معرفی مهم‌ترین مراکز تاریخی مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
معرفی مهم‌ترین مراکز تاریخی مشهد

مشهد به واسطه بودن حرم مطهر امام رضا (ع)، مهم‌ترین مقصد گردشگری است، اما همین امر باعث شده تا بسیاری از جاذبه‌های این شهر نیز زیر سایه قرار گیرد. یکی از این موارد جاذبه‌های تاریخی متعدد شهر است که در بسیاری از موارد، مراکز ارزشمندی هستند که بازدید از آن‌ها می‌تواند لحظات متفاوت و جذابی از سفر شما با تور مشهد باشند. اگر با این نقاط تاریخی آشنایی ندارید، حتما ادامه‌ی نوشته‌ی ما را دنبال کنید.


چهار طاقی بازه هور


چهار طاقی یا آتشکده بازه هور شاید یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین آثار تاریخی موجود در مشهد است. مکانی که مربوط به دوره‌ی ساسانی می‌شود و جزو اولین آثار به ثبت رسیده ملی است. این بنای خاص در جاده مشهد به تربت حیدریه واقع شده و بعضی از محققین آن را اولین گنبد ساخته شده در جهان بر می‌شمارند. البته این بنا به شکلی است که به نظر می‌رسد جزئی از یک مجموعه بوده، اما حالا تنها این بنای سنگی در مکانی بسیار دیدنی، تنها باقی مانده است.

 

 گشت و گذار در حمام مهدی قلی بیک مشهد

 

چهار طاقی بازه هور

 


آرامگاه فردوسی


فردوسی بزرگ سال ۴۱۱ در همان جایی به خاک سپرده شد که متلق به خودش بود. البته این آرامگاه بیشتر به واسطه اسم فردوسی از اهمیت زیادی برخوردار است، چون در ابتدا مقبره‌ی آن بزرگ نبود و سپس در دوران قاجار بنایی آجری و زیبا برای تهیه شد و سپس در سال‌های ۱۳۱۳ و ۱۳۴۴ بنا مجددا باز سازی شد تا اینکه با خاتمه کار در سال ۱۳۴۷، هم اینک بنای زیبای آرامگاه فردوسی برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده است.

 

 

 آرامگاه فردوسی

 


آرامگاه نادرشاه


آرامگاه نادرشاه دارای چند بخش دیگر در زمین ۱۴ هزار متری خود است که شامل موزه‌‌ی نادری و باغ نادری می‌شود. این مکان که در چهار راه شهدا واقع شده، هم از تاریخی مکانی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود و هم از نظر ظاهر، پیکرتراشی‌های ممتازی در آن نصب شده است و در آخر اینکه موزه‌ی مهمی که در مجموعه وجود دارد نیز کارهایی بسیار عالی در خود دارد که بازدید از آن نیز می‌تواند لذت بخش باشد.

 

 بازدید از دو آرامگاه مهم بزرگان ایران در مشهد

 

 آرامگاه نادرشاه

 


گنبد هارونیه


از شهر باستانی طوس، معدود چیزهایی به جا مانده که تنها چیز قابل رویتش همین گنبد زیبای هارونیه است. بنای آجری بسیار زیبایی که در ۲۵ کیلومتری مشهد واقع شده و در سده‌ی هشتم شمسی احداث شده است. این بنا از جمله مراکز تاریخی با شکوه مشهد است که در طول سال بازدیدکنندگانی زیادی به خود می‌بیند.

 

  روستای زشک مشهد، مقصد جذاب گردشگری استان خراسان رضوی

 

 گنبد هارونیه

 


مدرسه عباسقلی خان


قدمت این مدرسه به چیزی حدود ۳۰۰ سال می‌رسد. مدرسه‌ای که در دوره‌ی صفویه و به توسط عباسقلی خان بیگلربیگی بنا شد و حالا به عنوان تنها مدرسه باقی مانده از دوران صفویه، زیر نظر سازمان میراث فرهنگی به فعالیت مشغول است.

 

 

 مدرسه عباسقلی خان

 


برج رادکان


این برج خیلی به مشهد نزدیک نیست و حدودا ۷۰ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد، اما اهمیت و جذابیت این بنا باعث شده تا سالانه تعداد زیادی گردشگر، زمان سفر به مشهد از شهر بیرون زده و به دیدنش بروند. برج رادکان که به میل رادکان نیز معروف است، در قرن هفتم هجری ساخته‌اند. اثری که توسط ستاره‌شناس و دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین توسی طراحی شده و تنها برجی بود که توانایی تعیین چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را داشت. این بنای آجری زیبا در منطقه‌ای خاص میان توس و رادکان واقع شده که از نظر مکان نیز زیبایی خاص خود را دارد.

 

 ۶ آبشار دیدنی اطراف مشهد که در سفر به این شهر می‌توانید به دیدن آنها بروید

 

 برج رادکان

 


کلیسای مسروپ مقدس


این کلیسا چیزی حدود ۸۰ سال قدمت دارد و بنای آن در عین کوچکی، زیبا و چشم گیر است. ساختمان اصلی آن دارای دو گنبد است و ناقوسی نیز در بالای مدرسه آن واقع شده است. این بنای زیبا دارای کتابخانه نیز هست که کتب تاریخی نیز در آن نگهداری می‌شوند.

 

 

 کلیسای مسروپ مقدس

 


مصلای مشهد


مصلای پیشین مشهد، طبق اسناد داخل بنا مربوط به سال ۱۰۸۷ قمری است، یعنی در زمان شاه سلیمان صفوی بنا شده است. بنایی که برای اجتماعات مذهبی و نماز عید و فطر و مانند آن بنا شده بود و تا سال‌های سال به عنوان مصلای اصلی شهر فعالیت می‌کرد. این بنای زیبای آجری در کاشی‌کاری‌هایش، همچون بسیاری مساجد مهم دیگر منطقه از خط نگاری‌های زیبا بهره می‌برد که بعضی از آن‌ها آیه‌های قرآنی و بعضی دیگر اشعار مهم فارسی بودند. متاسفانه برای مدت زیادی نگهداری خوبی از این بنا نشده بود، اما با مدریت چند ساله‌ی اخیر سازمان میراث فرهنگی، روند آسیب دیدن بنا متوقف شده است و در بعضی موارد مرمت‌هایی نیز در آن انجام شده است.

 

 راهنمای گردش ۲۴ ساعته در مشهد

 

 مصلای مشهد

۰۳ شهریور ۱۳۹۸

نظرات کاربران