۷ دلیل قانع‌کننده برای سفر به بمبئی

جاذبه‌های گردشگری بمبئی
۷ دلیل قانع‌کننده برای سفر به بمبئی

بمبئی یکی از به نام‌ترین شهرهایی است که هر گردشگری می‌تواند در تور هند بازدید از آن را تجربه کند. این شهر که به کلی با دیگر مقاصد توریستی هند تفاوت دارد، مقصدی لوکس‌تر و البته مدرن‌تری برای سفر و گشت و گذار در سرزمین هندوستان است. البته که این تنها دلیل برای سفر به بمبئی نبوده و این شهر زیبا و دیدنی جذابیت‌های متعدد بسیار زیادی برای گردشگران خود خواهد داشت. چنانچه قصد سفر با تور هند را در سر دارید اما هنوز در مورد مقصد نهایی خود تصمیم نگرفته‌اید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا شما را با مهم‌ترین دلایل سفر به بمبئی معروف به "شهر رویاها" آشنا کنیم.

 

۱. رستوران‌های متنوع و غذاهای خوشمزه بمبئی

شهر زیبای بمبئی گزینه‌های متنوع زیادی برای ارائه به همه در هر زمینه‌ای دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، رستوران‌ها و غذاهای خوشمزه آن هستند. این شهری است که در آن تنوع حرف اول را می‌زند. به طوری که از غذاهای خیابانی ارزان گرفته تا رستوران‌های لاکچری و گران ۵ ستاره را می‌توانید برای مهار کردن حس سیری خود پیدا کنید. علت این موضوع را می‌توان به پیشینه این شهر و پیشرفت‌هایی که در طول سال‌ها داشته ربط داد. به این صورت که بمبئی در گذشته صرفا یک دهکده ماهیگیری کوچک بود و امروزه به شهری بزرگ و پیشرفته تبدیل شده است.

عمده غذاهای بمبئی که بر اساس برنج، سبزیجات، ماهی، نارگیل، کاری و شیرینی‌های خانگی هستند، متنوع و لذت بی‌نظیری را برای گردشگران به عرضه می‌کنند. به طوری که طعم برخی از آن‌ها را تا پایان عمر فراموش نخواهید کرد. البته ناگفته نماند که غذاهای این محدوده از هندوستان نیز در تندی پیشرو بوده و باید خود را آماده فلفل‌های تند و اما لذیذ آن به خصوص وقتی در خیابان هستید، آماده کنید. از محبوب‌ترین غذاهای منطقه‌ای اینجا می‌توان به آکوری روی نان تست (تخم‌مرغ نیم‌پز با پیاز، گوجه‌فرنگی، پودر فلفل قرمز و گشنیز تازه که معمولاً برای صبحانه سرو می‌شود)، ساندویچ معروف بمبئی (نان کره‌ای با چغندر، سیب‌زمینی آب پز، خیار، گوجه‌فرنگی، پیاز و نعناع)، بهل پوری، کباب و کاندا پوها اشاره کرد.

 

برترین هتل‌های ۵ ستاره در بمبئی

۲. بازارها و مراکز خرید باشکوه بمبئی

بمبئی مملو از بازارهای جذابی است که باعث شده‌اند خرید به یکی از اصلی‌ترین تفریحات این شهر توریستی تبدیل گردد. به طوری که نه صرفا برای تهیه وسیله خاص، بلکه برای آشنایی با فرهنگ و تجربه یک ماجراجویی به یاد ماندنی نیز گشت و گذار در بازارهای بمبئی کاری لذت بخش خواهد بود. شما در این کلان شهر هند می‌توانید به مراکز خرید لوکس و مدرن آن رفته و خریدی از برندها و مارک‌های معروف بین‌المللی داشته باشید. همچنین این فرصت را خواهید داشت تا سری به بازارهای محلی منطقه زده و سوغاتی‌های زیبایی از صنایع دستی این شهر رنگارنگ خریداری کنید. برخی از محبوب‌ترین مکان‌های خرید در بمبئی عبارتند از: مرکز خرید هیرا پانا، بازار کرافورد، خیابان مد، بمبئی الکتریک (نمونه‌ای عالی از سبک معماری و طراحی هندی)، کولابا کازوی (برای داشتن خرید خیابانی ارزان)، بازار چور (معروف به بازار عتیقه‌جات)، بازار چور (معروف به بازار دزدان با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال)!

۳. آشنایی با تاریخ و فرهنگ غنی بمبئی

اگر می خواهید تکه‌ای از هند را در یک شهر تجربه کنید، بمبئی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. همان طور که گفته شد بمبئی به شهر رویاها شهرت داشته و مسافران این مقصد گردشگری تجربه سفری به یادماندنی را بسته به شرایط و سلیقه خود خواهند داشت. یکی از اصلی‌ترین دلایل جذابیت این شهر غنی و دیدنی هند، وجود مکان‌های تاریخی و فرهنگی فراوان آن است. به طوری که دروازه هند به عنوان اولین گزینه توجه گردشگران و علاقه‌مندان به بناهای تاریخی را به خود جلب خواهد کرد که امروزه به یکی از نمادین‌ترین سازه‌های بمبئی تبدیل شده است. این بنا در ابتدا به مناسبت دیدار پادشاه جورج پنجم و ملکه مری از شهر ساخته شد؛ اما در حال حاضر به عنوان یک استقبال زیبا برای همه بازدیدکنندگان به آن‌ها خوش آمد می‌گوید. همچنین درست در کنار دروازه، می‌توانید مجسمه سیاه و درخشان شیواجی را پیدا کنید که نشان دهنده غرور و شجاعت سلسله ماراتا است.

در کنار تاریخ غنی و باشکوه، بمبئی ترکیبی از معماری بسیار زیبای هندی و تأثیرات حاکمیت استعماری بریتانیا را نیز در خود جای داده که در ساختمان‌های آن به چشم خورده و توجه هر بیننده‌‌ای را به خود جلب می‌کنند. علاوه بر این، شهر قدیمی بمبئی با میراث فرهنگی و تاریخی غنی و در عین حال پر زرق و برق، مجموعه‌ای چشمگیر از معابد و همچنین بناهای تاریخی مهمی مانند پایانه چاتراپاتی شیواجی، خانه گاندی، مسجد حاجی علی یا باو داجی را نیز در خود جای داده که توریست‌ها فرصت بازدید از تک تک آن‌ها را در این سفر خواهند داشت.

 

۷ معماری خیره کننده بمبئی

۴. جاذبه‌های گردشگری متنوع بمبئی

نمی‌توان در مورد دلایل سفر به بمبئی صحبت کرد اما نامی از جاذبه‌های گردشگری متنوع آن به میان نیاورد. این شهر زیبا علاوه بر دروازه هند دارای موزه‌های جالب، ساختمان‌هایی با معماری چشم نواز، معابد باشکوه و غارهای شگفت انگیز بودایی و هندو است. قابل توجه‌ترین غارهای شهر بمبئی الفانتا نام دارد که از مجموعه‌ای چشمگیر از معابد، تالارها و مجسمه‌های سنگی خدایان هندو واقع در جزیره الفانتا در بندر بمبئی تشکیل شده‌اند. این یکی از جاذبه‌های گردشگری بمبئی است که نام آن در لیست فهرست جهانی یونسکو قرار دارد. مورد بعدی از غارهای دیدنی این منطقه می‌توان به غارهای خانری اشاره کرد که نام این غار نیز در لیست گردشگری یونسکو قرار دارد. خانری به دلیل داشتن بت‌های قدیمی و نوشته‌های مقدس بودایی بر روی دیوارهای غار محبوب است. غارهای خانری در پارک ملی سانجی گاندی قرار گرفته که دارای طیف وسیعی از گیاهان و جانوران است.

همچنین همان طور که گفته شد بمبئی معابد متنوع بسیاری را در خود جای داده و از همین رو به عقیده بسیاری از گردشگران این شهر برخی از بهترین و پربازدیدترین اماکن مذهبی کشور را دارد. معبد Siddhi Vinayak و Maha Lakshmi دو تا از محبوب‌ترین معابد هندو هستند که در طول سفر فرصت بازدید از آن‌ها را خواهید داشت. البته که هندوها تنها قشر ساکن در بمبئی نبوده و مسلمانان بسیاری را نیز در خود جای داده است. بنابراین پیدا کردن مساجد و کلیساهای زیبا و دیدنی در این شهر کار چندان دشواری نخواهد بود. به عنوان مثال مسجد حاجی علی درگاه با شهرت جهانی و کلیسای Mount Mary در باندرا در اغلب روزهای سال مملو از جمعیت هستند. به خصوص اگر در روزهای خاص سال مثل رمضان یا فصل کریسمس در بمبئی حضور داشته باشید به ترتیب مساجد و کلیساهای شهر حس و حال دیدنی‌تری پیدا می‌کنند.

۵. لذت از بهترین تفریحات شبانه هند در بمبئی

بمبئی بهترین تفریحات شبانه در هند را ارائه می‌دهد. به طوری که با غروب خورشید، خیابان‌های آن با غرفه‌های غذاخوری خیابانی و مجموعه‌ای متنوع از بارها و کلاب‌های شبانه جان می‌گیرند. بنابراین گردشگران می‌توانند بعد از گشت و گذار شهری که در طول روز انجام داده‌اند این بار به رقص و شادی با موسیقی‌های پرجنب و جوش بپردازند. اغلب کلاب‌های شبانه بمبئی با حضور بهترین دی‌جی‌های شهر و گاهی بین‌المللی جان گرفته و شما می‌توانید دیوانه‌وار تا پاسی از صبح برقصید و آواز بخوانید. به عنوان یک نکته مهم توجه داشته باشید که بهترین کلاب‌ها و بارهای بمبئی در مناطق لوکس و ثروتمند نشین شهر قرار دارند.

 

انجام کارهای غیرتوریستی در بمبئی

۶. فرصت تفریح در زیباترین سواحل هند در بمبئی

شهر رویایی بمبئی، یکی از حفاظت‌شده‌ترین بنادر هند محسوب شده و بهترین مکان‌ برای تماشای طلوع یا غروب آفتاب و البته لذت بردن از تفریحات دریایی و ساحلی است. به طوری که گردشگران می‌توانند به گشت و گذار در سواحل آرام و زیبای آن پرداخته، بر روی شن‌های طلایی آن دراز کشیده و از آبتنی در روزهای گرم تابستان لذت ببرند. با توجه به اینکه بمبئی در سواحل غربی هند قرار گرفته و توسط دریای باشکوه عرب احاطه شده تعداد زیادی ساحل زیبا و دیدنی را در خود جای داده که هر کدام از آن‌ها در نوع خود بی‌نظیر هستند. علاوه بر آن امروزه رستوران‌ها، کلاب‌های ساحلی و همچنین تفریحات متنوع دریایی در این مناطق عرضه می‌شوند که در صورت تمایل می‌توانید از تک تک آن‌ها لذت ببرید. از جمله معروف‌ترین سواحل بمبئی که در این سفر فرصت تفریح در آن‌ها را خواهید داشت، عبارتند از:

  • ساحل جوهو (Juhu Beach)
  • ساحل چاوپاتی (Chowpatty Beach)
  • ساحل آکسا (Aksa Beach)
  • ساحل جزیره ماد (Madh Island Beach)
  • ساحل ورسووا (Versova Beach)
  • ساحل مارو (Marvé Beach)
  • ساحل مانوری (Manori Beach)

 

۷. بمبئی خانه بالیوود در هند

آخرین اما نه کم اهمیت‌ترین دلایلی که بمبئی را از نظر گردشگران تور هند به مقصدی جذاب و دوست داشتنی تبدیل کرده، هنر سینمایی آن است. به این معنا که بمبئی به عنوان خانه بالیوود یا سینمای هندی شناخته شده و مرکز بزرگترین صنعت فیلم در هند و یکی از برجسته‌ترین مراکز تولید فیلم در جهان است. اغلب سینماگران و هنرمندان هندی نیز در این شهر ساکن هستند و اگر خوش شانس باشید فرصت دیدن آن‌ها را از نزدیک خواهید داشت. همچنین شما می‌توانید به محل قرارگیری استودیوهای فیلم سیتی در گورگائون در این شهر بروید. این مکانی است که خانه‌های زیبای ستاره‌های بالیوود در آن قرار دارند. برای اینکه سفری کامل به بمبئی داشته باشید توصیه می‌کنیم حتما رفتن به سینما و تماشای یک فیلم هندی را در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. علاوه بر آن اگر اهل تئاتر باشید، باز هم بمبئی گزینه‌های دوست داشتنی و سرگرم‌کننده بسیاری را برای ارائه به شما خواهد داشت.

 

۱۶ فستیوال جذاب در بمبئی (قسمت اول)

 

منبع ۱

منبع ۲ 

منبع ۳

۰۴ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران