گشت و گذار در آمفی تئاتر باستانی آسپندوس آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
گشت و گذار در آمفی تئاتر باستانی آسپندوس آنتالیا

شهر تاریخی باستانی آسپندوس، تقریبا در ۵۰ کیلومتری شرق آنتالیا واقع شده است. این شهر باستانی، یکی از برترین میراث‌های ماندگار تاریخی و جاذبه گردشگری ماندگار برای مسافرانی است که تور آنتالیا و این شهر ساحلی را برای تعطیلات خود برگزیده‌اند.

در این محدوده، آمفی تئاتر باستانی آسپندوس، یکی ازبزرگترین و تحسین برانگیزترین آثار به جای مانده از امپراتوری رومی هاست که در این دوره از تاریخ می‌توانید شانس بازدید از آن را داشته باشید.

اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به آنتالیا هستید و تور ترکیه مقتدرسیر را برای این منظور انتخاب کرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم، حتما سری به این سازه حیرت‌انگیز تاریخی بزنید. این یک شانس بزرگ و یک تجربه تاریخی ماندگار برای شماست تا بتوانید ساعتی را در یکی از بزرگ‌ترین آمفی‌تئاترهای باستانی به جای مانده از امپراتوری رومی‌ها بگذرانید.

البته اگر خیلی خوش‌شانس باشید، ممکن است سفر شما با برگزاری یکی از فستیوال‌های باله یا تورهای اپرای فصلی یا سالانه هم‌زمان شود. آن‌وقت می‌توانید چشم‌های خود را ببندید و با شنیدن آوای موسیقی کلاسیک یا آوازهای اپرا خودتان را در دوره‌های باستانی دور تصور کنید.

 

آمفی تئاتر آسپندوس (Aspendos' theater)

آمفی تئاتر آسپندوس یکی از بزرگترین سازه‌هایی است که رومی‌ها در منطقه آسیا از خود به یادگار گذاشته اند. این بنا اکنون هم برای گردشگران مشتاقی که از سراسر جهان به آنتالیا آمده‌اند و هم برای باستان شناسان و تاریخ‌دوستان یکی از بهترین نمونه‌های به جای مانده از معماری هنری رومی‌ها برای ساخت آمفی تئاترها است.

 

۴ مسجد معروف آنتالیا با معماری تاریخی

 

 

آمفی تئاتر آسپندوس

 

 

بر اساس اطلاعاتی که در منابع تاریخی به ثبت رسیده است، این آنفی تئاتر در قرن دوم میلادی و در دوره مارکوس اورلیوس ساخته شده است.این بنای اعجاب انگیز می‌تواند جمعیتی بین ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار تماشاگر را در خود جای دهد و شاید به همین دلیل است که این آمفی تئاتر باستانی، هنوز هم یکی از مناسب‌ترین محل‌ها برای برگزاری فستیوال اپرای ترکیه است که هرساله برگزار می‌شود.

 

 

شکوه و عظمت به جای مانده از معماری رومی‌ها

تالار اصلی آمفی تئاتر آسپندوس، یک نیم‌دایره بسیار بزرگ است که با دو راهروی عریض شیب‌دار به دو قسمت تقسیم شده است. این بخش از تالار به عنوان محل اصلی استقرار تماشاگران در نظر گرفته شده بود.شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید این بنای هنری باستانی، بخش ویژه‌ای را به خانواده امپراتور و نزدیکان او اختصاص داده است. بخشی شبیه به جایگاه VIP امروزه که در بسیاری از سالن‌های بزرگ دنیا، ساخته می‌شود.

 

کاوش در زیباترین نقاط طبیعی منطقه کمر در آنتالیا

 

 

آمفی تئاتر آسپندوس

 

 

علاوه بر این ردیف‌های نزدیک به سن برگزاری نمایش، تئاتر یا برنامه اصلی، محلی برای استقرار دستیارها، وزرا و قاضی‌هایی بود که در دربار روم فعالیت می‌کردند. ردیف دوم هم به افراد شناخته شده و مورد احترام مردم شهر اختصاص داده شده بود.

 

 

افسانه شاه و پریان، راز یک معماری تحسین برانگیز

اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا در آن دوره تاریخی، که امپراتوری رومی‌ها از سوی پادشاهان ایرانی، تهدید می‌شد، چنین بنای هنری و غیر ضروری‌ای ساخته شده است؟

پاسخ این سوال در افسانه شاه و پریانی است که هرچند در منابع معتبر تایید نشده است اما جایگاه ویژه‌ای در میان مردم بومی دارد. بر اساس این افسانه، مارکوس اورلیوس، امپراتور روم دختری داشت که وقت ازدواجش فرا رسیده بود. افراد زیادی خواهان ازدواج با دختر شاه بودند؛ به همین دلیل هم مارکوس مسابقه‌ای برگزار کرد.

 

برج ساعت آنتالیا، نمادی از گذشته‌ی تاریخی این شهر

 

 

آمفی تئاتر آسپندوس

 

 

امپراتور وعده داده بود تنها دخترش را به عقد و ازدواج کسی در خواهد آورد که چیزی بسازد که شکوه و زیبایی آن، به مذاق او خوش بیاید. افراد زیادی شانس خود را امتحان کردند اما در این میان دو معمار بزرگ رومی که رویای داماد شدن به سر داشتند، آثار ویژه‌ای خلق کردند که تا امروز نشانه‌هایی از آن‌ها برجای مانده است.

یکی از معمارها، با ساخت قنات‌هایی، سیستم آب‌رسانی به شهر را راه‌اندازی کرد و معمار دیگر هم آمفی تئاتر آسپندوس را بنا کرد. این دو اثر، آنقدر اثیرگذار بودند که پادشاه هر دوی آن‌ها را پذیرفت و چون نمی‌توانست یکی از معمار‌ها را برتر از دیگری تشخیص بدهد، به آن‌ها گفت که دخترش را به هر دو معمار می‌دهد!

 

دیدنی‌های منطقه ماناوگات در نزدیکی آنتالیا

 

 

آمفی تئاتر آسپندوس

 

 

مارکوس، پیشنهاد داده بود که دخترش نیمی از روز یا یک روز در میان، همسر این دو معمار باشد. اما معمار این آمفی تئاتر که شیفته دختر پادشاه بود، از پاداش خود انصراف داد. اما شادمانی معمار قنات‌ها که خود را تنها داماد شاه می‌دانست، دوام زیادی نداشت. امپراتور روم با دیدن از خودگذشتی و عشق واقعی معمار آمفی تئاتر، دخترش را به عقد او درآورد و رویای دامادی معمار قنات‌ها هیچ‌وقت به واقعیت تبدیل نشد.

 

 

وسایلی ضروری برای گردشگران هنگام بازدید از آسپندوس

  1. عینک آفتابی یا کلاه و ضد آفتاب
  2. لباس مناسبی که برای جلوگیری از آفتاب سوختگی بخش بیشتری از بدن به خصوص سرشانه‌ها و بازوها را پوشانده باشد.
  3. بطری آب شخصی
  4. دوربین یا گوشی همراه هوشمند برای ثبت لحظات به یادماندنی در یادگار رومی‌ها

 

 

آمفی تئاتر آسپندوس

 

 

اطلاعات کاربردی درباره این جاذبه گردشگری آنتالیا 

  1. هزینه ورودی و بازدید: کاملا رایگان
  2. ساعت و زمان دسترسی: هر روز از ساعت ۹ صبح تا هفت شب
  3. مدت زمان پیشنهادی برای بازدید کامل آمفی تئاتر: حداقل یک و حداکثر سه و نیم ساعت
  4. بهترین فصل برای بازدید: با توجه به اینکه قرار است زمان زیادی را در یک منطقه باز بگذرانید، بهترین زمان برای بازدید از آمفی تئاتر آسپندوس، بهار، تابستان و ماه نخست پاییز است.

 

۲۰ خرداد ۱۳۹۸

نظرات کاربران