خبر رسمی زمان باز شدن مرز ترکیه

اطلاعات مفید
خبر رسمی زمان باز شدن مرز ترکیه

در میان مسیرهای گردشگری ایرانیان بدون هیچ شکی تور ترکیه محبوب‌ترین کشور بوده و هست. شهرهای متنوع این کشور همه ساله میزبان ایرانیان بوده است و همین سبب شده تا پس از مسافران روسی، ایرانیان دومین مقام تعداد مسافران به این کشور را داشته باشند. اما پس از شیوع کرونا در جهان و اعلام وضعیت پاندمیک مرزهای اکثر کشورهای جهان بسته شد و ترکیه یکی از اولین کشورهایی بود که مرزهای خود را بر روی مسافران ایرانی بست. با گذشت بیش از ۳ ماه از این اتفاق مسافران ایرانی مشتاقانه در انتظار باز شدن مرز ترکیه و ایران هستند و هر روز پیگیر خبرهای آن هستند. همین امر سبب شده تا اخبار غیر رسمی و در برخی مواقع شایعه‌هایی به گوش برسد که مستندی ندارند. اما در روزهای اخیر و با بهتر شدن اوضاع در ترکیه، برخی از محدودیت‌های شهروندان این کشور در داخل مرزهای آن برداشته شده است و نهایتا در روزهای اخیر وزیر گردشگری ترکیه در خبری رسمی از بازگشایی مرز ترکیه سخن گفته است.

روز چهارشنبه ۲۱ خرداد، مهمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری سی ان ان ترک اعلام کرد که در جریان عادی‌سازی پس از کرونا، کلیه امکانات گردشگری کشور ترکیه از ماه جولای (اواسط تیرماه) بازگشایی خواهد شد (بخش به‌روزرسانی ۲۵ و ۲۶ و ۲۷ خرداد در میانه‌ی صفحه را جهت اطلاعات جدیدتر مطالعه کنید) و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. او همچنین تاکید کرده است که «در موضوع توریسم، هیچ کشوری تا به امروز، بهتر و قابل اعتماد و اطمینان‌تر از ترکیه عمل نکرده است».

وی همچنین در مورد تغییراتی که در شرایط بررسی‌هایی که در فرودگاه‌ها بر روی مسافران انجام خواهد شد گفته است: «از امروز گردشگران آلمانی به ترکیه سفر می‌کنند. تمامی افراد خارجی که به ترکیه می‌آیند از نظر سلامتی بررسی خواهند شد و درجه حرارت آن‌ها اندازه‌گیری خواهد شد. اگر گردشگری مشکوک باشد تست PCR از وی گرفته خواهد شد. این تست‌ها در فرودگاه‌های آنتالیا، بدروم، دالامان، ازمیر و استانبول که بیشترین مسافران را به خود اختصاص می‌دهند انجام خواهد شد».

وزیر گردشگری ترکیه افزود: «اولویت اصلی و اول ما بازگشایی ترافیک هوایی به کلیه کشورها خواهد بود». وی همچنین اضافه کرده است: «امیدواریم که در ماه جولای ترافیک هوایی ما افزایش یابد و این روند تا ماه آگوست ادامه خواهد یافت تا بازگشایی بر روی اکثریت کشورهای جهان در این ماه کامل شود». همچنین وی تاکید کرده است که در به ۶۰ کشوری که بیشترین گردشگر را برای ترکیه فراهم می‌کرده‌اند نامه‌نگاری شده است تا در مورد برنامه‌ی سنجش و همچنین ارتقا زیرساخت‌های درمانی ترکیه توضیحاتی داده شود.

در مورد بارگشایی مسجد ایاصوفیه نیز وی گفته است که در این زمینه مشکلی از نظر وزارت گردشگری وجود ندارد و در صورتی‌که کمیته‌ی مربوطه تصمیم به بازگشایی آن بگیرد امکانات لازم و روش‌‌های مناسب برای این امر طراحی و اجرا خواهد شد. این مسجد به عنوان یکی از ۸ عجایب جهان است که از نظر تاریخی و  معماری بوده و یکی از پربازدیدترین موزه‌های جهان است. رئیس جمهور ترکیه، رجت طیب اردوغان در روزهای گذشته در مورد این مسجد گفته بود که علاقمند است این مسجد به روال عادی خود بازگردد که همین سبب شده بود تا برنامه‌ی قرآن خوانی در آن اجرا شود.

اگر چه در این خبر رسمی در مورد وضعیت باز شدن مرز ترکیه و ایران به صورت خاص صحبتی مطرح نشده است اما با توجه به این‌که ترکیه قصد بازگشایی کامل مرزهای خود به دیگر کشورها در فصل تابستان به خصوص در مقاصد ساحلی خود مانند تور آنتالیا را دارد، احتمالا ایران نیز در لیست کشورهایی قرار دارد که مرزهای آن در اولین فرصت بازگشایی خواهد شد و مسافران ایرانی امکان حضور در کشور ترکیه را خواهند داشت. همچنین اخبار غیر رسمی مبنی بر مذاکرات در مورد برقراری پروازهای میان ایران و ترکیه به مقاصد اصلی مانند آنتالیا و استانبول در هفته‌های آتی وجود دارد که همین سبب می‌شود تا امیدها برای باز شدن سریع‌تر مرزهای دو کشور خبر می‌دهد. اما از آن‌جا که امکان پیش‌بینی دقیقی از روزهای آتی و شرایط آن وجود ندارد صرفا می‌بایست به اخبار رسمی که از طریق مقامات دو کشور و از مراجع خبری معتبر منتشر می‌شود اعتماد کرد.

 

به‌روز رسانی ۲۵ خرداد: باز شدن مرزهای ترکیه به روی جهانیان از امروز

بر پایه‌ی اطلاعیه وزارت داخله ترکیه که در پایان روز جمعه ۲۳ خرداد منتشر شده است، شرایط زیر برای بازگشایی مرزهای ترکیه مطرح شده است.

  • کلیه‌ی مرزهای هوایی، زمینی و دریایی ترکیه از آن تاریخ جز برای گذرگاه‌های مرزی ایران باز شده است و محدودیت‌های اعمال شده‌ی قبلی دیگر وجود ندارد.
  • مراحل برنامه‌ریزی سفرهای ایرلاین‌ها، با هماهنگی وزارت بهداشت، وزارت خارجه و وزارت راه و ترابری ترکیه انجام خواهد شد.
  • تمام افراد خارجی در بدو ورود و شهروندان ترکیه در زمان خروج، تست‌های اولیه بر روی آن‌ها انجام شده و در صورت لزوم تست PCR از آن‌ها گرفته خواهد شد. تشخیص این‌که چه کسانی نیاز به تست دارند با وزارت بهداشت ترکیه است.

بر پایه‌ی آن‌چه در متن ذکر شده است، مرز هوایی ایران و ترکیه باز شده است و صرفا مرزهای زمینی ایران و ترکیه همچنان بسته خواهند بود. اگر چه باید در انتظار برنامه‌ریزی پروازهای ایران و ترکیه بود تا از جزئیات بیشتر این امر آگاهی یافت. با توجه به تعطیلی شنبه و یک‌شنبه در ترکیه انتظار می‌رود اولین خبرها، در دوشنبه ۲۶ خرداد در این زمینه تکمیل گردد.

 

به‌روز رسانی ۲۶ خرداد: احتمال از سرگیری پروازها از ۳۱ خرداد

 بر پایه مصاحبه‌ی مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با خبرگزاری ایسنا، بر پایه اخبار واصله مذاکرات برای از سرگیری پروازهای مسافری به مقصد ترکیه در حال انجام است و به احتمال بسیار زیاد پروازهای ایران به ترکیه از تاریخ ۳۱ خرداد آغاز خواهد شد. پیش از این بیشتر پروازها به صورت یک طرفه یا باری بوده است و حالا با توجه به گشایش‌های انجام شده پروازهای مسافری خارجی نیز به آن‌ها افزوده خواهند شد.

 

به‌روز رسانی ۲۷ خرداد: از سرگیری پروازها از ۱۱ مرداد

با حضور جواد ظریف در استانبول و گفتگو با مولود چاوش اوغلو، مسئله باز شدن مرزهای دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و بر طبق گفته‌های وزیر خارجه‌ی ترکیه برنامه‌ریزی انجام شده در صورت به وجود نیامدن هر گونه اتفاق غیر مترقبه از اول آگوست (۱۱ مرداد) پروازهای دو کشور از سر گرفته خواهد شد.

  

به‌روز رسانی ۲ شهریور: اخبار غیر رسمی از تعویق پروازها

علیرغم آن‌که پروازها از تاریخ ۱۱ مرداد به ۱۱ شهریور به تعویق افتاده بود، خبرهای غیررسمی حاکی از آن است که پروازهای ایران و ترکیه در این تاریخ نیز از سرگرفته نمی‌شود و با احتمال بسیار قوی در روزهای آتی خبر رسمی آن از طریق مقامات ترکیه اعلام خواهد شد. این‌که از چه زمانی پروازها از سر گرفته شود هنوز مشخص نیست و باید منتظر خبرهای بعدی بود.

آژانس مقتدرسیر به عنوان مجری مستقیم تورهای ترکیه در تمامی مسیرها که در برخی از آن‌ها مانند تور کاپادوکیا یکی از معدود برگزار کنندگان آن مسیر است وظیفه خود می‌داند تا مسافران را از اخبار مربوط به این حوزه آگاه سازد، بنابراین این خبر در روزهای آتی با توجه به شرایط دو کشور و اظهارات جدیدی که مقامات آن‌ها خواهند داشت به‌روزرسانی خواهد شد تا مسافران این کشور به خصوص آن‌هایی که قصد سفر با تور استانبول را دارند هر چه سریع‌تر از اخبار موثق بازگشایی مرز ترکیه و ایران آگاهی یابند. شما همچنین می‌توانید جهت کسب اطلاعات دقیق با آژانس مقتدرسیر تماس گرفته و از شرایط روز و اخبار آن آگاهی بیشتری کسب کنید تا در اولین زمان ممکن امکان برنامه‌ریزی برای سفر و همچنین خرید برای خود را داشته باشید.

 

سوالات متداول خبر رسمی زمان باز شدن مرز ترکیه

 

آیا خبر اعلام شده رسمی است؟

بله، مهمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری سی ان ان ترک این مطالب را مطرح کرده است. همچنین بیانیه‌ی تکمیلی از طرف وزارت داخله ترکیه منتشر شده است.

 

زمان اعلام شده باز شدن مرز ترکیه کی خواهد بود؟

با توجه به بیانیه وزارت داخله مرزهای ترکیه از ۱۱ ژوئن باز شده و برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام شدن است و همچنین بر طبق گفته‌های وزیر گردشگری ترکیه، ترافیک هوایی این کشور از جولای رو به افزایش خواهد رفت و در آگوست به بیشترین حالت خود خواهد رسید.

 

آیا این بازگشایی برای مسافران ایرانی نیز خواهد بود؟

به طور قطع مرزهای زمینی ایران بسته خواهند بود اما با توجه به متن بیانیه وزارت داخله ترکیه، مرزهای هوایی به نظر باز شده‌اند. مذاکرات برای برقراری پروازها در جریان است اما تا زمان اعلام رسمی زمان پروازهای ایران و ترکیه جهت اطلاعات دقیق‌تر می‌بایست صبر کرد.

 

آیا مرزهای ترکیه باز شده است؟

بله، بر پایه‌ی بیانیه وزارت داخله‌ی ترکیه کلیه مرزهای زمینی، هوایی و دریایی جز در نقاط مرزی ایران باز شده‌اند و پس از برنامه‌ریزی پروازها مسافران با انجام تست‌هایی می‌توانند در این کشور حضور یابند.

 

آیا زمان دقیق پروازهای ایران به ترکیه مشخص شده است؟

قرار بر از سرگیری پروازها از تاریخ ۱۱ مرداد بود که این تاریخ به ۱۱ شهریور تغییر کرد و آن‌گونه که به نظر می‌آید این تاریخ نیز پروازها انجام نخواهد شد.

۲۴ خرداد ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 02 شهریور 1399)

نظرات کاربران

سارا

صنعت گردشگری ترکیه مدیون ایرانیاندهست هرساله ایرانیا به ترکیه سفر میکنند و خرید میکنند تو استانبول طبق امار خود ترکیه بیشترین خریدار خونه ایرانیها هستند بعد ترکیه نامرد مرزهاش رو فقط روی ایران بسته و برای بقیه همسایه ها بازه.نامردی تا این حد؟؟؟؟؟