جذاب‌ترین برج‌ها و قلعه‌های استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
جذاب‌ترین برج‌ها و قلعه‌های استانبول

استانبول شهری اروپایی و آسیایی است که به خاطر موقعیت حساس و استراتژیکش همیشه و در طول قرون متمادی مورد توجه سلطه طلبان بوده است. گرچه که تاوان این سلطه طلبی و حکومت گشایی را مردم این شهر در طول تاریخ با جان و مال‌شان پس داده‌اند، اما امروزه بازمانده‌های آن دوران‌ تبدیل به جاذبه‌های دیدنی در تور استانبول شده است. یکی از این جاذبه‌ها استحکامات دفاعی شهر هستند که روزگاری برای مردم نقشی مهم حیاتی داشتند. در حالی که برجی مثل گالاتا به شدت معروف و شناخته شده است بقیه برج‌ها و قلعه‌های شهر تا حدودی ناشناخته باقی مانده‌اند. ما در اینجا به معرفی بهترین استحکامات شهر می‌پردازیم.

 

گالاتا، برج گالاتا

برج گالاتا که در محله گالاتای استانبول واقع شده تک برجی با یک کلاه مخروطی بلند است که از دور بی‌شباهت به داستان‌های افسانه‌ای و پریان نیست. برج گالاتا در استانبول که قدمت آن به قرن چهاردهم برمی‌گردد از جاذبه‌های اصلی شهر است که در تورهای گردشی جایگاه ویژه‌ای دارد. این برج که در ارتفاع ۳۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده ۶۲ متر ارتفاع دارد. از برج گالاتا دیدن کنید و از عرشه تماشای آن شبه جزیره تاریخی، شاخ طلایی استانبول و بسفر تا سراسر جزایر پرنس را تماشا کنید. مخصوصا نمای بی‌نظیر غروب آن یکی از زیباترین مناظری است که در استانبول شانس تماشایش را دارید. عموما بازدید از غروب برج گالاتا را به عنوان یکی از فعالیت‌های رمانتیک و عاشقانه در نظر می‌گیرند.

اسکودار، برج مایدن

برج مایدن یا برج دوشیزه که به زبان ترکی (Kiz Kulesi) شناخته می‌شود یکی از آن جاهای دیدنی عجیب و خیره کننده در استانبول است که هر توریستی حداقل یک بار باید از آن دیدن کند. البته این برج جذاب و منحصر به فرد را به اسم Leandros هم می‌شناسند. مایدن از آن دسته از جاذبه‌هایی است که شهرت زیادی داشته و پوسترهای آن در تمامی سایت‌ها و مجلات گردشی وجود دارد. این برج در زمین کوچکی درست وسط بسفور قرار گرفته که غروب هنگام و در پس زمینه آسمان نارنجی و صورتی همچون مرواریدی غیمتی می‌درخشد. این برج روزها به عنوان کافه و رستوران و عصرها به عنوان رستوران فعالیت می‌کند. دسترسی به این برج تنها از طریق مسیر آبی و با قایق‌های مسافربری امکان‌پذیر است با این همه استانبولی‌ها تمایل دارند مجالس مهمشان مثل برگزاری نسشت‌های مهم، عروسی و مراسم عذا را در آن برگزار کنند.

 

تفریح در پارک آبی آکوا مارین استانبول

روملی‌حصار، قلعه روملی

شما می‌توانید قلعه روملی استانبول را بین ببک و امیرگان در قسمت سواحل اروپایی استانبول پیدا کنید. این قلعه سنگی و جذاب که ۳۰ هکتار از زمین‌های ساحلی را به تصرف خود در آورده، برای بازدیدکنندگان تور استانبول که از دریا عبور می‌کنند خودنمایی می‌کند. طبق روایات و گفته‌ها این قلعه تنها در ظرف ۴ ماه به دستور سلطان احمد فاتح به خاطر پیروزی استانبول ساخته شده شد. در واقع این قلعه در حاشیه دریا ساخته شد تا به عنوان خط دفاعی از مردم و شهر محافظت کند. این قلعه زیبا و سنگی که در پس زمینه‌ای سرسبز و در کناره دریا قرار گرفته یکی از جاهای کم‌تر دیده شده‌ای است که نمای فوق‌العاده‌ای از افق دریا به شما ارائه می‌دهد. بازدید از روملی کاملا شما را به یاد کارتون‌های دیزنی خواهد انداخت.

بیازیت، برج بیازیت

اگر از قبل برج بیازیت را بشناسید در بازدید از عرشه برج گالاتا، می‌توانید این برج سفید سنگ مرمری را به خوبی ببینید. امروزه این فقط برجی تاریخی با نمایی زیبا و گالری هنری است در حالی که در گذشته به عنوان برج دیده‌بانی آتش سوزی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اگر حوصله شلوغی و یا در صف ماندن را ندارید به جای بازدید از گالاتا می‌توانید به این برج بروید و در محیط آرام‌تر آن نسبت به گالاتا مشغول تماشای گالری هنری و منظره خیره کننده شهر شوید.

 

بهترین فعالیت‌های صبحگاهی در استانبول

بیکوز، قلعه آنادولو

قلعه آنادولو (آناتولی)، واقع در ساحل آسیایی بسفر و درست در امتداد قلعه روملی یکی از آن جاهایی است که در کم‌تر سایت گردشی اصلا به معرفی آن پرداخته می‌شود چه برسد به این که به بازدیدکنندگان توصیه کنند برای دیدنش بروند. این قلعه که مثل روملی برای محافظت از شهر در زمان جنگ و حمله بر روی تپه ساخته شده به دستور ییلدیریم بایزید بنا گردید. نکته جالب این که روملی و آنادولو روبروی هم و در دو سوی ساحل بنا شده‌اند تا امنیت دریا را تضمین کنند. قلعه آناتولی در مساحتی ۷ هزار متر مربعی گسترده شده و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. البته امروزه از آن سبک و فضا فاصله گرفته و بخش‌های مختلف آن هر کدام به سالن غذاخوری و کافه‌های مختلف تبدیل شده‌اند.

 

قدم زدن در اطراف پل گالاتا و بخش اروپایی استانبول

۰۱ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران