شکل‌های مختلف اسپا که می‌توانید تجربه کنید

اطلاعات مفید
شکل‌های مختلف اسپا که می‌توانید تجربه کنید

کلمه‌ی اسپا در ذهن بسیاری با تصویر روزی طولانی در محیط آرام همراه با حمام بخار و ماساژ حک شده است. اما این اسپاها که حالا همه جای دنیا هستند و هر کدام شکلی متفاوت را برای تبلیغ انتخاب می‌کنند، در مجموع چه هستند و چه قدر تنوع دارند؟ در یک جواب کلی باید اسپا را یک سالن ماساژ به حساب آورد، اما وقتی وارد جزییات شوید، همه چیز متفاوت می‌شود.


تفاوت میان اسپاها

به اشتباه افتادن در مورد واژه اسپا گاهی به خاطر استفاده شرکت‌ها از این واژه به شکلی است که دیگر مصداق واقعی آن از دست رفته و معنای بسیار کلی‌تری پیدا کرده است. اسپا ریسورت‌ها جای خود را به اسپاهای کلاسیک داده‌اند و در کنار خدمات سنتی ماساژ، درمان‌های پوستی و همچنین کارهایی برای مراقبت از پوست صورت و بدن نیز در آن‌ها انجام می‌شود و کلاس‌هایی همچون یوگا و مدیتیشن نیز در آن‌ها جا باز کرده‌اند. اگر اولین بار است که به اسپا می‌روید، حتما بهتر است که تفاوت میان اسپاهای مختلف را بدانید و این تفاوت‌ها فقط در اسم نیست و در بطن نیز چیزهای زیادی هستند که فرق می‌کنند و در ادامه ما آن‌ها را برایتان شرح می‌دهیم.

 

 اسپا


اسپای روزانه

بیشترین اسپاهای دنیا اسپای روزانه هستند که در آن‌ها حداقل خدمات ماساژ بدن و صورت را می‌توانید دریافت کنید. البته این اسپاها همه به یک شکل نیستند و تفاوت‌هایی در آن‌ها پیدا می‌شود که عموما رابطه مستقیم با هزینه‌ای خواهند داشت که برای آن می‌پردازید. عموما اسپاهای روزانه خدمات بیشتری مثل خدمات مربوط به ناخن، سونا، اتاق بخار و همچنین پذیرایی با نوشیدنی و میوه را نیز ارائه می‌کنند. بعضی‌ها حتی پا را فراتر گذاشته آرایشگاه نیز دارند و به شما این امکان را می‌دهند تا در محیط آرام یک اسپا، تجربه‌ای اسلاح مو و صورت را نیز داشته باشید. عموما برای تجربه‌ی دو نفره در این شکل اسپاها باید به سراغ آن‌هایی بروید که کمی گران‌تر از اسپاهای معمول روزانه هستند و از خدمات مربوط به زوج‌ها و اتاق‌های اختصاصی‌شان استفاده کنید.

 

معرفی بزرگ‌ترین پارک‌های آبی دنیا

 اسپای روزانه


اسپا اقامتی

این شکل اسپاها کمی با اسپاهای معمول متفاوت هستند. در این اسپاهای اقامتی که بیشتر روی انجام سرویس‌های مخصوص به سلامت تخصص دارند، اقامتی همراه با انواع ماساژ‌ها برای شما در نظر گرفته شده که با توجه به دلیل آمدن هر کس می‌تواند این ماساژها متفاوت باشد. مثلا ماساژ مخصوص ورزشکاران، ماساژ آروماتراپی یا ماساژ مخصوص سالمندان. از طرفی برنامه‌های ورزشی، کلاس‌های سلامتی، فضای آرام و بدون دغدغه، استخر شنا و بسیاری بخش‌های دیگر جزو این اقامتگاه‌های خاص هستند که به شکلی ویژه برای پذیرایی از مهمانانشان ساخته شده‌اند. البته اسپاهای اقامتی همچون دیگر مراکز شکل‌های متفاوتی دارند که در مدل‌های لوکس‌تر به انواع زمین‌های ورزشی، چندین رستوران خاص با غذاهای اورگانیک و ... ختم می‌شوند.

 

 اسپا اقامتی


هتل اسپا

از سال‌های ۱۹۹۰ بود که کم کم هتل‌های بزرگ و لوکس تصمیم گرفتند تا بخش اسپا را در کنار زمین تنیس، گلف و استخرهای متعدد به اقامتگاه‌های خود اضافه کنند. این هتل‌ها تفاوت ویژه‌ای با اسپاهای اقامتی دارند، زیرا آن‌ها عموما جاهایی کوچک‌تر هستند با تعداد اتاق‌های کم‌تر، اما هتل‌ها عموما شلوغ و با تعداد بالای اتاق در نظر گرفته می‌شوند، اما یک اسپای اختصاصی همچون اسپاهای روزانه دارند که با فضایی آرام در بخشی مجزا از هتل واقع شده است و با توجه به امکانات دیگری که هتل در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد (مثل استخر، زمین‌های ورزشی و...) مجموعه‌ای کامل را به مهمانانش ارائه می‌کند. این گونه هتل‌ها عموما شرایط را برای مهمانانی که به واسطه اسپا به آن‌جا مراجعه می‌کنند را فراهم کرده و با رستوران‌های گیاهی و اورگانیک از آن‌ها میزبانی به عمل می‌آورد.

 

سفرهایی شگفت‌انگیز به زیباترین جزایر دنیا

 هتل اسپا


اسپا چشمه آب گرم

این اسپاها تنها در جاهایی وجود دارند که شرایط طبیعی آن‌ها فراهم باشد و بتوان از آب درمانی برای التیام دردها و بهتر کردن شرایط بدن بهره برد. این اسپاها را می‌توان قدیمی‌ترین شکل اسپا در دنیا به حساب آورد، حتی اقامتگاه‌هایی هستند که از سال‌های خیلی دور به ارائه خدمات حول محور این چشمه‌های آب گرم مشغول بودند و هنوز می‌توان نمونه‌هایی از آن‌ها را در آلمان، کره یا ژاپن دید که بعد از چندین دهه فعالیت هنوز هم به ارائه خدمات می‌پردازند. البته همین اسپاها نیز در خدمات تفاوت‌هایی دارند و بعضی‌هایشان خدمات ماساژ یا امکانات بیشتری نسبت به بقیه ارائه می‌کنند،در غیر این صورت کلیت این مکان‌ها با یکدیگر تفاوتی ندارند.

 


اسپا درمانی

اسپاهای درمانی در واقع ترکیبی از کلینیک‌های درمانی و اسپا هستند. این مکان‌ها تحت نظر دکترهای متخصص اداره شده و سرویس‌هایی که عموما در این اسپاها ارائه می‌شود، رابطه مستقیمی با درمان و یا بهبود روند درمانی بعضی بیماری‌ها دارد. در بعضی موارد کارهایی همچون لیزر مو، پاسکازی پوست، بوتاکس و این موارد نیز در آن‌ها انجام می‌شود.

 

سفری شگفت‌انگیز به ارزان‌ترین کشورهای آسیا

 اسپا درمانی


کشورهایی که به داشتن بهترین اسپاها معروفند

این روزها در تمامی مقاصد گردشگری دنیا می‌توان اسپاهای خوبی پیدا کرد، اما همیشه کشورهایی هستند که به داشتن بهترین‌ها و بیشترین‌ها معروفند. برای مثال اگر به دنبال اسپاهای چشمه‌های آب گرم باشید، باید به کشورهایی همچون ژاپن یا کره سفر کنید. اما به صورت کلی این کرالا در هند یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری دنیا برای بودن در بهترین اسپاها و لوکس‌ترین‌هاست. تور تایلند وتور بالی نیز از مقاصد محبوب و کلاسیک برای بودن در برترین اسپاها در دنیا هستند. در اروپا هم بوداپست به عنوان مهم‌ترین مقصد گردشگری برای طرفداران اسپا محسوب می‌شود.

۰۴ آبان ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 20 شهریور 1399)

نظرات کاربران