عبادت هندوها و زرتشتی‌ها در محله سوراخانی باکو ساخته شد. البته چون آتش در هر دو دین مقدس می‌باشد هنوز هم بین تاریخ‌شناسان اختلاف نظر وجود دارد که در اصل این معبد متعلق به چه دینی بوده است. قدمت این بنا به قرن ۱۷ام و یا ۱۸ام برمی‌گردد. به این صورت که در این منطقه منبع گاز طبیعی وجود داشته است. به همین دلیل همواره از سوراخ‌های زمین آتشی روشن بود. همین باعث شده است تا آتشگاهی در آن ساخته شود.

 این معبد تا سال ۱۸۸۳ مورد استفاده و عبادت مردم قرار می‌گرفت. اما متاسفانه بعدها آتشگاه این معبد خاموش شد و از آن سال به بعد دیگر مورد استفاده قرار نگرفت. علت خاموشی آتش این معبد به دلیل گازکشی به مناطق اطراف این معبد بود که باعث شد گاز مورد نیاز آتشگاه دیگر تامین نشود. بعدها در سال ۱۹۷۵ درهای این معبد به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری باکو باز شدند. امروزه به طور سالانه ده‌ها هزار نفر از موزه این معبد بازدید می‌کنند.

 

 

سبک معماری آتشگاه و معبد آتش باکو

بازدید از آتشگاه و معبد آتش باکو به ایرانیان حس و حالی آشنا و صمیمی می‌دهد. چرا که معماری و طراحی این بنای مقدس شباهت بسیار زیادی به بناهای ایرانی دارد. در حالت کلی با وارد شدن به این معبد آتشی با یک ساختمان اصلی پنج ضلعی روبرو خواهید شد. این آتشگاه چندین در ورودی دارد. در ورودی اصلی آن برای استفاده میهمانان و افراد بزرگ آن زمان در نظر گرفته شده است. به همین دلیل اتاقی که این در به آن باز می‌شود بالاخانه نام دارد. همچنین یک حیاط اصلی برای این معبد در نظر گرفته شده است. در این حیاط ساختمانی با یک گنبد ساخته شده است. بر روی این گنبد آتش اصلی آتشگاه فروزان می‌باشد.

 

بهترین هتل‌های باکو برای اقامتی راحت و لذت‌بخش

 

 علاوه بر آن محل اقامت راهبه‌های معبد نیز در اطراف این حیاط قرار داده شده است. بر روی سر در هر یک از این اتاق‌ها کتیبه‌هایی از جنس سنگ قرار داده‌اند که بر روی آن جملاتی به خط سانسکریت نوشته شده است. این اتاق‌ها امروز به عنوان موزه استفاده می‌شوند و درهای آن‌ها به روی بازدیدکنندگان باز است. از دیگر زیبایی‌های آتشگاه و معبد آتش باکو که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند نقاشی‌هایی هستند که بر روی دیوارهای آن حک شده‌اند.

 

مسیر بازدید از آتشگاه و معبد آتش باکو

گفته شد که آتشگاه و معبد آتش باکو در محله سوراخانی باکو واقع شده است. از این رو گردشگران تور باکو می‌توانند به راحتی از این معبد آتشی و قدیمی که امروزه حالت موزه به خود گرفته است دیدن کنند. از جمله رایج‌ترین وسیله‌های حمل و نقل برای بازدید از این جاذبه گردشگری استفاده از تاکسی‌های شهری، اتوبوس‌ها و یا کرایه ماشین می‌باشد. پیشنهاد ما در این مقاله استفاده از اتوبوس‌های مسیر آتشگاه می‌باشد. چرا که هزینه سوار شدن به این اتوبوس‌ها بسیار ارزان‌تر می‌باشد. در نتیجه می‌توانید به صورت اقتصادی به دیدن آتشگاه بروید. اما اگر بیشتر به راحتی خود اهمیت می‌دهید می‌توانید از تاکسی‌های شهر باکو نیز استفاده کنید. هزینه هر یک از این روش‌ها به صورت زیر هستند:

  • اتوبوس: ۲ مانات (واحد پول آذربایجان)
  • تاکسی: ۳ مانات به ازار هر یک کیلومتر

در تاریخ اسفند سال ۹۸ هر یک مانات آذربایجان معادل ۸۵۰۰ تومان می‌باشد.

 

۲۱ اسفند ۱۳۹۸

نظرات کاربران