با ۱۰ فرودگاه خطرناک دنیا آشنا شوید

اطلاعات مفید
با ۱۰ فرودگاه خطرناک دنیا آشنا شوید

اگر ترس از پرواز دارید، این مقاله مناسب شما نیست .این مطلب در مورد مکان‌هایی است که حتی فکرش را هم نمی‌کنید هواپیمایی قصد فرود به آن‌ها را داشته باشد. مناطقی که در آن‌ها به عجیب‌ترین صورت باند فرودگاه ساخته شده و حتی هنوز هم از آن‌ها استفاده می‌شود. می‌خواهید با خطرناک‌ترین باندهای فرودگاه در دنیا آشنا شوید؟


۱۰- فرودگاه جبل‌الطارق، جبل‌الطارق

جبل‌الطارق یکی از مستعمره‌های انگلستان به حساب می‌آید، کشوری با خشکی کم که احتمالا به همین خاطر یکی از خیابان‌های اصلی‌اش دو منظوره بوده و زمان فرود هواپیما تخلیه می‌شود تا بخشی از آن به باند فرود اضافه شده و هواپیما در آن به زمین بنشیند. اگر یک بار فیلم‌های فرود هواپیما در این باند را ببینید، متوجه می‌شوید که مغازه‌ها، زمین فوتبال و حتی خانه‌های مسکونی زیادی در فاصله‌ی بسیار نزدیک از باند قرار گرفته‌اند.

 

کوچکترین و زیباترین شهرهای دنیا را بشناسید

 فرودگاه جبل‌الطارق


۹- فرودگاه Don Mueang، بانکوک

این فرودگاه به خودی خود خطرناک نیست، مگر این که خیلی جرات داشته باشید و بخواهید در زمین گلفی که در فرودگاه تقریبا در وسط آن ساخته شده به بازی مشغول شوید! البته Don Mueang برای پروازهای بین‌المللی نیست، اما فرودگاه کم ترافیکی نیز نبوده و پروازهای زیادی از ایر آسیا هنوز هم روی باند آن می‌نشیند.

 

  تجربه‌ی خریدی ارزان در مراکز خرید و بازارهای بانکوک 

Don Mueang


۸- فرودگاه ولینگتون، نیوزلند

ولینگتون را به نام شهر "باد" نیز می‌شناسند و همانطور که واضح است، به خاطر باد شدیدی هست که همیشه در ولینگتون می‌وزد. در این بین مسئولان شهر هم تصمیم گرفته‌اند تا باند فرودگاه را نزدیک به دریا بسازند و نتیجه آن می‌شود که در بسیاری از موارد هواپیماهای کوچک موقع بلند شدن یا نشستن روی باند، خیلی به این سمت و آن سمت می‌روند!

 

 فرودگاه ولینگتون


۷- فرودگاه بین‌المللی La Aurora، گواتمالا

این فرودگاه در عین خطرناک بودن، یکی از شگفت‌انگیزترین فرودگاه‌های دنیا است که در میان کوهستان و چندین آتشفشان فعال که شهر گواتمالا را محاصره کرده‌اند ساخته شده است. در اروپا فاصله‌ای مشخص باید بین باند فرودگاه و آتش فشان فعال باید باشد، در گواتمالا اما کسی به این چیزها اهمیت نمی‌دهد!

 

  عاشقانه‌ترین مکان‌های روی زمین برای سفری دو نفره 

La Aurora


۶- فرودگاه Toncantin، هندوراس

یکی دیگر از فرودگاه‌های خطرناک آمریکای لاتین که اگر سفری ارزان‌قیمت به هندوراس داشته باشید و بخواهید به تگیوکولپا بروید، احتمالا در این فرودگاه به زمین خواهید نشست. جایی که به خاطر وضعیت کوه‌های اطرافش، هواپیما برای فرود ابتدا باید زاویه‌ای 45 درجه‌ای به خود بگیرد تا از میان دو کوه عبور کرده و سپس به زمین بنشیند.

 

هندوراس


۵- فرودگاه بیلبائو، اسپانیا

این فرودگاه در بیلبائو، اولین فرودگاه لیست ما تا اینجاست که یک فاجعه را به خود دیده است. هواپیما برای نشستن در این باند باید ابتدا از کوهستان عبور کند و از طرفی با باد شدید شهر که خیلی از روزها می‌وزد مواجهه داشته باشد. بادی که حتی کار را برای هواپیماهای بویینگ بزرگ نیز دشوار می‌کند. سال ۱۹۸۵ یک بار هواپیمایی که از مادرید به مقصد بیلبائو می‌رفت به کوه Oiz برخورد کرد و ۱۴۸ نفر مسافر آن همگی کشته شدند.

 

 ۱۰ میراث جهانی محبوب یونسکو در دنیا را بشناسید 

 فرودگاه بیلبائو


۴- فرودگاه Yeager، چارلزتون، آمریکا

این فرودگاه بسیار خطرناک نیز به جای این که در یک دشت پهن ساخته شود، در کوهستان و نزدیک به یک پرتگاه ساخته شده است. با نگاهی ساده به این فرودگاه خواهید دید که اگر هواپیما سرعت بیش از حد داشته باشد و در آخر باند نتواند از حرکت بایستد، از صخره به پایین پرت می‌شود.

 

Yeager


۳- فرودگاه Kai Tak، هنگ کنگ

هنگ کنگ دارای آسمان‌ خراش‌های متعدد و همچنین کوه‌های زیادی است و هواپیما‌ها برای این که بتوانند در این فرودگاه به زمین بنشینند، باید از میان آن‌ها مانور کرده و در نهایت روی باند فرود بیایند. البته با توسعه هنگ کنگ حالا دیگر اوضاع این فرودگاه اینقدر برای فرود خراب است که عملا تعطیل شده.

 

 ۷ صحرای بسیار زیبا در دنیا که کم‌تر شناخته شده هستند 

Kai Tak


۲- فرودگاه بین‌المللی Paro، بوتان

خلبان‌ها برای این که بتوانند در تنها فرودگاه بین‌المللی بوتان فرود بیایند، باید تعلیمات ویژه ببینند. این کشور که در ارتفاعات هیمالیا واقع شده، به واسطه وضعیت آب و هوایی و همچنین جغرافیایی، یکی از چالش‌برانگیزترین فرودها برای خلبان‌های خبره را در بر خواهد داشت.

 

Paro


۱- فرودگاه Matekane، لسوتو

کافی است به عکس نگاه کنید تا متوجه شوید چرا Matekane در صدر لیست ما قرار گرفته است. تفاوت‌هایی بین این باند با باندی که در چارلزتون دیدید وجود دارد. این باند ۱۳۰۰ پا طول دارد و برای برخواستن، هواپیما باید تا لبه‌ی پرتگاه پیش برود تا به سرعت مورد نظر برسد. کیفیت باند و تجهیزاتی که در آن وجود دارد به نظر برای این درست شده تا هواپیمایی نتواند سالم در آن فرود بیاید!

 

Matekane

۲۱ مهر ۱۳۹۸

نظرات کاربران