هیجان‌انگیزترین فعالیت‌هایی که می‌توانید در جزیره زیبای قشم انجام دهید

جاذبه‌های گردشگری قشم
هیجان‌انگیزترین فعالیت‌هایی که می‌توانید در جزیره زیبای قشم انجام دهید

قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس بوده و مثل کیش از مناطق آزاد تجاری ایران است. یعنی اتباع خارجی تا ۱۴ روز برای ورود به این جزیره نیاز به اخذ ویزا ندارند. شاید قشم مانند سواحل آزاد دنیا تفریحات آنچنانی نداشته باشد اما هنوز بسیاری از جاذبه‌های طبیعی، از جنگل‌های شاداب گرفته تا دره‌ها، غارها، حیات وحش، میراث فرهنگی و خیلی ویژگی‌های دیگر ارائه می‌دهد که ارزش بازدید و سفر با تور قشم را دارند. اما بهترین فعالیت‌های شما در این جزیره چه می‌تواند باشد؟

 

 

جزیره ناز

جزیره ناز که در قسمت ساحل جنوبی قشم واقع شده در طول جزر و مد به شما امکان پیاده‌روی بر روی ماسه‌های نرم و صدف‌ها و مرجان‌های رنگی را می‌دهد. همچنین در زمان جزر ساحل این جزیره محل مسایقه ماشین‌ها و تاخت و تاز جوانان ماجراجو می‌شود. با این همه وقتی مد اتفاق می‌افتد تمام زمینی که کاملا خشک بود به زیر آب می‌رود. با تمام کمی و کاستی‌ها این جزیره میزبان مجموعه محبوب تلوزیون ایران یعنی پایتخت بوده است. بخش‌هایی از داستان که خانواده نقی معمولی در جزیره‌ی ناشناخته گم شده بودند در قشم فیلم‌برداری شده بود.

 

 

جزیره ناز

 

 

جنگل مانگرو

این جنگل در بال شمال غربی جزیره پنهان شده و با ۸ هزار ذخیره زیستی جنگل مانگرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های جزیره شمرده می‌شود. در واقع هارا اسم محلی جنگل مانگرو است. در طول جذر جنگل‌ مانگرو با ریشه‌ها و تخت‌های معلق در دسترس قرار می‌گیرند اما وقتی مد اتفاق می‌افتد این جنگل در آب ناپدید می‌شود. جالب است بدانید که جنگل مانگروی قشم در آب شور زنده مانده و با یک سیستم تصویه شگفت‌انگیز آب شیرین را به برگ‌ها و بافت‌ها می‌رساند. این جنگل عمدتا برای ماهیگیری و قایق‌های تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مقیاس خیلی کوچک‌تری حیواناتی مثل اسب‌ها از علف‌ها و برگ‌هایش تغذیه می‌کنند. لاک‌پشت‌های دریایی، خرچنگ‌ها، میگو‌ها، مارها، مرغ ماهی‌خوار، و پلیکان‌ها از جمله حیواناتی هستند که در این جنگل زندگی می‌کنند.

 

 

جنگل هارا

 

 

آدرس: ایران، قشم، جنگل مانگرو

 

 

جزیره هنگام

جزیره هنگام در جنوب قشم جاییست که قایق‌های توریستی کله صبح برای تماشای دلفین‌های راهی آب‌های اطرافش می‌شوند. به علاوه غزال‌های بسیار زیبا و معروف ایرانی نیز از ساکنان اصلی جزیره محسوب شده و گردشگران زیادی به امید تماشای آن‌ها پا به جزیره می‌گذارند. همچنین جزیره هنگام دارای تشکیلات سنگی متنوعی بوده و ماسه‌های سیاه و بژ درخشان است.

 

 

جزیره هنگام

 

 

آدرس: ایران، قشم، جزیره هنگام

 

 

دره ستاره‌ها

مردم محلی معتقدند که ستاره‌ای دره سقوط کرد و تشکیلات سنگی متنوع و عجیبی را به وجود آرد. بنابراین به به نظر می‌رسد این سنگ‌ها متعلق به ستاره‌های دیگری باشد. اما در حقیقت تمامی این سنگ‌ها و اشکال به وجود آمده نتیجه سال‌ها بارندگی و فرسایش بوده است. این دره از سنگ مرمر و سنگ ماسه تشکیل شده و سازه‌های طبیعی آن با انباشت همین ذره‌ها بالا رفته و ستون‌های مستحکم تشکیل، تنگه‌های دره شکل و فضاهای تو خالی و مسطح تشکیل داده‌اند. با کمی ذوق و تخیل می‌توانید با چشمتان آن‌ها را شبیه به صورت، دست و پا، انواع حیوانات و حتی نقشه ایران ببینید. بر طبق افسانه‌های محلی این دره پر از ارواح سرگردان است.

 

 

دره ستاره‌ها

 

 

آدرس: ایران، قشم، دره ستارگان

 

 

بندر لافت

بندر لافت در بال جزیره قشم در کنار جنگل مانگرو قرار گرفته است. با این که یزد به عنوان شهر بادگیر ایران شناخته می‌شود که سبکی از معماری باستانی ایرانی برای ایجاد تهویه طبیعی است، با نگاهی به منظره پانورامای این بندر تاریخی به قضیه رقابت بین این دو منطقه خواهید رسید. همچین تعداد کمی آب انبار هم وجود دارد که هنوز توسط مردم محلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

بندر لافت

 

 

آدرس: ایران، قشم، بندر لافت

 

 

کارخانه کشتی‌سازی لنج

در نزدیکی بندر لافت یک کارخانه کشتی‌سازی لنج وجود دارد. لنج کشتی کوچکی‌ست که توسط محلی‌ها برای ماهیگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از این که وارد کارخانه شدید متوجه سکوهای مختلف ساخت می‌شوید و به وضوح می‌توانید مراحل ساخت کشتی را از نظر بگذرانید. این کارخانه شما را در طول بازدید به یاد داستان نوح خواهد انداخت.

 

 

کارخانه کشتی‌سازی لنج

 

 

آدرس: ایران، قشم، کارخانه کشتی‌سازی لنج

 

 

غار نمک نمکدان

نمکدان با ۶۸۵۰ متر طول، طولانی‌ترین غار نمک جهان است. غار در جنوب غربی جزیره واقع شده و در نتیجه تجمع آب دریا در گسل‌ها به وجود آمده است. در انتهای راهرهای طولانی به سقف گنبدی و شگفت‌انگیز این غار می‌رسید که با لوسترهای سفید، نمکی و استالاکتیت تزئین شده است.

 

 

غار نمک نمکدان

 

 

آدرس: ایران، قشم، غار نمکدان

 

 

قلعه پرتغالی

این قلعه توسط پرتغالی‌ها در ۱۶ام درست زمانی که در جنگ‌های استراتژیکی این جزیره به دست آنان افتاده بود ساخته شد. از این قلعه به مدت بیش از یک قرن استفاده شد اما امروزه از آن تنها چهار برج مراقبت، تعدادی توپ و دو مخزن آب باقی مانده است.

 

 

قلعه پرتغالی

 

 

آدرس: ایران، هرمزگان، قشم، قلعه پرتغالی

۲۴ آبان ۱۳۹۷

نظرات کاربران