بازدید از بازار بزرگ کمرالتی ازمیر

جاذبه‌های گردشگری ازمیر
بازدید از بازار بزرگ کمرالتی ازمیر

ترکیه به داشتن‌ بازارهای سنتی بسیارش معروف است و البته بزرگ‌ترین بازار تاریخی جهان یعنی بازار استانبول را در خود میزبانی می‌کند. اما اگر برای سفر به ترکیه، تور ازمیر را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید به یکی دیگر از بازارهای تاریخی و بسیار بزرگ دنیا یعنی بازار کمرالتی مراجعه کرده و از فضای جذاب این محل نیز دیدن کنید. بازاری که جدا از اهمیت تاریخی، هر چیزی که بخواهید را در خود دارد و فروشگاه‌های متعدد، کافه‌ها و رستوران‌هایش و البته جاذبه‌های گردشگری آن، ساعت‌ها زمان شما را صرف خود خواهد کرد. با ما همراه باشید تا از بازار کمرالتی بیشتری برایتان بگوییم.

 

تاریخچه بازار بزرگ کمرالتی ازمیر (Kemeraltı Bazaar)

 بازار بزرگ و روباز کمرالتی در گذشته به عنوان بندرگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت و ساخت آن به قرن ۱۷ میلادی برمی‌گردد. بازاری که در گذشته‌های نه چندان دور، مملو از محصولاتی بود که یا از دریا صید شده بودند یا این که از طریق دریا به ازمیر آورده می‌شدند، اما حالا همه چیز در آن‌جا پیدا می‌کنید. وجود چند بنای جالب توجه تاریخی در ازمیر باعث شده تا گشت و گذار در این محل، نه تنها بودن در یک بازار باشد بلکه شما را با فرهنگ و تاریخ شهر نیز آشنا خواهد کرد.

قبل از این که بازار کمرالتی به این صورت شکل بگیرد، برای سال‌ها بندری در این محل فعال بوده و در سال ۱۵۹۲ که مسجد حصار ازمیر (Hisar Mosque) ساخته شد، ماهیت این محل به مرور تغییر می‌کند. در نهایت با توجه به رشد منطقه، بین سال‌های ۱۶۵۰ تا ۱۶۷۰ این بازار ساخته شد و در اواسط قرن ۱۸ نیز کاروانسرایی بزرگ در این محل افتتاح شد تا بتواند از حجم نسبتا بالای تجار و مسافران پذیرایی کند. وسعت این بازار از برج ساعت تا اسمیرنا بوده و بیش از ۲ هزار بنای تاریخی در این محل ثبت شده است که شامل مساجد، ساختمان‌ها، مغازه‌ها، کلیساها و ... می‌شود.

تغییرات زیادی بین قرن ۱۸ و ۱۹ در این محل به وجود آمد اما بزرگ‌ترین ضربه به بازار در سال ۱۹۲۲ و آتش سوزی بزرگ اسمیرنا اتفاق افتاد که آن‌ها برای جلوگیری از بزرگ شدن آتش، مجبور به خراب کردن چند بنا شدند. در نهایت اما در اوایل قرن ۲۱، تغییرات ماهوی در ساختار بازار شکل گرفت تا مدرن‌تر شود و بتواند گردشگران بیشتری را به سمت خود جذب کند. از همین رو کافه‌های مدرن در ابنیه تاریخی باز شدند و محصولات فروشگاه‌ها نیز تا حد زیادی تغییر کردند.

 

۷ مکان در ازمیر برای قدم زدن و دویدن

نقاط دیدنی در بازار بزرگ کمرالتی ازمیر

غیر از ماهیت کلی بازار و فروشگاه‌ها که مسلما بازدید از آن‌ها را به همه توصیه می‌کنیم، بازار کمرالتی دارای جاذبه‌های خاص خود نیز هست که در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

برج ساعت ازمیر (İzmir Clock Tower)

بسیاری برج ساعت را مرکز شهر ازمیر به شمار می‌آورند که در سال ۱۹۰۱ ساخته شده و دارای معماری جذاب و پر جزییاتی است که آن را به نمادی زیبا برای شهر بدل کرده است. این ساعت در بخشی از بازار قرار گرفته که نزدیک به دریا است و طراحی آن به یک معمار فرانسوی سپرده شده بود. خود ساعت‌ها نیز هدیه‌ای امپراطور ویلهلم دوم آلمان به حساب می‌آمد. این ساعت هر ۶ روز کوک می‌شود و با توجه به زیبایی‌اش، خیلی‌ها در تور ازمیر به سراغ آن‌جا رفته و در کنار این ساعت به عکاسی می‌پردازند. مسجد یانلی و چندین جاذبه‌ی دیگر نیز در کنار ساعت وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید به عمل آورید.

 

گردش ۴۸ ساعته در ازمیر

مسجد سالپچی اغلو ازمیر (Salepçioğlu Mosque)

معماری مسجد سالپچی اغلو به شکلی است که شما را در اولین نگاه، شگفت زده می‌کند. معماری سبک باروک در میان مساجد ترکیه به ندرت اتفاق افتاده است و این مسجد که ساخت آن به سال ۱۹۰۶ بر می‌گردد، نمونه‌ای منحصر به فرد است. طبقه پایینی مسجد به مدرسه مذهبی تعلق دارد و فضای بالایی آن برای نماز مورد استفاده قرار می‌گیرد. فضای داخلی مسجد سالپچی اغلو نیز بسیار زیباست و تنها زمانی که اقامه نماز در آن‌جا صورت نمی‌گیرد، می‌توانید از این محل بازدید کنید.

مسجد باشدوراک ازمیر (Başdurak Mosque)

وقتی در قسمت‌های بندری بازار کمرالتی قدم می‌زنید، بنای مسجد باشدوراک، احتمالا یکی از چیزهایی است که در تور ترکیه چشم شما را به خود معطوف می‌کند. این مسجد در قرن ۱۷ میلادی ساخته شده. بنای این مسجد تک گنبدی بوده و مناره‌های که از سنگ ساخته شده، جلوه‌ای فوق‌العاده به آن‌جا داده است. در نزدیکی این مسجد چندین مغازه برای فروش زیورآلات، نقره و صنایع دستی وجود دارد که برای خرید سوغات ترکیه مناسب هستند. این فروشگاه‌ها پایین مسجد قرار گرفته‌اند و موقع بازدید از آن‌جا، کاملا مشخص هستند.

 

آشنایی با بهترین سواحل ازمیر

میدان علی پاشا ازمیر (Ali Paşa Square)

وقتی در کمرالتی می‌گردید، نباید فراموش کنید که این محل، زمانی یک بندرگاه بوده است و میدان علی پاشا، دقیقا جایی خواهد بود که شما احساس بودن در یک فضای بسته بندری قدیمی را پیدا خواهید کرد. این مکان در گذشته‌های نسبتا دور ساخته شده و حالا فروشگاه‌های متنوعی هستند که در آن‌جا به فعالیت می‌پردازند. آبنمای هاکی صالح پاشا (Hacı Salih Pasha Fountain) نیز در همین مکان وجود دارد که به نوعی، نمادی برای کاروان‌سراهای منطقه بوده و این روزها نیز به شدت بین توریست‌های تور ترکیه محبوب است. کاروان‌سراهای قدیمی دور آبنما این روزها به رستوران‌هایی عالی برای صرف غذاهای محلی بدل شده‌اند.

بازار عتیقه کمرالتی ازمیر

این بازار تازه افتتاح شده کار خود را در سال ۲۰۱۹ آغاز کرده و بسیاری از مجموعه‌داران، عتیقه‌جات و اجناس آنتیک را در آن‌جا به فروش می‌رسانند. این محل ورای بازارهای اجناس قدیمی و سمساری بوده و کالاهای خاص زیادی در آن محل پیدا می‌کنید که خیلی‌هایشان، قصه‌ای طولانی را پشت خود می‌بینند. در این محل حدود ۴۰ فروشگاه وجود دارد و اجناس متنوعی از گرامافون‌های قدیمی و انواع دکور، تا کتاب‌هایی به زبان‌های مختلف را به فروش می‌رسانند.

 

هتل‌های خانوادگی در ازمیر: قسمت اول

مسافرخانه آباکیوغلو ازمیر (Abacıoğlu Inn)

آباکیوغلو یکی از چندین مسافرخانه‌ای است که در قرن ۱۸ میلادی یکی بعد از دیگری ساخته می‌شدند. اما این محل، تنها بازمانده‌ از آن دوران است که هنوز هم می‌توان از آن‌جا بازدید کرد. البته این محل در سال ۲۰۰۷ یک بازسازی اساسی را تجربه کرد و با توجه به این که در محله‌ای یونانی نشین قرار دارد، در کنار آن‌جا یک کلیسای زیبا نیز وجود دارد. مسافرخانه آباکیوغلو‌ محیطی سرسبز با درختان و گل‌ها و گیاهان مختلف داشته و فضایی رنگارنگ و جذاب دارد که می‌توانید در آن‌جا برای خوردن و نوشیدن، چیزی برای خود سفارش دهید.

بِل هیتل سیناگوگو ازمیر (Bel Hittel Synagogue)

این مکان در قرن ۱۹ میلادی به عنوان یک آکادمی مذهبی پایه گذاری شد. البته بنای اصلی آن در سال ۲۰۰۶ به طور کامل سوخت و چیزی که حالا مشاهده می‌کنید، بازسازی کاملا از آن‌جاست و به عنوان یک بنای تاریخی درهای آن به روی عموم باز شده است.

 

اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در ازمیر

مسافرخانه کوچوک کاراوسمانوغلو ازمیر (Küçük Karaosmanoglu Inn)

این مسافرخانه با استفاده از چوب در قرن ۱۸ میلادی و توسط خانواده‌ای به همان نام ساخته شده بود. چوب‌های استفاده شده در آن نیز از اروپا به این محل آورده شده بود تا بنایی متفاوت شکل بگیرد. بنایی که نه تنها به عنوان مسافرخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت، بلکه ۱۲ مغازه نیز داشت. مغازه‌هایی که عموما به فروش چرم و تولید کفش چرمی اختصاص داشتند. در سال ۲۰۱۶ این محل مرمت و نوسازی شد اما در فرم اصلی آن هیچ تغییری ایجاد نگشت. این محل از جمله ایستگاه‌های خاص شما در طول گشت و گذار در بازار کمرالتی خواهد بود، جایی آرام و جذاب که در حال حاضر به عنوان بوتیک هتل فعال بوده و دارای رستوران و فروشگاه نیز هست.

خیابان هاورا ازمیر (Havra Street)

جامعه یهودیان که سال‌ها قبل از پرتغال و اسپانیا به ازمیر مهاجرت کرده‌ بودند، عموما در منطقه‌ای خاص از این شهر سکونت می‌کردند که حالا بخش زیادی از خیابان هاورا را به خود اختصاص می‌دهد. البته بعدها یونانی‌ها نیز به این جمع اضافه شدند و در کل باعث شدند که محیط و حال و هوای این خیابان و محله با دیگر جاهای ازمیر متفاوت باشد. یک بازار روز بزرگ پر از محصولات کشاورزی و ماهی‌های تازه نیز در خیابان هاورا شکل می‌گیرد که بد نیست در تور ازمیر از آن جا نیز بازدید کنید.

 

معرفی ۱۱ مورد از برترین مراکز خرید ازمیر

مسافرخانه کیزلاراغاسی ازمیر (Kızlarağası Inn)

مسافرخانه کیزلاراغاسی در سال ۱۷۴۴ ساخته شده است و جدا از زیبایی خاص این بنا که حتما دیدنش را به شما پیشنهاد می‌کنیم، پای آن‌جا، چند کافه‌ی بسیار خوب برای صرف قهوه ترک و چند فروشگاه عالی برای تهیه سوغات نیز وجود دارد. این محل یکی از اقامتگاه‌های معروف در ازمیر قدیم به شمار می‌آمد و بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ مرمت و بازسازی شده است. حالا بیش از ۲۰۰ فروشگاه چرم، زیورآلات، آنتیک و ... دور تا دور این مسافرخانه قرار گرفته است.

اسکله کوناک ازمیر (Konak Pier)

در نهایت، اسکله کوناک می‌تواند، پایانی خیلی خوبی برای گشت و گذار شما در بازار کمرالتی باشد. اسکله‌ای که ساخت آن به اواخر قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد و حالا رستورانی بزرگ در آن‌جا قرار گرفته که می‌توانید، چسبیده به آ‌ب با تماشای منظره‌ای فوق‌العاده جذاب، چیزی برای خود سفارش داده و از بودن در آن‌جا لذت ببرید. بنایی که در این اسکله ساخته شده نیز مربوط به همان زمان ساخت اسکله است و در چند سال گذشته مرمت شده و به این رستوران سپرده شده است.

 

سفری جذاب برای کودکان در تور ازمیر

 

منبع

 

۱۶ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران