۱۸ مجسمه عجیب در دنیا

اطلاعات مفید
۱۸ مجسمه عجیب در دنیا

شاهکارهای هنری زیادی در طول تاریخ وجود دارند که در زمینه مجسمه سازی خلق شده و بعضی از آن‌ها هزاران سال به جا مانده و هنوز هم در موزه‌ها، نگاه هنردوستان را به خود خیره می‌کنند. اما در عین حال، مجسمه‌های عجیبی هم در جهان وجود دارند که بیشتر سوال برانگیزند تا این که زیبا باشند. بیایید با هم نگاهی به ۱۸ مجسمه عجیب در دنیا بندازیم:

 

۱- سر بی چشم (Eyeless head)، لهستان

این مجسمه‌ که سری بدون چشم است، در مرکز شهر کراکوف قرار گرفته و ساخت آن به ۱۹۹۹ میلادی بر می‌گردد. هنرمندی به نام اروس بنداتو آن را از برنز ساخته و در واقع قرار بود تمثیلی از بردگی را به نمایش بگذارد اما در نهایت یک مجسمه‌ی بسیار عجیب است که خیلی از مسافرانی که در سفرهای خود به این گوشه از لهستان می‌رسند، با آن عکس می‌گیرند.

 

خواستنی‌ترین سوغات‌های کشورهای جهان

 

۲- وورسا (Wursa)، فرانسه

در ارتفاع ۱۸ کیلومتر از زمین، فیل می‌تواند روی خرطوم خود بایستد. این محاسبه‌ای بود که دنیل فیرمن انجام داده بود و به همین دلیل این فیل ساخته شد و حالا آن را در قلعه‌ی فانتاینبلو در پاریس نگهداری می‌کنند. فارغ از عجیب بودن این مجسمه‌ که به صورت واژگون ساخته شده، اما از نظر هنری، جزییات به کار رفته در ساخت این فیل واقعا زیباست.

 

۳- سر میخ‌دار گوسلار (Goslar Nailhead)، آلمان

شاید بیشتر این که یک سر بدون چشم عجیب باشد، این مجسمه از سری که میخ‌هایی از درون آن رد شده، عجیب و برای بسیاری آزاردهنده باشد. این سر باریک و انتزاعی در مقابل شهرداری شهر قرون وسطایی گوسلار واقع شده است. خیلی از دلیل انتخاب چنین روایتی از طرف راینر کریستر با خبر نیستیم اما خیلی‌ها آن را یک اجرای آبستره از دردسرهای تصمیم‌های سخت سیاست‌مدراران می‌دانند.

 

آشنایی با زیباترین جزایر جهان

۴- بچه‌های خون‌آشام (Vampire Children)، بالی

جنگل میمون در اوبود، یکی از مکان‌های توریستی بسیار محبوب است. جنگلی زیبا که میمون‌های زیادی در آن‌جا زندگی می‌کنند و همچنین یک معبد زیبا و قدیمی در آن‌جا واقع شده که مجسمه‌های متعددی از میمون‌ها در آن‌جا وجود دارد. اما نکته عجیب و جالب توجه، مجسمه‌ای از دو کودک خون آشام است که شاید در واقع دندون‌های میمون‌ها برایشان شبیه سازی شده است و حالا به بچه‌های خون آشام معروف شده‌اند. این مکان بسیار در دسترس است و به راحتی در تور بالی می‌توانید به دیدنش بروید.

۵- مجسمه رامولوس و راموس (Romulus and Remus)

این مجسمه در جاهای مختلفی از دنیا کار شده است و موجودی اساطیری را به تصویر می‌کشد که یک برادرانی دو قلو از آن شیر می‌نوشند. دو برادر به نام‌های رامولوس و راموس که در داستان‌های اساطیری از آن‌ها به عنوان کسانی یاد می‌شود که در نهایت شهر رم را پایه گذاری می‌کنند. این موجود اساطیری هم یک شی-ولف به حساب می‌آید. یکی از معروف‌ترین مجسمه‌ها در این زمینه لا لوپا کاپیتولینا (La Lupa Capitolina)  نام دارد که با برنز و در قرن ۱۱ یا ۱۲ ساخته شده و در حال حاضر در موزه‌ای در رم ایتالیا نگهداری می‌شود.

 

بهترین هتل‌های شناور جهان

۶- جمجمه (Skull)، جمهوری چک

این مجسمه در کنار قلعه پراگ در جمهوری چک قرار گرفته است و با این که از نظر بسیاری، مجسمه‌ای عجیب و شاید بی‌ارزش به نظر بیاید، اما در واقع این تندیس برنزی در سال ۱۹۹۳ و با الهام از آثار نویسنده معروف، کافکا ساخته شده است و اسم کامل آن تمثیل با جمجمه (Parable with Skull) است. البته مجسمه‌ی یاد شده ابتدا در بخش‌های شرقی شهر قرار گرفته بود که به این مکان منتقل شد، جایی که توریست‌های بسیار زیادی به خاطر قلعه به آن‌جا می‌آیند و در نهایت از این مجسمه عجیب نیز دیدن می‌کنند.

۷- دست بزرگ (Giant Hand)، شیلی

تصور کنید در صحرای بزرگ آتاکاما دستی عظیم را مشاهده می‌کنید که از زیر صحرا بیرون آمده است! نام این مجسمه به طور کامل "دست صحرا" بوده و ارتفاع آن حدود ۱۱ متر است. داستان این تندیس زیبا و متفاوت اما جالب است. حدود ۲۵ سال پیش، معدن مسی که در این صحرا قرار داشت، تعطیل شد و شهردار آن موقع شهر آنتئفاگاستا، از هنرمند معروف، ماریو ایرازابال خواست که نمادی در این نقطه بسازد که نشان‌گر زحمات کارگران معدن باشد و او این مجسمه را طراحی و اجرا کرد. با توجه به این که سازه‌ای در اطراف این دست قرار نگرفته است، از فاصله‌ی بسیار زیادی می‌توان آن را در صحرا مشاهده کرد.

 

گران‌ترین جاذبه‌های گردشگری در دنیا

۸- مجسمه فواره استفراغ (Vomiting Fountain Sculpture)، انگلستان

عجیب است که چنین مجسمه‌ای درست در مرکز شهر لندن درست شده است و در واقع نه تنها یکی، بلکه چند تا از آ‌ن‌ها را به صورت نامتقران در پارکی قرار داده‌اند. قرار بوده که پیام این مجسمه‌ها اندیشیدن درباره جسممان باشد. این مجسمه‌ها کاملا به صورت دوست دار طبیعت ساخته شده‌اند و آبی که در این فواره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز به صورت کامل بازیافت می‌شود.

۹- اسکلت‌های عاشق (Skeletons In Love)، تایلند

در تور تایلند چیزهای عجیب زیادی می‌بینید، با این حال باز هم دیدن چنین مجسمه‌ای در نونگ خای که شهری در شمال شرقی این کشور است، شما را متعجب خواهد کرد. هنرمندی که این اثر را به وجود آورده مشخص نیست و همچنین از قدمت آن نیز خبر نداریم اما ظرافتی که روی این اثر به کار رفته، این مجسمه را از تنها یک اثر عجیب و غریب فراتر می‌برد.

 

۱۵ بنای معروف نیمه‌ کاره ‌تاریخی در دنیا

۱۰- نماد کیف زنان (Monument to a woman’s handbag)، ایتالیا

در کنار بسیاری از مسجمه‌های عجیب و ترسناک، این اثر جالب و تا حدی خنده‌دار هم جالب توجه است. در پا نوشت این مجسمه نوشته شده "تفکر، فضا و صحبتی میان طبیعت و رویاپردازی" . این اثر در شهر کونیو در ایتالیا به نمایش گذاشته شده و از طراحی چشم‌نوازی بهره می‌برد.

۱۱- یادبود تکنیسین‌ کامپیوتر (Memorial to a computer technician)، روسیه

این مجسمه یادبود در شهر کراسنویار روسیه قرار گرفته و یک میز کار با کامپیوتری قدیمی  وسایل یک تکنیسین کامپیوتر را نشان می‌دهد که تنها خود او غایب است. این تندیس عجیب و جالب توجه، از جمله مجسمه‌های معروف و البته عجیب دنیاست که سوال‌های زیادی را در ذهن ایجاد می‌کند.

۱۲- مسافران (The Travellers)، فرانسه

یکی دیگر از کارهای هنری عجیب دنیا، مسجمه‌هایی است که در چند خیابان مارسلیس در فرانسه قرار داده شده و مسافرانی را به نمایش می‌گذارد که هر کدام، بخشی از وجودشان از بین رفته است. این کار هنری سورئال به وسیله‌ی هنرمند معروف برونو کاتالانو ساخته شده و نقل داستان زندگی مهاجرین است که بخشی از وجود خود را در زادگاه خود باقی می‌گذارند.

 

توریستی‌ترین شهرهای دنیا کدام‌ها هستند؟

۱۳- دی وارتکاپوئن (De Vaartkapoen) ، بلژیک

این مجسمه‌ی عجیب و خنده‌دار در سال ۱۹۸۵ در محله مولنبیکِ بروکسل ساخته شده است. طراحی این مجسمه از روی یک اجرای کمدی برداشته شده و یک روایت داستانی در قالب یک لحظه‌ی ماندگار است و رهگذران را به خنده می‌اندازد. تام فرانتز این مجسمه را از جنس برنز ساخته است.

۱۴- گاومیش (The Bull)، چین

اگر برای سفر به تور چین، مقصد پکن را انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ دیدن مجموعه آثار چن ولینگ بروید که از مجسمه سازان برتر این کشور است. اما این اثر آن که بسیار عجیب است، در واقع مربوط به مسائل اقتصادی آمریکا بوده و دوران رکود بازار بورس وال استریت. گاو خشمگینی که در عکس می‌بینید، تمثیلی از وال استریت بوده و آن موجود انسان ماند نیز بندرن مادوف در نظر گرفته شده که یکی بزرگ‌ترین کلاه‌برداری‌های مالی در دنیا را انجام داده بود.

 

معرفی ۱۰ شهربازی جذاب در آسیا

۱۵- تکامل خاموش (The Silent Evolution)، مکزیک

این تنها گزینه‌ی لیست ماست که در واقع خود مجسمه‌ها به هیچ وجه عجیب نیستند و در واقع تندیس‌های با جزییات سنگی و فوق‌العاده زیبا به شمار می‌روند. اما جایی که این مجسمه‌ها قرار گرفته‌اند باعث شده تا این مجموعه را در لیست امروزمان داشته باشیم. تکامل خاموش، گالری هنری خاصی است که در کف آب‌های شهر کانکون در مکیز قرار داده شده و تنها با غواصی می‌توان از آن بازدید کرد. این مجموعه، بزرگ‌ترین موزه زیر آّ در دنیاست و نمونه‌های دیگری از چنین کارهایی در دیگر جاهای دنیا وجود دارد.

۱۶- بوداهای عریان بر بالای سقف ساختمان (Giant naked Buddhas scaling a building)، چین

یکی دیگر از استثنائات لیست ما این اثر است. بوداهای عریان در واقع برای یک رستوران ساخته شده بودند و با زحمت زیادی در این محل نصب شدند اما به خاطر اعتراضات زیادی که به آن‌ها شد، صاحبان رستوران خیلی سریع مجبور شدند که آن‌ها را از آن‌جا برداشته و درحال حاضر محل نگهداری‌شان مشخص نیست. در واقع بوداهای عریان تنها گزینه لیست ما هستند که دیگر وجود خارجی نداشته و نمی‌توانید در سفر به چین، به دیدنشان بروید.

 

زیباترین سواحل جهان

۱۷- پیاده روی به سمت آسمان (Walking to the Sky)، آمریکا

شاید می‌شد یکی دو مورد دیگر از آمریکا در لیست امروزمان داشته باشیم، اما عجیب‌ترین مجسمه که بتوان آن را یک اثر هنری در این کشور به حساب آورد، پیاده روی به سمت آسمان است که در شهر دالاس در تگزاس قرار دارد. این اثر که در ابتدا جاناتان بروفسکی آن را خلق کرده بود، به قدری پرطرفدار شد که کپی‌های زیادی از آن ساختند اما مهم‌ترین کپی‌ها آن در پنسیلوانیا آمریکا و سئول کره قرار دارند.

۱۸- حمام کننده (The Bather)، آلمان

مجسمه حمام کننده که به آلمانی دای بادند خوانده می‌شود، در هامبورگ واقع شده است. مجسمه‌ای بسیار بزرگ در آب که در واقع تبلیغی برای یک شرکت آرایشی بهداشتی انگلیسی به شمار می‌رفت که کمپین تبلیغاتی خود را در این شهر به صورت یک مجسمه‌ داخل آب درست کرده بود.

 

بزرگترین فرودگاه‌های جهان را بشناسیم

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۰۵ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران