معرفی ۱۰ رودخانه زیبا و مهم دنیا

اطلاعات مفید
معرفی ۱۰ رودخانه زیبا و مهم دنیا

رودخانه‌ها در طول تاریخ آنقدر از جایگاه مهمی برای مردم در زمینه تامین آب برخوردار بودند، که عملا بسیاری از تمدن‌های بزرگ بشری حول محور چندین رودخانه‌ی بزرگ به وجود آمده‌اند. همین رودخانه‌ها باعث به وجود آمدن یک محیط قابل زیست می‌شوند و در نهایت به رشد تمدن پیرامونشان کمک می‌کنند.
بد نیست در مقاله‌ای به معرفی مهم‌ترین رودخانه‌های دنیا اشاره کنیم، آن‌ها که یا تمدنی پیرامون خود دارند، یا برای کلیت این کره‌ی خاکی حیاتی محسوب می‌‌شوند. رودخانه‌هایی زیبا که هر کدامشان آرزوی سفر بسیاری هستند.

 


۱۰- رودخانه سپیک


بلندترین رودخانه گینه، بخشی‌اش را در پایتخت این کشور یعنی پاپوا گینه نو می‌بیند. این رودخانه بلند، برخلاف دیگر رودخانه‌های اینچنین، هیچ دلتایی نداشته و به صورت مستقیم به دریای بیسمارک می‌ریزد. در گذاشته، کرانه‌ی این رودخانه ۱۱۲۶ کیلومتری، میزبان قبایل زیادی بود که بعدها تمدن این منطقه را به وجود آوردند، اما حالا تنها یک قبیله ایزوله در کنار آن واقع شده که هنوز به شیوه‌ی گذشته امورات زندگی خود را می‌گذرانند.

 

۲۰ منظره‌ی زیبای دنیا به انتخاب سایت تریپ‌ادوایزر

 

 

رودخانه سپیک

 


۹- رودخانه میسیسیپی


بلندترین رودخانه کل آمریکای شمالی، تاثیر بسیار مهمی در شکل گیری آمریکای حاضر ایفا کرد. این رود که در ۳۱ ایالت آمریکا یا در بخش‌های کوچکی از هر کدامشان جریان دارد، زمان‌های دور برای جابه‌جایی تجهیزات و آذوقه مورد استفاده قرار می‌گرفت و البته منبعی لایتناهی از آب و غذا را در خود جای داده بود. همین حالا هم به واسطه این رودخانه عظیم، محیط و آب و هوایی مناسب زندگی در این کشور وجود دارد. دریاچه ایتاسکا به واسطه همین رود بزرگ ایجاد شده و میسیسیپی در نهایت سفر در آمریکای شمالی، نهایتا به دریای مکزیک می‌ریزد.

 

 

رودخانه میسیسیپی

 


۸- رودخانه وولگا


وولگا به عنوان بلندترین رودخانه اروپا، تاثیر بزرگی در قابل زیست بودن بخش‌های زیادی از روسیه دارد. از میان ۲۰ شهر بزرگ روسیه، وولگا از ۱۱ مورد آن‌ها از جمله مسکو عبور می‌کند و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. اهمیت این رودخانه نه تنها از نظر زیست محیطی برای این منطقه اهمیتی بسیار بالا دارد، چه در گذشته و چه در زمان حال نیز برای تامین آب، غذا و البته مسائل مربوط به جابه‌جایی نیز بسیار حیاتی به شمار می‌رود.

 

گورکی پارک مسکو؛ شهربازی در میان جنگل و رودخانه

 

 

 رودخانه وولگا

 


۷- زامبزی


چهارمین رودخانه بلند آفریقا، یکی از زیباترین‌ها در دنیا نیز به شمار می‌رود. مسیر حرکت این رودخانه جذاب ابتدا از شمال غربی زامبیا آغاز شده به آنگولا سرازیر می‌شود و سپس در امتداد مرز نامبیا به بوتساوانا، دوباره به زامبیا، زیمباوه و موزابیک رفته و در نهایت به درون دریای هند می‌ریزد. از جمله زیباترین چیزهایی که این رودخانه خیره کننده در مسیرش ایجاد می‌کند، آبشار ویکتوریاست که یکی از مهم‌ترین مناظر طبیعی دنیا به شمار می‌رود.

 

 

زامبزی

 


۶- رودخانه مکونگ


این رودخانه زیبا که دوزادهمین رودخانه بلند دنیا محسوب می‌شود، در مسیر ۴۳۵۰ کیلومتری‌اش از فلات تبت آغاز شده به چین، رمه، لائوس، تایلند، کامبوج و ویتنام می‌ریزد. اگر چه مسیر بخش‌هایی از آن به صورت فصلی تغییر می‌کند و بعضی از آبشارهای نسبتا کوچکش در بعضی از فصول خشک می‌شوند، اما با توجه به وسعت کشورهایی که این رودخانه از آن‌ها می‌گذرد، به راحتی می‌توان هنگام تور تایلند یا تور چین به سراغش رفت و از این مسیر آبی زیبا و البته مهم برای تمامی مردمی که از آن بهره می‌برند لذت برد. در واقع این رودخانه آنقدر از نظر طبیعت پیرامونش و موجوداتی که به واسطه آن در محیط زیست اطرافش زندگی می‌کنند غنی است که تنها رودخانه آمازون از این باب جلوتر قرار می‌گیرد.

 

زیباترین دهکده‌های ناشناخته در آسیا که باید ببینید

 

 

رودخانه مکونگ

 


۵- رودخانه گنگ


نشانه‌های زیادی وجود دارد که هند را می‌توان با آن شناخت، اما مسملا یکی از مهم‌ترین نمادهای این کشور پهناور رودخانه گنگ به شمار می‌رود. جدا از اهمیت جغرافیایی این رودخانه که عملا با به وجود آوردن دلتای بنگال، به مردمش زندگی بخشیده است، از نظر تاریخی و حتی مذهب هندوئیسم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هندوها بر این عقیده‌اند که بدون اینکه یک بار تن به آب این رودخانه بزنند، زندگی‌شان کامل نخواهد شد و بسیاری نیز خاکستر عزیزانشان را به آب این رودخانه می‌سپارند. به همین واسطه دولت این کشور چندین سال قبل، رودخانه گنگ را رودخانه ملی هند نامید.

 

زیباترین قاب‌های هند از نظر بلاگرهای معروف دنیا

 

 

رودخانه گنگ

 


۴- رودخانه دانوب


دومین رود بزرگ اروپا که برای سال‌ها در قلمرو روم باستان، یکی از مهم‌ترین عناصر استراتژیک طبیعی محسوب می‌شد، حالا به ده کشور اروپایی می‌ریزد. سرچشمه این رود از جنگل سیاه آلمان است و در مسیر ۲۸۵۰ کیلومتری‌اش جدا از شهرهای مختلف در کشورهای مختلف، چهار پایتخت کشورهای اروپایی را نیز از سر می‌گذراند تا در نهایت به دریای سیاه می‌ریزد. این رودخانه با شکوه در کنار تاثیرات زیست محیطی‌اش، مسیر آبی مهمی در اروپا به شمار می‌رود که دریای سیاه را به دریای شمال در روتردام متصل می‌کند. اگر از تور صربستان برای یک سفر اروپایی بهره می‌برید، یک فرصت ایده‌آل خواهید داشت تا از جمله بهترین مناظر این رود بزرگ را از نزدیک مشاهده کنید.

 

۴ دیدنی بی‌تکرار در صربستان که باید ببینید

 

 

 رودخانه دانوب

 


۳- رودخانه یانگ تسه


این رودخانه مهم دنیا که سومین رود بزرگ جهان نیز به شمار می‌رود، با بیش از ۶۳۰۰ کیلومتر تاثیر کم‌نظیری بر محیط زیست منطقه گذاشته و در مسیر خود از فلات تبت تا دریای شرق چین، بخش زیادی از این کشور پهناور را طی می‌کند. جدا از جلوه‌های زیبای طبیعی که در مسیر این رود بزرگ شکل می‌گیرد، یکی از سدهای میان راه آن، بزرگ‌ترین مولد هیدروالکترونیک دنیا به شمار می‌رود.
البته یانگ تسه در ادبیات و تاریخ چین آنقدر تاثیر به سزایی داشته که می‌توان وجودش در فرهنگ مردم این کشور را، هم سان با تاثیرات زیست محیطی‌اش در شکل گیری تمدن مردم آن دانست.

 

۱۰ دانستنی مهم از چین که سفر خوشی برایتان می‌سازد

 

 

رودخانه یانگ تسه

 


۲- نیل


بلندترین رود دنیا با ۶۶۵۰ کیلومتر، بدون شک از مهم‌ترین رودخانه‌های دنیا محسوب می‌شود که از شرق آفریقا تا مدیترانه کشیده شده است. نیل دو شاخه مهم دارد که خود بخشی از شگفتی آن محسوب می‌شود. نیل سفید از دریاچه‌های بزرگ مرکز آفریقا نشات می‌گیرد و نیل آبی از دریاچه تانا در اتیوپی آغاز می‌شود. اما چیزی که در نهایت مهم است، وجود زندگی در کرانه‌ی این رود و در دل صحراهای آفریقاست و به وجود آمدن تمدن بزرگ مصر به واسطه آن.

 

 

نیل

 


۱- رودخانه آمازون


بدون شک رودخانه آمازون که از میان کشورهای پرو، ونزوئلا، کلمبیا، اکوادور و برزیل، مهم‌ترین رودخانه در تمام این سیاره‌ آبی به شمار می‌رود. رودخانه‌ای بلند که میزبان تنوعی شگرف از انواع جانواران است و به واسطه آن جنگل آمازونی وجود دارد که ریه زمین محسوب می‌شود. رودخانه آمازون برخلاف دیگر رودخانه‌ها، نه به واسطه شکل دادن به تمدنی قدیمی، بلکه به خاطر بخشی از دلایل حیات این کره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

 

رودخانه آمازون

۰۴ تیر ۱۳۹۷

نظرات کاربران