راهنمای کامل سفر زمینی به استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
راهنمای کامل سفر زمینی به استانبول

استانبول یکی از محبوب‌ترین شهرهای ترکیه، به خاطر وجود جاذبه‌های گردشگری و تاریخی خود در تمام فصول پذیرای مسافران زیادی از ایران و کشورهای دیگر است. علاوه بر تفریح، ایرانی‌ها علاقه‌مندند تا در سفرشان با تور استانبول در مراکز خرید مدرن شهر هم گشتی بزنند. این روزها به دلیل افزایش هزینه‌ها و گران شدن بلیط هواپیما، تعداد بیشتری از گردشگران سفر زمینی به استانبول را انتخاب می‌کنند تا بتوانند از مسیر لذت ببرند و جاده‌ها و شهرهای بیشتری را ببینند.

 

مرزهای مشترک ایران و ترکیه

اگر قصد سفر با تور استانبول را دارید،‌ تا انتهای مقاله همراه ما باشید. برای سفر زمینی به استانبول با خودروی شخصی یا اتوبوس لازم است که شما از مرزهای مشترک ایران و ترکیه عبور کنید. به طور کلی سه مرز وجود دارد که می‌توانیم برای رفتن به ترکیه مدارک خود را به آنها ارایه کنیم:

  • مرز بازرگان، پرترددترین مرز در سفر زمینی به استانبول
  • مرز رازی، محبوب‌ترین مرز برای رفتن به وان
  • مرز سرو، مسیر کوهستانی برای رسیدن به ترکیه

 

 

سفر زمینی به شهرهای ساحلی ترکیه از کوش‌آداسی

عکس: static1.jamaran.news

 

 

مسافت سفر زمینی به استانبول از مرز بازرگان

مرز بازرگان یکی از پرترددترین مرزهای زمینی بین ایران و ترکیه است که سالانه و شبانه روزی مسافران زیادی را به خود می‌بیند. گردشگران معمولا برای رفتن به شهرهای توریستی ترکیه و حتی سفر زمینی به گرجستان هم از این مرز گذر می‌کنند. پس انتظار این را داشته باشید که در صف‌های طولانی بایستید و ساعاتی را در مرز معطل شوید. پس از عبور از مرز بازرگان شما می‌توانید برای رسیدن به استانبول از مسیرهای مختلفی بروید که پر از مناظر دیدنی طبیعی و دریا است. از شناخته شده‌ترین این مسیرها می توان به مسافت‌های زیر اشاره کرد:

  • از شهر گوربولاق تا دوغو بابزید:‌ حدود ۴۰ کیلومتر
  • از شهر دوغو بایزید تا آغری:‌ حدود ۹۰ کیلومتر
  • از شهر آغری تا ارزروم: ۱۸۴ کیلومتر
  • از شهر ارزروم تا ارزینجان:‌ ۱۸۸ کیلومتر
  • از شهر ارزینجان تا آماسیا:‌ ۳۶۷ کیلومتر
  • از شهر آماسیا تا بولو: ۳۶۷ کیلومتر
  • از شهر بولو تا ازمیت: ۱۶۰ کیلومتر
  • از شهر ایزمیت تا استانبول: ۱۰۲ کیلومتر

عکس: seoimgak.mmtcdn.com

 

سفر به استانبول از مرز رازی و سرو

از دیگر مرزهای مشترک ایران و ترکیه، مرز رازی است که در فاصله ۶۵ کیلومتری از شهر خوی قرار دارد. جاده خوی تا مرز کمی پر پیچ و خم است و برای پیمودن آن زمانی در حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت در نظر بگیرید. این مرز به خاطر نزدیکی به شهر وان ترکیه، پس از مرز بازرگان، دومین مرز انتخابی مسافران به شمار می‌رود. مخصوصا که گردشگرانی که با ماشین شخصی به ترکیه می‌روند، بیشترشان این مرز را ترجیح می‌دهند. دلیل اصلی نزدیک‌تر بودن آن به شهر خوی و دلایل دیگری مانند داشتن پارکینگ است که می‌توانید ماشین خود را در آنجا پارک کرده و باقی مسیر را با تاکسی یا ون‌های ترکی ادامه دهید. پس از دیدن شهر وان هم سفر خود را به سمت استانبول ادامه دهید. توجه داشته باشید که باید ساعات زیادی را در راه باشید چون که استانبول یکی از دورترین شهرها به مرز ایران است. مرز رازی برعکس مرز بازرگان شبانه‌روزی نیست و از ساعت ۹ تا ۵ فعالیت خود را انجام می‌دهد. پس حتما طوری برنامه‌ریزی کنید که در این مدت بتوانید از مرز خارج یا وارد شوید.

مرز سرو نیز به عنوان سومین و آخرین مرز مشترک بین ایران و ترکیه در فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر ارومیه قرار دارد و مسافران کمتری به خود می‌بیند. مسیر کوهستانی آن باعث شده تا بتوانید آب و هوای سردی را در زمان سفر خود تجربه کنید. پس اگر در زمستان مسافرت می‌کنید این مرز انتخاب خوبی نخواهد بود مگر اینکه خود را از قبل برای برف و سرما آماده کنید. از مرز سرو می‌توانید از دو راه به استانبول برسید. در مسیر اول ابتدا به شهر یوکسکوا رفته و سپس از آن جا با هواپیما به استانبول برسید. در مسیر دوم، فاصله بین مرز سرو و استانبول را خودتان رانندگی می‌کنید و از شهرهای مختلفی می‌گذرید و در هر کدام مایل بودید توقف می‌کنید.

 

راهنمای سفر زمینی به آنتالیا

عکس: theturkeytraveler.com

 

سفر زمینی به استانبول با اتوبوس

این روزها سفر به استانبول با اتوبوس یکی از پرطرفدارترین راه‌های سفر به ترکیه شده است. هر چند مسیر طولانی در پیش خواهید داشت و ممکن است روزها طول بکشد تا به مقصد برسید اما لذت سفر جاده‌ای چیز دیگری است. افراد زیادی هستند که می‌خواهند زمان بیشتری صرف کنند اما بتوانند مناظر و زیبایی‌های مسیر را تماشا کنند و در ضمن هزینه کمتری داشته باشند. اما می‌بایست از قبل برای مسافرتتان بلیط تهیه کنید. شما می‌توانید از دو مبدا تهران و تبریز بلیط اتوبوس استانبول بخرید. توجه داشته باشید که بهتر است این بلیط دو طرفه باشد و ممکن است لازم باشد تا زمان برگشت خود را در مرز اعلام کنید. اگر چه پس از اینکه مهر ورود به پاسپورت شما بخورد تا سه ماه اعتبار دارد و می‌توانید در این مدت از استانبول و شهرهای دیگر ترکیه دیدن کنید. شاید از خود بپرسید که از چه ترمینالی بلیط خود را بخریم؟ در این صورت می‌توانید در تهران به پایانه آزادی یا پایانه بیهقی بروید و در تبریز به پایانه مرکزی مراجعه کنید.

عکس: blog.wego.com

 

سفر به استانبول با ماشین شخصی

یکی از بهترین راه‌های مسافرت به ترکیه، با ماشین خودمان است. در این صورت همه چیز در هر زمان که بخواهیم در دسترسمان خواهد بود و به همین دلیل ماجراجویان معمولا این راه را انتخاب می‌کنند. چرا که پس از عبور از میان طبیعت و درختان و همچنین جاده‌های کوهستانی سفری خاطره‌انگیز را تجربه می‌کنند. هر چند برای سفر زمینی به استانبول با ماشین شخصی لازم است که از قبل اقداماتی انجام دهید.

  • دریافت بیمه ماشین: اولین اقدامی که باید برای رفتن به ترکیه با ماشین شخصی انجام دهید، گرفتن بیمه ماشین است که به روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. بهترین و اولین راه این است که کارت بیمه ماشین را از شعب معتبر بیمه دریافت کنید. توجه داشته باشید که مدت اعتبار بیمه معمولا پانزده روز است و قیمت آن به شرکت ارایه کننده بستگی دارد.
  • دریافت گواهینامه بین‌المللی: برای اینکه بتوانید در آن سوی مرزها هم رانندگی کنید، لازم است که گواهینامه خود را بین‌المللی کنید. برای دریافت گواهینامه بین‌المللی به دو روش می‌توانید اقدام کنید. بهترین راه این است که به صورت آنلاین درخواست خود را ارسال کنید. در غیر این صورت خود را به یکی از مراکز اصلی یا نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران در تهران یا مراکز استان‌ها برسانید. عضویت در کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی برای همه مسافرانی که با ماشین خودشان به کشور دیگر سفر می‌کنند، الزامی است و به مدت یک سال اعتبار دارد.
  • دریافت برچسب CD یا  IR: هر خودرو برای شناسایی در کشورهای خارجی، لازم است که یک برچسب منحصر به فرد داشته باشد و معمولا آن را در وسط شیشه عقب می‌چسبانند.
  • دریافت پلاک بین‌المللی: در سفر زمینی به استانبول ماشین شما می بایست یک پلاک بین‌المللی داشته باشد. پس از دریافت گواهینامه،‌ باید برای عبور از مرز، پلاک بین‌المللی خود را تهیه کنید. این پلاک به نام خودروی موردنظر ثبت می‌شود و فقط برای همان سفر اعتبار دارد و در سفر بعدی باید پلاک دیگری تهیه کنید.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور: در نهایت باید برای خروج از کشور به دولت ایران مبلغی بپردازید. این قانون برای همه افراد در همه سنین اجرا می‌شود و لازم است قبل از رسیدن به مرز آن را پرداخت کرده باشید.

 

بهترین طبیعت در حوالی استانبول

عکس: images.squarespace-cdn.com

 

در این مقاله نکات مهمی را که لازم است برای سفر زمینی به استانبول بدانید گفته شد. اینکه مرزهای مشترک میان ایران و ترکیه کدامند و چگونه می‌توانیم خود را به این کشور برسانیم و در نهایت راهی استانبول شویم. فاصله‌ها چقدر هستند و کدام راه انتخاب بهتری است. تصمیم با شماست. اگر بخواهید با اتوبوس به استانبول بروید چند هفته قبل بلیط خود را بخرید تا ظرفیت اتوبوس‌ها پر نشود و در صورتی که با ماشین شخصی خود، سفری جاده‌ای را آغاز می‌کنید که لازم است مدارک لازم برای خروج از کشور و تردد در جاده‌های ترکیه را تهیه کنید تا بتوانید به سلامت و آسایش خیال خود را به استانبول برسانید.

 

منبع

۲۱ مرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران