آشنایی با مسجد کاپیتان کلینگ پنانگ در مالزی

جاذبه‌های گردشگری پنانگ
آشنایی با مسجد کاپیتان کلینگ پنانگ در مالزی

مالزی یکی از کشورهای زیبا و از جمله مقاصد گردشگری پرطرفدار در دنیا محسوب می‌شود. یکی از جذابیت‌های این کشور وجود ادیان مختلف می‌باشد که همه افراد با ادیان و اعتقادات مختلف در کنار هم به صورت سازگار زندگی می‌کنند. از این رو تور مالزی محبوبیت بیشتری در بین مردم پیدا کرده است. به همین دلیل بازدید بناهای تاریخی و مذهبی از جمله جاذبه‌های گردشگری این کشور زیبا و توریستی می‌باشد. شهر پنانگ مالزی نیز به نوبه خود میزبان گردشگران زیادی می‌باشد که این کشور را برای سفر خود انتخاب کرده‌اند. یکی از بناهای مذهبی که دیدن آن را به مسافران تور مالزی در پنانگ توصیه می‌کنیم مسجد کاپیتان کلینگ است. اگر شما نیز جز دسته‌ای از افراد می‌باشید که به فکر سفر به مالزی هستید همراه ما باشید تا با این مسجد باشکوه بیشتر آشنا شوید.

 

مسجد کاپیتان کلینگ پنانگ در مالزی

پنانگ یکی از شهرهای تاریخی مالزی می‌باشد که در وجب به وجب آن می‌توان شاهد آثار استعمار بریتانیایی‌ها بود. مناظر طبیعی و زیبای خیره‌کننده و همچنین آثار تاریخی به جا مانده از دوران استعمار همگی دست در دست هم داده‌اند و این شهر را به یکی از توریستی‌ترین شهرهای مالزی تبدیل کرده‌اند. از جمله جاذبه‌های گردشگری پنانگ مسجد کاپیتان کلینگ می‌باشد. این مسجد یکی از آثار تاریخی است که از دوران استعمار مالزی باقی مانده است. طراحی به خصوص و معماری این مسجد به سبک هندی‌ها این روزها این مسجد را به پرطرفدارترین مکان‌های گردشگری تبدیل کرده است. مسجد کاپیتان کلینگ قدیمی‌ترین مسجدی است که در این شهر واقع شده است. به همین دلیل میزبان بسیاری از جشن‌های مذهبی مسلمانان مالزی می‌باشد.

 

 ۸ مکان رویایی در پنانگ برای پیاده‌روی‌های لذت‌بخش در طبیعت جادویی

 مسجد کاپیتان کلینگ پنانگ

 

تاریخچه مسجد کاپیتان کلینگ پنانگ در مالزی

در قرن ۱۷ام (دورانی که هند و مالزی از جمله کشورهای مستعمره بریتانیا بودند) شهر پنانگ مالزی به یکی از اقامتگاه‌های سربازهای هندی تبدیل شده بود. از این رو مسلمانان هندی تصمیم گرفتند که مسجدی را برای عبادت خود در این مکان بنا کنند. در نتیجه مسجد کاپیتان کلینگ توسط این سربازان با الهام گرفتن از سبک معماری هندی‌ها و مساجد آن‌ها در سال ۱۸۰۱ میلادی ساخته شد. علت نام‌گذاری این مسجد به این دلیل بود که در طول ساخت آن مصالح به کار رفته توسط شخص مسلمانی به نام کاپیتان کلینگ تامین میشد. البته ناگفته نماند که این بنا با شکل اولیه آن تفاوت‌های زیادی دارد. شکل اولیه این مسجد بسیار ساده بود و صرفا با هدف ساخت مکانی برای اقامه نماز تشکیل شده بود. اما در طول تاریخ بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده و تا به امروز بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

 

 لوکس‌ترین هتل‌های پنانگ را برای سفری لاکچری به این جزیره بشناسید

مسجد کاپیتان کلینگ پنانگ


معماری مسجد کاپیتان کلینگ پنانگ در مالزی

به دلیل اینکه مسجد کاپیتان به دست سربازان هندی ساخته شده است معماری هندی به طور بارز در آن به چشم می‌خورد. در ابتدا زمینی به مساحت ۱۸ هکتار برای ساخت این مسجد اختصاص داده شده بود. ولی بعدها به دلایل مختلف شهرسازی (به اعتقاد برخی به دلیل سو مدیریت) از مساحت آن کاسته شد و امروزه محوطه‌ای به اندازه ۸ هکتار را دارا می‌باشد.

 

 سفری خاطره‌انگیز از کوالالامپور به پنانگ 

مسجد کاپیتان کلینگ پنانگ

 

با اینکه در نگاه اول سبک معماری هندی به کار رفته در مسجد کاپیتان مشهود است ولی با وارد شدن به درون آن می‌توان نشانه‌هایی از سبک معماری اسلام را در آن مشاهده کرد. از جمله زیبایی‌های متحیر کننده‌ای که می‌توان در جای جای این مسجد بی‌نظیر دید طرح‌ها و نقاشی‌های زیبایی است که بر روی دیوارهای این مسجد کشیده شده است. علاوه بر آن آیاتی از قرآن را می‌توان در دیوارها و سقف این مسجد مشاهده کرد که با خطی خوش و ظریف به صورت زیبا کنده‌کاری شده است. همچنین تصاویر زیبایی با استفاده از شکل‌های هندسی بر روی دیوارهای آن به تصویر کشیده‌اند. علاوه بر آن لوح‌هایی از پادشاه ادوارد بر روی قوس‌های دیوار به چشم می‌خورند که بازدید کنندگان می‌توانند آن‌ها را مشاهده کنند.

 

 ۷ سوغاتی خاص پنانگ برای هدیه به عزیزانتان

مسجد کاپیتان کلینگ پنانگ

 

طریقه رفتن به مسجد کاپیتان کلینگ پنانگ در مالزی

مسجد کاپیتان کلینگ از جمله معروف‌ترین جاهایی است که در شهر پنانگ می‌توان از آن بازدید کرد. به همین دلیل است که نام خیابانی که مسجد در آن واقع شده است را نیز با همین نام میشناسند. با توجه به موقعیت مکانی هتل می‌توانید به صورت پیاده و یا تاکسی به سمت این مسجد بروید و از آن دیدن کنید. در این بازدید حتما از قبرستان این مسجد نیز دیدن کنید. چرا که بهد از بازسازی‌های انجام شده سنگ‌های زیبا و دیدنی بر سر مزارها قرر داده شده است که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

۱۲ بهمن ۱۳۹۸

نظرات کاربران