۱۰ راهکار کلیدی برای داشتن سفری ارزان به استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
۱۰ راهکار کلیدی برای داشتن سفری ارزان به استانبول

استانبول از جمله زیباترین شهرهایی است که گردشگران ایرانی فرصت سفری آسان و همچنین اقتصادی به آن را دارند. اما مثل هر سفر خارجی دیگر هزینه‌ها می‌توانند به نسبت تورهای داخلی بالا بوده و همین بسیاری از افراد را از همراه شدن با تورهای استانبول برای گردش و تفریح منصرف کند. چنانچه شما نیز بر این باور هستید که سفر ارزران به استانبول غیر ممکن است، کاملا در اشتباهید. چرا که با رعایت تنها چند نکته کلیدی می‌توان تا حد بسیار زیادی در هزینه‌های سفر به استانبول صرفه‌جویی کرد. از همین رو ما در این مقاله همراه شما عزیزان و علاقه‌مندان سفر به استانبول هستیم تا به معرفی ۱۰ ترفند ساده برای صرفه‌جویی در هزینه‌های این مقصد پرطرفدار خارجی بپردازیم. برای این منظور تنها کافیست چند دقیقه از زمان خود را به خواندن این مطالب اختصاص دهید.

 

۱. انتخاب بهترین ارزان‌ترین زمان برای سفر به استانبول

یکی از موثرترین پارامترها برای داشتن سفر ارزان به استانبول، انتخاب زمان مناسب برای سفر است. توجه داشته باشید که در برخی از ماه‌های سال به دلیل اوج فصل توریستی می‌توان شاهد افزایش بسیار زیاد قیمت پروازها، هتل‌ها و در نتیجه تورها بود. بنابراین برای پیدا کردن تور ارزان استانبول توصیه می‌شود دور فصل‌های اوج توریستی از قبیل تعطیلات عید نوروز، تابستان و ژانویه خط بکشید. به غیر از این زمان‌ها فصل‌های بهار و پاییز نیز زمان‌های بسیار خوبی هم از لحاظ آب و هوایی و هم قیمتی برای سفر به استانبول هستند. در حالت کلی می‌توان گفت که استانبول در تمامی فصل‌ها زیبا بوده و جذابیت‌های خاص خود را دارد و تنها موضوع مهم انتخاب بهترین زمان برای سفر به آن است.

 

بهترین رستوران‌های استانبول در قسمت آسیایی

عکس: tripadvisor.in

 

۲. با تور سفر کنید

نکته بسیار مهم دیگر که می‌تواند در داشتن سفر ارزان به استانبول بسیار تاثیرگذار باشد، همراه شدن با تورهای برگزار شده توسط آژانس‌های مسافرتی معتبر به این شهر توریستی ترکیه است. توجه داشته باشید که قیمت تور استانبول همیشه در مقایسه با سفرهای شخصی بسیار اقتصادی‌تر خواهد بود. به این صورت که شرکت‌های مسافرتی به دلیل تجربه و ارتباطات خود بلیط‌ها از ماه‌ها قبل به صورت یکجا و ارزان‌ رزرو می‌کنند. این موضوع در خصوص رزرو اقامتگاه‌ها نیز به همین روال بوده و در نتیجه یک پکیج کامل مسافرتی را در قالب تور به مسافران با قیمتی پایین‌تر ارائه می‌دهند. در حالی که اگر شخصی به تنهایی قصد خرید بلیط‌های رفت و برگشت، رزرو هتل، بیمه مسافرتی و ... را داشته باشد باید مبلغ بسیار بیشتری را پرداخت کند. علاوه بر تمامی این موارد پکیج‌های تورها اغلب با خدمات دیگری از جمله ترانسفر فرودگاهی، گشت شهری و لیدر فارسی زبان نیز همراه هستند.

عکس: immigrantinvest.com

 

۳. انتخاب هتل‌های قیمت مناسب در استانبول

مثل هر مقصد توریستی دیگر، استانبول نیز مملو از هتل‌های متنوع با رنج قیمت‌های مختلف است. به طوری که از هاستل‌های بسیار ارزان گرفته تا هتل‌های فوق‌العاده لوکس ۵ ستاره را می‌توان در این شهر پیدا و برای اقامت خود رزرو کرد. اما اگر به دنبال سفر ارزان به استانبول هستید، مسلما رفتن سراغ هتل‌های لاکچری و گران شهر کار چندان عاقلانه‌ای نخواهد بود. بنابراین توصیه می‌کنیم بررسی‌های خود را در زمینه انتخاب هتل به اقامتگاه‌های ارزان و ۳ ستاره محدود کنید. نگران نباشید! چرا که شانس پیدا کردن یک هتل ۳ ستاره باکیفیت که جز بهترین هتل های استانبول باشد، بالا بوده و در صورت انتخاب هتل خوب هرگز از تجربه اقامت در آن ناراضی نخواهید بود.

 

تماشای چشم‌اندا‌های زیبا در استانبول

عکس: tripadvisor.com

 

۴. رزرو هتل در مناطق توریستی استانبول

از آنجایی که هزینه‌های حمل و نقل و به خصوص تاکسی در کشور ترکیه بسیار بالا است برای داشتن سفر ارزان به استانبول، موقعیت مکانی هتلی که قصد اقامت در آن را دارید نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. پس برای جلوگیری از پرداخت هزینه‌های زیاد حمل و نقل در استانبول به منظور گشت و گذار شهری توصیه می‌کنیم به دنبال هتلی خوب و باکیفیت در مناطق توریستی شهر باشید. به عنوان مثال مناطقی مثل میدان تکسیم استانبول، خیابان استقلال استانبول و سلطان احمد می‌توانند گزینه‌های خوبی برای مسافران تور استانبول باشند. چرا که دسترسی آسانی به اغلب جاذبه‌های گردشگری استانبول را داشته و حتی با اندکی پیاده‌روی امکان دسترسی به برخی از جاذبه‌های مهم شهر را ممکن می‌سازند.

عکس: schimiggy.com

 

۵. به محض رسیدن به استانبول لیر بگیرید

از آنجایی که استانبول شهری توریست‌پذیر در ترکیه به شمار می‌آید بسیاری از اصناف و مکان‌ها بابت خدماتی که ارائه می‌دهند واحد‌های پولی مثل دلار و یورو نیز قبول می‌کند. اما اگر از همان ابتدا ارزهای خود را به لیر تبدیل کرده باشید دیگر نیازی به پرداخت دلار نخواهید داشت و این امتیاز بزرگی برای کسانی که دوست دارند بودجه سفر خود را به دقت مدیریت کنند به حساب می‌آید. چرا که در پرداخت به دلار اغلب مبلغ بیشتری از مسافران درخواست می‌شود. نکته مهم دیگر اینکه پیشنهاد می‌شود حتما برای تبدیل پول‌های خود به صرافی‌های معتبر کشور ترکیه در استانبول مراجعه کرده و از گرفتن پول از کسبه و افراد غیر مرتبط با این حوزه خودداری کنید.

 

۵ پارک جذاب استانبول در سال ۲۰۲۳

عکس: cnbc.com

 

۶. برای خرید به بازارهای سنتی شهر بروید

یکی از بایدهای هر گردشگری در سفر به استانبول، خرید کردن است. به طوری که حتی اگر علاقه‌ای به خرید هم نداشته باشید اجناس متنوع و مغازه‌های استانبول توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. اما موضوع مهمی که به منظور داشتن سفر ارزان به استانبول باید مورد توجه قرار گیرد، خرید از بازارهای خیابانی و محلی این شهر است. مراکز خرید استانبول تعداد بسیار زیادی داشته و در اغلب نقاط شهر می‌توان آن‌ها را پیدا کرد. اما اغلب این مکان‌ها اجناس از برندهای معروف و گران را به فروش می‌رسانند. بنابراین انتخابی اقتصادی برای توریست‌ها به شمار نمی‌آیند. در حالی که بازارهای استانبول از جذابیت خاصی برخوردار بوده و در کنار آن فرصت یک خرید ارزانی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کنند. بازار بزرگ استانبول یکی از این مکان‌ها است که نه صرفا به عنوان مکانی برای خرید بلکه در دسته جاذبه‌های گردشگری شهر نیز قرار دارد. به عنوان نکته نهایی نیز توصیه می‌کنیم هرگز چانه‌زنی در بازارهای استانبول را فراموش نکنید که می‌توانید تخفیف‌های بسیار خوبی بگیرید.

عکس: arrivalguides.com

 

۷. از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید

به دلیل گران بودن بنزین در ترکیه کرایه‌های تاکسی نیز در شهرهای آن بسیار بالا هستند. به خصوص در کلان شهر استانبول به دلیل طولانی بودن برخی از مسافت‌ها و ترافیک کرایه تاکسی‌های برای ایرانیان بسیار نجومی به نظر می‌رسند. از همین رو توصیه می‌کنیم برای کاهش هزینه‌های و داشتن سفر ارزان به استانبول هرگز از تاکسی برای جابجا شدن در شهر استفاده نکنید. در عوض در روز اول سفر یک استانبول کارت بخرید و با کمترین هزینه به هر نقطه شهر توسط مترو و اتوبوس دسترسی پیدا کنید. استانبول کارت را می‌توان از کیوسک‌های سرتاسر شهر تهیه کرد که بهترین مکان برای خرید آن ورودی درب مترو در فرودگاه است. موضوع مهم دیگر اینکه در استانبول به غیر از مترو و اتوبوس ون‌های کوچکی نیز در مسیرهای مختلف خدمات حمل و نقل ارائه می‌دهند که دولموش (Dolmush) نامیده می‌شوند. این دولموش‌ها از اتوبوس سریع‌تر بوده و از تاکسی ارزان‌تر هستند. شما می‌توانید در میدان‌ها و خیابان‌های مهم شهر دولموش‌ها را پیدا کرده و سوار شوید.

عکس: istanbul.com

 

۸. حتما رستوران‌ها و غذاهای خیابانی استانبول را امتحان کنید

ترکیه با غذاهای خوشمزه خود توانسته مورد توجه گردشگران از سرتاسر دنیا قرار بگیرند. به طوری که رستوران‌گردی و مزه کردن غذاهای لذیذ آن نه صرفا برای سیر کردن شکم بلکه جنبه تفریحی نیز برای توریست‌ها پیدا کرده است. بنابراین در کنار صرفه‌جویی در هزینه‌ها توصیه می‌کنیم برای تست کردن طعم غذاهای ترکی، رستوران‌های محلی و خیابانی را هرگز نادیده نگیرید. به خصوص در مناطق توریستی شهر استانبول می‌توانید غرفه‌های و همچنین دکه‌های کوچکی را پیدا کنید که غذاهای خیابانی استانبول و البته خوشمزه ترکی را با قیمت پایین می‌فروشند. میدیه (نوعی صدف پر شده با برنج مزه‌دار)، سیمیت، دونر (کباب ترکی) و بستنی ماراش از جمله معروف‌ترین خوراکی‌های خیابانی خوشمزه‌ای هستند که می‌توانید با خوردن آن‌ها شکم خود را در طول سفر سیر نگه دارید.

 

فعالیت‌های جذاب در شهر قدیم استانبول

عکس: tooistanbul.com

 

۹. از تفریحات رایگان استانبول غافل نشوید

رمز هر سفر اقتصادی به خصوص در تورهای خارجی رفتن سراغ تفریحات رایگان است. چرا که با این کار هم اوقات خالی خود را پر کرده و هم در بودجه سفر صرفه‌جویی خواهید کرد. خوشبختانه استانبول تفریحات رایگان و همچنین قیمت پایین بسیار زیادی برای گردشگران ارائه می‌دهد. بنابراین کسانی که به دنبال سفر ارزان به استانبول هستند، می‌توانند از این تفریحات بهره برده و سفری به یادماندنی را برای خود و خانواده رقم بزنند. به عنوان مثال از جمله تفریحات رایگان استانبول می‌توان به گشت و گذار در میدان تاکسیم و منطقه استقلال، لذت بردن از موسیقی‌ها و رقص‌های خیابانی، نشستن در کنار سواحل تنگه بسفر و تماشای چشم انداز زیبای آن و ... اشاره کرد.

عکس: blog.turkishairlines.com

 

۱۰. رزرو بلیط هواپیما به مقصد فرودگاه صبیحا گوکچن

کلان شهر استانبول با موقعیت اوراسیایی خود دارای دو فرودگاه بزرگ بین‌المللی است. به این صورت که یکی از آن‌ها با نام فرودگاه آتاتورک در قسمت اروپایی و دیگری با نام فرودگاه صبیحا گوکچن در قسمت آسیایی استانبول قرار دارند. از آنجایی که قسمت اروپایی استانبول در بین توریست‌های سرتاسر دنیا تقاضای بیشتری برای بازدید دارد، تردد در فرودگاه آتاتورک بیشتر بوده و از همین رو پروازهایی که به این مقصد برنامه‌ریزی می‌شوند گران‌تر هستند. بنابراین برای کسانی که قصد صرفه‌جویی در بودجه سفر به استانبول را دارند، رزرو بلیط هواپیما به مقصد فرودگاه صبیحا گوکچن مناسب‌تر خواهد بود. علاوه بر آن با این کار فرصت بازدید از قسمت آسیایی استانبول را نیز در آن واحد خواهید داشت.

 

خاص‌ترین هتل‌های ۵ ستاره استانبول

عکس:  istanbulwelcomecard.com

 

 

۱۱ فروردین ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 25 آبان 1402)

نظرات کاربران