فیلیپین سرزمین شگفتی‌ها ؛ حکایت مردم یاکان در جزیره باسیلان

جاذبه‌های گردشگری فیلیپین
فیلیپین سرزمین شگفتی‌ها ؛ حکایت مردم یاکان در جزیره باسیلان

به دنبال یک مقصد متفاوت و کمتر شناخته شده برای گذراندن تعطیلات نوروزی‌تان هستید؟ تور فیلیپین را انتخاب کنید، چرا که این کشور، سرزمین خارق‌العاده‌ای است. تعداد گردشگرانی که این کشور را به عنوان مقصد خود برمی‌گزینند، رو به افزایش است و اکنون صنعت گردشگری، در حال تبدیل شدن به یکی از منابع درآمدی اصلی فیلیپین است. فیلیپین، حدود ۷۰۰ جزیره بکر را در خود جای داده است. علاوه بر این، وجود ۲۰ آتشفشان فعال در مجمع الجزایر فیلیپین، یکی دیگر از شگفتی‌های این سرزمین است.

 

۱- چرا فیلیپین؟

با توجه به گستردگی و پراکندگی جغرافیایی این سرزمین، طبیعی است که فیلیپین، قبایل زیادی را در خود جای داده است. برخی از این قبیله‌ها فرهنگ اصیل خود را حفظ کرده‌اند و هنوز به سبک اجدادشان زندگی می‌کنند. هرچند که ساکنان فیلیچین به طور کلی به دو قبیله شمالی (ایگوروت) و جنوبی (لوماد) تقسیم شده‌اند اما خرده فرهنگ‌های فراوانی زیر چتر این ریشه‌های اصلی شکل گرفته‌اند.

 

راهنمای سفر به سیارگائو در فیلیپین برای آن‌ها که اهل موج‌سواری نیستند

 

 

فیلیپین

 

 

گستردگی فرهنگی و تنوع خرده فرهنگ‌ها در کنار طبیعت بکر و رویایی، فیلیپین را به یک مقصد گردشگری جذاب تبدیل کرده است. به ویژه برای افرادی که علاقمند به آشنایی با فرهنگ‌های گوناگون و تماشای زندگی مردمی از قبایل گوناگون هستند.

 

 

۲- قبیله یاکان

یکی از این جذابیت‌های فرهنگی، شیوه زندگی و اعتقادات قبیله یاکان است. قبیله‌ای بومی و مسلمان که عموما در جزیره باسیلان (Basilan) زندگی می‌کنند و از خرده فرهنگ‌های قبیله لوماد به شمار می‌روند. باسیلان، یکی از استان‌های کشور فیلیپین است که بخشی از جزیره سراسر شگفتی میندانائو به شمار می‌رود.

 

 

قبیله یاکان

 

 

در اوایل قرن بیست و یکم جمعیت قبیله یاکان در فیلیپین به حدود ۱۰۰ هزار نفر و در مالزی به حدود ۱۲ هزار نفر رسیده است. مردمان قبیله یاکان، مسلمان هستند، اما عادات دینی و رسوم آن‌ها براساس سنت محلی‌شان متفاوت است. آن‌ها با روحیه‌ای شاد و پویا، به دنبال برپایی جشن‌ها و مراسم گوناگون هستند؛ بیشتر این مراسم با چرخه کشاورزی‌شان ارتباط دارد.

 

 

۳- مردمی که دوبار ازدواج می‌کنند

مردم یاکان، برای حفظ سنت و آیین دینی‌شان، اغلب دو بار مراسم ازدواج را برگزار می‌کنند: یک بار بر اساس رسوم اسلام و بار دیگر با توجه به سنت‌های اجاداد یاکانی‌شان.

 

دلایلی که شما را قانع می‌کند، مقصد سفر بعدی خود را فیلیپین در نظر بگیرید

 

 

فیلیپین

 

 

۴- سرزمین برنج و پاپایا

مردمان این قبیله، بر خلاف همسایگان دریایی خود در جنوب غربی و بخش‌های مرکزی و جنوبی جزیره سولو برای کسب روزی به سوی دریاها نرفته‌اند، آن‌ها عمدتا کشاورزی می‌کنند. برنج محصول اصلی و سیب زمینی شیرین یکی از با کیفیت‌ترین محصولات کشاورزی آن‌هاست.

 

 

فیلیپین

 

 

محصولات کشاورزی دیگر قبیله یاکان، مانند ذرت، بادمجان، لوبیا و سایر سبزیجات و همچنین میوه‌هایی مثل پاپایا، موز، انبه و آناناس هستند، که این مردمان را به شهرت نه چندان زیادی رسانده‌اند.

 

 

۵- جادوی رنگ‌ها در بافندگی یاکانی

هنر بافندگی، یکی دیگر از شیوه‌هایی است که مردم یاکان، با آن امرار معاش می‌کنند. بافت‌هایی متفاوت که عمدتا به شکل جسورانه‌ای با رنگ‌های روشن و اغلب متضاد در الگوهای متقارن بزرگ تهیه می‌شوند.فرقی نمی‌کند که شما به کدام بخش فیلیپین سفر کرده‌اید، حتی اگر با تورهای دیگری مثل تور مالزی به کشورهای همسایه سفر کرده‌اید، با اندکی جستجو در بازار می‌توانید شاهکارهای بافته شده توسط قبیله یاکان را ببینید و به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

 

زیباترین جزایر فیلیپین با مناظری بی‌نظیر و بهشتی

 

 

 بافندگی یاکانی

 

 

طرح‌های این پارچه‌ها هم برای مصرف کننده سنتی و هم برای هنردوستان مدرن بسیار اغوا کننده است؛ این صنایع دستی بافت با تنوع بی‌پایان و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و نقش‌ها از کوله و کیف گرفته تا رانر میز بافته و عرضه می‌شوند.

 

 

۶- پوشش منحصربه فرد

یکی دیگر از زیبایی‌های این منطقه، تماشای لباس‌های محلی مردم یاکان است که به طور سنتی از پارچه‌های رنگارنگ و دست دوز دوخته می‌شود. پارچه‌هایی که برای خریداری آن‌ها در ایران و یا اروپا باید مبلغ بسیار زیادی بپردازید.

این پوشش زیبا، حاصل مهارت‌های بافندگی زنان یاکانی است. پارچه‌های رنگارنگ آن‌ها، شامل الگوهای هندسی پر جنب و جوش و طرح‌های الهام گرفته از محیط طبیعت است، که مراسم محلی‌شان را به مهمانی رنگ‌ها و طرح‌های هندسی تبدیل می‌کند. در ادامه با چند مدل از پوشش و آرایش مردم این قبیله آشنا خواهیم شد:

 

 

 بافندگی یاکانی

 

 

- شلوار: شلوارهای راه راه با الگوهای زیگزاگ و طرح‌های هندسی از الیاف بامبو ساخته می‌شوند.

- روسری: زنان مسلمان یاکانی، پوششی مانند روسری دارند که دور سر پیچیده می‌شود. این بخش از لباس زنان، یکی از زیباترین و پر رنگ و لعاب‌ترین قسمت‌های پوشش آن‌هاست.

- پیشبند تزئینی: پیشبند خاصی که دارای طرح‌های مختلفی است.استفاده اصلی آن به عنوان یک تکه تزئینی روی لباس‌های محلی است.

- کمربند: کمربندهای نسبتا قطور و زیبایی که به ظرافت با ترکیبی از الیاف پنبه‌ای و بامبو ساخته می‌شود.

- کت عروس: یک کت باشکوه است که از پارچه‌های ساتن یا نخی براق ساخته می‌شود و گاهی اوقات با تزئیناتی لوکس باشکوه‌تر هم می‌شود.

۱۸ اسفند ۱۳۹۷

نظرات کاربران