چشمه شفابخش گراب در خراسان رضوی

جاذبه‌های گردشگری مشهد
چشمه شفابخش گراب در خراسان رضوی

یکی از جذابیت‌های خراسان رضوی، وجود جاذبه‌های طبیعی متعدد در این استان است که باعث می‌شود، سفر به آن‌جا حال و هوای دیگری پیدا کند. افراد بسیاری هر ساله به مشهد سفر می‌کنند تا از حرم امام رضا (ع) دیدن کرده و بعد از گشت زدن در خود مشهد، به خانه باز می‌گردند. اما همیشه پیشنهاد ما این است که کمی پا را از مرزهای شهر فراتر گذاشته و حتما به دیدن جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر بروید. یکی از جاهای جذاب اطراف مشهد، چشمه گراب است که امروز قصد معرفی آن را به شما داریم.

 

چشمه گراب کجاست؟

چشمه گراب در مسیر جاده قدیم مشهد به نیشابور قرار داشته و حدودا ۵۰ کیلومتر از خود مشهد دور است. به این ترتیب، اگر در تور مشهد تصمیم گرفتید که به دیدن این مکان بروید، زمان زیادی از شما تلف نخواهد شد. با این وجود مسیر رسیدن به چشمه گراب خیلی سر راست نبوده و البته جاده‌ی منتهی به آن‌جا نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

برای رفتن به این مکان، ابتدا باید از وارضی ملک آباد به سمت روستای باغچه حرکت کرده و در دوراهی به سمت شرق و در مسیر جاده فریمان بروید. حدودا سه کیلومتر مانده به روستای باغچه در سمت راست جاده، تابلوی چشمه را مشاهده خواهید کرد و از آن‌جا به راحتی می‌توانید این محل را پیدا کنید. در نهایت می‌توانید نقشه گوگل چشمه گراب خیلی راحت به آن‌جا دسترسی داشته باشید. برای رفتن به این محل، هم می‌توانید با ماشین شخصی بروید، هم از آژانس یا حتی تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید.

بعد از این که به تابلو زرد رنگ چشمه گراب رسیدید، می‌توانید با پای پیاده به محل اصلی چشمه در بالای تپه بروید. محیط اطراف چشمه اغلب خالی از هر گونه پوشش گیاهی است و تنها چند درخت کاج در آن‌جا دیده می‌شود. مسیر تپه نیز دارای شیب تندی نیست و خیلی راحت می‌توان به آن‌جا رفت.

عکس: itourisma.com

 

درباره چشمه گراب

احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که چرا در تیتر این نوشته از ترکیب "چشمه شفابخش گراب" استفاده کرده‌ایم. این چشمه‌ی بزرگ و زیبا به خاطر داشتن ترکیبات گوگرد، به عنوان چشمه‌ای شفابخش شناخته می‌شود و خیلی از مردم محلی برای درمان دردهای مفصلی خود به آن‌جا می‌روند و تن خود را به آب چشمه می‌سپارند. البته در اثربخش بودن چشمه‌های این چنینی همیشه صحبت زیاد بوده است، اما به طور کلی مردم عقیده دارند که وجود کلر، سولفات و ... در بهبود دردهای مفصلی اثربخش است.

چشمه‌ی گراب دارای یک دهانه مرتفع مخروطی شکل است که جلوه‌ای زیبا به آن‌جا داده و تصاویر هوایی از این محل،جذابیت آن را به بهترین شکل نشان می‌دهد.همچنین امکان شنا کردن در این آب وجود دارد اما انتظار دمای خیلی بالا را نداشته باشید و به هیچ وجه در روزهای سرد سال وارد آب نشوید. یک نکته دیگر، عمق آب است. با توجه به مواد معدنی موجود در آب چشمه گراب، عمق آن مشخص نیست و بهتر است از شیرجه زدن در آن پرهیز کنید. همچنین وجود املاح معدنی ممکن است کمی در پوست شما احساس سوزش ایجاد کند که طبیعی است.

 

آشنایی با باغ گیاه‌ شناسی مشهد

عکس: respina24.ir

 

بهترین زمان برای بازدید از چشمه گراب

به جز ماه‌های سرد زمستان، تقریبا تمامی روزهای سال برای بازدید از این چشمه خوب است. با این حال ما فصل بهار و پاییز را به شما پیشنهاد می‌کنیم که از گرما و آفتاب تند تابستانی نیز در امان بمانید. اما یک نکته مهم درباره بازدید از چشمه گراب وجود دارد. بهترین زمان برای بازدید از این محل، زمانی است که بارندگی رخ داده باشد و آب چشمه بالاتر بیاید. این بارندگی‌ها در بهار و پاییز بیشتر است و بازدید در این زمان، شانس شما را برای تماشای آبگیری بزرگ‌تر بیشتر می‌کند.

عکس: neshan.org

 

برای بازدید از چشمه گراب چقدر زمان لازم است؟

بسته به این دارد که بخواهید تن به آب بزنید یا نه، زمانی که برای بودن در این مکان نیاز دارید نیز متفاوت خواد بود. به طور کلی بازدید از چشمه گراب با توجه به این که فضای اطراف آن نیز چیز زیادی در خود ندارد، حدود یک تا دو ساعت کافی خواهد بود. مخصوصا در روزهای خوش آب و هوا که می‌توان از خنکای این محل نیز لذت برد. اما اگر بخواهید آبتنی کنید، بهتر است نیم ساعت یک ساعتی را به این زمان اضافه نمایید.

امکانات رفاهی چشمه گراب

از نظر امکانات رفاهی، این چشمه‌ی طبیعی و طبیعت چشم نواز اطرافش، کاملا در وضعیت اسفناکی قرار گرفته است. با این که چشمه‌های آب گرم این چنینی که خواص درمانی دارند، همیشه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند، با این حال هیچ گونه امکاناتی برای گردشگران در این محل مهیا نشده و حتی مسیرهای دسترسی نیز وضعیت مناسبی ندارند. البته اگر قصد رفتن به این مکان را دارید، دلسرد نشوید، چون زمان زیادی را در آن‌جا نخواهید بود و حیف است که خود را از دیدن این چشمه‌ی زیبای طبیعی محروم کنید. اما مسلما وجود امکانات بیشتر می‌توانست به بیشتر شدن بازدیدکنندگان آن نیز کمک کند.

حتی معرفی این محل نیز به خوبی انجام نشده و خیلی‌ها از وجود چشمه‌ی طبیعی زیبا و منحصر به فردی با این مشخصات بی‌خبرند و به همین دلیل، گردشگران اندکی هر ساله از آن‌جا بازدید می‌کنند و بعضا رانندگان نیز، از مسیر رسیدن به آن‌جا آگاه نیستند.

 

آشنایی با قطارهای مسافربری مشهد

عکس: neshan.org

 

چشمه‌های معروف اطراف مشهد

حالا که با چشمه گراب آشنا شدید، شاید بد نباشد درباره دیگر چشمه‌های اطراف مشهد نیز برایتان بگوییم. خیلی از چشمه‌های آب گرم در اطراف مشهد دارای ساخت و سازهای مختلف بوده و استخرهایی با استفاده از آب این چشمه‌ها در آن‌جاها تعبیه شده تا گردشگران از آن‌ها استفاده کنند. جاهایی مثل چشمه آب گرم شاهان گرماب، چشمه گیلاس یا آبشار آبگرم کلات از این دست هستند.

اما همه‌ی این موارد دارای فضایی دیدنی در اطرافشان بوده و بازدید از هر کدامشان، یک سفر نیم روزه جذاب از مشهد به حساب می‌آیند. مخصوصا آبشار آبگرم کلات که در کنار آب گرم، یک آبشار زیبا و مکانی طبیعی و بکر را نیز برایتان به همراه خواهد آورد. خوشبختانه خیلی از این جاها در نزدیکی مشهد واقع شده‌اند و برای رفت به آن‌جاها، نیاز به وقت و هزینه‌ی سنگین نیست.

عکس: iranwonders.com

۲۹ خرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران