فستیوال‌ها و جشن‌های محبوب سالانه ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
فستیوال‌ها و جشن‌های محبوب سالانه ترکیه

ترکیه بسیار بیشتر از کشوری با طبیعت و فرهنگی جذاب است و هر کس با هر سلیقه‌‌ای، می‌تواند جایی یا فعالیتی مورد قبول خود را در آن‌جا تجربه کرده و تعطیلاتی دلچسب را تور ترکیه داشته باشد. در این کشور هر ساله فستیوال‌ها و جشن‌های مختلفی برپا می‌شود که اگر برنامه‌ریزی داشته باشید و موقع این فستیوال‌ها به آن‌جا بروید، تنوعی به سفرتان داده‌اید و مسلما از بودن در ترکیه بیشتر لذت خواهید برد. فستیوال‌هایی که در این نوشته به آن‌ها خواهیم پرداخت، حتما به صورت سالیانه بوده و خیلی از آن‌ها بدو وقفه در چند سال اخیر برپا شده‌اند.

 

نمایشگاه جهانی ازمیر، ترکیه (Izmir World Fair)

نمایشگاه جهانی ازمیر یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین فستیوال‌های ترکیه است که با مقاصد مختلفی و هر ساله در اوایل دسامبر برگزار می‌شود. این برنامه فرهنگی، تفریحی و موسیقیایی در گذشته فقط یک همایش جمعی و تفریحی بود اما با استقبال بالای توریست‌های تور ازمیر و مردم خود ترکیه، به مرور به فستیوالی بزرگ بدل شده که این سال‌ها گردشگران خیلی زیادی نیز در آن‌ شرکت می‌کنند. در کنار انواع تفریحاتی که امکان انجام آن‌ها را در این نمایشگاه خواهید داشت و البته شرکت کنندگانی که از سراسر دنیا برای اجرا به آن‌جا می‌آیند، بازارهایی نیز در ازمیر به این منظور برپا می‌شوند.

عید فطر در ترکیه

عید فطر را در ترکیه به نام رمضان بایرامی نیز می‌شناسند. این کشور مسلمان نشین، عید فطر را به بزرگ‌ترین شکل ممکن جشن می‌گیرند و این روز را می‌توان، مهم‌ترین جشن سالانه آن‌جا محسوب کرد. همه جا برنامه‌های تفریحی و کنسرت‌های مختلف برگزار شده و بخش‌های اداری تعطیل می‌شوند. همان طور که می‌دانید، عید فطر بر اساس تقویم قمری است و زمان آن در طول سال تغییر می‌کند. البته به طور کلی برای ترک‌ها این جشن جنبه شخصی داشته و اکثر خانواده‌‌ها برای تجدید دیدار و مهمانی به خانه‌ی یکدیگر می‌روند، اما برگزاری کنسرت‌ها و جشن‌های مختلف که جوان‌های زیادی و توریست‌ها در آن‌ها شرکت می‌کنند، این روز را برای گردشگران نیز لذت بخش می‌کند. اگر در ماه رمضان می‌خواهید به ترکیه سفر کنید، پینشهاد می‌کنیم سری به دو مقاله سفر در ماه رمضان به استانبول و سفر به آنتالیا در ماه مبارک رمضان بزنید.

 

خریدی متفاوت در بازار بزرگ مارماریس

فستیوال گل‌های لاله استانبول، ترکیه (Istanbul Tulip Festival)

این فستیوال بسیار محبوب، تنها در استانبول و بسته به وضعیت آب و هوایی در ماه مارس یا آوریل برگزار می‌شود. روزهایی که تمامی استانبول مملو از گل‌های لاله‌ شده و پارک‌ها رنگارنگ و زیباتر از همیشه می‌شوند. لاله گل ملی ترکیه نیز به حساب می‌آید که اساسا از این کشور به غرب اروپا معرفی شده است. در دو دهه اخیر، مسئولان استانبول، میلیون‌ها گل لاله را در جاهای مختلف استانبول کاشته‌اند و در ماه‌های یاد شده این گل‌ها شکوفا شده و تصویری رویایی را شکل می‌دهند که در تور استانبول می‌توانید به دیدنش بروید. نکته مهم این که در کنار پارک‌ها، یک سری برنامه‌های مخصوص نیز در این روزها برگزار می‌شود تا به جذابیت فستیوال گل‌های لاله استانبول می‌افزاید.

جشن بهاره هیدرلز ترکیه (Hidirellez Spring Celebration)

این جشن بزرگ که هر ساله در روزهای ۵ و ۶ مِی انجام می‌شود، یکی از سنت‌های بسیار قدیمی و چند هزار ساله است. جشنی که برای پایان زمستان و سر رسیدن بهار انجام شده و از بسیاری جهات، شبیه به نوروز ماست اما به آن اندازه همه گیر و بزرگ نیست. این جشن در نقاط مختلفی از ترکیه مثل استانبول، ادیرنه و ... برگزار شده و شامل خوراکی‌های خوشمزه، بازارهای محصولات محلی، رقص‌های سنتی و نواختن موسیقی اصیل ترکی می‌شود. جشنی محلی و بسیار قدیمی که البته توریست‌ها هم در سال‌های اخیر، برای دیدنش به نقاط مختلف ترکیه می‌روند.

 

۱۰ راه برای داشتن ماه عسل رمانتیک در استانبول

فستیوال بین‌المللی اوپرا و باله آسپندوس ترکیه (Aspendos Opera and Ballet Festival)

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی در ترکیه که هر ساله به انجام می‌رسد، فستیوال اپرا و باله آسپندوس بوده که در محل یک تئاتر باستانی ۲ هزار ساله در شهر آسپندوس انجام می‌شود. تئاتری که به خوبی مرمت ونگهداری می‌شود و هنوز به همان شکل قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جدا از فضای فوق‌العاده جذاب و زیبایی که این فستیوال در آن‌ برگزار می‌شود، گروه‌هایی که از سراسر دنیا برای انجام نمایش به آن‌جا می‌آیند نیز در خور توجه است و اگر به نمایش‌های باله یا اوپرا علاقه دارید، حتما باید برنامه‌ریزی کرده و در این فستیوال شرکت نمایید. شما می‌توانید در سفر به آنتالیا یا در تور کوش آداسی، در فاصله‌ی اندکی به آسپندوس برسید.

فستیوال بالن‌های کاپادوکیا، ترکیه (Cappadocia Balloon Festival)

یکی از چیزهایی که تور کاپادوکیا به آن معروف است، بالن‌های هوای گرمی بوده که توریست‌ها سوار بر آن، به بالای صخره‌های متفاوت این منطقه از ترکیه رفته و تصویر بالن‌های در حال پرواز بر فراز پارک ملی گورمه نیز، از جمله قاب‌هایی است که همیشه در اینترنت دست به دست می‌شود. فستیوال بالن‌های کاپادوکیا اما این فعالیت و این تصویر را به سطح جالب‌تر می‌برد. خیلی از خلبان‌های حرفه‌ای در این زمینه در جولای هر سال به آن‌جا می‌آیند و با پرواز بالن‌های رنگارنگ که بعضا طر‌ح‌های عجیب دارند، روزهایی خاص را رقم می‌زنند. در کنار بالن‌سواری در کاپادوکیا، یک سری برنامه‌های تفریحی از جمله جشن‌های بزرگ با DJهای معروف نیز در طی این روزها در کاپادوکیا انجام می‌شود که امکان شرکت در آن‌ها را نیز خواهید داشت.

 

کارهایی که باید در ازمیر انجام داد

فستیوال‌های موسیقی و هنری معروف استانبول، ترکیه

در طول سال، چندین فستیوال موسیقی و هنری در استانبول برگزار می‌شود که نمی‌خواهیم یک به یک به آ‌ن‌ها در این نوشته بپردازیم. دو مورد از معروف‌ترین فستیوال‌های موسیقی که شدیدا طرفدار دارد، فستیوال موسیقی استانبول (Istanbul Music Festival) و فستیوال جاز استانبول (Istanbul Jazz Festival) نام دارد که یکی در اوایل ماه جون آغاز شده و دیگری در اواخر ماه جون و اوایل ماه جولای برگزار می‌شود. فستیوال فیلم استانبول نیز، برنامه‌ای بسیار مهم است که هر ساله برگزار شده و فیلم‌های مستقل جذابی از کشورهای مختلف در آن‌جا نمایش داده خواهد شد.

فستیوال بین‌المللی پیانو آنتالیا، ترکیه (International Antalya Piano Festival)

اگر به موسیقی کلاسیک علاقه داشته و قصد رفتن به تور آنتالیا را دارید، بد نیست برنامه سفر خود را برای روزهای برپایی این فستیوال بچینید. این فستیوال در ماه دسامبر برگزار می‌شود و از جمله برنامه‌های فرهنگی بسیار مهم در ترکیه به شمار می‌آید و هنرمندان متعدد و مهمی از کشورهای مختلف برای اجرا به آنتالیا می‌آیند. فستیوال بین‌المللی پیانو آنتالیا حدود یک هفته به طول می‌انجامد و در آن سعی شده تا تاریخ و فرهنگ مردم ترکیه نیز به بازدیدکنندگان معرفی شود.

نمایشگاه کتاب ازمیر (Izmir Book Fair)

در سال ۲۰۲۳ بیست و پنجمین بار خواهد بود که نمایشگاه کتاب ازمیر برپا می‌شود. این نمایشگاه محبوب بین روزهای ۱۱ تا ۱۹ مارس برگزار شده و در سال‌های پیشین نیز همیشه همین ماه برگزار می‌گردد. البته این برنامه‌ی مهم فرهنگی، بیشتر به ادبیات خود ترکیه اختصاص داشته و کارگاه‌ها و برنامه‌های متنوعی در خلال آن برگزار می‌شود. این نمایشگاه همچنین تنها به کتاب اختصاص نداشته و حول محور روزنامه نگاری نیز جریان دارد. البته چندین نویسنده بین‌المللی نیز در آن‌جا شرکت کرده و همچنین بخش‌های مخصوصی برای کتاب‌های خارجی نیز در آن‌جا تعبیه می‌شود. اگر به هر دلیلی در ماه مارس و در سفر به ترکیه به ازمیر رفتید، شرکت در این نمایشگاه بزرگ را فراموش نکنید.

 

راهنمای خرید و استفاده از سیم کارت در ترکیه

فستیوال مولانا در قونیه، ترکیه (Mevlana Festival)

یکی از مورد توجه‌ترین فستیوال‌ها برای ایرانی‌ها، فستیوال مولانا بوده که هر ساله در قونیه برگزار می‌شود و عده‌ی زیادی برای شرکت در آن به این شهر می‌روند. شهری مملو از ابنیه زیبا که در این روزها، پر می‌شود از دوست داران این شاعر و صوفی بزرگ ایرانی و برنامه‌های فرهنگی مختلفی نیز در آن‌جا برگزار می‌شود. همچنین برپایی نمایش‌های مخصوص دراویش و رقص‌های معروف آن‌ها را نیز یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌هایی خواهد بود که به خاطرش، می‌توانید در این روزها به قونیه بروید. فستیوال مولانا در قونیه هر ساله بین روزهای ۱۰ تا ۱۷ دسامبر برگزار می‌شود. همچنین در طول این روزها، حتی در دیگر شهرهای ترکیه نیز برنامه‌های مخصوصی برپا می‌شود.

کریسمس و سال نو میلادی در ترکیه

کریسمس و سال نو اگر چه در بعضی شهرهای ترکیه جشن گرفته می‌شوند، اما با این حال جزو مراسمات رسمی این کشور به حساب نمی‌آیند. البته کریسمس که خیلی اهمیتی در ترکیه ندارد اما هر سال، می‌توانید شب سال نو میلادی، منتظر آتش‌بازی‌های بزرگ در شهرهایی مثل استانبول، آنتالیا، بدروم و ... باشید. در این شب خاص کنسرت‌ها و برنامه‌های تفریحی بسیار زیادی در ترکیه برگزار شده و تقریبا همه‌ی خانندگان معروف این کشور، در جایی برنامه‌ای برای اجرا دارند و تلوزیون‌ها نیز پر می‌شود از ویژه‌ برنامه‌های سال نو که خانواده‌ها را سرگرم کنند. اگر چه سال نو میلادی روزهای سرد سال در ترکیه به حساب می‌آید اما تور استانبول یا شهرهای بزرگ دیگر در آن ایام، لذت بیشتری خواهد داشت.

 

رمانتیک‌ترین نقاط آنتالیا برای عکاسی

عید قربان در ترکیه

یکی دیگر از جشن‌های مذهبی بسیار مهم در ترکیه، عید قربان است که هر ساله به صورت گسترده در این کشور برپا می‌شود و آیین‌های آن‌ها نیز کاملا شبیه به چیزی است که در ایران می‌بینید. این روز نیز تعطیل رسمی بوده و حتی جاهایی مثل بازار بزرگ استانبول نیز تعطیل هستند اما اغلب مراکز خرید و مراکز تفریحی این روزها به فعالیت خود ادامه می‌دهند. البته عید قربان چیز زیادی برای توریست‌ها در ترکیه ندارد و اغلب برنامه‌هایی که ترک‌ها در این روزها برپا می‌کنند، مراسمات مذهبی و دید و بازدیدهای خانوادگی و البته قربانی کردن است و خبر زیادی از برنامه‌های تفریحی و کنسرت و این چیزها در کشور نخواهد بود.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۸ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران