معروف‌ترین برج‌ها در گوشه گوشه‌ی جهان را بشناسید

اطلاعات مفید
معروف‌ترین برج‌ها در گوشه گوشه‌ی جهان را بشناسید

برج‌ها همیشه بخشی از تاریخ بشر بوده‌اند. در زندگی مردم شهر تاثیر داشته‌اند و در تاریخ و قصه‌ها آمده‌اند. دیوار اریحا از اولین دیوارهایی بود که در تاریخ ساخته شد و همان زمان برایش یک برج سنگی نیز ساختند. بعدها این برج‌ها شمایل و بلندای بیشتری به خود گرفت تا حالا که شهرهای بزرگ دنیا را بدون برج‌هایشان نمی‌توان تصور کرد. اما سوال اینجاست که معروف‌ترین برج‌های جهان کدام‌ها هستند؟ سوالی که در این مقاله قصد داریم به آن جواب دهیم.

 


۱- برج ایفل


برج ایفل سمبل پاریس که خود یکی از معروف‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود. برج ۳۰۰ متری که سال‌ها به عنوان بلندترین برج دنیا شناخته می‌شود، اما هیچگاه جایگاه معروف‌ترین برج دنیا را به سازه‌ی دیگری نداد. از زمانی که برج ایفل ساخته شد تا به امروز، تخمین زده شده که بیش از ۲۰۰ میلیون نفر از آن بازدید کرده‌اند و در حال حاضر نیز هر ساله صدها هزار نفر به دیدن این برج آهنین می‌آیند.

 

 زیباترین و هنرمندانه‌ترین سقف‌هایی که در تمام جهان مشاهده می‌کنید

 

 

برج ایفل

 


۲- برج پیزا


درست از زمانی که ساخت این برج آغاز شد، آرام آرام با نشست بخشی از آن، برج به سمتی کج شد. به همین خاطر وقتی سال ۱۱۷۳ کار ساختش آغاز شد، برای بیش از یک قرن به طور کامل به دست فراموشی سپرده شد تا اینکه دوباره ساخت آن را آغاز کردند. حالا با گذشت قرن‌ها، برجی که کسی فکر نمی‌کرد سرپا بماند، نه تنها باقی مانده بلکه به یکی از محبوب‌ترین برحج‌های دنیا و یکی از نمادهای جهانی بدل شده است.

 

 

برج پیزا

 


۳- برج بیگ بن


برج ساعت بیگ بن که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی لندن در انگلیس محسوب می‌شود. البته اسم بیگ بن ربطی به ناقوس بزرگ آن ندارد، اما نباید نسبت به ناقوس ۱۳ تنی آن بی‌تفاوت بود که خود یکی از شگفتی‌های این برج است. برج بیگ بن سومین برج ساعت دنیا ومسلما معروف‌ترین آن‌هاست.

 

 

برج بیگ بن

 


۴- سن گیمیگنانو


این بنا نه یک برج بلکه مجموعه‌ای از ۱۴ برج سنگی است که در سن گیمیگنانو شهر کوچکی در توسکانی واقع شده است. حاکم آن زمان بیش از ۷۰ برج ساخته بود تا بتواند قدرت دفاعی ویژه‌ای بر علیه دشمنان درست کند، اما بعد از بروز مریضی گسترده‌ای در سال ۱۳۴۸ میلادی، قدرت این شهر کاسته شد و بعضی از برج‌هایش نیز فرو ریخت تا اینکه این ۱۴ برج زیبا و معروف در منطقه‌ای رویایی باقی بمانند.

 

  معرفی ۱۰ مرکز خرید بزرگ در آسیا 

 

 

سن گیمیگنانو

 


۵- مناره ملویه


این برج مارپیچ بخشی از مسجد جامع سامرا در عراق است. بزرگ‌ترین مسجد در تمام دنیا که زمانی به واسطه‌ی یک پل به این مناره متصل بود اما حالا دیگر نیست. ساخت این مناره بین سال‌های ۸۴۸ تا ۸۵۲ همراستا با مسجد به طول انجامید و به خاطر شکل مارپیچی که به ارتفاع ۵۲ متر می‌رسد در دنیا به شهرت رسید.

 

 

مناره ملویه

 


۶- برج‌العرب


در نگاه اول ممکن است با خود به این فکر کنید که برج خلیفه باید به خاطر بلندی و اینکه در مرکز شهر دبی قرار گرفته، در میان گردشگران جهانی بیشتر شناخته شده باشد، اما واقعیت این است که شمایل برج‌العرب آنقدر متفاوت و زیباست که بخش زیادی از مردم دنبا با آن آشنا بوده و همچنین بسیاری از مسافرانی که به دبی سفر می‌کنند نیز از آن دیدن می‌کنند.

 

 

برج‌العرب

 


۷- برج‌های سه پاگودا


این سه برج در یک و نیم کیلومتری شهر دالی واقع شده و از شناخته شده‌ترین سازه‌های بودایی در چین و به طور کلی جهان است. برج میانی ۶۹.۶ متر ارتفاع دارد و بین سال‌های ۸۲۴ تا ۸۴۰ میلادی ساخته شده، برجی که بلندترین پاگودای چین محسوب می‌شود. جدا از ساختار بسیار زیبا و منحصر به فرد این مجموعه، باید در نظر گرفت که این سه برج در منطقه‌ای بسیار زیبا واقع شده‌اند و از منظر آیینی نیز برای بوداییان اهمیت ویژه‌ دارند، از همین رو تا این حد در دنیا محبوبند.

 

  زیباترین فواره‌های دنیا که می‌توانید ساعت‌ها به تماشایشان بنشینید 

 

 

برج‌های سه پاگودا

 


۸- قطب منار


این مناره‌ی بسیار زیبا توسط اولین حکم‌ران مسلمان دهلی ساخته شده و یکی از ابنیه مهمی محسوب می‌شود که هر اغلب کسانی که به دهلی سفر می‌کنند، از آن بازدید به عمل می‌آورند. قطب‌الدین آیبک می‌خواست که مناره‌ی معروف جم در افغانستان را در هند بازسازی کند، اما در زمان مرگ او تنها پایه‌های اولیه آن اجرا شده بود و در نهایت نتواسنت سازه‌ی کامل را ببیند. قطب منار۷۲ متر ارتفاع دارد و در منطقه‌ای باستانی قرار گرفته که در سفر به دهلی می‌توانید از آن بازدید به عمل بیاورید.

 

 

قطب منار

 


۹- برج بلم


برج بیلم در وایل قرن ۱۶ میلادی ساخته شده بود و بخشی از سیستم دفاعی لیسبون محسوب می‌شد. اما در ادامه تبدیل شد به پایه‌ای برای ساخت سیستم‌های ناوبری زمان خود و به در نهایت به شروع بسیاری از کشفیات و تبادلات مالی از طریق دریا بدل گشت. حالا اما این بنای سفید رنگ از مهم‌ترین دیدنی‌های لیسبون به حساب آمده و عده‌ی زیادی برای دیدنش به این بخش از شهر می‌روند.

 

 

برج بلم

 


۱۰- مناره جم


مناره جم در قرن ۱۲ میلادی و در غرب افغانستان ساخته شده بود. ابن مناره‌ی زیبا بخشی از مسجد بزرگی بود که بعدها در طول تاریخ، سیل مسجد را به کلی نابود کرد و آسیب‌هایی نیز به مناره زد. بعدها حمله مغول‌ها نیز آسیب‌هایی به کلیت این ویرانه‌ی تاریخی وارد کرد اما در نهایت مناره جم توانست در طول تاریخ خود را نجات دهد و حالا به عنوان یک میراث ماندگار در افغانستان، خود را به رخ بکشد. بنایی با نقش‌نگاری‌ها و خطاطی‌های بسیار زیبا که حتی با تخریب‌های فراوان نیز هنوز زیبایی‌های منحصر به فردی دارد.

 

   ۱۰ مسیر پلکانی بی‌نظیر در دنیا

 

 

مناره جم

 


۱۱- دو برج بولونیا


نباید این دو برج را با برج‌های دو گانه‌ی ارباب حلقه‌ها اشتباه گرفت! این دو برج با پیکرتراشی زیبایی که در بینشان قرار گرفته در شهر بولونیای ایتالیا قرار دارند و هر کدامشان به خاطر تلاش‌هایی که برای ساختنش انجام شده، به نام دو خانواده اسم گذاری شده‌اند. آسینلی برج بلندتر است که ۹۷.۲ متر ارتفاع داشته و بلندترین برج بلونیا در حال حاضر محسوب می‌شود و گاریسندا برج کوتاه‌تر است که در زمان ساخت ۶۰ متر ارتفاع داشت اما در قرن ۱۴ برای اینکه آن را امن‌تر کنند، ارتفاعش را به ۴۸ متر کاهش دادند.

 

 

 دو برج بولونیا

۱۵ بهمن ۱۳۹۷

نظرات کاربران