برترین فعالیت‌ها در سفر به ازمیر

جاذبه‌های گردشگری ازمیر
برترین فعالیت‌ها در سفر به ازمیر

آیا برنامه دارید به ازمیرِ زیبا سفر کنید؟ این شهر در ساحل دریای اژه واقع شده و یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در این کشور به حساب می‌آید. شاید نتوان آن را با مقصد خاصی همچون استانبول مقایسه کرد، اما ازمیر ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که باعث می‌شود آن را در صدر برترین شهرهای توریستی ترکیه گذاشت. در نوشته‌ای که امروز در مقتدرسیر تابان برایتان تدارک دیده‌ایم، نگاهی به بهترین فعالیت‌هایی که می‌توانید در تور ازمیر به انجام رسانید، صبحت خواهیم کرد تا شما هم با این ویژگی‌ها آشنا شوید.

 

آشنایی با ازمیر

ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه و قدیمی‌ترین اقامتگاه انسانی در این منطقه محسوب می‌شود. این را می‌توان از آثار به جا مانده که برخی از آن‌ها به ۸ هزار سال قبل بر می‌گردند، فهمید. این بندرگاه، شهری بسیار زیبا با بازارها، جاذبه‌های تاریخی و همچنین طبیعتی زیباست که تاثیر امپراطوری‌های بزرگی همچون رومی‌ها، ایرانی‌ها، یونانی‌ها، عثمانی‌های و ... را می‌توان در آن‌جا دید.

در حال حاضر، ازمیر را جایگزینی برای استانبول می‌دانند که ترکیبی از فرهنگ غرب و شرق را در خود دارد و به بسیاری از شهرهای ساحلی فوق‌العاده زیبای ترکیه از جمله چشمه نزدیک است.

بهترین زمان برای سفر به ازمیر

اگر تنها بخواهید در ازمیر باشید، بهار و اوایل پاییز گزینه‌ی مناسبی خواهند بود. با این حال خیلی‌ها تابستان را برای رفتن به تور ازمیر ترجیح می‌دهند تا به این وسیله بتوانند به سواحل اطراف شهر رفته و آبتنی کنند و تفریحات آبی را نیز تجربه نمایید. اما خب در طول سال فستیوال‌هایی نیز برگزار می‌شود که هر کدام می‌توانند دلیلی برای سفر باشند. برنامه‌هایی همچون جشنواره کتاب، فستیوال گل، فستیوال فرهنگی هنری سلچوک و ... از این دست به شمار می‌آیند.

 

آشنایی با بهترین سواحل ازمیر

جاذبه‌های گردشگری و فعالیت‌هایی که می‌توانید در ازمیر انجام دهید

 

میدان کوناک و برج ساعت

احتمالا اولین جایی که بعد از رسیدن به ازمیر ببینید، میدان کوناک و برج ساعتی است که درست در وسط این میدان واقع شده. ساعتی که در این‌جا قرار داده شده است، هدیه‌ای از طرف امپراطور آلمان، ویلهلم دوم به عبدلحمید دوم پادشاه عثمانی بود که حالا به یک نماد مهم برای شهر تبدیل شده است. این میدان محل طلاقی بازار قدیمی و مسیر اتوبوس‌ها و تراموا و ... بوده و شلوغ‌ترین جای ازمیر به حساب می‌آید.

بازار کِمِرالتی

بعد از این که به میدان رسدید در همان محل می‌توانید به دیدن بازار قدیمی شهر به نام  کِمِرالتی بروید و در میان مغازه‌های پر تعدادش بگردید. این مکان خیلی شبیه به بازار قدیمی استانبول بوده و با توجه به این که جایی بزرگ محسوب می‌شود، چند ساعتی از وقت شما را به خود اختصاص می‌دهد. در این محل می‌توانید سوغات ترک خریداری کنید و چیزهای مختلف از جمله پارچه و لباس را خریداری نمایید.  در مجموع بازار کِمِرالتی را بیشتر برای دیدن پیشنهاد می‌کنیم تا این که بخواهید جنسی مناسب غیر از سوغات ترک در آن پیدا نمایید.

ابنیه تاریخی آگورا

این مکان یک موزه روباز به حساب می‌آید که در محله نمازگاه واقع شده است. اسم این مکان در زبان یونانی به معنی "فضای عمومی" بوده و در حال حاضر تنها آگورا در تمام دنیاست که در وسط یک شهر بزرگ و مدرن واقع شده است. این مکان دارای ساختار سه لایه بوده و در حال حاضر می‌توان آب انبار، ستون‌های مرمری، قوس‌های متعدد و گرافیتی‌های باستانی را دید که تا حد زیادی سالم باقی مانده‌اند. البته بعضی از آثار به دست آمده از این محل در موزه باستان شناسی ازمیر و موزه تاریخ و هنر این شهر نگهداری می‌شوند.

 

بهترین پارک‌های بازی و آبی ازمیر

پارک فرهنگی

این پارک محلی برای کسب آرامش، گست و گذار و البته برپایی کنسرت‌های فضای باز و فستیوال‌های مختلف شهری است. جایی که مردم محلی به آن‌جا مراجعه می‌کنند و برنامه‌های کتاب خوانی یا حتی جشنواره کتاب به راه می‌اندازند. در واقع جشنواره کتاب ۱۰ روزه ازمیر در همین محل برپا می‌شود و در تابستان نیز یک جشنواره موسیقی بین‌المللی نیز در پارک فرهنگی به راه می‌افتد که هنرمندان از جاهای مختلف جهان در آن‌جا و در فضای باز به اجرا می‌پردازند.

اسکله کوناک

این اسکله مملو از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های مختلف است و جایی عالی برای نشستن، سفارش یک قهوه خوشمزه و نگاه به منظره‌ی دریای اژه خواهد بود. البته اگر قصد خوردن غذاهای ترکی خوشمزه را دارید هم می‌توانید در رستوران‌های این اسکله، غذاهای خوشمزه‌ای را سفارش دهید.

کادیفکاله

کادیفکاله یا قلعه کادیفه از جاذبه‌های مهم ازمیر محسوب می‌شود. مکانی که در زمان اسکندر مقدونی ساخته شده و امروز شما می‌توانید از بالای آن، منظره‌ای فوق‌العاده از شهر را تماشا نمایید. هنوز بخش‌های زیادی از قلعه سالم باقی مانده‌اند که شامل قسمتی از دیوارها، بعضی برج‌ها و آب انبار زیرزمینی می‌شود. برای رفتن به این جا، اتوبوس‌های مختلف از مسیرهای متفاوت در ازمیر شما را به این محل می‌رسانند اما اگر می‌خواهید خیلی راحت به کادیفکاله بروید، باید تاکسی سوار شوید.

 

بهترین هتل‌های ۵ ستاره ازمیر

محله آلسانجاک

این مکان معروف‌ترین محلی ازمیر به حساب می‌آید که دارای اسکله‌ای نسبتا بزرگ بوده، بسیاری از فروشگاه‌های مهم در آن‌جا واقع شده‌اند و رستوران‌ها و کافه‌های زیادی در آن مح واقع شده‌اند. حتی هتل‌های معروف ازمیر نیز در محلی آلسانجاک واقع شده‌اند و احتمالا این که در طول سفر، به این‌ مکان بروید، بسیار زیاد است. مخصوصا اگر اهل خرید باشید، حتما باید به سراغ مراکز خرید و فروشگاه‌هایی که در آلسانجاک هستند بروید.

موزه‌های ازمیر

ازمیر موزه‌های شاخصی مثل موزه آنتالیا یا برخی از موزه‌های استانبول ندارد با این حال موزه‌های متعددی هستند که می‌توانید از آن‌ها دیدن نمایید. از بزرگ‌ترین موزه‌های ازمیر می‌توان به موزه قوم نگاری و موزه باستان شناسی این شهر اسم برد. موزه قوم نگاری در یک بنای سنگی تاریخی واقع شده که زمانی بیمارستان بوده است. از طرفی دو موزه هنری با نام‌های موزه هنر و پیکر تراشی و موزه تاریخ و هنر هستند که برای علاقه‌مندان به آثار هنری، جاهایی ارزشمند به حساب می‌آیند. از موزه‌های خاص این شهر نیز می‌توان به موزه زنان، موزه بین‌المللی کودکان و موزه چشمه نام برد.

ابنیه مذهبی ازمیر

در جای جای ازمیر می‌توان مساجد زیبایی دید که هر کدام جذابیت خاص خود را دارند. با این حال ۳ بنای مهم هستند که در سفر خود حتما باید به سراغشان بروید. این بناها شامل کلیسای سنت جان، کلیسای ارتودوکس سنت ووکولوس و مسجد سالپچوغلو می‌شوند. مسجد سالپچوغلو کوچک است و تنها یک مناره بلند دارد اما در داخل با طراحی زیبای گنبد خود، چشم نواز است.

 

تفریحاتی جذاب در تور ازمیر

بالچوا

بالچوا یکی دیگر از مناطق مسکونی در ازمیر است که مراکز خرید خیلی خوبی در خود جای داده و تنها تله کابین شهر نیز که بر روی کوه دِده واقع شده، در آن‌جا قرار دارد. این تله کابین یکی از قدیمی‌ترین در نوع خودش در ترکیه به حساب می‌آید و بعد از ۴۰ سال خدمت در سال ۲۰۱۵ یک نوسازی اساسی روی آن انجام شده است. وقتی سوار تله کابین بالچوا می‌شوید، تصویری زیبا از مناطق جنگلی، دریا و شهر را مشاهده خواهید کرد. این منطقه جاهای خوبی برای پیک نیک نیز دارد. اگر اهل مراکز اسپا هستید، به سراغ حمام‌های ترمال آگامِنون بروید. گفته می‌شود این حمام‌ها به فرمان شخص پادشاه  آگامنون (یکی از فرماندهان حاضر در جنگ تروا)   ساخته شده است.

گشت‌های دریایی

از اسکله ازمیر می‌توانید، سوار قایق شده و هم گشت‌های تفریحی کوچک درون دریای اژه را تجربه کنید یا این که به جاهایی همچون کارسیاکا بروید. این محل تنها ۲۰ دقیقه از بندر کوناک فاصله داشته و از مسیری که درش وارد می‌شوید تا مقصد، همه‌اش چشم نواز و زیباست. گشت‌های تفریحی کوتاه مدت نیز جذابیت خاص خود را دارند و با صدای موسیقی و جمع گردشگران، لذت بخش خواهند بود.

آسانسور

شما با رفتن به "آسانسور" ازمیر، به یکی ازنقاط بالا دست و زیبای این شهر خواهید رفت و از آن بالا می‌توانید سواحل زیبای دریای اژه را تماشا کنید. در این محل، جدا از منظره‌ای زیبا، کافه‌هایی برای فروش قهوه ترک نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌جا چیزی برای خود سفارش دهید.

گردش‌های یک روزه از ازمیر

در کنار دیدنی‌های بسیاری که ازمیر در خود دارد، شما می‌توانید در فاصله‌ی نسبتا کمی از مرکز شهر، به دیدن برخی از جاهای جذاب اطراف شهر نیز بروید.

چشمه و آلاچاتی

شهر ساحلی و بسیار زیبای چشمه در فاصله‌ی یک ساعته از ازمیر واقع شده و بسیاری (مخصوصا خود مردم ترکیه) آن را زیباتر از بدروم یا کوش آداسی می‌دانند. هم چشمه و هم آلاچاتی دارای سواحل بسیار زیبایی هستند و انواع تفریحات آبی را می‌توانید در آن‌جاها تجربه کنید. پس اگر به تور تابستانی ازمیر می‌روید، به سراغ این شهرها رفته که به راحتی با دلموش (مینی‌بوس‌های ترکی) یا تاکسی در دسترس شما خواهند بود. اگر به این مناطق رفتید، حتما چند نمونه‌ غذای دریایی خوشمزه نیز میل نمایید.

 

گردش ۴۸ ساعته در ازمیر

افسوس

از ازمیر تا منطقه تاریخی بسیار زیبای افسوس نیز تنها ۵۵ کیلومتر فاصله است و فرصت بازدید از این محل را نیز نباید به راحتی از دست داد. افسوس با کتابخانه تاریخی سلسوس، معبد آرتمیس و خیلی جاذبه‌های دیگر خود، جزو میراث جهانی یونسکو به شمار آمده و جزو مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه محسوب می شود. البته مناطق تاریخی مهم در این اطراف زیاد بوده که همگی از ازمیر خیلی دور نیستند. مثل دهکده شیرینچه یا تحتی خانه مریم مقدس که همگی زیر یک ساعت از ازمیر فاصله دارند.

۰۵ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران