رتبه بندی هتل ها به چه صورت انجام می شود؟

اطلاعات مفید
رتبه بندی هتل ها به چه صورت انجام می شود؟

شیوه رتبه بندی هتل ها بر اساس بعضی استانداردها همچون کیفیت خدمات، تمیزی و ... به انجام رسیده و به صورت جهانی پذیرفته شده است. بر همین اساس به هتل‌ها امتیازهایی به صورت ستاره از یک تا پنج داده شده و هر چه تعداد ستاره‌های بیشتری به هتل اختصاص یابد، نشان از کیفیت بالای آن هتل دارد. در نوشته‌ای که امروز در مقتدرسیر تابان برایتان تدارک دیده‌ایم، نگاهی خواهیم انداخت به شیوه‌ی رتبه بندی در هتل‌های جهان و به صورت کامل آن را برایتان شرح خواهیم داد.

 

چرا رتبه بندی هتل ها اهمیت دارد؟

رتبه جهانی هتلها عموما به وسیله‌ی نهادهای مستقل انجام می‌شود و به همین دلیل است که این شیوه‌ی امتیاز دهی برای شناختن هتل‌ها برتر اهمیت دارد. یک شناخت کلی از سطح هتل به شیوه‌ی امتیازدهی به مسافران این امکان را می‌دهد تا بهتر بتوانند، هتل مد نظر خود را انتخاب نمایند.

برای هتل‌ها نیز این امتیاز دهی اهمیت داشته تا بتوانند، مهمانان بیشتری را نیز جذب کنند و به همین دلیل، همیشه سعی در بهبود خدمات و عملکرد کلی مجموعه خود خواهند داشت.

عکس: testfortravel.com

 

شیوه امتیاز دهی و رتبه بندی هتل ها

به طور کلی متیاز هتل‌ها از یک تا پنج ستاره محاسبه می‌شود اما بعضی هتل‌ها خاص همچون برج‌ العرب که در تور دبی امکان اقامت در آن را خواهید داشت، به خاطر تجمل بیش از اندازه، ادعای هتلی ۷ ستاره را دارد که البته این امتیازدهی بیشتر یک نوع بازاریابی به حساب می‌آید. به طور کلی در کشورهای اروپایی و آسیایی مقایسه خدمات و امتیاز هتل‌ها به شکل زیر است:

هتل‌های یک ستاره

این هتل‌ها تنها امکانات پایه را برای مهمانان خود در نظر گرفته و اتاق‌هایی امن، تمیز و خدمات ابتدایی را ارائه می‌کنند. هتل‌های یک ستاره در تمام دنیا به عنوان انتخاب ارزان به حساب آمده اما اگر چیزی اضافه برای اتاق‌ها طلب کنید، باید هزینه‌ی بیشتری را پرداخت نمایید. البته این روزها، هتل‌های یک ستاره بیشتر جای خود را به خوابگاه‌های بزرگ داده‌اند که افراد با هزینه‌ای پایین در جایی شیک به صورت گروهی اقامت خواهند داشت.

 

با هتل‌های رباتی جهان آشنا شوید

عکس: blogspot.com

 

هتل‌های دو ستاره

هتل‌های دو ستاره در واقع استاندارد هتل‌های مناسب اقامت در جهان به حساب آمده و در رتبه بندی هتل ها به عنوان مکان‌هایی در نظر گرفته می‌شود که دارای امکانات پایه، شرایط مناسب، خدماتی همچون صبحانه و فضایی امن هستند. در این هتل‌ها خدمات دهی مناسبی ارائه شده و از این نظر برای کسانی که قصد ندارند پول زیادی خرج کنند اما می‌خواهند در یک مکان آبرومند اقامت داشته باشند، انتخابی عالی به حساب می‌آید.

عکس: dubaivisitvisa.ae

 

هتل‌های سه ستاره

هتل‌های سه ستاره حتما باید دارد یک سری خدمات و استانداردهایی باشند تا بتوانند این رتبه را دریافت نمایند. اتاق‌های هتل‌های سه ستاره باید یک سری امکانات همچون تلوزیون، تخت‌های شیک و سرویس بهداشتی و حمام مناسب را در اختیار مهمانان گذاشته و عموما وعده صبحانه نیز در میان خدمات هتل قرار می‌گیرد. در هتل‌های سه ستاره به جای تکیه بر تجملات، سعی می‌شود تا با هزینه‌ای پایین، خدمات مناسبی در اختیار مسافران قرار گرفته و از نظر ظاهر نیز اتاق‌ها و فضاهای عمومی شیک و تمیز باشند. هتل‌های سه ستاره حد وسط اقامتگاه‌های گران و لوکس و جاهای سطح پایین به حساب آمده و تعداد زیادی از گردشگران در سفرها خود، به دنبال چنین جاهایی هستند.

 

بهترین هتل‌های شناور جهان

عکس: kewhotel.com.ph

 

هتل‌های چهار ستاره

اگر در رتبه بندی هتل ها به دنبال جایی هستید که استانداردهای بالا در زمینه اقامتگاه‌ها را رعایت کرده باشد، فضای عمومی مناسبی داشته و دارای دکور شیک و خدمات دهی خیلی خوبی‌ست، باید سراغ هتل‌های چهار ستاره بروید. این هتل‌ها برای دریافت این رتبه بندی، باید چنین امکاناتی را برای مسافران خود مهیا کنند. هتل‌های چهار ستاره اگر چه هتل‌های لاکچری به حساب نمی‌آیند، اما قیمت آن‌ها از حد معمول گران‌تر بوده و فضایی بسیار شیک‌تر از هتل‌های چهار ستاره دارند.

عکس: pinterest.com

 

هتل‌های پنج ستاره

در هتل‌های پنج ستاره باید تمامی امکانات مورد نیاز برای مهمانان در اتاق‌های شیک به صورت کامل مهیا باشد. همچنین ماهیت هتل‌های پنج ستاره به لوکس بودن آن‌ها و به همین دلیل، دکور کلی آن‌ها باید شیک و مجلل باشد. نکته مهم در مورد هتل‌های پنج ستاره این است که بازه‌ی این گونه اقامتگاه‌ها بسیار گسترده بوده و از همین نظر در رتبه بندی هتل ها، هتل‌های پنج ستاره کاملا متمایز می‌شوند. برای مثال، یک هتل آل اینکلوسیو که در تور خارجی مثل تور شهرهای ساحلی ترکیه انتخاب می‌کنید و دارای اتاق‌های شیک، امکانات تفریحی و ساحل اختصاص هستند با یک هتل لاکچری در مرکز شهر که شامل رستوران‌های مجلل دارای ستاره میشلن و اتاق‌ها فوق‌العاده زیبا با طراحی مدرن هستند، هر دو دارای پنج ستاره در رتبه جهانی هتل ها خواهند بود.

به همین دلیل است که عموما امکانات و خدمات هتل‌های پنج ستاره اهمیت بالایی پیدا کرده و چون شما از امکانات اولیه آن مطمئن هستید، به دنبال سلیقه خود در میان این اقامتگاه‌ها خواهید بود. برای مثال، حتی در تور بالی، می‌توانید هتل پنج ستاره‌ی مجلل و لاکچری را انتخاب کنید که نمای کلی آن شبیه اقامگاه‌های تاریخی اندونزیایی است.

 

عاشق شکلات هستید؟ این هتل‌ها مخصوص شما هستند!

عکس: bkkfoodie.com

 

چه کسانی رتبه بندی هتل ها را تعیین می‌کنند؟

این مهم در کشورهای مختلف متفاوت است. برای مثال، در استرالیا شورای صنعت گردشگری این کشور این کار را انجام داده و در دیگر کشورها نیز چنین هیئت‌های مستقلی وجود دارند که رتبه بندی هتل ها را تعیین می‌کنند. این رتبه بندی ابتدا با بررسی کیفیت بنا و اتاق‌ها، تمیزی، غذا، خدمات دهی، بخش‌های تفریحی، نما، دسترسی و ... انجام شده و سپس در دوره‌های مختلف به صورت نامحسوس به انجام می‌رسد. متاسفانه یک مجموعه‌ی جهانی برای رتبه بندی وجود ندارد و به همین دلیل، گاهی هتل‌های ۴ و  ۵ ستاره‌ای که در بعضی از کشورهای می‌بینید و با دیگر کشورها تفاوت معنا داری دارند اما به طور کلی، اکثر کشورها از یک سری پارامترهای استاندارد برای رتبه بندی استفاده می‌کنند.

عکس: amainsider.com

 

چطور رتبه هتل مد نظرمان را چک کنیم؟

البته شما همیشه می‌توانید برای مشاوره انتخاب تور داخلی یا خارجی خود با کارشناسان ما در مجموعه مقتدرسیر تابان تماس بگیرید، اما اگر می‌خواهید، رتبه هتلی را چک کنید، می‌توانید از جستجوی گوگل، سایت‌های معروفی همچون Booking.com یا TripAdvisor استفاده نمایید. همچنین بهتر است، قبل از انتخاب هتل، در این سایت‌ها نظرتان و امتیازات که مسافران به هتل‌ها داده‌اند را نیز مطالعه نمایید تا دید بازتری برای انتخاب اقامتگاه مد نظر خود داشته باشید.

عکس: hunthotels.com

۲۹ فروردین ۱۴۰۳

نظرات کاربران