گالری ایالتی ترتیاکوف مسکو

جاذبه‌های گردشگری مسکو
گالری ایالتی ترتیاکوف مسکو

 مسکو به عنوان پایتخت کشور پهناور روسیه مقصدی پرطرفدار برای سفر و گشت و گذار توریست‌ها شناخته می‌شود. به طوری که این شهر بهترین گزینه مسافرتی برای کشف فرهنگ و تاریخ پرفراز و نشیب کشور روسیه است. از جمله مکان‌های توریستی مسکو که سهم بزرگی در میراث هنری ملی کشور روسیه دارد، گالری ایالتی ترتیاکوف مسکو است که این روزها به یکی از پربازدیدترین جاذبه‌ها دیدنی در این مقصد تبدیل شده است. به عبارتی بازدید از ترتیاکوف از الزامات هر گردشگری در سفر به مسکو بوده و از همین رو ما نیز به نوبه خود در این مقاله به معرفی این مکان جذاب و دیدنی روسیه می‌پردازیم.

 

آشنایی با گالری ایالتی ترتیاکوف مسکو

گالری ترتیاکوف (Tretyakov Gallery) واقع در شهر مسکو یکی از جذاب‌ترین مقاصد توریستی در بین مسافران تور روسیه است. این مجموعه از لحاظ هنری از ارزش بسیار زیادی در بین مردم روسیه برخوردار بوده و سهم بزرگی در میراث هنری این کشور دارد. ترتیاکوف که در حال حاضر بالغ بر ۱۹۰ هزار اثر هنری روسی را در خود جای داده اولین بار در اواسط دهه ۱۸۵۰ تاسیس شده است. امروزه مجموعه‌هایی که در این مکان به نمایش گذاشته شده‌اند آثار هنری مربوط به قرن ۱۱ تا ۲۱ روسی را شامل می‌شوند که هر کدام در نوع خود بسیار جذاب و تماشایی هستند. گالری ایالتی ترتیاکوف را می‌توان در دسته موزه‌های بزرگ روسیه قرار داد که مسافران تور مسکو فرصت بازدید از آن را خواهند داشت. این موزه نه تنها در کشور روسیه بلکه در کل دنیا شناخته شده بوده و از همین رو توصیه می‌شود مسافران این مقصد توریستی هرگز فرصت بازدید آن را از دست ندهند.

عکس: ets-russiatravel.com

 

تاریخچه گالری ایالتی ترتیاکوف مسکو

گالری ایالتی ترتیاکوف توسط تاجری به نام پاول ترتیاکوف از خانواده ثروتمند در دهه ۱۸۵۰ تاسیس شد. او این مجموعه هنری را با الهام از ارمیتاژ دولتی در سن پترزبورگ بنا کرد. امروزه بازدیدکنندگان بر این باور هستند که ترتیاکوف از طریق مجموعه خود در این گالری تصویری جامع از هنر، فرهنگ و جامعه روسیه برای آیندگان خلق کرد. ناگفته نماند که این مکان در ابتدا به عنوان یک مجموعه شخصی تاسیس شد که به مرور زمان به یک گالری هنری ملی برای همه تبدیل گردید. ناگفته نماند با اینکه در دوران شوروی بسیاری از نقاط فرهنگ امپراتوری روسیه در تضاد با ایدئولوژی شوروی تلقی می‌شدند و رو به ویرانی می‌رفتند اما گالری ایالتی ترتیاکوف مسکو همچنان به رونق خود ادامه داده و روز به روز فضای نمایشگاهی گسترده‌تری یافت.

البته که همانند بسیاری از مکان‌های هنری و فرهنگی در روسیه ترتیاکوف نیز اصلی‌ترین دوران شکوفایی خود را در دوره پس از جنگ پیدا کرد. به طوری که نمایشگاه‌های متعدد بسیاری در آن برگزار شده و مورد توجه بیشتر همگان قرار گرفت. ناگفته نماند این گالری بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۹۵ بسته شد و در این مدت مجموعه آن به یک فضای نمایشگاهی تازه‌ساخته در سواحل رودخانه مسکوا منتقل گردید. این گالری بعداً با عنوان گالری ترتیاکوف جدید نامگذاری شد.

 

تالار بولشوی مسکو

عکس: commons.wikimedia.org

 

آثار گالری ایالتی ترتیاکوف مسکو

گالری ترتیاکوف مجموعه اصلی هنر روسی از قرن یازدهم تا آغاز قرن بیستم را توسط برجسته‌ترین هنرمندان روسیه به نمایش می‌گذارد. به طوری که این مجموعه شامل نمادهای باستانی گرانبها، پرتره‌ها، مناظر، صحنه‌های تاریخی و مذهبی، آثار گروه‌های تأثیرگذار روسی و روندهایی است که در کنار تغییرات سیاسی و اجتماعی در روسیه توسعه می‌یابند. همچنین شاخه هنر مدرن گالری ترتیاکوف کامل‌ترین نمایشگاه هنر ملی روسیه از قرن بیستم تا امروز را در خود جای داده است. با دانستن این موارد اگر بخواهیم به آثار به نمایش در آمده در گالری ایالتی ترتیاکوف مسکو اشاره کنیم، با موارد زیر روبرو خواهیم شد:

  • آثار هنری روسیه باستان

۷ سالن نقاشی، مجسمه و موزاییک باستانی روسی از دوره پیش از مغول در تاریخ روسیه و چندین صد نماد از قرن ۱۲ تا ۱۸ را می‌توان در این گالری پیدا کرد.  

  • آثار هنری قرن ۱۸

این از گالری آقار هنری اعم از نقاشی‌ها و مجسمه‌های به جا مانده از قرن ۱۸ را به نمایش می‌گذارد. این آثار نیز در ۷ سالن نمایشگاهی به نمایش در آمده و مورد توجه اکثریت واقع شده‌اند.

  • آثار هنری قرن ۱۹

از دیگر آثاری که علاقه‌مندان به هنر می‌توانند در گالری ترتیاکوف تماشا کنند مربوط به آثار به جا مانده از قرن ‍۱۹ هستند که در ۲۷ سالن گسترده شده‌اند. این آثار در دو دسته نیمه اول قرن نوزدهم و نیمه دوم قرن نوزدهم دسته‌بندی شده‌اند که هر کدام از آن‌ها سبک خاص خود را داشته و هر یک به نوبه خود زیبا و تماشایی هستند.

  • آثار هنری قرن بیستم

مورد بعدی از آثاری که می‌توان در گالری ایالتی ترتیاکوف مسکو تماشا کرد، مربوط به آثار هنری قرن ۲۰ هستند که در بیش از ۱۲ سالن در معرض بازدید عموم قرار گرفته‌اند. این آثار شامل مجموعه‌هایی هستند که روندهای هنری همراه با تغییرات سیاسی و اجتماعی را در آن دوران به تصویر می‌کشند.

شایان ذکر است که جدا از آثار هنری که در گالری ترتیاکوف به نمایش در می‌آیند این مجموعه میزبان سخنرانی‌ها، کنسرت‌ها، تولیدات تئاتر، کارگاه‌ها و کنفرانس‌های متعددی در طول سال است.

عکس: centroclinicomamprim.com.br

 

آشنایی با گالری جدید ترتیاکوف مسکو

همان طور که در بخش تاریخچه گالری ترتیاکوف گفته شد این مجموعه بین سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۹۵ بسته شد و در این مدت مجموعه آن به یک فضای نمایشگاهی تازه‌ساخته در سواحل رودخانه مسکوا منتقل گردید. این گالری بعداً با عنوان گالری ترتیاکوف جدید (New Tretyakov) نامگذاری شد. گالری New Tretyakov یک غرفه بزرگ در Krymsky Val در کرانه رودخانه Moskva بوده که کامل‌ترین نمایشگاه هنر ملی روسیه از قرن بیستم تا امروز را در خود جای داده است. به این صورت که بخش‌های تشکیل شده آن را می‌توان در سه دسته‌بندی زیر قرار داد:

  • آثار هنری دهه ۱۹۱۰ و ۱۹۲۰

۱۱ سالن نمایشگاه دارای نقاشی و مجسمه سازی توسط هنرمندان برجسته آوانگارد را شامل می‌شود که در این دو دهه کار کرده‌اند. برخی از قطعات در اصل در مجموعه اصلی گالری ترتیاکوف در دهه ۱۹۲۰ وجود داشت که بعدها به این مجموعه جدید انتقال یافته‌اند.

  • آثار هنری دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۸۰

این بخش متشکل از ۱۵ سالن بوده که توسعه روندهای هنری در طول ۷ دهه حکومت شوروی را به تصویر می‌کشند. این آثار شامل بسیاری از نقاشی‌های رئالیست سوسیالیستی، مناظر شهری و ... هستند.

  • آثار هنری غیر رسمی دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۹۰

۳ سالن نقاشی، مجسمه سازی، اینستالیشن و عکاسی، جنبش‌های هنری غیررسمی و زیرزمینی دهه‌های آخر اتحاد جماهیر شوروی در این بخش از گالری ترتیاکوف جدید به نمایش گذاشته‌ شده‌اند.

 

کافه‌های زیبا و اینستاگرامی مسکو

عکس: en.wikipedia.org

 

زمان بازدید از گالری ایالتی ترتیاکوف مسکو

علاقه‌مندان به بازدید از گالری ترتیاکوف مسکو باید در ساعات کاری این مجموعه در آن حضور داشته باشند. به این صورت که در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و شنبه ساعات کاری گالری از ۱۰ صبح تا ۶ عصر می‌باشد. در صورتی که در روزهای پنجشنبه، جمعه و یکشنبه ساعات کاری گالری از ۱۰ صبح تا ۹ شب تعیین شده است. همچنین توجه داشته باشید که گالری در روزهای دوشنبه تعطیل است.

عکس: themoscowtimes.com

 

نحوه دسترسی به گالری ایالتی ترتیاکوف مسکو

همان طور که گفته شد ترتیاکوف به صورت گالری قدیم و جدید در شهر مسکو واقع شده است. گردشگران می‌توانند از طریق مترو به هر دو آنها دسترسی داشته باشند. گالری ترتیاکوف قدیم در نزدیکی ایستگاه‌های مترو Tretyakovskaya  (با فاصله ۲۲۰ متر)، Novokuznetskaya  (با فاصله ۶۵۰ متر) و Polyanka  (با فاصله ۷۵۰ متر) قرار دارند. جالب است بدانید که گالری ترتیاکوف قدیم و جدید تنها ۲ کیلومتر پیاده از یکدیگر فاصله دارند. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به گالری جدید ترتیاکوف Nearest metro (به فاصله ۸۰۰ متر) و Oktyabrskaya (به فاصله ۸۵۰ متر) است.

  • آدرس گالری قدیم: 10, Lavrushinsky Pereulok, Moscow, 119017
  • آدرس گالری جدید: 10, Krymsky Val, Moscow, 119049

 

دانستنی‌هایی درباره میدان سرخ مسکو

عکس: klook.com

 

منبع

۰۸ شهریور ۱۴۰۳

نظرات کاربران