آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی کوالالامپور

جاذبه‌های گردشگری کوالالامپور
آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی کوالالامپور

کوالالامپور شهری شلوغ و مملو از جمعیت گردشگرانی است که از سراسر جهان برای دیدن زیبایی‌هایش با تور مالزی سفر می‌کنند. پایتختی مملو از مراکز خرید لوکس، بازارهای متنوع و نقاط گردشگری بسیار که باعث می‌شود مسافرانی که به این مکان بیایند، مجبور باشند برای دیدن همه‌ی بخش‌های شهر، از این سمت نقشه‌ی کوالالامپور به سمت دیگری از آن بروند.
در چنین مواقعی، داشتن یک سیستم حمل و نقل عمومی بسیار خوب می‌تواند چاره‌ی کار باشد و کوالالامپور نیز همچین سیستم خوبی را در اختیار دارد. به همین منظور ما در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به شکل‌های مختلف این سیستم حمل و نقلی و راهنمایی کوتاهی در شیوه‌ی استفاده از آن‌ها برایتان خواهیم داشت.

 


KL Sentral


اگر به دنبال سفر با قطار شهری یا اتوبوس هستید، اگر نزدیک به KL Sentral باشید کار برایتان واقعا ساده خواهد شد چون این ایستگاه تقریبا نقطه تلاقی تمامی خطوط است و همچنین برای بسیاری نقاط شهر، اتوبوس‌هایی هستند که از این مکان حرکت می‌کنند. حتما در زمان ورود به ایستگاه یک نقشه مناسب تهیه کنید تا بتوانید با مسیریابی درست، رفت و آمدی ساده و راحت به نقاط مختلف شهر داشته باشید. مسئولان اطلاعات ایستگاه کمک بسیاری به شما خواهند کرد و به زبان انگلیسی، بهترین خدمات ممکن برای مسیریابی را در اختیارتان قرار می‌دهند.

 

فعالیت‌های ساده و سرگرم‌کننده در سفر به کوالالامپور

 

 

 KL Sentral

 


بلیط و کارت‌ها


بلیط‌های تک سفره برای تمامی وسایل نقلیه عمومی در بادجه‌ها یا دستگاه‌های خودکار به فورش می‌رسد. اما شما برای تهیه این گونه بلیط‌ها به مبلغ دقیقا بلیط احتیاج دارید و باید در نظر بگیرید که در ایستگاه‌‌های بزرگ و ساعات شلوغی، تهیه بلیط کار دشواری خواهد شد.
اگر قرار باشد در طول سفر از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما خرید Touch ‘n Go یا کارت‌های TnG است که با مبلغ ۲۰ رینگیت (۴.۷ دلار) و با شارژ اولیه ۱۰ رینگیت (۲.۳۵ دلار) به فروش می‌رسد این کارت‌های هوشمند شما را از خرید هر باره بلیط بی‌نیاز کرده و این امکان را دارید تا هر موقع خواستید مبلغ شارژ آن را افزایش دهید این کارت‌ها از همان فرودگاه برای فروش قابل تهیه هستند و در شهر نیز از هر ایستگاه یا فروشگاهی می‌توانید تهیه‌شان کنید

 

 

حمل و نقل عمومی

 


MRT-SBK


این خطوط ریلی نسبتا تازه تاسیس، ایستگاه‌های متعددی دارند که دسترسی گردشگران به نقاط مهم شهر همچون موزه‌ی ملی و بازار مرکزی را بهم مرتبط می‌سازند. این گزینه‌ی رفت و آمد برای آن‌هایی که اهل خرید هستند واقعا عالی است، چون دسترسی‌شان برای بسیاری بازارها و مراکز خرید را به راحتی فراهم می‌کند. هزینه سفر با این قطارها بسته به مسافتی که طی می‌کنید بین ۱.۱۰ رینگیت تا ۶.۴۰ رینگیت خواهد بودو امکان پرداخت به صورت نقدی یا با کارت را خواهید داشت.

 

بهترین مکان‌های اطراف کوالالامپورر برای سفرهای یک روزه کجاها هستند؟

 

 

 MRT-SBK

 


Komuter


این سیستم ریلی بیشتر بخش‌های غیر توریستی و مسکونی را به هم مرتبط می‌سازد و به حاشیه شهر نیز می‌رود. از همین رو بیشتر مورد استفاده محلی‌ها واقع می‌شود. با این حال این مسیر ریلی می‌تواند شما را به محل‌هایی همچون غار باتو برساند و در بسیاری از مسافت‌های طولانی یا به سمت حاشیه شهر، ارزان‌ترین مسیر محسوب می‌شود. قیمت سفر یک طرفه به صورت کلی ۲ رینگیت است.

 

 

Komuter

 


اتوبوس‌های Go KL


اتوبوس‌های کوالالامپور توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شوند و Go KL یکی از این شرکت‌هاست که بهترین و راحت‌ترین راه گردش در شهر برای مسافران محسوب می‌شوند. این اتوبوس‌ها کاملا رایگان بوده و در چهار مسیر حرکت می‌کنند و به وسیله آن‌ها شما امکان رفتن به جاهایی همچون بوکیت بینتانگ، محله چینی‌ها و منطقه بسیار محبوب KLCC را خواهید داشت. این اتوبوس‌های بزرگ و صورتی رنگ، در هر نقطه‌ای که جزو مسیرشان باشد قابل مشاهده هستند و به صورت هر ۱۵ دقیقه در هر ایستگاه سر می‌رسند. نکته جذاب‌تر اینکه اتوبوس‌های Go KL دارای اینترنت بی‌سیم رایگان هستند!

 

مناطق زیبای اطراف کوالالامپور که از چشمان گردشگران پنهان مانده است

 

 

 اتوبوس‌های Go KL

 


اتوبوس‌های RapidKL


RapidKL یکی دیگر از بزرگ‌ترین سرویس‌های اتوبوس رانی کوالالامپور است، اما مسیرهای محدودی دارد و شما طبق نقشه باید ببینید استفاده از این اتوبوس‌ها مناسب است یا دیگر خطوط شهری. از جمله نقاط قوت این شرکت، ایجاد ایستگاه در کنار ایستگاه‌های مترو و قطار است که باعث شده دسترسی گردشگران و مردم محلی به نقاطی غیر از جاهایی که ایستگاه‌های مترو دارند ساده‌تر شود. سفر با این اتوبوس‌ها عموما ۳ رینگیت برایتان هزینه خواهد اشت که یا باید دقیقا همان میزان پول را دهید یا اینکه دوبار کارت خود را روی کارت خوان بزنید.

 

 

 اتوبوس‌های RapidKL

 


LRT


این خطوط ریلی گستردگی بسیار خوبی داشته و با اینکه خیلی سریع قطارهایش سر نمی‌رسد، اما اگر عجله نداشهت باشید به وسیله آن‌ها به راحتی می‌توانید به هر نقطه‌ی محبوب کولالالامپور برسید. اگر چه ممکن است ایستگاه‌های آن دقیقا در محلی که باید نباشند، اما عموما آنقدری از محل‌های مهم دور نیستند که نشود بدون پیاده‌روی به آن‌ها رسید. هزینه‌ی این قطارها بسته به فاصله‌ای که طی می‌کنید بین ۰.۸۰ رینگیت تا ۸ رینگیت است که برای آن‌هایی که از کارت استفاده می‌کنند ارزان‌تر در می‌آید. فراموش نکنید، اگر می‌خواهید راهی ساده در پیش داشته باشید و در نهایت با کمی پیاده‌روی بدون اینکه در ترافیک بمانید به جایی برسید، این گزینه بهترین انتخاب برایتان خواهد بود.

 

۱۰ تفریح توریستی که در کوالالامپور و اطرافش می‌توانید تجربه کنید

 

 

 LRT

 


تاکسی یا سیستم‌های کرایه ماشین اینترنتی


متاسفانه رانندگان مالزیایی به استفاده نکردن از تاکسی‌متر و گرفتن کرایه اضافی معروفند. به همین خاطر یا باید بر سر اینکه تاکسی‌متر روشن است در شروع مسیر چانه بزنید یا اینکه از قبل، برنامه‌هایی نظیر Grab یا Uber را نصب کنید تا با علم بر قیمت تمام شده و در امنیت کامل سوار تاکسی شوید. اگر هم مجبور شدید که تاکسی بگیرید، ابتدا مسیر خود را مشخص کرده، سپس از وی بخواهید تاکسی متر را روشن کند و اگر مخالفت کرد به راحتی تشکر کرده به ماشین بعدی که زیاد هم هستند پا بگذارید. مبلغ درست برای کرایه تاکسی ۳ رینگیت برای یک کیلومتر اول و به ازای هر ۱۵۰ متر اضافه ۰.۱۰ رینگیت خواهد بود که تنها به صورت نقدی می‌توان آن را پرداخت کرد.

 

 

حمل ونقل عمومی کوالالامپور

۲۶ اسفند ۱۳۹۷

نظرات کاربران