تلاشها برای نجات “کانی بل” ادامه دارد

اخبار


کانی بل سنندج – خبرگزاری مهر: تلاش سازمان های مردم نهاد، شماری از ادارات و سازمان های دولتی و همچنین اقشار مختلف مردم برای نجات یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی استان کردستان همچنان ادامه دارد و طی چند روز اخیر طومارهای مختلفی از سوی مردم برای پیگیری این موضوع تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، داستان احداث سد داریان در حد فاصل استان های کردستان و کرمانشاه چندین سال است که یکی از موضوعات اصلی و مهم در این دو استان به شمار می رود چرا که با احداث این سد یکی از چشمه های منحصر به فرد نه تنها استان بلکه کشور نیز از بین می رود.

کانی بل که یکی از جاذبه های منحصر به فرد و یکی از ویژگی های طبیعی و گردشگری استان کردستان به شمار می رود که با آبگیری سد داریان از بین می رود و به همین دلیل تلاش های مختلفی به ویژه طی یکی دو سال اخیر در راستای نجات این اثر ارزشمند صورت گرفته و این روزها چگونگی جلوگیری از این اثر ارزشمند به یکی از موضوعات اصلی تبدیل شده است.

از بدو آغاز احداث سد داریان در نزدیکی این چشمه ارزشمند هشدارهای مختلفی از سوی فعالان زیست محیطی صورت گرفت ولی متاسفانه این مهم مورد توجه متولیان امر قرار نگرفت و البته در کنار این موضوع بی تفاوتی شماری از ادارات و سازمان های دولتی استان کردستان نیز باعث شد تا صدای فعالان زیست محیطی استان به جایی۴ نرسد.

با پیگیری عملیات اجرایی سد داریان عملیات تخریب کانی بل نیز آغاز شد و در این میان با تلاش سازمان های مردم نهاد و همچنین شماری از خبرنگاران رسانه های جمعی استان کردستان بالاخره مسئولان مجبور به واکنش شدند و تلاش های برای نجات این اثر ارزشمند چند برابر شد و البته در کنار این موضوع حرکت های مثبتی نیز از طریق رسانه های جمعی استان کرمانشاه و یکی دو اداره و سازمان دولتی نیز صورت گرفت که در نتیجه کنونی این امر بی تاثیر نبود.

در کنار تلاش سازمان های مردم نهاد و با توجه به شکل گیری کارگروه نجات کانی بل با مشارکت شماری از دوستداران و فعالان زیست محیطی کردستان و همچنین با مسئولیت مختار هاشمی، عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان هم دست به کار شده و طی مکاتبه ای با وزیر نیرو خواستار توقف عملیات تخریب کانی بل با توجه به اهمیت این چشمه طبیعی و همچنین جایگاه ویژه و ارزشمند آن در بین اقشار مختلف مردم استان کردستان و سایر استان های همجوار شد.

همزمان با این مهم تلاش ها برای نجات کانی بل چند برابر شد و در این میان و همزمان با سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به استان کردستان بار دیگر کانی بل در راس خبرهای استان و حتی منطقه قرار گرفت و به همین دلیل و با دستور دادستانی کرمانشاه عملیات تخریب این اثر ارزشمند طبیعی متوقف شد.

به دنبال این اتفاقات بود که کارگروه نجات کانی بل به ریاست مختار هاشمی نشست های کاری بیشتری را برگزار کرد و در این میان اداره کل حفاظت محیط زیست استان و همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز به صورت جدی این موضوع را در دستور کار قرار داده و در طول دو ماه اخیر نشست ها و جلسات مختلفی را برگزار می کنند.

کانی بل2

طی هفته جاری و به همت کانون کوهنوردان استان کردستان نیز طوماری در راستای حمایت از نجات کانی بل جمع آوری شد که در آن گروه های مختلف کوهنوردی استان کردستان از مسئولان کشوری و استانی درخواست کرده بودند که نسبت به سرنوشت کانی بل بی تفاوت نبوده و برای نجات این اثر ارزشمند از تمامی ظرفیت های در اختیار استفاده کنند.

رئس کانون کوهنوردان استان کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: این کانون با همکاری گروه های کوهنوردی این طومار را امضا کرده و بعد از امضا نسخه ای از آن را در اختیار مسئولان کشوری و استانی قرار داده است.

صلاح حقیقان گفت: انتظار می رود که به دلیل اهمیت این چشمه از یک سو و همچنین نگاه ویژه مردم به آن از سوی دیگر باعث شود که مسئولان در خصوص اقدامات انجام شده برای تخریب و نابودی آن برنامه ریزی بهتری داشته باشند.

در کنار این موضوع مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از تلاش های دیگری برای پیگیری این موضوع از سوی نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: برای پیگیری هر چه بهتر این موضوع مستندات لازم در اختیار نمایندگان قرار گرفته است.

ناصح قادری بیان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان طی نامه ای گزارشی مفصل از وضعیت چشمه بل و اقدامات استانی و ملی از سوی استانداری و محیط زیست کردستان و گروه کاری نجات بخشی چشمه بل را به فراکسیون نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

وی ادامه داد: در این نامه با توجه به نابودی کانی بل در اثر آبگیری سد داریان از نمایندگان استان کردستان خواسته شده است با توجه به جایگاه قانونی آنها جهت جلوگیری از نابودی و دفن این میراث ارزشمند تمام توان خود را بکار گیرند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان بیان کرد: شرح تفصیلی وضعیت چشمه بل و جایگاه اقتصادی، فرهنگی آن در منطقه، تشکیل گروه کاری نجات چشمه بل به دکتر مختار هاشمی، اقدامات این اداره کل در کنار مقامات استانی همچون شخص استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی جهت جلوگیری و نابودی چشمه، نادیده گرفتن مهندسی ارزش در طرح سد، از بین رفتن بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری منحصر بفرد منطقه، از بین رفتن بسیاری از هویتهای محلی، اجتماعی و فرهنگی از مهمترین بحثهای این نامه بوده است.

وی با اشاره به دیگر جزئیات این گزارش که در اختیار نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، عنوان کرد: در این نامه به حضور مردم، نهادهای اجتماعی، سمن های زیست محیطی در کنار دولت مردان استانی برای نجات چشمه تاریخی و ملی بل اشاره شده است و به دلیل مطالبه عموم مردم استان به عنوان یک حق زیست محیطی خواستار ورود صریح و یاری نمایندگان از طریق مراجع حقوقی و قانونی در نجات چشمه بل شده است.

گفته می شود که یکی از برنامه های سفر معاون اول رئیس جمهور در جریان سفر به استان کرمانشاه بازدید هوایی از موقعیت کانی بل است و در همین دلیل نیز شماری از مدیران استانی امروز برای حضور در جلسات مرتبط با این موضوع به استان کرمانشاه سفر کرده اند.

بدون شک تلاش برای حفاظت از آثار ملی و همچنین ظرفیت های طبیعی و گردشگری در استان کردستان باید به عنوان یک اولویت در دستور کار نمایندگان مردم استان در مجلس و ساری مسئولان کشوری و استانی قرار گیرد که در همین راستا و با توجه به جایگاه و اهمیت کانی بل انتظار می رود که توجه به این مهم از حالت شعاری خارج شده و متولیان امر چاره ای برای حفظ این اثر ارزشمند بیاندیشند و برای نجات آن تلاش کنند.

۱۵ مرداد ۱۳۹۳

نظرات کاربران