آشنایی با غارهای الفانتا در بمبئی

جاذبه‌های گردشگری بمبئی
آشنایی با غارهای الفانتا در بمبئی

بمبئی به عنوان مهد هنرمندان بالیوودی، سواحل چشم‌گیر و همچنین شهری مدرن و لوکس توانسته نام خود را در لیست برترین مقاصد گردشگری تور هند بگنجاند. هر چند که موارد ذکر شده دلایل کافی برای سفر به بمبئی هستند اما این شهر زیبا جاذبه‌های متعدد دیگری را نیز برای گشت و گذار و سرگرم‌ کردن توریست‌ها دارد. از جمله این موارد غارهای الفانتا هستند که بازدید از آن هر بیننده‌ای را مبهوت خود می‌کند. این مکان که از مجموعه غارهای بودایی و هندو تشکیل شده توانسته نام خود را در لیست میراث جهانی یونسکو گنجانده و سالانه افراد بسیاری را به خود جذب کند. چنانچه ایده بازدید از غارهای الفانتا در بمبئی برای شما نیز جذاب است برای آشنایی بیشتر قبل از رفتن به آن حتما تا انتهای این مقاله ما را دنبال کنید.

 

غارهای الفانتا در بمبئی (Elephanta Caves, Mumbai)

غارهای الفانتا گروهی از غارهای بودایی و هندو هستند که حدود ۱۰ کیلومتری بمبئی واقع شده‌اند. به طوری که این مکان جذاب و دیدنی در جزیره‌ای با همین نام (جزیره الفانتا) قرار گرفته‌اند که با نام جزیره Gharapuri نیز شناخته می‌شود. ویژگی بارز غارهای الفانتا تشکیل شدن آن‌ها از هفت غار سنگی است که شکوه و عظمت آن باعث شده تا نام این مجموعه غارها در فهرست میراث جهانی یونسکو گنجانده شود. از هفت غار، پنج غار به خدای هندو شیوا اختصاص داشته و دو غار دیگر به سبک بودایی ساخته شده‌اند. اگرچه بیشتر آثار هنری و کتیبه‌های این غار در گذر زمان از بین رفته‌اند اما همچنان بخش‌هایی از آن در سایه بازسازی‌ها حفظ شده‌اند. این غارها با شماره‌هایی از ۱ تا ۷ نام‌گذاری شده‌اند که غار ۱ از لحاظ مساحتی از دیگر موارد بزرگتر بوده و خوشبختانه به نسبت سایر غارها در وضعیت بهترین نیز قرار دارد. با توجه به اینکه غارهای الفانتا به دو دین بودایی و هندو تعلق دارد علاوه بر جنبه گردشگری به عنوان مکانی برای عبادت نیز شهرت دارد. به خصوص اینکه هندوها ارزش و اهمیت بیشتری را به آن قائل هستند.

 

گشت و گذار در جزیره مدح بمبئی

 

تاریخچه غارهای الفانتا

کاوش‌ها و باستان شناسی‌های انجام شده حاکی از آن هستند که تاریخ ساخت این غارها به قرن پنجم تا قرن هشتم پس از میلاد بازمی‌گردند. به طوری که در طول سال‌ها پادشاهان و فرمانروایان بسیاری از جمله پادشاهان سلسله کالاچوری، حاکمان راشتراکوتا، موریاها، شاهیان و ماراتاها و ... در آن دخیل بوده‌اند. همچنین داستان‌ها از این قرار هستند که وقتی هندوستان در دهه ۱۵۰۰ به استعمار پرتغالی‌ها در آمد به دلیل مجسمه فیل بزرگی که در آن قرار داشت، این منطقه را جزیره Elephanta نامیدند. این مجسمه امروز در موزه دکتر باو داجی لاد (Dr Bhau Daji Lad Museum) در بمبئی نگهداری می‌شود. گفته می‌شود این غارها در دوران حکومت پرتغالی‌ها آسیب جدی دیدند. همچنین در زمان ورود بریتانیایی‌ها، در قرن هفدهم نیز غارها در وضعیت بدی قرار داشتند. حفاظت از غار الفانتا در دهه ۱۹۰۰ آغاز شد و در طول دهه ۱۹۷۰، غار بزرگ که غار اصلی آن به حساب می‌آید به شکل کنونی خود بازسازی شد.

 

سبک معماری غارهای الفانتا

همان طور که گفته شد، مجموعه غارهای الفانتا شامل هفت غار هستند که به دو گروه تقسیم می‌شوند. این غارها از سنگ بازالت جامد بریده شده و به شکل بسیار ظریف و زیبایی طراحی شده‌اند. گروه اول دارای پنج غار بوده و با مجسمه‌های هندو تزیین شده است. غار شماره یک پیچیده‌ترین و البته بزرگترین این غارها محسوب می‌شود که آثار هنری زیبایی دیوارهای آن را پوشانده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند وارد تالار بزرگی در این غار شده و در آنجا به تماشای مجسمه‌های متفاوتی از لرد شیوا بپردازند. چهار غار دیگر کوچک‌تر بوده و در مقابل غار شماره یک جزئیات چندان زیادی ندارند. این در حالی است که گروه دوم غارها به بوداییان تعلق داشته و در کل از دو غار تشکیل شده‌اند. غار بزرگتر دارای اتاقک راهبان، زیارتگاه مرکزی و تالار بزرگ است که در صورت تمایل فرصت بازدید از تک تک آن‌ها را خواهید داشت.

 

معرفی تفریحات رایگان بمبئی در تور هند

 

بخش‌های مختلف غارهای الفانتا

اگرچه تا این قسمت از مقاله همراه ما بوده باشید متوجه شده‌اید که غارهای الفانتا در مکانی گسترده قرار گرفته و بخش‌های متعدد بسیاری برای بازدید دارند. از همین رو کارهایی که در این گردش فرصت انجام آن‌ها را دارید نیز زیاد هستند. از جمله مهم‌ترین بخش‌های مجموعه غارهای الفانتا که بهتر است بازدید از آن‌ها را از دست ندهید، عبارتند از:

  • غار شماره یک معروف به غار بزرگ

غار یک بزرگ‌ترین غار مجموعه بوده و امروزه تا جایی که امکان داشت مورد بازسازی و حفاظت قرار گرفته است. در ورودی شمالی آن، مجسمه‌های شیوا را خواهید دید. همچنین در داخل غار، مجسمه‌ها و کنده‌کاری‌های بسیاری از اساطیر هندو به چشم می‌خورند. از میان آنها، مجسمه بزرگ ۲۰ فوتی یکپارچه که به تریموتی (Trimurti) تعلق دارد قرار گرفته که مجسمه‌ای سه سر بوده و می‌توان آن را از اصلی‌ترین جاذبه‌های غار دانست.

  • غارهای شماره دو و سه

غار ۲ و ۳ از غار اول کوچکتر هستند که هر کدام دارای یک تالار مانداپا بوده و بر روی ستون‌ها قرار گرفته‌اند. دو غار دیگر هندوها امروزه ویران شده و تقریبا اثری از آن‌ها برای بازدید به جا نمانده است.

 

گردش در بهترین پارک‌های بمبئی

  • غار شماره شش

غار ۶ که نمایی از سبک بودایی را ارائه می‌دهد، به معبد سیتابای (Sitabai Temple) نیز معروف است. این بخش دارای یک تالار بزرگ با سه حجره است در مرکز آن ضریحی تماشایی قرار دارد. دیوارهای این غار با کنده‌کاری‌های پیچیده مزین شده است. غار هفتم یا به عبارتی غار دیگر بودایی نیز ناقص بوده و چیزی برای بازدید ندارد.

  • تپه کانن

یک مسیر باریک در نزدیکی اولین گروه از غارها شما را به بالای تپه کانن (Cannon Hill) خواهد برد که دو کانن بزرگ را در آنجا خواهید دید. همچنین این قسمت مناظر خیره کننده‌ای از دریای اطراف و خط افق بمبئی را به نمایش می‌گذارد که توصیه می‌کنیم تماشای آن را هرگز از دست ندهید.

  • موزه باستان شناسی

به غیر از غارها، می‌توانید از موزه کوچک باستان شناسی نیز در جزیره غارهای الفانتا دیدن کنید. این موزه در نزدیکی باجه بلیط قرار گرفته و اطلاعاتی درباره غارها و بخش‌های مختلف آن در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

 

گشت و گذار در بمبئی راهنمای ۲۰۲۲

  • غرفه‌ها و فروشگاه‌های سوغاتی

یکی از سرگرم‌کننده‌ترین قسمت‌های این مکان غرفه‌ها و فروشگاه‌های سوغاتی آن است. این بخش در مسیر غارها قرار گرفته و گردشگران می‌توانند در این مسیر سوغاتی‌های دوست داشتنی هندی یا خوراکی‌های خوشمزه‌ای را از آن‌ها خریداری کنند.

 

هزینه و زمان بازدید از غارهای الفانتا

غارهای الفانتا در تمام طول سال به جز روزهای دوشنبه به روی عموم مردم برای بازدید باز هستند. برای بازدید از آن باید سوار بر کشتی شده و فاصله بمبئی تا جزیره الفانتا را به صورت دریایی طی کنید. این مسیر تقریبا یک ساعت طول می‌کشد. اولین کشتی ساعت ۹ صبح و آخرین کشتی در ساعت ۲ بعد از ظهر از اسکله دروازه هند خارج می‌شود. در مسیر برگشت نیز کشتی ساعت ۵:۳۰ عصر به مقصد بمبئی از جزیره الفانتا حرکت می‌کند. گردشگران باید بلیط‌های خود را به صورت رفت و برگشت از دروازه هند خریداری کنند. هزینه کشتی Elephanta Caves  بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ روپیه بسته به قایق‌هایی که سوار می‌شوید متفاوت هستند. بهتر است بدانید که برای کاوش در غارهای Elephanta به نصف روز زمان نیاز دارید. به این صورت که حدود دو ساعت طول می‌کشد تا از غارها، تپه کانن و سایر سازه‌های مجاور بازدید کنید. سپس، سفر یک طرفه کشتی حدود یک ساعت طول می‌کشد. علاوه بر آن اگر عاشق پیاده‌روی هستید، زمان بیشتری را برای کاوش در دهکده کوچک Elephanta Caves  سپری خواهید کرد. همچنین در یک روز شلوغ، ممکن است مجبور شوید برای سوار شدن به کشتی حدود نیم ساعت در اسکله‌ها منتظر بمانید.

در مورد هزینه ورودی غارهای الفانتا باید بگوییم که بازدیدکنندگان خارجی باید هزینه ۶۰۰ روپیه را بابت خرید بلیط پرداخت کنند. علاوه بر این مبلغ ۱۰ روپیه نیز برای ورود به روستا اخذ می‌شود. چنانچه تمایل به گرفتن عکس با دوربین‌های حرفه‌ای را داشته باشید می‌توانید ۲۵ روپیه دیگر هزینه کرده و از عکاسی نیز بهره‌مند شوید.

ناگفته نماند که بهترین زمان برای بازدید از غارهای الفانتا در بمبئی بین ماه‌های اکتبر و مارس است؛ چرا که در این تاریخ دمای هوا خیلی زیاد نبوده و آسمان نسبتاً صاف است. همچنین، اگر در ماه فوریه به بمبئی سفر کردید، می توانید در جشنواره جزیره الفانتا شرکت کنید. این یک جشنواره فرهنگی دو روزه با برنامه‌های موسیقی و رقص منطقه‌ای است که قطعا برای شما بسیار جذاب خواهد بود. توجه داشته باشید که در فصل باران‌های موسمی یا زمستان به دلیل نامساعد بودن شرایط دریا احتمال کنسل شدن سفرهای دریایی وجود دارد.

 

تجربه آخرهفته ای جذاب در اطراف بمبئی

 

مکان‌های دیدنی در نزدیکی غارهای جزیره الفانتا

جاذبه‌های گردشگری بمبئی در نوع خود بی‌نظیر بوده و از همین رو در طول سال از گردشگران بسیاری استقبال می‌کند. همان طور که گفته شد بازدید از غارهای الفانتا نیاز به نیم روز زمان دارند. برای اینکه بتوانید نهایت استفاده را از زمان خود در تور هند بکنید توصیه می‌کنیم بازدید از جاذبه‌های زیر را نیز در لیست برنامه‌های خود در همان روز قرار دهید:

  • دروازه هند (Gateway of India)

دروازه هند نقطه عطفی نمادین از بمبئی است. این یک طاق سنگی است که به مناسبت اولین دیدار پادشاه جورج پنجم و ملکه مری از هند در سال ۱۹۱۱ ساخته شده است. دروازه هند نقطه شروع تور غارهای الفانتا و بسیاری دیگر از کشتی سواری‌ها در اطراف بمبئی است. این مکان تنها ۱۰ کیلومتر با جزیره الفانتا فاصله دارد.

  • کتابخانه آسیایی (The Asiatic Library)

کتابخانه انجمن آسیایی که به نام کتابخانه تالار شهر نیز شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های شهر است. این کتاب دارای نسخه خطی اصلی کمدی الهی دانته و بسیاری از نسخه‌های خطی باستانی است که به زبان‌های فارسی، سانسکریت و پراکریت نوشته شده‌اند. این کتابخانه حدود ۲ کیلومتر با دروازه هند فاصله دارد.

  • فواره فلورا (Flora Fountain)

فواره فلور یک نقطه عطف گردشگری با مجسمه‌ای از الهه رومی فلور در بالای آن است. فواره فلورا در نزدیکی چرچگیت، حدود ۲ کیلومتر دورتر از دروازه هند قرار داشته و یک شگفتی معماری است که توسط بسیاری از ساختمان‌های مشهور دوران ویکتوریا احاطه شده است.

 

گشتی خانوادگی همراه با کودکان در بمبئی

  • منطقه چرچگیت (Churchgate Area)

چرچگیت منطقه تجاری بمبئی به شمار می‌آید. به طوری که از زنجیره‌های غذایی بین‌المللی گرفته تا رستوران‌های محلی و مغازه‌هایی از برندهای معروف تا بازارهای خیابانی ارزان قیمت را در خود جای داده است. همچنین منطقه چرچگیت دارای نقاط گردشگری بسیاری بوده و تقریبا ۲ کیلومتر با دروازه هند فاصله دارد.

  • مارین درایو (Marine Drive)

مارین درایو تفرجگاهی رو به دریا است که حدود ۳ کیلومتر با اسکله دروازه هند فاصله دارد. معمولا مردم برای تماشای غروب خورشید از این مکان دیدن می‌کنند. همچنین، منطقه اطراف مارین درایو به خاطر تفریحات شبانه پر جنب و جوش خود معروف است. این منطقه با لقب گردنبند ملکه در بین عموم مردم شناخته می‌شود.

 

انجام کارهای غیرتوریستی در بمبئی

 

منبع

 

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران