معبد مادر بالی، معبدی منحصر به فرد در اندونزی

جاذبه‌های گردشگری بالی
معبد مادر بالی، معبدی منحصر به فرد در اندونزی

اگر به دنبال مقصد گردشگری رویایی و زیبا می‌گردید بدون شک تور بالی یکی از بهترین گزینه‌های پیشنهادی ما خواهد بود. چرا که در بالی می‌توان از سواحل منحصر به فرد با چشم‌اندازهایی زیبا نهایت لذت را برد و سفری به یادماندنی را برای خود رقم زد. البته بر خلاف تصور عموم مردم که بالی را صرفا با تفریحات دریایی آن می‌شناسند می‌توان به جاذبه‌های گردشگری تاریخی و مذهبی آن نیز اشاره کرد. چرا که بالی معابد بسیار باشکوهی را با سبک معماری خاص در خود جای داده است. پس اگر بازدید از معابد برای شما نیز ایده جالبی است همراه ما باشید تا شما را با معبد مادر بالی که یکی از معابد جذاب بالی برای گردش در این سفر است، آشنا کنیم.

 

آشنایی با معبد مادر بالی (Besakih Temple Bali)

معبد بساکی یا همان معبد مادر بالی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که علاقه‌مندان به بازدید از معابد در سفر خود به بالی می‌توانند از آن دیدن کنند. این بنای مذهبی در اصل ۸۶ عدد معبد بزرگ و کوچک را در خود جای داده است. علاوه بر شکوه و عظمت این معبد،  باز بودن در آن به روی گردشگران با تمامی ادیان و باورها آن را به شهرت بالایی بین افراد رسانده است. همچنین از لحاظ معنوی نیز بین بومیان منطقه ارزش و اهمیت بسیار بالایی دارد.

معبد مادر بالی قدمتی بسیار زیاد داشته و تاریخ اصلی‌ترین معبد این مجموعه به نام  پناتاران آگونگ (Penataran Agung) به حدود ۲۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. همچنین این معبد زیبا دارای چشم‌انداز زیبایی از طبیعت بالی است که گردشگران می‌توانند از تماشای آن نهایت لذت را ببرند. این معبد در کل از سه معبد اصلی معرفی شده در زیر ساخته شده است:

  • معبد پناتاران آگونگ (Penataran Agung)، که معبد مرکزی بوده و با پرچم‌های سفید خود متعلق به الهه شیوا (نابود کننده) شناخته می‌شود.
  • معبد کیدولینگ کرتگ (Kiduling Kreteg)، در سمت راست بنای اصلی قرار گرفته و با پرچم‌های قرمز خود متعلق به الهه برهما (خلق کننده) شناخته می‌شود.
  • معبد باتو مادگ (Batu Madeg)، سومین معبد اصلی این مجموعه است که به الهه ویشنو (نگه‌دارنده) تعلق داشته و پرچم‌های مشکی بر روی آن افراشته شده‌اند.

 

تاریخچه معبد مادر بالی

با توجه به آثار کشف شده در این معبد می‌توان گفت که تاریخچه ساخت آن به قرن هشتم میلادی برمی‌گردد. البته گفته می‌شود که از قبل این تاریخ نیز این مکان از لحاظ معنوی برای مردم منطقه با ارزش بوده است. داستان ساخت معبد مادر بالی به این صورت است راهبی در انزوا بعد از دریافت برخی الهام‌ها از جانب خدایان تصمیم به بنا کردن آن می‌کند. ناگفته نماند که بنای اولیه هیچ شباهتی به بنای باشکوهی که امروزه مشاهده می‌کنیم نداشته است. چرا که بخش‌های مختلف و معابد بزرگ و کوچک دیگر به مرور زمان ساخته شده‌اند.

معبد اصلی این مجموعه بعد از فتح بالی توسط امپراطوری ماجاپاهیت Majapahit در سال ۱۳۴۳ میلادی بنا شد. به طوری که در قرن ۱۵ میلادی این بنا به عنوان معبد مرکزی برای عبادت مردم این سرزمین تعیین شد. معبد مادر بالی که شامل چندین معبد بزرگ و کوچک هستند چندین بار مورد ترمیم و بازسازی واقع شده‌اند. به همین دلیل امروزه توانسته ظاهر محکم و زیبای خود را حفظ کند.

 

۷ مکان مقدس در بالی را بشناسید

 

بهترین زمان برای بازدید معبد مادر بالی

جزیره رویایی بالی سالانه از میلیون‌ها توریست میزبانی می‌کند که یکی از برنامه‌های گردشکری اغلب این افراد بازدید از معبد مادر بالی است. زیرا همان طور که گفته شد یکی از معابد اصلی منطقه به حساب می‌آید. اگر شما نیز دوست دارید تا به جزیره بالی سفر کنید و به دنبال زمان مناسب برای بازدید از این معبد باشکوه هستید، راحت باشید. چرا که در هر ماه از سال معبد مادر بالی با چشم‌انداز زیبایی که دارد، قابل بازدید است. اما برای اینکه از ازدحام گرشگران در امان باشید بهتر است ساعات اولیه روز را برای بازدید از این مکان مقدس بودایی انتخاب کنید. همچنین در اغلب روزهای سال فستیوال‌ها و برنامه‌های مذهبی خاصی برگزار می‌شوند که قبل از برنامه‌ریزی می‌توانید تاریخ دقیق آن‌ها را از اینترنت جست و جو کرده و شاهد یکی از این مراسم خاص و جذاب در طول سفر خود به بالی باشید.

 

طریقه دستیابی به معبد مادر بالی

معبد مادر در قسمت شرقی بالی واقع شده است. برای دستیابی به این معبد باید مسافتی در حدود ۱ ساعت را با رانندگی از منطقه اوبود بالی طی کنید. قرار گرفتن معبد مادر یا همان بساکی در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از کوه آگونگ اندونزی سبب شده تا از چشم‌انداز بسیار زیبایی برخوردار باشد. علاقه‌مندان می‌توانند از تورهای گردشگری درون جزیره و یا وسایل حمل و نقل عمومی برای دسترسی آسان به این مکان استفاده کنند. در زیر آدرس دقیق معبد مادر آورده شده است:

 

راهنمای کامل کوله گردی در بالی

  • Besakih, Rendang, Karangasem, Bali 80863, Indonesia

توجه داشته باشید که برای ورود به معبد مادر در جزیره بالی باید هزینه ورودی ۱۵ هزار روپیه اندونزی را پرداخت کنید. همچنین ساعاتی که گردشگران اجازه بازدید از این معبد را دارند از ۸:۰۰ الی ۱۵:۰۰ در تمامی ایام هفته است.

۲۳ شهریور ۱۴۰۰

نظرات کاربران