مزارع پلکانی تگالالانگ در بالی

جاذبه‌های گردشگری بالی
مزارع پلکانی تگالالانگ در بالی

مزارع پلکانی تگالالانگ (Tegalalang Rice Terraces) یکی از اولین چیزهایی است که شما به خاطر آن در سفر به بالی، راهی اوبود می‌شوید. مزارعی زیبا و استثنایی که درختان گرمسیری به رویشان سایه انداخته و در دور دست، منظره‌ای چشم‌نواز را برایتان به تصویر می‌کشد. این مزارع پلکانی، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های بالی هستند و دسترسی به آن‌جا نیز ساده است. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر از این مکان جذاب برایتان بگوییم.

 

درباره مزارع پلکانی تگالالانگ

مزارع پلکانی تگالالانگ نه‌تنها به‌خاطر زیبایی طبیعی خود مشهور هستند، بلکه اهمیت فرهنگی و معنوی نیز دارند. برنج به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محصولات کشاورزی در بالی، نقش مهمی در زندگی روزمره و مراسم مذهبی مردم این جزیره دارد. مزارع پلکانی به‌عنوان مکانی مقدس و معنوی در فرهنگ بالیایی تلقی می‌شوند و بسیاری از مراسم مذهبی و جشن‌های سنتی در این مزارع پلکانی یا جاهایی شبیه به این‌جا برگزار می‌شوند.

مزارع پلکانی از گذشته‌های بسیار دور برای کشت برنج در این جزیره به کار گرفته می‌شده و حالا هم، نه تنها به عنوانی مکانی برای تولید یکی از مهم‌ترین محصولات بالی استفاده می‌شود، بلکه مکانی گردشگر پذیر است که درآمد خیلی خوبی را نصیب آن‌جا می‌کند. با توجه به این که جاهایی همچون این مزارع پلکانی بسیار کم در جهان وجود دارد، گردشگران از سراسر جهان برای دیدن این مزارع و همچنین دیگر جاذبه‌های جزیره، به تور بالی می‌روند.

عکس: gettyimages.ie

 

چطور به مزارع پلکانی تگالالانگ برویم؟

از داخل اوبود بالی، تابلوهایی وجود دارد که به راحتی شما را برای رسیدن به ورودی مزارع پلکانی تگالالانگ راهنمایی می‌کنند. این ورودی در نزدیکی جاده قرار گرفته و پیدا کردن آن واقعا ساده است. پس اگر با تاکسی بخواهید بروید که کافی است مقصد خود را بگویید و اگر قصد دارید با موتور به صورت شخصی بروید، رسیدن به آن‌جا اصلا کار دشواری نخواهد بود. این مکان از اوبود ۲۰ دقیقه با ماشین یا موتور فاصله دارد. همچنین شما در مسیر می‌توانید، به دیدن چند آبشار هم بروید.

 

سفر به سواحل بالی برای استراحتی آفتابی

عکس: gusmank.com

 

قیمت ورودی مزارع پلکانی تگالالانگ

ورودی مزارع پلکانی تگالالانگ‌ اجباری نیست اما در همان ابتدا از شما تقاضای کمک مالی به این محل می‌شود که قبض آن ۱۰ هزار روپیه اندونزی (۰.۷ دلار) می‌شود. با توجه به این که حضور گردشگران، عموما به محصولات لطمه وارد می‌کند، این مبلغ اندک، کمک زیادی به صاحبان مزارع کرده و پیشنهاد می‌کنیم، حتما آن را پرداخت نمایید.‌ البته این را مد نظر داشته باشید که ورودی تنها شامل یک مسیر مشخص می‌شود و اگر بخواهید از بعضی مزارع خصوصی دیدن کنید و در آن‌جاها عکس بگیرید، حتما باید مبلغ مشخصی که عموما ۵۰ هزار روپیه اندونزی هست را پرداخت کنید.  

عکس: gettyimages.ie

 

بهترین زمان برای بازدید از مزارع پلکانی تگالالانگ

مهم نیست چه زمانی به بالی سفر می‌کنید، حتما صبح زود به این مکان بروید. اول این که این مکان به سرعت شلوغ شده و جمعیت زیاد باعث می‌شود نتوانید به خوبی در آن‌‌جا عکاسی کنید و همچنین، اگر ظهر به تگالالانگ بروید، گرمای هوا و آفتاب آزارتان می‌دهد. صبح زود و نزدیک به غروب، زاویه تابش خورشید به گونه‌ای است که هم عکس‌های شما را بسیار زیباتر خواهد کرد و هم هوا خنک خواهد بود.

مزارع پلکانی تگالالانگ در تمام طول سال زیباست و با توجه به گرمسیری بودن بالی، کشت برنج تقریبا در تمامی طول سال انجام می‌شود. دمای هوا نیز در این منطقه در طول سال کم‌تر تغییر می‌کند، پس حتی اگر در روزهایی که هوا برای شنا کردن مناسب نیست، در بالی باشید، باز هم می‌توانید از این جاذبه‌ی دیدنی، بازدید به عمل آورید. حتی اگر صبح بیدار شدید و دیدید باران می‌بارد، کمی صبر کنید؛ باران‌های شهر گذرا بوده و بعد از طی شدن رهسپار مزارع پلکانی تگالالانگ شوید.

 

تفریح در ساحل Nusa Dua Beach بالی

عکس: gettyimages.ie

 

تاب معروف بالی و نشان عشق بالی

حالا که تا مزارع پلکانی تگالالانگ آمده‌‌اید، پیشنهاد می‌کنیم، حتما سری به "تاب بالی" هم بزنید که در سال ۲۰۱۸ ساخته شده و یکی از اینستاگرامی‌ترین نقاط بالی نیز به حساب می‌آید. البته حالا دیگر تنها یک تاب در آن‌جا وجود ندارد و تعداد آن‌ها بسیار زیادتر شده. قیمت استفاده از این تاب‌ها و عکاسی در آن‌جاها هم به نسبت هزینه‌ای که برای ورود به مزارع پلکانی تگالالانگ می‌کنید، همچین کم نیست. سه تا پنج دقیقه استفاده از تاب، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار روپیه هزینه دارد که چیزی نزدیک به ۸ دلار است. در این مدت شما می‌توانید هم تاب خورده و هم عکاسی کنید.

عکس: gettyimages.ie

 

همچنین یکی دیگر از جاهای معروف و اینستاگرامی بالی، نشان عشق بالی (Love Bali)  است که گردشگران می‌توانند، به رایگان در آن‌جا عکاسی کرده و یادگاری ارزشمند و ماندگار از بالی همراه داشته باشند. این نشان در بالای تپه نزدیک به خیابان قرار گرفته و آن‌هایی که نمی‌توانند در میان تپه‌ها خیلی پیاده روی کنند نیز، راحت به آن‌جا دسترسی خواهند داشت.

عکس: saltinourhair.com

 

تاریخچه مزارع پلکانی تگالالانگ

مزارع پلکانی تگالالانگ بیش از هزار سال قدمت دارند و نمونه‌ای برجسته از روش‌های کشاورزی سنتی بالی هستند. سیستم آبیاری این مزارع که به نام سوباک (Subak) شناخته می‌شود، توسط کشاورزان بالیایی در قرن هشتم میلادی ایجاد شده است. این سیستم مبتنی بر فلسفه هندوئیستی تری هیتا کارانا (Tri Hita Karana) است که به معنی "سه علت سعادت" است و شامل ارتباط انسان با خدا، انسان با انسان و انسان با طبیعت می‌شود.

سوباک نه‌تنها یک سیستم آبیاری کارآمد است، بلکه یک سیستم اجتماعی و فرهنگی نیز به‌شمار می‌آید. کشاورزان به‌صورت گروهی و با همکاری یکدیگر، به مدیریت و نگهداری کانال‌های آبیاری می‌پردازند. این همکاری و همبستگی اجتماعی، نقش مهمی در حفظ و نگهداری مزارع پلکانی تگالالانگ و سایر مزارع پلکانی بالی داشته است.

 

معرفی هتل زیبا و متفاوت اولامان بالی

عکس: jaredsdetours.com

 

نکاتی که باید در زمان بازدید از مزارع پلکانی تگالالانگ مد نظر داشته باشید

قبل از مرور تاریخچه‌ای از این مکان، بهتر است یک سری نکات پایانی را نیز به شما گوشزد کنیم که در نهایت باعث می‌شود تا تجربه‌ای بهتر از مزارع پلکانی تگالالانگ داشته باشید:

  • بطری آب با خود همراه ببرید. بالی گرم و مرطوب است و حتما تشنه خواهید شد.
  • لباس راحت و کفش‌های راحتی بپوشید چون باید از مسیرهای مختلف تپه‌ای رد شوید.
  • در بعضی جاها به خاطر ماهیت کشت برنج، ممکن است مسیرها لغزنه یا حتی گلی باشند.
  • به هیچ وجه وارد مزرعه نشده و به گیاهان آسیب نزنید.

عکس: gusmank.com

 

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

نظرات کاربران