با هتل‌های رباتی جهان آشنا شوید

اطلاعات مفید
با هتل‌های رباتی جهان آشنا شوید

این روزها که صحبت از ربات‌ها، هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های عجیب و باورنکردنی به امری عادی بدل شده، بد نیست، کمی درباره هتل‌های رباتی جهان نیز صحبت کنیم. ربات‌هایی که در تورهای گردشگری مختلف به نقاط مختلف جهان، می‌توانید به سراغشان بروید و تجربه‌ای متفاوت از اقامت را به دست بیاورید. البته در بیشتر موارد، به جز یکی دو مورد، استفاده از ربات‌ها در هتل، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند، با این حال، مواجهه به آن‌ها، یک خاطره‌ جالب توجه در سفرهایتان خواهد بود.

 

هتل هنا نا (Henn-na Hotel)، ژاپن

همان طور که احتمالا پیش بینی کرده بودید، ژاپن که همیشه در عرصه رباتیک پیشتاز بوده، مهم‌ترین هتل رباتی جهان را هم میزبانی می‌کند. البته در ابتدای کار، تمامی خدمه اصلی هتل را قرار بود ربات‌ها تشکیل دهند، اما بخشی از آن‌ها به خاطر بروز مشکل مختلف با افراد عادی جایگزین شدند. در حال حاضر، در بخش پذیرش، ربات‌های انسان نما مدارک مختلف را از شما می‌گیرند. البته تنها ربات‌های انسان نما در این هتل ژاپنی وجو نداشته و ربات‌هایی به شکل دایناسور، ربات‌های کوچک، دستگاه‌های رباتیک و خیلی چیزهای دیگر هستند که احتمالا هر کدامشان باعث تعجب شما خواهند شد.

هتل هنا نا در حال حاضر، جدا از ۲۰ شعبه در خود ژاپن، یک شعبه در نیویورک و شعبه‌ای دیگر در سئول داشته و در همه‌ی آن‌ها سعی کرده تا جای ممکن، تجربه حضور در شعبه توکیو را برای مسافران به همراه داشته باشد. البته امکانات این هتل جذاب تنها به این ربات‌ها که در جاهای مختلف می‌بینید، ختم نشده و شامل یک سری امکانات نوآورانه جالب از جمله کمدهای لباس هوشمند، چراغ‌های هولوگرام، شارژرهای بی‌سیم، گرم کننده تخت و چیزهایی از این قبل نیز می‌شود. به طور کلی اگر واقعا بخواهید، تجربه یک هتل رباتی واقعی را در سفرهایتان داشته باشید، باید سری به یکی از شعب هتل هنا نا بزنید.

 

آشنایی با زیباترین جزایر جهان

ربات‌های پیشخدمت هتل الوفت (Aloft)

هتل‌های الوفت یکی از زیر مجموعه‌های هتل برند ماریوت به حساب می‌آید. این هتل‌های در سال‌های اخیر، به مرور به بعضی از شعبه‌های خود، یک سری ربات‌های پیشخدمت اضافه کرده‌اند که در راهروها گشت زده و خدمات مختلفی را به مسافران هتل ارائه می‌کنند. این پشخدمت‌ها با اسم A.L.O شناخته می‌شوند و توسط شرکت ساویوک (Savioke) ساخته شده‌اند. در بیشتر موارد این پیشخدمت‌ها برای رساندن چیزهای مختلف از جمله نامه، غذا، نوشیدنی و ... برای مهمانان در نظر گرفته شده‌اند و خب خبر خوب برای مسافران این که، نیازی نیست به این پیشخدمت‌های جدید، انعام بدهید!

برای مثال، از این پیشخدمت‌ها برای رساندن حوله اضافه یا چیزهایی از این دست نیز به اتاق‌ها استفاده می‌شود. البته نمونه‌های مشابه از این پیشخدمت‌ها را در بعضی از هتل‌های کوچک‌تر مثل یوتل (Yotel) نیز استفاده شده است اما الوفت در این زمینه پیشتاز بوده و حالا در اکثر شعبه‌های آن، این پیشخدمت‌های جالب توجه دیده می‌شوند. مسئولان هتل برای ارتباط با این ربات‌ها از وای‌فای داخلی استفاده می‌کنند، اما خود ربات‌ها نیز دارای سنسورهای مختلف بوده و به دیوارها یا افراد مختلف در راهرو برخورد نمی‌کنند.

 

بهترین هتل‌های جدید آسیا در سال ۲۰۲۲

ربات‌‌های تحویل دهنده هتل‌های کراون پلازا (Crowne Plaza)

یکی از هتل‌هایی که خیلی زودتر از جاهای دیگر به دنبال استفاده از ربات در هتل‌های خود رفت، کراون پلازا بوده که با اتسافده از یکی از شرکت‌های معروف فناوری، به ساخت ربات‌های تحویل دهنده پرداخت و حالا در اکثر هتل‌های آن در شهرهای مختلف دنیا، این ربات‌ها در راهرورهای هتل‌های این برند دیده می‌شوند. فرق این ربات‌ها با گزینه‌ی قبلی این است که ربات‌های پیشخدمت، کاربردهای دیگری از جمله رساندن اطلاعات یا بیدار کردن مهمانان را به عهده داشتند اما ربات‌های کراون پلازا، عملا تنها برای تحویل دادن چیزهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ارتباط با این ربات‌ها نیز از طریق ارتباط داخلی وای‌فای انجام شده و از آن‌ها برای رساندن نوشیدنی، لوازم بهداشتی، خوردنی‌های مختلف و تجهیزات هتل مورد استفاده قرار می‌گیرد و اتفاقا به صورت خیلی فعال به خدمت رسانی در هتل مشغول هستند. وقتی ربات به بیرون در رسید، از طریق تلفن داخلی هتل، به اطلاع مهمان رسانده و او در را باز می‌کند. یکی از جذابیت‌های این ربات‌ها، این است که نمایشگری برای ارائه اطلاعات داشته و همچنین برای شارژ نیز، در صورت نیاز به صورت خودکار به جایگاهش می‌رود تا شارژ شود.

هتل‌های یوتل (Yotel)

قبلا گفتیم که یوتل از ربات‌هایی شبیه به ربات‌های پیشخدمت در هتل‌های خود استفاده می‌کند، اما شعبه‌های نیویورک هتل یوتل، دارای ربات‌هایی برای حمل بار نیز بوده و می‌تواند، چمدان‌ها، ساک‌ها و چیزهای مختلف را روی آن بار بزنید تا برایتان تا اتاق بیاورد. هر کدام از این ربات‌ها، گنجایش تا ۳۰۰ مورد چمدان در روز را دارند و به خوبی از پس تمامی مهمانانی که به این مجموعه می‌روند، بر می‌آیند. همچنین در کنار آن‌ها، ربات‌های پیشخدمت در هتل یوتل نیز خدمت رسانی می‌کنند و در جاهای مختلف به چشم می‌آیند.

 

بهترین هتل‌های شناور جهان

به طور کلی، هتل یوتل، در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های روز، بسیار پیشرو بوده و با استفاده از این ربات‌ها، هم برای خود صرفه جویی کرده و کارکنان کم‌تری می‌گیرد و هم این که مهمانان هتل نیز، هزینه‌ی کم‌تری را برای انعام صرف می‌کنند. یکی از چیزهای جالب درباره هتل یوتل، اسم گذاری جالب و ظاهر جذابی است که ربات‌هایش دارند. مثلا اسم یک مدل معروف از ربات‌های این هتل،  YO2D2 است که ترکیبی از اسم هتل و ربات معروف استار وارز، R2D2 بوده و دارای ظاهری زیبا و بنفش رنگ با نورپردازی جذاب به وسیله‌ی چراغ‌های LED است. این ربات‌ها نه تنها در راهروهای اتاق‌ها، هتل در ستوران و در بار روفتتاپ نیز به چشم می‌آیند و خدمات می‌دهند.

ربات‌های سرویس دهنده هتل EMC2

هتل EMC2، مجموعه‌ای نوآورانه است که داراس ۱۹۵ اتاق مختلف بوده و تجربه‌ای متفاوت از یک هتل کلاسیک را برای مهمانان خود به همراه می‌آورند. در این مجموعه، ربات‌های مختلفی به عنوان سرویس دهنده کار می‌کنند که با دو نام مختلف سلئو (Cleo) و لئو (Leo) مشخص شده‌اند. از این ربات‌ها نیز برای رسندن چیزهای مختلف از جمله محصولات بهداشتی و خوراکی و نوشیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته این ربات‌ها، فاز اول از پروژه‌ی SYNCERE هستند که قرار است، کارهای بسیار متفاوتی را در آن‌جا به انجام برسانند.

هتل EMC2 به کلی، مجموعه‌ای متفاوت در آمریکا بوده که اقامت در آن واقعا جذاب است. این مجموعه دارای یک کتابخانه بزرگ با ۱۲ هزار کتاب بوده، چندین رستوران فوق‌العاده دارد که یکی از آن‌ها با تم علمی به نام آلبرت شناخته اسم گذاری شده و بسیاری بخش‌های مختلف دارد که هر کدامشان، به جذابیت‌های آن‌جا اضافه می‌کند. اما وجود ربات‌های خدمتگذار در این مکان، اصلی‌ترین دلیل تفاوتش نسبت به خیلی اقامتگاه‌ها دیگر است و آن‌جا را در زمره اولین هتل‌هایی قرار می‌دهد که از ربات به عنوان خدمه استفاده می‌کنند.

 

بهترین سفرهای ریلی جهان در سال ۲۰۲۲

فلایزو (Flyzoo)، هتل نوآورانه علی بابا در چین

شرکت اینترنتی بزرگ علی بابا چند سال قبل، هتلی را در هوانگژو افتتاح کرد که از جمله مدرن‌ترین و خاص‌ترین هتل‌هاست که در تور چین می‌توانید در آن‌جا اقامت داشته باشید. داخل این مجموعه، با دکور خاص  چراغ‌های LED شبیه به یک فضا پیماست و اتاق‌ها و بخش‌های مختلف آن‌جا، از بهترین و به روزترین تکنولوژی‌ها بهره می‌برند. یکی از این بخش‌ها، ربات‌های خدمات دهنده‌ای هستند در جاهای مختلف هتل دیده می‌شوند و علی بابا هر چند وقت یک بار به تعداد آن‌ها و مدل‌هایشان اضافه می‌کند.

فلایزو در حال حاضر دارای ربات‌هایی سرویس دهنده‌ای است که در چند هتل دیگر به آن‌ها اشاره کردیم و این ربات‌ها در جاهای مختلف، سرویس‌های متنوعی ارائه می‌کنند. برای مثال، از آن‌ها هم برای رساندن تجهیزات مختلف به اتاق‌ها استفاده می‌شود و هم این که در رستوران به صورت تخصصی برای ارائه غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته همان طور که گفتیم، تکنولوژی‌های نو به کار رفته در هتل فلایزو به این‌جا ختم نشده و هر کدام از اتاق، تجهیزات جذابی دارند که برای علاقه‌مندان به تکنولوژی، می‌توانید سفر به چین را به یک تجربه فراموش نشدنی تبدیل کند. البته محبوبیت این هتل باعث شده تا مجبور باشید، از خیلی قبل از تاریخ سفرتان، اقدام به رزرو اتاق در آن‌جا کنید.

کانی (Connie)، ربات هتل‌های هیلتون  

این مورد در واقع یک هتل به خصوص نیست، بلکه رباتی است که در بعضی از هتل‌های هیلتون کار گذاری شده و به مسافران اجازه می‌دهد تا با هوش مصنوعی به کار گرفته شده در این ربات‌ها ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مختلف را از آن‌ها به دست بیاورند. کانی پروژه مشترکی است که مجموعه هتل‌های هیلتون با همکاری غول بزرگ ساخت پردازنده یعنی IBM آغاز کرده و به نظر در فازهای اولیه موفقیت آمیز هم بوده است.

 

بزرگترین فرودگاه‌های جهان را بشناسیم

این ربات قادر است تا به سوال‌های مختلف جواب داده، اطلاعات مفیدی در اختیار مشتریان بگذارند و همچنین با توجه به یادگیری ماشینی به مرور این روند را بهبود ببخشند تا بعد از مدتی، مسافران تصور نکنند که درگیر یک سری سوال و جواب‌های از پیش تعیین شده قرار گرفته‌اند. از کانی در چند هتل استفاده شده است که اولین آن‌ها، هتل هیلتون مک لین (Hilton McLean) در ویریجینیا آمریکا بوده است. مهمانان می‌توانند از او درباره دیدنی‌های ویرجینیا، غذاهای رستوران و همچنین اطلاعات خود هتل بپرسند و کانی نیز جواب‌های درخوری بهشان خواهد داد. این ربات بر پایه نائو، ربات هوشمند ۸ هزار دلاری ساخته شده و به نظر می‌رسد، هر کدام از آن‌ها، حتی بیشتر از این قیمت برای هتل‌های هیلتون هزینه در پی خواهد داشت.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران