طبیعت گردی در ایران در سال ۱۴۰۲: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری داخلی
طبیعت گردی در ایران در سال ۱۴۰۲: قسمت دوم

مسیرهای جذاب طبیعت گردی و گزینه‌هایی از بهترین انواع توپوگرافی و پدیده‌های طبیعی، در هر گوشه و کنار ایران به چشم می‌خورند. دشت‌های سرسبز، کوه‌های باشکوه با مناظر پانوراما، جنگل‌های وهم آلود، کویرهای خسته و عطش آلود و انواع فضاهای آبی و سواحل بی‌نظیر، تجربه‌ای فراموش نشدنی را برای علاقمندان به طبیعت در این کشور به ارمغان می‌آورند. در این مساحت پهناور ۱,۶۴۸,۱۹۵ کیلومتر مربعی، می‌توان خاطرات روزهایی به یادماندنی را در دامان مادر مهربان طبیعت، برای همیشه در ذهن و قلب حک کرد. در ادامه بخش اول، سایر مقاصد طبیعت گردی در ایران را معرفی خواهیم کرد.

 

جنگل الیمستان

جنگل الیمستان در آمل که فضایی شاعرانه و زیبا را به مخاطبانش ارائه می‌دهد، بسیار محبوب عکاسان داخلی و خارجی است. و این فضای بکر که ارتفاع زیادی از سطح دریا دارد، دشت‌ها، گلزار، اسب‌های وحشی، آب‌های باطراوت و شفاف، مراتع و سرسبزی باورنکردنی را به نمایش می‌گذارد.

در مسیر رسیدن به این جنگل و رانندگی در دل این طبیعت باشکوه به سمت قله، از چشم‌اندازهایی پانوراما برخوردار می‌شوید. از دیگر جاذبه‌های پرطرفدار در این حوالی می‌توان به قله امامزاده قاسم الیمستان، نقش پای رستم، روستای لهاش و منطقه بکر قلاردن اشاره کرد. همچنین، می‌توانید از کمپینگ در دل طبیعت دست نخورده نیز لذت ببرید. گفتنی است بهترین زمان برای بازدید از این منطقه، اواسط بهار و اوایل پاییز است.

توصیه می‌کنیم در سفر به این جنگل، لوازم ضروری همچون جعبه کمک‌های اولیه، چراغ قوه، جی پی اس، خوراکی و آب آشامیدنی کافی، لباس و کفش مناسب را به همراه داشته باشید. در ضمن ایام تعطیل و آخر هفته‌ها، این محدوده شلوغ می‌شود. بنابراین اگر به دنبال سفری آرامش بخش در فضایی دنج هستید، روزهای میانی هفته را برای این گشت و گذار انتخاب نمایید.

 

صخره‌ها و حفره‌های شگفت‌انگیز ایران

آدرس: ایران، استان مازندران، آمل، کیلومتر ۲۰ جاده هراز، نزدیکی روستای الیمستان

 

روستای نوشا تنکابن

این فضای شاعرانه که در ارتفاعات تنکابن در استان مازندران شکل گرفته، روستایی بر فراز ابرهاست. این روستا با قدمتی ۲۰۰۰ ساله، از حال و هوایی تاریخی برخوردار بوده و در احاطه کوه‌های باشکوه، جنگل‌ها و درختان غول پیکر است. اینجا طبیعتی بکر را برای پیاده روی و عکاسی در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد.

ویلاهایی با سقف شیروانی و حوض، برای اجاره پذیرای علاقمندان بوده و در عین حال غذاهایی محلی را سرو می‌کنند تا از این رهگذر، تجربه‌ای کامل از زندگی مردمان شمال را رقم بزنند.

هر چند که باید گفت این محیط بهشتی خوش آب و هوا، تنها ۵۰ کیلومتر از شهر توریستی تنکابن فاصله دارد و بنابراین، به آسانی به مجموعه‌ای از هتل‌های مجلل تنکابن نیز دسترسی خواهید داشت. بعلاوه این محدوده، در شمار ییلاق‌های منطقه دو هزار محسوب می‌شود و برای رسیدن به آن، باید از کنار رودخانه نوشارود عبور کنید.

بعلاوه در طی مسیر، شاهد چشمه‌ای زیبا با آبی گوارا خواهید بود که از مسافران خسته از گشت و گذار استقبال می‌کند. جالب است بدانید ماشین‌ها در این حوالی، اجازه تردد ندارند و معمولا مسیرها با پای پیاده یا با اسب پیموده می‌شوند.

آدرس: مازندران، شهرستان تنکابن، بخش خرم‌آباد، منطقه دوهزار، روستای نوشا

 

جزیره قشم

این جزیره با مساحتی بالغ بر ۱۴۹۱، یکی از بزرگ‌ترین جزایر دنیا بوده و از تمدنی ۴۰۰ هزار ساله برخوردار است. این منطقه با بندرعباس، جزیره هرمز، جزیره لارک، جزیره هنگام و تنب کوچک و بزرگ همسایه است و دسترسی عالی به آنها دارد.

در ضمن بهترین زمان سفر به قشم به لحاظ شرایط آب و هوایی، از اوایل آذرماه تا اوایل فروردین ماه است. با این حال سفر تابستانی با تور قشم، به علاقمندان خرید پیشنهاد می‌شود. خصوصا اینکه انواع تفریحات آبی نیز، در تابستان طرفداران بیشتری دارند. گفتنی است این جزیره، سرشار از مراکز خرید از جمله بازارهای سنتی و پاساژهای مدرن است.

از مهمترین جاذبه‌های این جزیره می‌توان به روستای لافت، غار خربس، تالاب پرندگان دو کوهک، خلیج دیرستان، جنگل حرا، دره ستارگان، تنگه چاهکوه، موزهٔ ژئوپارک، قلعه پرتغالی‌های قشم، مقبره بی‌بی‌ مریم و گورستان تاریخی اشاره کرد. بعلاوه این جزیره، انواع اقامتگاه‌های رنگارنگ با هر سطحی از بودجه و سلیقه را در خود جای داده که از بومگردی تا اقامت در هتل‌های ۵ ستاره و لوکس قشم را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورند. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم سری بزنید به مقاله ۱۰ هاستل و اقامتگاه‌ بومگردی جزیره قشم تا اطلاعاتی راجع به گزینه‌های مقرون در این خطه بدست آورید.

 

امن‌ترین شهرهای ایران برای سفر انفرادی

غار بورنیک فیروزکوه

اینجا طولانی‌ترین غار در فیروزکوه، در ۶ کیلومتری جنوب روستای هرانده در استان تهران بوده و چهارمین غار به لحاظ طول در این کشور به شمار می‌آید. از آنجایی که فیروزکوه از طبیعتی قابل توجه و زیبا و آب و هوایی عالی برخوردار است، این غارنوردی نیز می‌تواند سفری مفرح و جذاب را برای علاقمندان در تور داخلی به ارمغان بیاورد.

در این رابطه، لازم است که یک کوهپیمایی سبک را تجربه کنید تا بتوانید خود را به غار برسانید و از ۴ تالار آن دیدن نمایید. در بدو امر و در ورودی غار، با دهانه‌ای مثلثی روبرو می‌شوید و باید ۱۴۸ پله را تا عمق ۶ متری پایین بروید تا در غار قدم بگذارید. گفتنی است این غار، از ویژگی‌های منحصر به فرد زمین شناسی برخوردار بوده و تخته سنگ‌های بزرگ، استالاکتیت‌‌ها و استالاگمیت‌ها را در خود جای داده است. این غار در عین حال، یکی از سکونتگاه‌های مورد توجه انسان‌های غارنشین بوده و از تاریخی غنی برخوردار است.

اگر گذرتان به این غار افتاد، پیشنهاد می‌کنیم از سایر جاذبه‌های گردشگری این حوالی از جمله روستای هرانده، دره و دشت بورنیک، مزارع پرورش گل و رودخانه نمرود نیز دیدن کنید. در ضمن بهترین زمان بازدید از این غار، اوایل بهار تا اواسط پاییز است.

آدرس: استان تهران، شهرستان فیروزکوه، بخش مرکزی، ۶ کیلومتری جنوب روستای هرانده

 

کویر مرنجاب

این کویر که بسیار مورد توجه علاقمندان مبتدی و حرفه‌ای کویر گردی است، در شمال شهرستان آران و بیدگل واقع شده و نام آن وام گرفته از کاروان‌سرا و قنات تاریخی دوران صفویه است. این کاروان‌سرا از مساحتی بالغ بر ۳۵۰۰ متر مربع و ۶۶ برج برخوردار است، یکی از اقامتگاه‌های محبوب برای گردشگران به شمار می‌آید. هر چند که برای اقامت می‌توانید از کمپینگ در دل طبیعت کویر نیز بهره‌مند شوید و از تماشای آسمان صاف و ستارگان بی شمار لذت ببرید.

از دیگر جاذبه‌های این کویر می‌توان به سافاری، شتر سواری، موتور چهار چرخ، قلعه کرشاهی، چاه کنجه، دریاچه نمک، چاه هندوانه، جزیره سرگردان، چاه دست کند، ریگ بلند، کو کلنگ و کوه یخاب اشاره کرد.

گفتنی است این کویر بکر که با تپه‌های شنی، جنگل‌های تاغ و دریاچه نمک احاطه شده، یکی از بهترین جاذبه‌های ایران برای بازدید در ابتدای فروردین ماه محسوب می‌شود. هر چند که برخی، نیمه دوم سال را برای گشت و گذار در این حوالی انتخاب می‌کنند که در این صورت، لازم است لباس‌هایی گرم را برای گذراندن یک شب بسیار سرد همراه داشته باشید.

 

جنگل‌ها و دره‌های خوفناک ایران!

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، آران و بیدگل، بلوار ارتش، جاده مرنجاب، کویر مرنجاب 

 

آبشار آب ملخ سمیرم

این آبشار باشکوه و زیبا که در مسیر سمیرم به یاسوج واقع شده، در امتداد رودخانه ماربر قرار دارد که از کوه‌های دنا سرچشمه گرفته و در مجاورت روستای آب ملخ می‌توانید شاهد این پدیده طبیعی بی‌نظیر باشید. گفتنی است این آبشار، قابلیت از بین بردن ملخ‌های مهاجم را داشته و بعنوان یک سمپاش، برای مزارع اطراف عمل می‌کند و کشاورزان، زمین‌هایشان را با آب این آبشار آبیاری می‌کنند.

بخشی از این آبشار، از سرچشمه‌ای نشات گرفته که از دل کوه جاری می‌شود و قسمتی دیگر از آبشار نیز، در زیر این سرچشمه واقع شده است. بعلاوه، می‌توانید شاهد یک پرتگاه زیبا و البته بسیار خطرناک در پشت آبشار باشید که نرده‌های کوچکی برای ایمنی در آنجا تعبیه شده‌اند. با این حال تا به امروز، قربانیان بسیاری داشته است. جاذبه دیگر در این آبشار، قدمگاه یا تخت سلیمان است که یک ساختار سنگی است و به شکل یک پل طبیعی خودنمایی می‌کند.

گفتنی است بهار و تابستان، بهترین فصول برای بازدید از این آبشار به شمار می‌آیند. در عین حال مسیر ناهمواری که به آبشار ختم می‌شود، به هیچ وجه مناسب پیاده روی سالمندان و کودکان نیست. در نظر داشته باشید که برای رسیدن به این محدوده، می‌توانید قاطر کرایه کنید. در ضمن در اینجا، امکانات رفاهی چندانی نخواهید یافت. بنابراین حتما خوراکی، وسایل و تجهیزات مناسب، از جمله کفش و لباس و طناب همراه داشته باشید.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان سمیرم، جاده آبشار، چهار کیلومتری شرق سمیرم، محوطه تفریحی و بین‌المللی سمیرم

 

کویر کاراکال یزد

اینجا یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری یزد، در حوالی شهر بافق و در نزدیکی روستای صادق آباد بوده و  ۷۵۸ کیلومتر از تهران فاصله دارد. کویر کاراکال، قسمتی از کویر انجیر است که شوره زاری برآمده از رودخانه شور محسوب می‌شود. قلعه تاریخی باقرآباد، باغ‌های انار و پسته و نخلستان، از مهمترین دیدنی‌های این منطقه کویری هستند. از دیگر جاذبه‌های این محدوده، می‌توان به گونه کمیابی از گربه سانان، یعنی گربه‌های کاراکال یا گربه سیاه گوش اشاره کرد.

بعلاوه علاقمندان می‌توانند از تفریحات و سرگرمی‌هایی جذاب برخوردار شوند از جمله: آفرود، شترسواری، موتور چهار چرخ، رصد ستارگان و بالارفتن از تپه‌های شنی روان که چشم‌اندازی باشکوه و باورنکردنی را از فضای وسیع اطراف ارائه می‌دهند.

گفتنی است در اینجا نمی‌توان به امکانات رفاهی دسترسی داشت. بنابراین کافی است به روستای صادق آباد بروید و از سوئیت‌هایی با امکانات کافی برای شکم گردی، حمام، سرویس بهداشتی، برق سراسری و آب شرب بهره‌مند شوید.

 

بهترین نقاط غواصی در ایران (بخش اول)

آدرس: استان یزد، شهر بافق، روستای صادق‌آباد

 

چشمه گل رامیان

رامیان، از جمله شهرهای استان گلستان است و در ۵ کیلومتری جنوب این شهر، چشمه‌ای در دامنه کوه شکل گرفته که از عمیق‌ترین چشمه آب سرد دنیا محسوب می‌شود. آب این چشمه، از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود و در یک منطقه جنگلی به شکل یک چاله بیضی شکل سبز رنگ، چشمان مخاطبان را خیره می‌کند. گفتنی است دلیل سبزی رنگ آب، عمق بالای این چشمه در حدود ۸۰ متر است.

در یک سوی این چشمه، می‌توانید شاهد زمین‌های زراعی وشالیزارها باشید و در سوی دیگر، جنگلی باشکوه در پس زمینه چشمه به چشم می‌خورد. بعلاوه آب این چشمه، زیستگاه انواع ماهی‌ها از جمله ماهی سفید رودخانه‌ای و سیاه ماهی است. به یاد داشته باشید که آب این چشمه، به دلیل عمق زیاد به هیچ وجه مناسب شنا نیست و برای حتی شناگران حرفه‌ای نیز ممنوع و خطرناک است. در ضمن بهترین زمان برای بازدید از این طبیعت بی‌نظیر، فصول بهار و تابستان است.

آدرس: استان گلستان، ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران