۱۰ قدم مهم برای سفر خاطره‌انگیز با دوچرخه

اطلاعات مفید
۱۰ قدم مهم برای سفر خاطره‌انگیز با دوچرخه

سفر کردن با دوچرخه یکی از کارهایی است که حتی فکر کردن به آن آدم را به هیجان می‌آورد. رکاب زدن زیر سقف آسمان، لابه‌لای جاده‌ها و جنگل‌ها و کوه‌ها و در میان نسیم و یا نم‌نم باران، تصویری‌ است که همه را برای ساختنش وسوسه می‌کند. اما ساختن این تصویر اصول و قاعده‌ای دارد و حتما مشکلات و سختی‌هایی. امروزه بسیاری هستند در سراسر دنیا که سفرهای کوتاه و بلندی را با دوچرخه انجام می‌دهند. سفرهایی به درازای گشتن دور تا دور دنیا و به کوتاهی رفتن از شهری به شهر دیگر و در این گشتن‌ها تجربیاتشان را با کسانی که علاقه‌مند به انجام این کار هستند به اشتراک می‌گذارند. پس اگر شما هم علاقه‌مند به انجام این کار هستید، در این مقاله‌ی کوتاه همراه ما باشید تا با مرور نکاتی ضروری که از تجربیات گردشگران دوچرخه سوار به دست آمده است، شما را قدم به قدم آماده‌ی انجام کاری کنیم که علاقه‌مندش هستید.


۱- آمادگی لازم را کسب کنید
شما برای انجام چنین سفری؛ چه کوتاه و چه بلند، نیازمند آمادگی جسمانی و روحانی می‌باشید. روح‌تان باید عمیقا به انجام چنین سفری مصمّم باشد تا شما را در مقابل دست‌اندازهایی که پیش رویتان قرار دارد یاری رساند و جسم‌تان باید چنان ورزیده باشد که توانایی‌های لازم برای انجام چنین سفری را بهتان ببخشد.

 

 

سفر با دوچرخه

 

 

بنابراین وقتی عزم‌تان جزم شد، تمرینات هوازی و بی‌هوازی را زیر نظر یک مربی شروع کنید و تا می‌توانید با تقویت عضلات، استقامت‌تان را زیاد کنید.

 

۲- دقیق و موشکافانه تحقیق و بررسی کنید
در حین آماده‌سازی جسم و روح‌تان، دقیق و موشکافانه، مکان و یا مکان‌هایی که قصد سفر به آنجاها را دارید بررسی کنید.

 

 

سفر با دوچرخه

 

 

آب و هوا، جاده‌ها و مسیرها، اقامتگاه‌ها، ساز و کارهای قانونی برای ورود به آن ناحیه، پول مورد نیاز و مواردی از این دست را باید قبل از سفر خوب از نظر بگذرانید و بعد دست به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی بزنید.

 

۳- دوچرخه‌ی مناسب تهیه کنید
دوچرخه در چنین سفری نه تنها مرکب راه شماست بلکه نزدیک‌ترین دوست و همراه شما نیز می‌باشد. بنابراین در انتخابش باید خوب دقت کنید. هر دوچرخه‌ای مناسب چنین سفری نیست.

 

 

سفر با دوچرخه

 

 

 

شما برای چنین سفری، به دوچرخه‌ای احتیاج دارید که سبک باشد، زین مناسبی داشته باشد، طول فرمانی به عرض شانه‌هایتان داشته باشد، فاصله‌ی زین تا رکابی به کشیدگی پاهایتان داشته باشد، دندنه‌های روان و نیز چرخ‌دنده‌های مناسبی داشته باشد. شما باید دوچرخه‌ای انتخاب کنید که در سربالایی‌ها و سرازیری‌ها راحت بتوانید ساعت‌ها رکاب بزنید.

 


۴- دنبال همسفر خوب باشید
اگر بار اول یا بارهای اولی است که دست به چنین تجربه‌ای می‌زنید حتما سعی کنید همسفر یا همسفرهای خوب و با تجربه پیدا کنید. کسانیکه در شرایط خاص شما را تنها نگذارند و به کمک‌تان بیایند.

 

 

سفر با دوچرخه

 

 

این نوع سفر پر است از مواجه شدن با چیزهای جدید و تازه. پس هرچه افراد باتجربه‌ای در کنارتان داشته باشید آرامش و امنیت‌تان بیشتر خواهد شد.

 

۵- بارتان را بهینه ببندید
شما در این سفر کوله‌ای به همراه دارید که دوشادوش شما این سفر را طی می‌کند. پس باید آن را سبک و مناسب ببندید تا از سنگینی همراهی این همسفر به ستوه نیایید.

 

 

سفر با دوچرخه

 

 

چند دست لباس مناسب، زیرانداز، کیسه‌خواب، چادر، گاز پیک نیکی کوچک، آب و غذا، جعبه ابزار و برخی وسایل که وجودشان برایتان ضرورت دارد مانند دارو یا دوربین عکاسی را همراه خود کنید و بیشتر از اینها بار به دوش خودتان نکشانید.

 

۶- در طول سفر تغذیه‌ی مناسب داشته باشید
شما برای اینکه بتوانید رکاب بزنید و آمادگی بدنی‌تان را حفظ کنید، نیاز دارید مواد مقوّی و مغذی مصرف کنید، اما یادتان باشد در حجم‌های کم. بنابراین خشکبار و مغزهای مختلف را در کوله‎‌تان داشته باشید و حتما به هر شهری وارد می‌شوید به اندازه‌ی دو روزتان سعی کنید خوراکی‌های مناسب خریداری کنید.

 

 

سفر با دوچرخه

 

 

خوراکی‌هایی که قند خون شما را هم تنظیم می‌کنند. مراقبت از تغذیه‌ اما فقط مربوط به خوراکی‌ها نمی‌شود. آب و نوشیدنی‌های مناسب را هم فراموش نکنید. تعریق شما در طول رکاب زدن، باعث کاهش آب بدن‌تان می‌شود و برای جبران آن نیاز به نوشیدنی‌ها دارید. پس یک بطری پر از آب و یک بطری پر از نوشیدنی‌های ویتامین‌دار و انرژی‌زا همواره به همراه خود داشته باشید.

 


۷- لوازم ایمنی و یدکی به همراه داشته باشد
کلاه ایمنی، تلمبه‌ی دستی، چراغ قوه و چراغ خطر، ترک‌بند مناسب، باطری، جعبه ابزار و مواردی از این دست را حتما همراه خود داشته باشید و بدانید که از تعمیر دوچرخه و تعویض قطعات یدکی حتما باید اندکی سررشته داشته باشید.

 

 

لوازم دوچرخه در سفر

 


۸- خودتان را مجهز کنید
در این سفر شما حتما به کلاه آفتاب‌گیر، عینک و کرم ضد آفتاب، کرم‌های مربوط به عرق سوز شدن و امثال اینها نیازمندید. پس حتما سعی کنید مناسب‌ترین مارک‌ها را پیش از سفر تهیه کنید و در طول سفر از آنها استفاده نمایید.

 

 

سفر با دوچرخه

 


۹- حرکات نرمشی و کششی کار کنید
بعد از یک رکاب زدن طولانی و استقامتی، شما برای ریکاوری نیاز به انجام حرکات کششی و نرمشی دارید. پس به بهانه‌ی خستگی، انجام این حرکات را ترک نکنید و بعد از انجام آنها سعی کنید با ماساژ عضلاتتان، از اسپاسم آنها جلوگیری کنید.

 


۱۰- اقامتگاه مناسب داشته باشید
برای آنکه آمادگی بدن‌تان را حفظ کنید احتیاج دارید که خواب و استراحتی مناسب داشته باشید. بنابراین سعی کنید اگر قصد کمپ‌مانی و چادر زدن دارید در جاهای مناسب این کار را انجام بدهید و هر چند روز یک بار به هتل بروید، تا بتوانید به راحتی استحمام کنید و در آب داغ عضلات خود را ماساژ بدهید.

 

 

سفر با دوچرخه

۱۲ مهر ۱۳۹۶

نظرات کاربران