بازدید از محل‌هایی که معروف‌ترین قتل‌های تاریخ انجام شده!

اطلاعات مفید
بازدید از محل‌هایی که معروف‌ترین قتل‌های تاریخ انجام شده!

شاید خیلی رسم نباشد که برای دیدن صحنه‌ی قتل به جایی سفر کنید! اما اگر در شهری بودید که قبلا در آن‌ محل پر سر و صداترین قتل‌ها به انجام رسیده و شخصیت‌های بزرگ تاریخ مثل گاندی، ژولیوس سزار، آبراهام لینکسن کشته‌اند، دوست ندارید به چنین جاهایی بروید؟ اگر مثل من کنجکاو دیدن چنین جاهایی هستید و به داستان‌ها جنایی مهم تاریخ علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنم، نوشته‌ی امروز ما را در مقتدرسیر تابان دنبال کنید.

 

ژولیوس سزار | ویرانه‌های تاریخی رم، ایتالیا

اولین مکانی که در این نوشته به شما معرفی می‌کنیم، درباره قتلی است که در سال ۴۴ قبل از میلاد مسیح و در سالن تئاتر پمپئی رخ داده است. چاقو خوردن ژولیوس سزار یکی از مهم‌ترین داستان‌های سیاسی در تاریخ است و شرایط آن به نوعی است که دیگر نمونه‌های پایین شاید آنقدر بد به نظر نیایند. حدود ۶۰ سناتور رمی، در اینمحل با چاقو به ژولیوس سزار حمله برده و در نهایت با ۲۳ ضربه او به قتل رسید. جالب است که گفته می‌شود، تنها یکی از این ضربان واقعا کاری بوده و باعث مرگش شده است.

محل دقیق این قتل حالا چند متری زیر خاک دفن شده است اما اگر به ویرانه‌های باستانی در رم بروید، می‌توانید در محل تقریبی این قتل قدم زده و همچنین از زیبایی معماری زیبای رومی دیدن نمایید. درست خارج از خیابان شلوغ محل یافته‌های باستان شناسی، جایی به نام ساکارا دی لارگو آرژنتینا (Sacra di Largo Argentina) واقع شده که نمای زیبایی از معابد یونانی را به نمایش می‌گذارد و با توجه به یافته‌های تاریخی، بالای محل این جنایت واقع شده است. زمان وقوع این اتفاق، سناتورها خود را انقلابیون می‌نامیدند و باور داشتند که در حال کشتن یک دیکتاتور بوده و دموکراسی را نجات می‌دهند اما در نتیجه این امر، ۱۷ سال بعد، جمهوری از دست رفتن و امپراطوری جای آن را گرفت.

جان اف کندی | دالاس، آمریکا

یکی از مهم‌ترین قتل‌های تاریخ سیاست مدرن، کشته شدن جان اف کندی، رییس جمهور آمریکا در سال ۱۹۶۳ بود. این اتفاق در خیابان دیلی پلازا در دالاس اتفاق افتاد، جایی که خیلی از مسافران آمریکا که به تگزاس می‌روند، از آن‌جا بازدید کرده و نمای آن‌جا را با چیزهایی که در فیلم‌ها دیده‌اند مقایسه می‌کنند. این خیابان بزرگ، محل رژه‌ی بزرگی بود و کندی بر روی یک ماشین روباز قرار داشت که هاروی اسوالد، او را از طبقه ششم ساختمانی در خیابان به قتل رساند.

از سال ۱۹۸۹، طبقات ششم و هفتم این ساختمان، به موزه‌ای برای پاسداشت رییس جمهور فقید آمریکا بدل شد و این موزه بازدیدکنندگان بسیاری در طول سال دارد. جالب است بدانید که بعد از سال‌ها که از این اتفاق گذشته و قاتل نیز به اقدامش اعتراف کرده، بسیاری از تئوریسین‌های توطئه، قاتل را فرد دیگری می‌دانند!

 

عاشق شکلات هستید؟ این هتل‌ها مخصوص شما هستند!

گاندی | دهلی نو، هند

داستان مرگ یکی از صلح‌طلب‌ترین رهبران سیاسی دنیا، یکی از تلخ‌ترین داستان‌های تاریخ مردم هند به حساب می‌آید. به همین دلیل جایی که او به قتل رسیده را به موزه و مکانی برای یاد داشتن خاطره‌ی او تبدیل شده است. ناتورام وینایاک گودسه از ناسیونالیست‌های افراطی هندو، که باور داشت روش صلح‌ طلبانه گاندی به نفع مسلمانان است تا هندو‌ها، او را در آگوست ۱۹۴۸ در این مکان به قتل رساند. او گاندی را مقصر اتفاقات سال ۱۹۴۷ بین هندوها و مسلمانان می‌دانست که به خشونت کشیده شده بود.

در آن زمان گاندی در خانه‌ی یک تاجر مهمان بود که آن خانه در حال حاضر به موزه‌ای برای گاندی بدل شده است و در واقع یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شهر به حساب می‌آید و خیلی از مسافران تور دهلی، از آن‌جا بازدید به عمل می‌آورند. این مکان همه روزه به روی عموم باز است و در آن‌جا چیزهای زیادی از این مرد بزرگ یاد خواهید گرفت.

گریگوری راسپوتین | سنت پترزبورگ، روسیه

داستان مرگ راسپوتین آنقدر جذاب است که در سفر به سنت پترزبورگ، آن‌هایی که اهل تاریخ هستند را به محل مرگزش بکشاند. او در نگاهی بعضی یک پزشک شفابخش بود و از نگاه بعضی دیگر، فردی شیطان صفت که با نفوذی که بر نیکولای دوم و همسرش داشت، کشور را تحت سلطه داشت و روند ظلم را در روسیه ادامه می‌داد. او در قصر یوسوپوف به قتل رسید جایی که ابتدا کیک مسمومی را به او خوراندند اما او نمرد تا این که دو گلوله کارش را تمام کرد و سپس جسدش را در آب‌های یخ زده‌ی رودخانه مویکا انداختند تا از مرگش مطمئن شوند.

راسپوتین فردی بسیار مرموز بود که بزرگ‌ترین پیش بینی‌اش، انقلاب روسیه بود. او گفته بود که اگر روزی در دربار کشته شود، دو سال بعد همه‌ی اعضای خانواده‌ی سلطنتی کشته خواهند شد که تقریبا چنین شد! حالا تورهایی به انگلیسی و روسی برای بازدید از قصر یوسوپوف در تور سنت پترزبورگ برگزار شده و در طول این بازدید، داستان‌هایی از این مرد گفته می‌شود.

جان لنون | نیویورک، آمریکا

خیلی از آن‌ها که به آمریکا سفر می‌کنند، دوست دارند از نیویورک بازدید کنند. شهری شلوغ که با آسمان‌خراش‌های نمادینش، در جهان معروف است. اما اتفاقی که در این شهر رخ داد، مربوط به یک سیاستمدار نیست و در واقع داستان مرگ یک خواننده‌ی خاص است. جان لنون در آپارتمان خود در داکوتا، خیابان ۷۲ و در غرب سنترال پارک معروف با شلیک ۴ گلوله به قتل رسید. خبری که نه تنها آمریکا بلکه تمام دنیا را وارد شوک کرد. بعد از این اتفاق، این ساختمان قدیمی، میزبان هیچ موزه یا مکانی خاص برای لنون نبود و تنها تندیسی از وی در سنترال پارک نصب شد.

با توجه به محبوبیت بسیار بالای جان لنون و البته نزدیکی این خانه به سنترال پارک، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری نیویورک، خیلی از توریست‌ها از این محل بازدید می‌کنند. بعدها از این خانه برای فیلم‌برداری فیلم‌های "آسمان وانیلی" و "بچه رزمری" استفاده شده است. قاتل لنون، فردی با بیماری روانی به نام "مارک دیوید چاپمن" بود که در خانواده‌ای مذهبی رشد کرده بود و بعد از این که لنون گفته بود: "گروه بیتلز از مسیح معروف‌تر است" عصبانی شده و دست به این قتل زد!

 

پرطرفدارترین هتل‌های دنیا از نظر گردشگران

توماس بکت | کلیسای کانتربری، انگلستان

دوباره به یکی از قتل‌های تاریخی برگردیم که این بار در انگلستان و در سال ۱۱۷۰ رخ داده بود. او اسقف اعظم در کلیسای جامع کانتربری بود و از دوستان نزدیک هنری دوم (پادشاه وقت) به حساب می‌آمد اما بر سر حقوق کلیسا با او دچار مشکل شد. هنری دوم در جمعی گفت که ایکاش توماس بکت ساکت شود که ۴ شوالیه حرف او را شنیده و برای قتل اسقف به کلیسای مذکور رفتند. به بکت خبر رساندند که شوالیه‌ها در حال آمدن هستند، اما او از بستن درهای کلیسا سر باز زد چون اعتقاد داشت، درهای کلیسا باید به روی همه باز باشد.

کلیسای تاریخی کانتربری هم به خاطر داستان مهمی که در پس خود دارد و هم به خاطر زیبایی معماری‌اش، مکانی پر بازدید در این بخش از انگلستان به حساب می‌آید و سالانه خیلی‌ها به دیدنش می‌روند. راهنماهایی هم همیشه در این محل حضور دارند که درباره تاریخ کلیسا و همچنین اتفاقاتی که برای توماس بکت افتاده، برایتان می‌گویند.

لئون تروتسکی | کویوآکان، مکزیک

لئوت تروتسکی، سیاستمداری معروف بود که در جنگ قدرت از استالین شکست خورده و سپس به دستور وی، به مکزیک تبعید شد. او در سال ۱۹۴۰ و در ۶۰ سالگی، در نهایت به دست یکی از ماموران کمیاریای خلق به قتل رسید. خانه‌ای که او در آن‌جا به قتل رسیده، حالا به موزه‌ای بدل شده است که نه تنها داستان لئون تروتسکی را روایت می‌کند، بلکه بخشی از روزهای مهم تاریخی در روسیه را نیز برای بازدیدکنندگان روشن خواهد کرد. چیزهایی که در سفر به خود روسیه، هیچگاه برایتان نقل نمی‌شود.

کویوآکان و مکزیکوسیتی جاهای بسیار دیدنی هستند و خود خانه‌ی تروتسکی نیز با نمای سبزش، جایی بسیار عالی است. مضاف بر این که مقبره او نیز در باغ همان خانه قرار داده شده و عکس‌هایی از او در محل خانه به نمایش گذاشته شده است.

 

کشتی سواری در زیباترین روخانه‌های جهان

چند مکان تاریک دیگر که در سفرهایتان می‌توانید ببینید

جدا از محل قتل‌ها، همیشه جاهایی در دنیا هستند که نه به اتفاقات خوب، بلکه به خاطر واقعه‌ای اسفناک معروف هستند. چنین جاهایی را نیز می‌توان در سفرها دید و داستان‌های تاریخی که به گوشمان رسیده را از نزدیک مرور کرد. در زیر دو نمونه از این دست مکان‌ها را مرور می‌کنیم:

  • یادبود صبح هیروشیما، ژاپن: این مکان به یاد ۱۴ هزار کشته‌ی بمب اتمی آمریکا ساخته شده. پارکی که اگر چه کم‌تر نشانی از چنان فاجعه‌ای در خود دارد، اما بعضی از خرابه‌ها مثل ساختمانی معروف به نام "گنبد بمب" در آن‌جا حفظ شده تا کسی این اتفاق مهم تاریخ مدرن را از یاد نبرد.
  • هوی آن، ویتنام: ویتنام نیز شاهد جنگی بزرگ بود که آمریکا به آن‌ها تحمیل کرده بود. گردشگرانی که به تور ویتنام می‌روند و از هوی آن دیدن می‌کنند، می‌توانند در تورهای شهری به دیدن بعضی از یادبودهای جنگی بروند و به دیدن "می‌ لای" بروند که نزدیک به ۵۰۰ شهروند غیر نظامی به دست سربازان آمریکایی کشته شده بودند. این کشتار نقطه عطفی در جنگ ویتنام بود و وجهه ارتش آمریکا را دچار ضربه‌ای کرد که بعدها نقشی اساسی در شکست این کشور در جنگ داشت. این مکان، برای خود ویتنامی‌ها از ارزش بالای برخوردار بوده و گردشگران زیادی نیز از آن محل و دیگر یادبودهای جنگی دیدن می‌کنند.

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران