دانستنی‌های مهم درباره ازمیر

جاذبه‌های گردشگری ازمیر
دانستنی‌های مهم درباره ازمیر

ازمیر با بیش از ۸ هزار سال تاریخ، محیطی تماشایی در دریای اژه و فضای پرهیاهوی سومین شهر بزرگ ترکیه را ارائه می‌دهد که برای بازدیدکنندگان با خواسته‌های مختلف جذاب است. ازمیر شهری زیبا در ترکیه است که مرکز ایالتی به همین نام است. در این ایالت دو سایت میراث جهانی یونسکو، موزه‌های باستان شناسی باورنکردنی، سواحل شنی زیبا و بندرهای متعدد با فرصت‌هایی برای ورزش‌های آبی و سفرهای قایق قرار داشته و همچنین به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد که فرهنگ پر جنب و جوش و غذاهای لذیذ ترکیه را که تاثیرات شرق و غرب، باستان و مدرن را در هم می‌آمیزد، امتحان کنند. به علاوه هوای غالبا آفتابی و زیبایی طبیعی فوق‌العاده به جذابیت تور ازمیر ترکیه افزوده است.

 

درباره ازمیر ترکیه

ازمیر که در قدیم به اسمیرنا شهرت داشت یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مدیترانه است. باستان شناسان شواهدی از تمدن ۸۵۰۰ ساله در ازمیر کشف کرده‌اند که به نوبه خود توسط امپراتوری‌های ایران، روم و عثمانی اداره می‌شد. متاسفانه برخی از زمین لرزه‌ها و آتش سوزی‌های قابل توجه بیشتر آثار دوران باستان را در ازمیر از بین بردند، با این حال هنوز چیزهای زیادی برای دیدن و مجموعه‌ای عظیم از تاریخ برای جذب در این منطقه وجود دارد که بازمانده‌های آن از جاذبه‌های اصلی سفر به ازمیر محسوب می‌شوند.

موقعیت جغرافیایی و جمعیت ازمیر

ازمیر در سواحل غربی آناتولی، منطقه‌ای از ترکیه که غربی‌ترین قسمت آسیا محسوب می‌شود، قرار دارد. این شهر در خلیج ازمیر واقع شده و استان ازمیر نیز از شمال و جنوب در امتداد ساحل امتداد یافته است. ازمیر در ۵۶۰ کیلومتری جنوب استانبول و حدود ۶۴۳ کیلومتری غرب آنکارا، تنها دو شهر بزرگ‌تر ترکیه قرار گرفته است. این شهر با ۴ هزار نفر جمعیت از مناطق گردشگری اصلی تور ترکیه محسوب می‌شود و بعد از استانبول دومین بندر بزرگ کشور برشمرده می‌شود. این شهر از یک طرف به دریا می‌رسد و از طرفی تا دامنه‌های شیب‌دار بالا می‌رود همین ویژگی منحصر به فرد از آن مقصدی محبوب و دیدنی برای گردشگران ساخته که چند ویژگی طبیعی را با هم ارائه می‌‌دهد.

ازمیر با ۷۳۴۰ هزار متر مربع در فاصله ۳۰ متری از سطح دریا واقع شده است. استان ازمیر دارای ۲۸ شهرستان کوچک و بزرگ بوده و بین دو قاره اروپا و آسیا واقع شده است. از رودهای مهم و جاری این منطقه می‌توان به بکیرچای، قوجوچان و کوچوک مندرس اشاره کرد. همچنین ازمیر در فاصله ۳۲۷ کیلومتر از استانبول و ۵۲۰ کیلومتر از آنکارا قرار گرفته است.

 

بهترین پارک‌های بازی و آبی ازمیر

تاریخچه ازمیر

ازمیر در حدود ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح پایه گذاری شد و برای حدود ۱۵۰۰ سال تحت نفوذ قلمرو هیتی‌ها در آناتولی مرکزی قرار داشت. سپس این شهر به سیمیرنا تغییر نام داد و در رده شهرهای برجسته قرار گرفت و حتی هومر تاریخدان یونانی نیز در آن سکونت داشت. سرانجام فتح این شهر توسط لیدیا ای‌ها به حکومت هیتی‌ها پایان داد. در طی سال‌ها قرن‌ها این شهر فراز و نشیب زیادی به خود دید. ابتدا کوروش کبیر امپراتور هخامنشی این شهر را تصرف کرد و اسکندر مقدونی بعد از چندین نبرد آن را از دست ایرانیان درآورد. ازمیر به ترتیب به دست یونانیان و سپس رومی‌ها افتاد و طی سالیان دراز عرب‌ها و سلجوقیان و سایر ملل برای تصرف آن به جنگ پرداختند. در سال ۶۷۲ ازمیر از آن اعراب شد و بین سال‌های ۱۰۷۶ تا ۱۳۹۸ اوضاع ازمیر به دست سلجوقیان افتاد تا این که در قرن چهارم ازمیر به بخشی از بیزانس تبدیل شد.

آب و هوای ازمیر

ازمیر در حاشیه دریای اژه واقع شده و آب و هوایی مدیترانه‌ای دارد. این شهر دارای تابستان‌های شرجی و داغ بوده و زمستان‌های پر بارش و معتدلی را به خود می‌بیند. در حالی که بیشترین بارش‌ها در زمستان اتفاق می‌افتد اما تابستان نیز برخی بارش‌های اندک و پراکنده‌ای نیز رخ دهد. در واقع ازمیر آنچنان زمستان سردی را تجربه نمی‌کند و به ندرت زمستانی برفی را به خود می‌بیند و میانگین دمای آن در ژانویه ۷ درجه سانتیگراد با متوسط ۱۰ روز بارندگی است. از مارس برابر با اسفند هوای شهر به تدریج معتدل و آفتابی‌تر شده و تابستان از ژوئن برابر با خرداد تا اواسط سپتامبر ادامه می‌یابد. در تابستان متوسط دما بین ۳۵ تا ۳۸ درجه با رطوبتی نسبی است که گاها به ۴۰ درجه همراه با نسیم دریایی می‌شود.

بهترین زمان سفر به ازمیر

در حالی که ازمیر در تابستان گرم و در زمستان پر بارش است بهترین زمان سفر به آن پاییز است که از اواسط سپتامبر تا نوامبر را در می‌گیرد. در این ماه‌ها هوا معتدل و آفتابی با بارش‌های پراکنده بوده و تابش خورشید به طرز خوشایندی ملایم و گرم است. اگرچه بارش‌هیی وجود دارد اما از لذت سفر شما کم نخواهد کرد.

 

آشنایی با بهترین سواحل ازمیر

اقتصاد ازمیر

ازمیر یکی از بخش‌های اصلی و مهم ترکیه است که تاثیر مهمی بر اقتصاد این کشور دارد. ازمیر دومین منطقه آزاد اقتصادی ترکیه بوده و همچنین دومین بندر تجاری این کشور جهت واردات و صادرات، و حمل و نقل کالا است. چنین بستری زمینه‌ساز فعالیت تجارات و سرمایه گذران بوده ده‌ها فرصت دیگر را برای شهر و ساکنان آن به وجود آورده است. با وجود این سرمایه گذاران برگزاری فستیوال‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی بدیهی است که آن نیز باعث جذب بازدیدکنندگان از مناطق مختلف کشور و خارج کشور می‌شود. به این صورت ازمیر در یک چرخه درست اقتصادی به سوی پیشرفت بیشتر در حرکت است. استان ازمین بعد از استانبول و بورسا سومین صادرکننده و پنجمین واردکننده ترکیه است که ۹۰ درصد از صادرات منطقه و حدودا ۲۰ درصد از صادرات ترکیه را از آن خود کرده است. این تبادلات از طریق بندر آلسانچاک اتفاق می‌افتد که ظرفیت سالانه آن حدودا یک میلیون کانتینر است.

هزینه زندگی و فرصت شغلی

در ازمیر هزینه‌های زندگی مناسب بوده و با گشتن به دنبال شغل مناسب می‌توانید پیشنهادات خوبی دریافت کنید. یکی از دل مشغولی‌های اصلی مهاجران یافتن شغل مناسب در محل زندگی جدیدشان است اما ازمیر به خاطر شرایط اقتصادی با بندرگاه مهم و تجارت فعال با شرکت‌های قوی و حتی نوپا شرایط شغلی مناسبی فراهم آورده است. به علاوه ازمیر به نسبت وسعت زیادش جمعیت کمی دارد به همین دلیل برای همه شرایط مناسب و امکانات در دسترس قرار دارد.

زندگی مدرن در ازمیر

همانطور که اشاره کردیم ازمیر شهری زیبا و وسیع است که جمعیت آن کم‌تر از وسعت آن است یه علاوه خیابان‌های مدرن و وسیع رانندگی در این شهر را نیز راحت‌تر کرده‌اند با این همه قوانین سفت و سختی برای رانندگی در طرح‌های شهری وضع شده که مانع هجوم خودروهای شخصی به خیابلن‌ها می‌شود. از طرفی هزینه‌های مربوط به ماشین و سوخت آنقدر در ترکیه بالاتست که بیشتر مردم ترجیح می‌دهد از خطوط حمل و نقل شخصی استفاده کنند.

 

بهترین هتل‌های ۵ ستاره ازمیر

فرهنگ مردم ازمیر

ازمیر شهری مهم و تجاری است که مردم آن همیشه به دیدن خارجی‌هایی که از بندر رفت و آمد می‌کردند عادت داشته‌اند با ابن همه آن‌ها عادت به صحبت با زبان انگلیسی ندارند بنابراین برای ارتباط با آن‌ها باید حداقل کمی با زبان ترکی آشنایی داشته باشید. به علاوه این شهر یکی از مقاصد عالی برای شکم‌گردی و خوردن غذاهای خوشمزه است. از آنجایی که این شهر همیشه محل کشمکش حکومت‌ها بوده فرهنگ غذایی آن نیز تحت تاثیر غذاهای ترکی و یونانی قرار گرفته است. در اینجا شما می‌توانید در تعداد زیادی کافه و رستوران غذاهای خوشمزه‌ای همچون کتلت گوشت بره با فلفل و سس گوجه، میگو با قارچ، کوفته چیپورتا و شیرینی‌های معروف و لذیذی مثل بافلوا را نوش جان کنید.

جاذبه‌های دیدنی ازمیر

همانظور که احتمالا می‌دانید ازمیر شهری پر از جاذبه‌های دیدنی در داخل و اطراف است که می‌تواند شما را برای چندین روز سرگرم کند به طوری که هرگز خسته نشوید. از اصلی‌ترین جاهای دیدنی شهر می‌توان به آسانسور تاریخی ازمیر، تله کابین، بازار کمرالتی، آگورا، روستای شیرینجه، پاموکاله، برج ساعت ازمیر، قلعه کادیفه و خیلی موارد دیگر اشاره کرد.

 

تفریحاتی جذاب در تور ازمیر

راه‌های رسیدن به ازمیر

فرودگاه عدنان مندرس در ازمیر یک فرودگاه مدرن و بین‌المللی است که توسط ترکیش ایرلاینز، سان اکسپرس و بسیاری از خطور هوایی برجسته دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرویس شاتل Havas از فرودگاه به مرکز ازمیر روزانه فعال بوده و سفر با آن حدود یک ساعت طول می‌کشد. همچنین حمل و نقل با اتوبوس در دسترس بوده و و تاکسی‌ها به طور گسترده مقابل فرودگاه در انتظار مسافران هستند.

ازمیر همچنین با اتوبوس‌های راه دور به استانبول و آنکارا متصل می‌شود که به ترتیب ۹ ساعت و نیم یا ۹ ساعت طول می‌کشد. همچنین یک قطار شبانه از آنکارا به ازمیر وجود دارد که سفری ۱۴ ساعته را فراهم می‌آورد. به علاوه کشتی یک شبه استانبول به ازمیر که فقط در تابستان چهار بار در هفته حرکت می‌کند نیز به عنوان سفری لاکچری و جذاب می‌تواند راهی بی‌نظیر برای ازمیر در نظر گرفته شود.

گشت و گزار در ازمیر

شهر ازمیر به خصوص محله‌های ساحلی آن قابل پیاده‌روی و گشتن و گذار هستند. این شهر با اتوبوس‌های شهری سرویس‌دهی می‌شود و دارای یک خط متروی در حال انجام است. اجاره خودرو از طریق اکثر شرکت‌های بزرگ بین المللی در فرودگاه و مرکز شهر در دسترس است، اما بدانید که ترافیک در شهر می‌تواند کمی آزاردهنده باشد. شهر ازمیر همچنین دارای هشت ایستگاه کشتی است که از خلیج می‌گذرد و محله‌های آن را به هم متصل می‌کند. سفر در سراسر استان با ماشین کرایه‌ای، اتوبوس یا با رزرو تورهای راهنما که شامل حمل و نقل می‌شود امکان پذیر است.

  • زبان : ترکی استانبولی
  • جمعیت : ۴.۳۶۷.۲۵۱
  • پیش شماره : ۲۳۲

۱۲ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران