آشنایی با معروف‌ترین موزه‌های قبرس

جاذبه‌های گردشگری اروپا

به قبرس خوش آمدید! مکانی جادویی با تاریخ هزاران ساله، که تحت تاثیر تمدن‌های مختلف مدیترانه شرقی قرار گرفته است. در بسیاری از موزه‌های شگفت‌انگیز در تور قبرس، بازدیدکنندگان می‌توانند شاهد زنده شدن گذشته باشند.

قبرس علیرغم اینکه خطه‌ای کوچک است، اما موزه‌های فراوانی را در خود جای داده که گواهی بر تاریخ غنی و میراث فرهنگی آن هستند. بسیاری از این موزه‌ها، در سازه‌های بزرگ و هدفمند قرار دارند و البته تعداد کمی از این گنجینه‌های کمتر شناخته‌شده نیز، در ساختمان‌های سنتی موجود در روستاها و اطراف جزیره پراکنده شده‌اند. مقاله
بهترین موزه‌های نیکوزیا برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ قبرس، می‌تواند اطلاعات مفیدی در این رابطه در اختیارتان قرار دهد. ما نیز در این مقاله، قصد داریم پا را از نیکوزیا فراتر گذاشته و سراسر قبرس را برای یافتن معروف‌ترین موزه‌ها کاوش کنیم.

 

موزه کشتی غرق شده باستانی در کایرنیا قبرس (Ancient Shipwreck Museum)

موزه کشتی غرق شده در قلعه کایرنیا، مشرف به دریای مدیترانه، بقایای یک کشتی دریایی متعلق به قرن چهارم قبل از میلاد و محموله‌های آنرا در خود جای داده است. گفتنی است در سال ۱۹۶۹، باستان شناسان آمریکایی این کشتی تجاری یونانی را که بیش از ۲۳۰۰ سال قدمت دارد کشف کردند. بیشتر قسمت‌های کشتی به خوبی در شن و ماسه حفظ شده بود و تقریبا ۷۵٪ آن در شرایط مناسبی به سر می‌برد.

در این موزه می‌توانید در میان اشیایی مانند آمفوراهای شراب رودس، کوزه‌ها و ظروف مختلف آشپزخانه به گشت و گذار مشغول شوید، داستان‌های تاریخ کشتی را بخوانید و عکس‌هایی از فرآیند نجات این کشتی را شاهد باشید.

 

آشنایی با ۶ فستیوال جذاب قبرس

آدرس: Inside Kyrenia Castle, Kyrenia Cyprus

 

موزه خودروهای تاریخی و کلاسیک قبرس (Cyprus Historic & Classic Motor Museum)

این موزه تاریخی در لیماسول، مقصد دیگری است که حتما باید در سفر با تور قبرس از آن بازدید کنید. قدیمی‌ترین خودروی این مجموعه، یک فورد رودستر مدل T مربوطه به سال ۱۹۱۲ است و جدیدترین خودرو نیز، در سال ۲۰۰۴ ساخته شده است.

بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند کادیلاک زرهی ریاست جمهوری را که توسط ایالات متحده اهدا شده است، مشاهده کنند. دیمی ماوروپولوس، قهرمان کهنه‌کار مسابقات رالی بین‌المللی و قبرس، موزه را در فوریه ۲۰۱۴ افتتاح کرد تا مجموعه شخصی‌اش از ۹۰ اتومبیل کلاسیک را به نمایش بگذارد. علاوه بر این، زوج‌های خلاق می‌توانند برای روز عروسی خود از موزه، ماشین همراه با راننده کرایه کنند.

آدرس: Epimitheos, Limassol 3056, Cyprus

 

موزه تکه مولوی در قبرس (Mevlevi Tekke Museum)

موزه کوچک Mevlevi Tekke (که به موزه سماع درویشان ترجمه می‌شود)، در داخل دیوارهای شهر نیکوزیا (لفکوشا) قرار دارد و به دروازه معروف گیرنه نزدیک است. قدمت این بنا، به دوران عثمانی و قرن هفدهم برمی‌گردد. این ساختمان تا سال ۱۹۵۴ مورد استفاده قرار می‌گرفت و یک فرقه مذهبی مسلمان از این بنا برای برگزاری مراسم منظم، از جمله سماع های تشریفاتی، تحت هدایت یک شیخ استفاده می‌کرد. گفتنی است لباس‌های رقصندگان، آلات موسیقی و سایر موارد قوم‌نگاری در اینجا به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

بهترین نقاط قبرس برای کمپینگ

آدرس: Girne Cd, Lefkoşa 99010

 

موزه و پارک زیتون اولیسترو در لیماسول قبرس (Oleastro Olive Park and Museum)

در پارک و موزه زیتون Oleastro می‌توانید درباره فرآیند تولید، استخراج و بطری کردن روغن زیتون ارگانیک بیاموزید. این پارک، دارای نمایشگاه‌هایی در فضای باز و سرپوشیده است. فضای بیرونی، انبوهی از درختان زیتون را در برمی‌گیرد و می‌توانید ساعت‌ها در میان آنها به گشت و گذار بپردازید و کودکان نیز می‌توانند در زمین بازی این محدوده، مشغول تفریح و بازی شوند. فضای داخلی نیز پیشرفته‌ترین کارخانه زیتون و همچنین یک رستوران و فروشگاه هدیه را شامل می‌شود. گفتنی است Oleastro، در دهکده زیبای آنوگیرا در حوالی لیماسول واقع شده و ساختار سنتی خود را در طی سالیان همچنان حفظ کرده است.

آدرس: After village Anogyra Limassol, Anogyra 4603 Cyprus

 

موزه قوم نگاری پافوس قبرس (Paphos Ethnographic Museum)

موزه قوم نگاری، یک موزه خصوصی است که در سال ۱۹۵۸ افتتاح شد و شامل مجموعه جورج الیادس فقید است. وی یکی از روشنفکرانی است که به باستان شناسی، تاریخ، هنر عامیانه و ادبیات علاقمند بود و گنجینه‌های هنری را از حومه قبرس و بویژه منطقه پافوس جمع آوری کرده است.

این ساختمان دو طبقه که در یک اقامتگاه تاریخی مربوطه به سال ۱۸۹۴ قرار دارد، از سنگ ساخته شده و دارای سه طاق غیر معمول به سبک گوتیک و باغ‌هایی زیباست.

در اینجا می‌توانید شاهد لباس (بویژه لباس‌های روستایی و تزئینات)، مبلمان چوبی حکاکی شده سنتی، آینه‌های ونیزی، ابزار کشاورزی، ظروف آشپزخانه، آثار باستانی گلی، دستگاه‌های بافندگی و منسوجات همراه با یافته‌های باستان‌شناسی که عمدتا به دوره کالکولیتیک مربوط می‌شوند نظیر سکه‌ها، جواهرات، آمفورا، کوزه‌های آب و غیره باشید. جالب است بدانید این موزه، همچنین می‌تواند عروسی‌های مدنی و مذهبی را با همکاری کلیسای انگلیکن برگزار کند.

 

۱۱ خاطره ماندگار از قبرس

آدرس: QCFC+5GW, Agiou Theodorou, Paphos, Cyprus

 

موزه صومعه کیکوس در پدولاس قبرس (Museum of Kykkos Monastery)

در بالای کوه‌های ترودوس، صومعه مجلل کیکوس را خواهید یافت که به خاطر آثار ارزشمند و نمادهای جهان ارتدکس شهرت دارد. این مجموعه که در قرن یازدهم یافت شد، چندین بار در آتش سوخته و بیشتر کتاب‌ها و گنجینه‌های خود را از دست داده است.

پیشنهاد می‌کنیم در سفر با تور قبرس و گشت و گذار در نیکوزیا، سری هم به این موزه جذاب بزنید. یک نماد از مریم باکره در صومعه پنهان شده و در موارد بسیار نادر، در هنگام نماز بیرون گذاشته می‌شود. در اینجا می‌توانید شاهد نقاشی‌های دیواری پیش از مسیحیت و اوایل مسیحیت و بیزانس، مجموعه‌هایی از عتیقه‌جات، زیورآلات، نسخ خطی و ۱۵۰۰۰ کتاب باشید.

آدرس: F966 Moni Kykkou Nicosia, F966, 2865, Cyprus

 

موزه قوم شناسی محلی لفکارا در قبرس (Local Ethnological Museum)

برای آشنایی با زندگی افرادی که در طول قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در روستای لفکارا زندگی می‌کردند، توصیه می‌کنیم از موزه قوم شناسی محلی لفکارا دیدن کنید. این ساختمان که زمانی متعلق به پاتسالوس، یکی از مرفه‌ترین خانواده‌های روستا بود، در سال ۱۹۸۳ به اداره آثار باستانی اهدا شد و سپس بازسازی گشت. در آگوست ۱۹۹۸ نیز، این اداره به طور رسمی خانه را بعنوان موزه گلدوزی و نقره‌کاری به روی عموم باز کرد.

این موزه که از سنگ آهک سفید محلی ساخته شده است، دارای اثاثیه مربوط به دوران زندگی پاتسالوس و همچنین لباس‌های سنتی، جواهرات، وسایل نقره‌کاری و ابزار کشاورزی است. بازدیدکنندگان همچنین، مجموعه وسیعی از گلدوزی‌های قدیمی و جذاب لفکارا را در اینجا خواهند یافت.

 

۱۰ ساحل برتر و زیبای قبرس

آدرس: V884+2C2, Yukarı Lefkara, Cyprus

 

موزه قبرس در نیکوزیا (The Cyprus Museum)

موزه قبرس که بعنوان موزه باستان شناسی قبرس نیز شهرت دارد، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین موزه باستان شناسی در این خطه به شمار می‌آید و یکی از جاذبه‌های گردشگری قبرس است.

این موزه، آثار باستانی کشف شده در حفاری‌های متعدد جزیره را به معرض نمایش می‌گذارد و تاریخ جزیره و روند توسعه تمدن قبرس را از هزاره نهم قبل از میلاد (عصر نوسنگی)، تا اوایل دوره بیزانس (قرن هفتم) پوشش می‌دهد. کار بر روی موزه که در مرکز نیکوزیا واقع شده، در سال ۱۹۰۸ آغاز شد و در سال ۱۹۲۴ تکمیل گشت، آنهم زمانی که قبرس هنوز مستعمره بریتانیا بود. بعدها، چندین الحاق به موزه اضافه شدند تا به ساختمان امروزی بدل شود.

در اینجا اشیاء باستانی نظیر سفال‌ها، جواهرات، مجسمه‌سازی، سکه‌ها، اشیاء مسی و غیره را خواهید یافت که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهند نگاهی اجمالی به زندگی روزمره در قبرس باستان بیندازند. بعلاوه موزه قبرس، سالانه میزبان نمایشگاه‌های دوره‌ای با موضوعات جالب از زندگی باستانی است.

آدرس: Mouseiou 1, Nicosia, Cyprus

 

قلعه قرون وسطی در لارناکا قبرس (Medieval Fort)

قلعه قرون وسطایی لارناکا، بر ساحل شهر زنون اشراف دارد. این قلعه در انتهای جنوبی خیابان ساحلی آتن، در فینیکودس واقع شده است. قدمت این بنا به قرن چهاردهم برمی‌گردد و به دلایل حفاظتی، توسط پادشاه Lusignan Iacov اول ساخته شده است.

این قلعه قرون وسطایی در طول حیات خود بارها تخریب گشت و در سال ۱۶۲۵ توسط عثمانی‌ها بازسازی شد. جالب است بدانید این مکان، از ابتدای اشغال بریتانیا تا اواسط قرن بیستم، بعنوان ایستگاه پلیس و زندان مورد استفاده قرار می‌گرفت و تالار غربی در طبقه همکف قلعه، توسط انگلیسی‌ها برای اعدام محکومان و دار زدن استفاده می‌شد.

در طبقه بالای ساختمان اصلی که قدمت آن به دوران تسلط ترک‌ها برمی گردد، امروزه موزه‌ای متشکل از سه تالار را خواهید یافت. در تالار اول، آثار باستانی وجود دارند که قدمت آنها به دوره مسیحیت اولیه باز می‌گردد. همچنین عکاسی‌هایی از بناهای تاریخی اولیه مسیحی، بیزانسی و پسا بیزانسی قبرس نیز در اینجا نگهداری می‌شوند. در تالار دوم، عکاسی‌هایی از هنر بیزانسی در قبرس قرار داده شده اند. در تالار سوم نیز نمونه‌هایی از سرامیک‌های لعابدار بیزانسی، قرون وسطایی و اسلامی، ظروف فلزی، سلاح گرم، کلاه ایمنی و شمشیر به نمایش گذاشته شده‌اند.

در ضمن حیاط داخلی قلعه قرون وسطایی لارناکا، برای رویدادهای هنری مختلف استفاده می‌شود و علاقمندان بسیار خصوصا گردشگران خارجی به سوی خود جذب می‌کند.

آدرس: Ankara Street, Larnaka, Cyprus

 

موزه بیزانس در نیکوزیا قبرس (Byzantine Museum)

موزه بیزانس، در شهر محصور شده نیکوزیا، حاوی غنی‌ترین و معروف‌ترین مجموعه هنر بیزانسی در جزیره است. بیش از ۲۰۰ نماد مربوط به قرن ۹ تا ۱۹ و همچنین ظروف، لباس و کتاب در اینجا به نمایش گذاشته شده‌اند.

این مجموعه شامل بسیاری از آثار مربوط به قرن دوازدهم است، زمانی که علاقه به شمایل نگاری در اوج خود بود. گفتنی است یکی از برجسته‌ترین آثار، موزاییک‌های معروف کلیسای قرن ششمی Panagia Kanakaria از روستای Lythragkomi است.

 

راهنمای تفریح و هیجان در حمام Omerye قبرس

آدرس: Plateia Arxiepiskopou Kyprianou, (within the Archbishopric) Lefkosia, Nicosia, Cypru

 

موزه زنبور عسل و بافندگی در کاتو دریس قبرس (Bee and Embroidery)

موزه زنبور و گلدوزی در روستای کاتو دریس، طیف وسیعی از آثار، از ابزارهای قدیمی و جدید زنبورداری گرفته تا  انواع ماشین‌های بافندگی و مجموعه‌ای از منسوجات از جمله ابریشم و کتانی را به معرض نمایش می‌گذارد. این موزه، بسیار فراتر از نام خود است و به بازدیدکنندگان فرصت می‌دهد تا در مورد فرهنگ و تاریخ قبرس بیاموزند و بینشی در مورد مهمان نوازی محلی بدست آورند. گفتنی است موزه زنبور عسل و گلدوزی، یادبودی از داوطلبان قبرسی جنگ‌های بالکان ۱۹۱۳-۱۹۱۲ است.

آدرس: Kato Drys, Cyprus

 

موزه راه آهن قبرس در ترودوس (The Cypriot Railway Museum)

آیا در حین کاوش در منطقه کوهستانی جزیره، به دنبال یک فعالیت فرهنگی هستید؟ در این صورت، از موزه راه‌آهن قبرس غافل نشوید که در ایستگاه راه‌آهن قدیمی Evrichou در ترودوس قرار دارد. راه‌آهن دولتی قبرس (CGR) که بین سال‌های ۱۹۰۵ - ۱۹۵۱ فعالیت داشت، مسیری از آموکوستوس در شرق تا مورفو در غرب را پوشش می‌داد و در این مسیر، از نیکوزیا نیز می‌گذشت.

ایستگاه Evrichou، تنها موزه راه آهن در قبرس است. بنابراین، بینش منحصر به فردی از تنها سیستم راه آهن قبرس ارائه می‌دهد. گفتنی است در فضای داخلی دیوارها، اسناد معتبر، نقشه‌ها، عکس‌ها و اشیاء مربوط به راه آهن قبرس به نمایش گذاشته شده‌اند. فضای بیرونی نیز یک ایستگاه قطار، بخشی از سکوی اصلی و خط راه‌آهن و دو واگن را ارائه می‌دهد.

 

زیباترین دهکده‌های قبرس

آدرس: Evrychou, Nicosia, Cyprus

 

گالری ای جی لونتیس در نیکوزیا قبرس (A. G. Leventis Gallery)

این موزه گالری پروژه های آموزشی، فرهنگی و هنری را با تاکید ویژه بر میراث فرهنگی قبرس ترویج می‌کند. این موزه در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد و مجموعه‌ای از بیش از ۸۰۰ نقاشی از هنرمندان قبرسی، یونانی و اروپایی را در خود جای داده است.

این موزه تجسم آرزوی Anastasios G. Leventis برای ایجاد یک گالری عمومی در سرزمین مادری‌اش است تا هموطنانش در آن، از مجموعه هنری گسترده‌ای که او در طول زندگی به دست آورده، لذت ببرند.

گفتنی است مجموعه اصلی شامل سه بخش است: مجموعه پاریس، که نمایانگر آثار هنرمندان مهم اروپایی از قرن هفدهم تا بیستم است. مجموعه یونانی، با آثاری از هنرمندان قرن ۱۹ و ۲۰. و مجموعه قبرس، با آثاری از اولین نسل از هنرمندان قبرسی، از ۱۸۸۴ تا ۱۹۳۰.

امروزه این مرکز، هنرمندان و علاقمندان به هنر را در هر رده سنی گرد هم می‌آورد تا خود را در فرهنگ و تاریخ قبرس و یونان و اروپا غرق کنند و این تنوع جهانی را جشن بگیرند.

آدرس: 5995+Q83, Leonidou, Nicosia 1097, Cyprus

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۰۹ آذر ۱۴۰۱