آشنایی با مهمترین فستیوال‌های مذهبی در اندونزی

جاذبه‌های گردشگری بالی
آشنایی با مهمترین فستیوال‌های مذهبی در اندونزی

اندونزی یکی از کشورهای گرمسیری و توریستی در قسمت جنوب شرقی آسیا است که از تنوع فرهنگی و مذهبی جذابی برخوردار بوده و هر کدام از آن‌ها را بدون تداخل در دیگری میزبانی می‌کند. یکی از ویژگی‌های جذاب اندونزی، لمس این گوناگونی در عین وحدت کشور است. علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ می‌توانند جاذبه‌های متنوعی را در این کشور کاوش کنند. یکی از نمودها در اندونزی فستیوال‌های برجسته مذهبی متنوعی است که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

 

 

توراجا، جشن مرگ

برخلاف دیگر نقاط دنیا مرگ در توراجا اصلا عجیب و ترسناک نیست. مذهب محلی منطقه به اسم Aluk To Dolo و به معنی راه اجداد مراسم خاکسپاری را به جشنی شاد تبدیل می‌کند که می‌تواند تا میلیون‌ها دلار هزینه دربر داشته باشد. جشن مرگ شبیه به یک جشنواره فرهنگی است که می‌توانید در آن تمامی وجوه فرهنگی توراجا را از رقص و آواز گرفته تا سبک لباس و گاوبازی را ببینید. نگران نباشید اگر به مراسم تشییع دعوت نشده‌اید مردم بومی با گردشگران بسیار خوش برخورد هستند. این مراسم در تمام منطقه توراجا و جنوب سولاوسی برگزار می‌شود.

 

۱۰ دلیل مهم برای اینکه حتما به بالی سفر کنید

 

 

توراجا

 

 

بالی، فستیوال سال نو و روز سکوت

 اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت برای سال نو در ماه مارچ هستید چرا با تور بالی سفر نروید؟ هندوهای بالیایی جشن سال نو را با مراقبه سکوت برگزار می‌کنند. در روز Nyepi (روزه سکوت) کل جزیره با دنیای بیرون قطع ارتباط می‌کند، اینترنت قطع می‌شود، سفرهای به تعویق می‌افتد و به طور کلی صدای بلند ممنوع می‌شود. روز قبل از نیپی مردم در خیابان‌های اصلی و مجاور به جشن و پایکوبی می‌پردازند و با آوردن عروسک‌های زشت و ترسناک نیپی را جشن می‌گیرند. این عروسک‌ها در واقع نمادهایی از شرارت هستند که در وجود همه آدم‌ها رخنه کرده‌اند و در روزه سکوت از بین می‌روند. شرکت در این فستیوال از جذاب‌ترین اتفاقاتی است که در بالی می‌توانید شاهد آن باشید.

 

 

روز سکوت

 

 

لومبوک، اسلام با گرایشات محلی

در قرن ۵ام اسلام در اندونزی گسترش پیدا کرد و در خیلی از نقاط محلی و روستایی با باورهای بومی مردم در هم  آمیخت. در روستای بایان در دامنه‌های آتشفشان رینجانی، شما هنوز می‌توانید یک نوع از اولین "اسلام محلی" در اندونزی را پیدا کنید. جامعه مسلمان Wetu Telu هر ساله عید تعطیلات اسلامی را در مسجد تاریخی باستانی خود جشن می‌گیرند. باورها و آیین‌های آن‌ها تکیه بر ادغام انسان و طبیعت دارد. در میان آداب و رسوم آنان، شما زنانی را می‌بینید که در رودخانه برنج‌ها را می‌شویند و مردها محصولات برداشت خود را به مسجد می‌برند تا برکت داده شود. در این روستا از مردم غیربومی و گردشگر استقبال گرمی به عمل می‌آید اما از آنان خواسته می‌شود تا لباس مردم محلی را بپوشند. این قانون که بین زنان و مردان به مساوات برقرار است تجربه نزدیکی از زندگی مردم بومی روستا را ارائه می‌دهد.

 

با عجیب‌ترین فستیوال‌هایی که در آسیا برگزار می‌شوند آشنا شوید!

 

 

لومبوک

 

 

یوگیاکارتا، جشن روز تولد پیامبر

همه ساله در شهر یوگیاکارتا به مناسبت تولد پیامبر اسلام یک هفته تمام جشن گسترده‌ای برگزار می‌گردد. اما نقطه عطف این جشن در روز آخر است که رژه‌ای از مبدل‌پوشان، کوهی از انواع خوراکی‌ها، شیرینی‌ها و میوه‌ها در خیابان‌ها روان می‌شوند. مردم غذاهای خانگی‌شان را برای طبق‌های غذا اهدا می‌کنند و معتقد هستند که اعضای خانواده‌شان موفق و خوشبخت می‌شوند. این مراسم در کاخ سلطان برگزار می‌شود.

 

 

یوگیاکارتا

 

 

آچه، جشن رمضان

ممکن است سفر به آچه در رمضان برای غیرمسلمانان و مسلمانانی که روزه نمی‌گیرند کمی دشوار باشد زیرا در طول روز رستوران‌ها بسته هستند. اما اگر برای عید فطر و روز آخر ماه در این شهر باشید می‌توانید روح پر برکت عید را در همه جای آن حس کنید. جشن اصلی در گرند مسجد در مرکز منطقه باندا آچه برگزار می‌شود. این مسجد که یکی از نمادهای سرزمینی اندونزی شناخته می‌شود توسط هلندی‌ها در سبک مغولی ساخته شده است. از مسجد گرفته تا سراسر شهر شما می‌توانید جشن شکوه خداوند را در همه جا تماشا کنید. تمام مردم لباس‌های رنگی و نو می‌پوشند و به یکدیگر شادباش می‌گویند. شیرینی و شکلات در تمام شهر توسط مردم توزیع می‌شود.

 

۱۲ ماه و ۱۲ فستیوال زیبا در سراسر جهان

 

 

آچه

 

 

بوگور، کارناوال جشن سال نوی چینی

یکی از مذاهب دیگر در اندونزی ادیان و سنت‌های چینی هستند. شهر بوگور همه ساله میزبان جشنواره Cap Go Meh است که ۱۵ روز بعد سال نوی چینی برگزار می‌شود. در سراسر این شهر شما می‌توانید مجسمه‌های خدایان و اسطوره‌های چینی را ببینید که به حرکت در آمده‌اند. حالا این جشن شهرت جهانی پیدا کرده و افرادی که در آن شرکت می‌کنند هم صرفا چینی نیستند بلکه مردمی از مذاهب مختلف هستند که این خود به نوعی تنوع فرهنگ اندونزی را نشان می‌دهد.

 

 

بوگور

۱۹ اسفند ۱۳۹۷

نظرات کاربران