معرفی کلیسای صخره‌ای گرجستان

جاذبه‌های گردشگری گرجستان
معرفی کلیسای صخره‌ای گرجستان

اگر در ذهن دارید تا یک مقصد خارجی کم هزینه و نزدیک را انتخاب کنید و تجربه فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید تور گرجستان یکی از پیشنهادهای برتر ما به شما است. چرا که گرجستان با پیشینه تاریخی که دارد مهد آثار باستانی و بناهای تاریخی است. یکی از این بناهای تاریخی و منحصر به فردی که می‌توانید در سفر خود به گرجستان ببینید کلیسای صخره‌ای است. موقعیت مکانی و سبک خاص معماری این کلیسا موفق شده است تا آن را در بین گردشگران زبان‌زد کند. اگر دوست دارید تا از این کلیسای صخره‌ای دیدن کنید حتما تا پایان همراه ما باشید.

 

معرفی کلیسای صخره‌ای گرجستان

کلیسای صخره‌ای گرجستان از لحاظ جغرافیایی در قسمت غربی این کشور و در حومه شهر چیاتورا قرار دارد. آنچه باعث شده است تا نام صخره‌ای بر این کلیسا داده شود محل قرار گیری آن است. چرا که این کلیسا بر روی صخره‌ای که از سطح زمین حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد ساخته شده است. طبق گفته تاریخ شناسان قدمت این کلیسا به حدود قرن ۴ام میلادی برمی‌گردد. این کلیسا به نماد یکتاپرستی در گرجستان درآمده است و در بین مردم مکان ارزشمندی به حساب می‌آید. در طول تاریخ کلیسای صخره‌ای بارها مرمت شده است. اما آخرین ترمیمی که در آن صورت گرفته است به سال ۱۹۹۰ میلادی برمی‌گردد.

 

 معرفی کلیسای متخی و کلیسای جامع تثلیث تفلیس 

کلیسای صخره‌ای گرجستان 

 

ساختار کلیسای صخره‌ای گرجستان

ساختار کلیسای صخره‌ای گرجستان به سبک معماری دوران قرون وسطی ساخته شده است. این کلیسا بر روی صخره‌ای ناهموار به ارتفاع ۴۰ متر ساخته شده است. گردشگران می‌توانند از سالن اصلی و انبار شراب این بنای تاریخی و مذهبی دیدن کنند. برای ساخت دیوارهای آن از سنگ‌‌هایی استفاده شده است که ظاهری خاص به آن می‌دهد.

 

 کلیسای صخره‌ای گرجستان

 

داستان راهب کلیسای صخره‌ای گرجستان

کلیسای صخره‌ای گرجستان راهب معروفی به اسم ماکسیم دارد. این راهب در میان مردم این منطقه بسیار عزیز است. البته علاوه بر ذات پاک ماکسیم داستان زندگی او نیز باعث شهرت و آوازه او شده است. با توجه به روایت‌هایی که تعریف می‌شود ماکسیم فردی بسیار خلافکار بوده است. حتی مدتی به دلیل مصرف و فروش مواد مخدر در زندان بود. یک شبه ماکسیم به تمام اشتباهات خود پی می‌برد و ابراز پشیمانی می‌کند. برای اینکه بقیه زندگی خود را به درستی و پاکی سپری کند خود را به این کلیسا می‌رساند و در آنجا ساکن می‌شود. بعد از مدت‌ها که تواست سختی‌ها را پشت سر بگذارد و در این مکان به طور همیشگی مستقر شود اقدامات مرمت این بنا را فراهم کرد. ماکسیم توانست به مرور زمان سازه کلیسای صخره‌ای را بازسازی کند. امروزه حدود ۲۰ سال از این ماجرا می‌گذرد و ماکسیم به یک راهب پاکدامن و محبوب در بین مریدانش تبدیل شده است.

 

 سفری پاییزی به گرجستان هزار رنگ 

 کلیسای صخره‌ای گرجستان

 

نکاتی که باید در کلیسای صخره‌ای گرجستان رعایت کنید

مثل هر مکان تاریخی و مذهبی کلیسای صخره‌ای گرجستان نیز یکسری قوانین خاص خود را دارد. توصیه می‌کنیم تا در حین بازدید از این بنا این نکات را رعایت کنید. چرا که عدم رعایت آنها به معنی بی‌ادبی است و می‌تواند باعث ناراحتی یا عصبانیت ماکسیم راهب این کلیسا شود. از جمله این نکات عبارتند از:

  • خانم‌ها اجازه ورود به درون کلیسای صخره‌ای را ندارند. مگر اینکه نامه یا اجازه‌ای از قبل گرفته باشند.
  • اگر تصور می‌کنید که قرار است چند دقیقه‌ای به درون این کلیسا بروید و عکاسی کنید باید بگوییم که سخت در اشتباهید. برای اینکه کسی بتواند اجازه عکاسی بگیرد باید رضایت راهب این کلیسا را به دست آورد. برای اینکه بتوانید راهب را راضی کنید باید ۴ روز و ۷ ساعت در این کلیسا عبادت کنید.
  • فقط توریست‌ها در ساعت و زمان مشخص و محدودی می‌توانند از این مکان دیدن کنند.

 

 راهنمای کوله گردی در زیبایی‌های گرجستان

کلیسای صخره‌ای گرجستان

 

مسیر رفتن به کلیسای صخره‌ای گرجستان

اکثر گردشگرانی که تور گرجستان را انتخاب می‌کنند در شهر تفلیس این کشور اقامت می‌کنند. خوشبختانه دسترسی به این کلیسای صخره‌ای از تفلیس چندان هم سخت نیست و توریست‌ها می‌توانند در طول سفر خود از این بنای تاریخی نیز دیدن کنند. برای رفتن به کلیسای صخره‌ای گرجستان ابتدا باید به استان ایمرتی بروید. از این استان نیز به کمک اتوبوس یا کرایه تاکسی باید خود را به روستای کاتسخی که از  شهر چیاترا حدودا ۵ کیلومتر فاصله دارد بروید. این کلیسا در همین روستا واقع شده است. گردشگران می‌توانند بعد از دیدن کلیسای صخره‌ای در اطراف همین روستا بگردند و از ساعت‌هایی که در آنجا هستند نهایت استفاده را بکنند.

۰۴ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران