موزه‌ی فرش باکو تجلی فرهنگ و هنر آذربایجان

جاذبه‌های گردشگری باکو
موزه‌ی فرش باکو تجلی فرهنگ و هنر آذربایجان

باکو همان جایی است که می‌شود هم به تاریخ و موزه‌هایش پناه برد و هم به تفریحات مدرنش. شهری که بهترین کافه‌ها و رستوران‌ها به همراه بهترین سرآشپزها را در خود دارد تا شبانه‌روزی عالی برای مسافرانش بسازد. شهری با بهترین هتل‌های ارزان و گران قیمت. شهری سرد در روزهای زمستانی و گرم در روزهای بهاری و تابستانی. شهری عالی هم برای سفرهای مجردی و هم برای سفرهای خانوادگی. در بازدیدتان از این شهر با تور باکو اگر به دنبال گشت و گذار در یکی از موزه‌های هیجان‌انگیز هستید همراه ما باشید تا سری به موزه‌ی فرش این شهر بزنیم و شما را با آن آشنا کنیم.

 


موزه فرش باکو


موزه‌ای که نزدیک به ۵۰ سال قدمت دارد و سنگ‌ بنایش توسط لطیف کریموف یکی از هنرمندان معاصر و فرشبافان آذربایجان گذاشته شده است. موزه‌ای که ۷ بخش مختلف دارد و بیش از ۱۰ هزار شی گران قیمت و نفیس در آن نگهداری می‌شود. موزه‌ای که یکی از زیباترین سازه‌های کشور آذربایجان به حساب می‌آید و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری باکو. برای آشنایی با بخش‌های مختلف این موزه همراه ما باشید.

 

سفری ارزان به باکو چقدر هزینه دارد؟

 

 

 موزه فرش باکو

 


مجموعه‌های موزه فرش


۱- مجموعه فرش‌های کرک دار


این بخش بزرگترین و مهمترین بخش موزه به حساب می‌آید که بیش از ۲ هزار فرش در آن نگهداری می‌شود. بخشی که در آن فرش‌های مربوط به قرن هفدهم تا بیستم نگهداری می‌شوند و با رفتن به آن می‌توانید بیش از ۶۰۰ طرح مختلف را ببینید. طرح‌هایی سنتی تا مدرن. یکی از معروف‌ترین فرش‌های این مجموعه از موزه‌ی فرش باکو، فرش آژداهالی است که قدمتش بازمی‌گردد به قرن هفدهم میلادی.

 

 

مجموعه فرش‌های کرک دار

 


۲- مجموعه فرش‌های مسطح


این مجموعه شامل فرش‌ها و رواندازهایی هست که از هر دو طرفشان می‌شود استقاده کرد و بر سطح آنها هیچ پرزی وجود ندارد. مجموعه‌ای متشکل از جاجیم‌ها و پلاس‌ها و زیلوها و گلیم‌ها که غالبا مربوط به قرن‌های هجدهم تا بیستم میلادی هستند. زیراندازهایی که جدای از جنس، به لحاظ طرح و تکنیک بافت نیز از یکدیگر متمایزند. مجموعه‌ای متشکل از فرش‌های عالی با کاربری‌های مختلف از جمله زیرانداز، پرده، لباس، رومیزی و غیره.

 

گشت و گذار یک روزه در باکو؛ شهر جاذبه‌های تاریخی و تفریح‌های مدرن

 

 

موزه‌ی فرش باکو

 


۳- مجموعه محصولات فرشی


بیش از هزار و پانصد نوع از اقلام مختلف فرش در این مجموعه نگهداری می‌شوند تا کاربری‌های مختلف فرش در زندگی روستایی و عشایری را نمایان سازند. اقلامی که در زندگی چوپانی می‌توانید نمونه‌ی آنها را بیابید. اقلامی همچون کیف‌های نگهداری حمل غلات، کیف‌های دو قسمتی برای قرار دادن بر روی چهارپایان، طناب‌های محکم برای بستن بار و محموله و غیره.

 

 

موزه‌ی فرش باکو

 


۴- مجموعه ظروف فلزی


به هنگام بازدید از این موزه می‌توانید به بخش‌های دیگری از هنر باکو نیز سرک بکشید و به دیدن ظروف مسی چکش‌کاری شده‌ی زیبا بروید. ظروفی که محصول شهرهایی چون کاراباخ، شیروان، نخجوان و لاهیج هستند. ظروفی که غالبا مربوط به قرن‌های نوزدهم و بیستم میلادی می‌باشند. در این بخش از موزه بیش از هزار نوع ظرف قلم‌کاری شده نگهداری می‌شود.

 

معرفی زیباترین بناهای باکو با معماری‌های خاص

 

 

موزه‌ی فرش باکو

 


۵- مجموعه لباس‌های محلی


بیش از هزار و دویست اثر هنری متشکل از لباس‌های محلی برای آقایان و خانم‌ها در این بخش از موزه‌ی فرش نگهداری می‌شوند تا این موزه به نوعی یک موزه‌ی مردم‌شناسی نیز به حساب آید. جاییکه انواع جلیقه‌ها، روبندها، دامن‌ها، چادرها و دیگر لباس‎‌های گلدوزی شده در آن نگهداری می‌شوند. یکی از قدیمی‌ترین اشیای این مجموعه تکه‌ای پارچه‌ متعلق به قرن دوازدهم میلادی است که در طی کاوش های باستان شناسی در منطقه خارابا گیلان نخجوان پیدا شده است.

 

 

موزه‌ی فرش باکو

 


۶- مجموعه ظروف شیشه‌ای و سرامیکی


اگر می‌خواهید برخی ظروف زیبا و مدرن و یا قدیمی و سنتی آذربایجان را نگاه کنید بازدید از موزه‌ی باکو این امکان را برای شما فراهم می‌آورد.


۷- مجموعه زیورآلات


اگر از دیدن جواهرات لذت می‌برید، اگر جزو آن دسته از افراد هستید که دیدن جزئیات هنری شما را به هیجان می‌آورد این موزه بخشی را به زیورآلات مربوط به قرن بیستم آذربایجان اختصاص داده است تا برای شما یک بازدید خاطره‌انگیز فراهم آورد.
امکانات ویژه‌ی که موزه‌ی فرش باکو برای بازدیدکنندگانش فراهم می‌آورد

موزه‌ی فرش باکو یکسری امکانات و رویدادهای ویژه برای بازدیدکنندگانش تدارک دیده است تا برای آنها یک خاطره‌ی ماندگار بسازد. از مهمترین این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

برجسته‌ترین موزه‌های باکو برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ این شهر زیبا

 

 

موزه‌ی فرش باکو

 


عکاسی با لباس محلی: در این موزه آتلیه‌ای وجود دارد که می‌توانید به آن بروید و با لباس‌های رنگی رنگی متفاوت‌ترین عکس‌هایتان را بیندازید.
کلاس‌های فرش‌بافی: در این موزه انواع کلاس‌های فرش‌بافی در دوره‌ها و زمان‌های مختلف برگزار می‌شود که اگر علاقه‌مند به این کار هستید می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای نه چندان زیاد در آنها شرکت کنید.
برنامه‎های سرگرمی کودکان: این موزه برای بازدیدهای خانوادگی برنامه‌های ویژه دارد. از جمله آنکه تفریحات و بازی‌های مختلفی برای خردسالان و کودکان و نوجوانان فراهم دیده است. از جمله‌ی این تفریحات می‌توان به رنگ‌آمیزی نقاشی فرش و درست کردن پازل فرش اشاره کرد.
کلاس‌های مهارتی: دراین موزه مهارت‌های مختلفی از جمله گلدوزی، عروسک سازی و طراحی زیورآلات به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود.

درهای این موزه در روزهای دوشنبه به روی بازدیدکنندگانش بسته است اما در باقی روزهای هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر می‌شود به آن مراجعه کرد. روزهای آخر هفته ۲ ساعت به ساعات کاری این موزه اضافه می‌شود.

۱۵ بهمن ۱۳۹۷

نظرات کاربران