جذاب‌ترین فستیوال های سالانه ترکیه

جاذبه‌های گردشگری استانبول
جذاب‌ترین فستیوال های سالانه ترکیه

ترکیه جذابیت‌هایی فراتر از یک فرهنگ غنی و مناظر خیره کننده را ارائه می‌دهد. اینجا اساسا بعنوان خانه‌ای برای تعطیلات و فستیوال‌های مختلف شناخته می‌شود و در این خطه، می‌توانید شاهد گردهمایی‌هایی جالب توجه از جمله جشنواره‌های موسیقی، رویدادهای ورزشی فضای باز، رویدادهای شبانه، جشنواره‌های فرهنگی، جشنواره‌های مذهبی و رویدادهای لایف استایل باشید. به غیر از فستیوال‌های محلی که تقریبا در همه شهرهای کشور جشن گرفته می‌شوند، بسیاری از بهترین فستیوال های ترکیه در سطح بین المللی محبوبیت دارند و در مراکز شهرهای بزرگی همچون آنکارا، ترکی، آنتالیا و ازمیر برگزار می‌شوند.

 

آشنایی با بهترین فستیوال های ترکیه

جشنواره‌های ترکیه بازتابی پر جنب و جوش از روحیه فرهنگی و تاریخی مردمان این خطه را به نمایش می‌گذارند. از جشن‌های باستانی گرفته تا رویدادهای مدرنی را در این خطه شاهد خواهید بود که مردمان محلی و مسافران تور ترکیه از سراسر جهان را مسحور خود می‌کنند. بیایید با برخی از پرطرفدارترین و بهترین فستیوال های ترکیه آشنا شویم:

 

جشنواره لاله‌ها در استانبول

جشنواره لاله‌های استانبول، یکی از مشهورترین و بهترین فستیوال های ترکیه است که در استانبول میزبانی می شود. در اوایل قرن دوازدهم، انواع لاله‌های وحشی برای اولین بار توسط مهاجران به ترکیه باستان آورده شدند. در قرن شانزدهم، این نوع گل به شدت مورد علاقه عثمانی‌ها قرار گرفت. سپس گل‌های رنگارنگ لاله، به طور گسترده در استانبول کاشته شدند.

گل لاله بعنوان یک گل نمادین ملی در ترکیه، جایگاه ویژه‌ای در قلب مردمان این خطه دارد. برای آماده سازی جشنواره، میلیون‌ها لاله از انواع مختلف، در سراسر استانبول کاشته می‌شوند. این لاله‌ها هر بهار، از آوریل تا می شروع به شکوفه دادن می‌کنند. بنابراین در طول یکی از بهترین فستیوال های ترکیه و  در سفر با تور استانبول، دریایی از لاله‌های رنگارنگ را شاهد خواهید بود که در گوشه و کنار شهر خودنمایی می‌کنند و مناظر اینستاگرامی جذابی را برای عکاسی ارائه می‌دهند.

در این فستیوال علاوه بر تماشای لاله‌ها، می‌توانید از شرکت در پرفورمنس‌ها، نمایشگاه‌های هنری، کارگاه‌های پرورش لاله و طراحی گل و کنسرت‌هایی که توسط مسئولان پارک‌ها برگزار می‌شوند نیز لذت ببرید. در این رابطه چندین پارک از جمله پارک میرگان، پارک میدان سلطان احمد یا پارک گولهانه استانبول و ... برای جشنواره لاله‌ها در استانبول بهترین گزینه‌ها به شمار می‌آیند. ضمن اینکه برخی از این پارک‌ها، به جاهای دیدنی استانبول مانند مسجد آبی و ایا صوفیه نزدیک هستند.

عکس: turkeytravelplanner.com

 

جشنواره بین المللی اپرا و باله آسپندوس

این مورد نیز، یکی دیگر از جشن‌های جالب توجه و از بهترین فستیوال‌های ترکیه بوده و هر ساله علاقمندان بسیاری را با تور آنتالیا به این منطقه می‌کشاند. این جشنواره، در تئاتر رومی آسپندوس با قدمت ۲۰۰۰ ساله برگزار می‌شود. گفتنی است آسپندوس، یکی از حفاظت ‌شده‌‌ترین سالن‌های تئاتر در جهان است و به دلیل نمایش برخی از بهترین اجراهای اپرا و باله بین‌المللی شهرت دارد.

 

سفر به آنکارا در زمان برگزاری فستیوال‌ها

عکس: m-festival.biz

 

نمایشگاه جهانی ازمیر

ازمیر به دلیل میزبانی قدیمی‌ترین جشنواره در ترکیه، یعنی نمایشگاه جهانی ازمیر شهرت دارد. این مورد، یکی از محبوب‌ترین و بهترین فستیوال های ترکیه در سال ۲۰۲۳ است. این نمایشگاه توسط İZFAŞ ترتیب داده می‌شود که یک شرکت وابسته به شهرداری کلان شهر ازمیر است.

نمایشگاه بین المللی ازمیر، معمولا در پارکی عمومی به نام Kültürpark در منطقه کوناک، در دو هفته اول سپتامبر به مدت ۱۰ روز برگزار می‌شود. این نمایشگاه هر ساله، میزبان فعالیت‌های مختلفی است تا هم مردم را سرگرم کند و هم وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد. این جذابیت‌ها از کنسرت تا تئاتر، نمایش فیلم، اجرای نمایش‌های موزیکال توسط هنرمندان، گفتگوها و نمایش‌های خیابانی را شامل می‌شوند. جالب است بدانید در کنسرت‌ها، معمولا خوانندگان مشهور داخلی و بین المللی اجرا دارند.

عکس: en.rayhaber.com

 

روز جمهوری ترکیه  

این روز، پویاترین تعطیلات عمومی در سراسر ترکیه محسوب می‌شود و آغاز مدرنیزاسیون و راهپیمایی تاریخی جدید این کشور پس از جنگ داخلی و جنگ علیه یونان است. این فستیوال که از بهترین فستیوال های ترکیه است، هر ساله در ۲۹ اکتبر برگزار می‌شود. مردم ترکیه این جشن را نه تنها برای گرامیداشت استقلال ترکیه، بلکه به افتخار مصطفی کمال آتاتورک رئیس جمهوری این کشور برگزار می‌کنند. تمام ادارات دولتی نیز، در این روز تعطیل هستند.

در طول این جشن، خیابان‌ها و میادین سراسر کشور مملو از پرچم‌های تزئینی ترکیه بوده و اجراهای زیادی در استادیوم‌های محلی ترتیب داده می‌شوند. بنابراین می‌توانید در شعرخوانی، رقص های سنتی ترکی و فعالیت‌های دیگر شرکت کنید.

 

خیابان استقلال استانبول کجاست؟

عکس: dailysabah.com

 

جشنواره بالون هوای گرم کاپادوکیا

کاپادوکیا شهری تاریخی مملو از جاذبه‌های منحصر به ‌فرد، از جمله دره‌های زیبا، شهرهای زیرزمینی و صخره‌های تزئین شده با نقاشی‌های دیواری بیزانسی است. با این وجود، جشنواره هیجان انگیز بالون سواری در کاپادوکیا، یک آهنربای قوی برای جذب گردشگران سراسر جهان به شمار می‌آید. این جشنواره که پرطرفدارترین و بهترین فستیوال‌ های ترکیه محسوب می‌شود، هر سال در هفته اول جولای به مدت ۴-۵ روز برگزار می‌شود.

در این ایام، صدها بالون هوای گرم از کشورهای مختلف به اینجا می‌آیند و تصاویری فانتزی را در آسمان کاپادوکیا خلق می‌کنند. می‌توانید از این لحظات فوق العاده، فیلم و عکس بگیرید. ضمن اینکه در طول جشنواره، فرصتی خواهید داشت برای لذت بردن از رقص‌های محلی و نمایش‌های شبانه دیدنی و به یادماندنی.

عکس: savoteur.com

 

فستیوال کشتی شترها در استانبول

کشتی شترها، یک ورزش محلی سنتی است که قدمت آن به بیش از ۲۴۰۰ سال پیش می‌رسد. این جشن که در شمار بهترین فستیوال های ترکیه است، ابتدا در میان قبایل کوچ نشین ترک رواج داشت که برای تقویت شترهای خود و رقابت با کاروان داران، به چنین فعالیتی دست می‌زدند.

امروزه جشنواره کشتی شتر، فقط در منطقه دریای اژه ترکیه برگزار می‌شود. این فستیوال از سلجوک شروع می‌شود و هر سال از منطقه‌ای به منطقه دیگر (مانند دنیزلی، آنتالیا، بالیکسیر، چاناکاله، مانیسا، ازمیر و آیدین) تغییر مکان می‌دهد. گفتنی است این جشن، هر زمستان از نوامبر تا مارس برگزار می‌شود و تمام شترهای شرکت‌ کننده، لباس‌های زیبایی به تن دارند. در این فستیوال علاوه بر تماشای کشتی شترها، می‌توانید از رقص‌ها و اجراهای موسیقی دریای اژه لذت ببرید، سوسیس‌های پخته شتر را امتحان کنید و رژه شترها را شاهد باشید.

 

سوغات استانبول چیست؟

عکس: rove.me

 

فستیوال کاپادوکس در ترکیه

به غیر از جشنواره بالون‌های هوای گرم، شهر خوش منظره کاپادوکیا همچنین میزبان برگزاری جشنواره کاپادوکس است که از بهترین فستیوال های ترکیه و یکی از پرطرفدارترین جشنواره‌های موسیقی در کشور محسوب می‌شود. این جشنواره از سال ۲۰۱۵، هر ساله در ماه ژوئن به مدت چندین روز، در میان مناظر زیبای کاپادوکیا برگزار می‌شود.

شما می‌توانید از موسیقی فوق العاده، هنر معاصر و غذاهای خوشمزه محلی در این سرزمین خارق العاده لذت ببرید. بعلاوه این جشنواره به دلیل حضور هنرمندان بین المللی از جمله Mercan Dede، Rhye، Ilhan Ersahin، Acid Pauli و بسیاری دیگر نیز شهرت دارد.

عکس: jonesaroundtheworld.com

 

جشنواره جاز استانبول

فستیوال بین‌المللی جاز استانبول، فرصت نادری را برای احساس نشاط و مدرنیته در این شهر هزار ساله فراهم می‌کند. اگر از علاقمندان به جاز هستید، نباید از شرکت در یکی از بهترین فستیوال های ترکیه در سفر با تور استانبول غافل شوید. این جشنواره، یکی از شگفت انگیزترین رویدادهای موسیقی ترکیه را رقم می‌زند و هر سال در ماه جولای برگزار می‌شود. جالب است بدانید مردمان ترکیه برای اولین بار، در اوایل دهه ۱۹۰۰ با موسیقی جاز آشنا شدند. و به دلیل بداهه نوازی و وسعتش، به آن علاقمند گشتند. البته این جشنواره علاوه بر جاز شامل فرم‌های دیگری از موسیقی مانند پاپ، هوی متال، راک یا فولک نیز می‌شود.

 

بهترین هتل های ترکیه

عکس: dailysabah.com

 

جشنواره راک اند کوک  

جشنواره Rock n' Coke؛ یک جشن موسیقی راک است که توجه دوستداران این نوع موسیقی را از سراسر جهان به خود جلب می‌کند. این جشن در پایان هر تابستان، درست قبل از جشنواره جاز استانبول برگزار می‌شود. در این فستیوال فضای باز بسیار محبوب که از بهترین فستیوال های ترکیه به شمار می‌آید، گروه‌های بسیاری از نوازندگان و افراد مشهور شرکت می‌کنند. شما فرصتی برای تماشای زنجیره‌ای از کنسرت‌های هیجان‌انگیز را خواهید داشت. ضمن اینکه علاوه بر راک، سایر اشکال موسیقی نیز ارائه می‌شوند. در عین حال، می‌توانید از صرف غذاها و نوشیدنی‌های فوق العاده و یا خرید نیز لذت ببرید.

عکس: pazarlamasyon.com

 

جشنواره رمضان

جشنواره رمضان، یکی از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان و از بهترین فستیوال های ترکیه محسوب می‌شود. در انتهای روزهای روزه داری و با فرارسیدن عید فطر، مسلمانان یک ماه ترکیه نفس و پرهیز از گناه را جشن می‌گیرند. عید فطر در ترکیه، بعنوان جشن شیرینی نیز شناخته می‌شود و در بین کودکان ترکیه بسیار محبوبیت دارد. در این زمان، انواع آب نبات‌های رنگارنگ قفسه‌های اکثر فروشگاه‌های استانبول را پر می‌کنند و مردمان محلی آب نبات، قهوه یا دسر را با یکدیگر مبادله می‌نمایند. بسیاری از مردم، در فضای باز شام خانوادگی می‌خورند. شب هنگام، مساجد استانبول با چراغ‌های تزئینی روشن می‌شوند. در این جشن سه روزه، می‌توانید از صرف انواع غذاهای لذیذ مانند مانتی، گولاک لذت ببرید.

در نهایت، از دیگر جشن‌هایی که در شمار بهترین فستیوال های ترکیه هستند می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • جشنواره های رقص محلی
  • جشنواره سماع دراویش
  • جشنواره کشتی نفت
  • جشنواره گیلاس
  • جشنواره بین المللی فیلم استانبول
  • جشنواره فانوس

 

جاهای دیدنی آنتالیا

عکس: investoglobal.com

 

منبع ۱

منبع ۲

۲۴ آذر ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 14 مهر 1402)

نظرات کاربران