خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی ازمیر

جاذبه‌های گردشگری ازمیر
خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی ازمیر

ازمیر یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ترکیه بوده که سالانه پذیرای مهمان‌های زیادی است. ازمیر علاوه بر موقعیت مکانی عالی، آب و هوای دلپذیر و امکانات سرگرم‌کننده زیاد با غذاهای متنوع خود نیز توجه گردشگران تور ترکیه را به خود جلب کرده است. به طوری که کسانی که قبلا به این شهر سفر کرده‌اند، درباره بی‌نظیر بودن غذاهای آن اتفاق نظر دارند. ازمیر، قلب منطقه دریای اژه به حساب می‌آید که در طول تاریخ پذیرای گردشگران و حتی مهاجران بسیاری از نقاط جهان بوده است. منطقه دریای اژه یکی از مهمترین مراکز جهان در طول تاریخ بوده و زیبایی‌های طبیعی، تنوع گیاهی، غنای تاریخی و فرهنگی در غذاهای آن منعکس شده است. امروزه شهرت غذاهای دریای اژه در سراسر جهان گسترش یافته و ما در این مقاله قصد معرفی خوشمزه‌ترین غذهای خیابانی ازمیر را برای شما داریم. پس تا انتهای این مطالب همراه ما باشید تا خوشمزه‌ترین غذاهایی که در تور ازمیر فرصت خوردن آن‌ها را خواهید داشت، قبل از سفر بشناسید.

 

پنیر کوپانیستی (Kopanisti Peynir)

این پنیر به طور سنتی از شیر بز یا گوسفند تهیه می‌شود. اما  برخی تولیدکنندگان امروزه پنیر کوپانیستی را از شیر گاو یا مخلوطی از شیر گاو، گوسفند و بز تهیه می‌کنند. نکته مهم اینکه این شیرها از نژادهای پرورش یافته در Cyclades در دریای اژه جنوبی تهیه می‌شوند. همچنین رژیم غذایی این حیوانات بر اساس گیاهان معطر و بومی منطقه است که بر طعم شیر آنها تأثیر می‌گذارد. در گذشته روش سنتی تولید این پنیر با افزودن کره تازه حاصل از خامه‌ای که پس از خامه‌گیری شیر به دست می‌آمد، بود. اما این کره تنها می‌تواند ۱۵درصد وزن کل پنیر را تشکیل دهد؛ چرا که بسیار چرب بوده و استفاده بیش از حد از آن اصلا مناسب نخواهد بود.

 

بهترین پارک‌های بازی و آبی ازمیر

ساندویچ کومرو (Kumru Sandwich)

کومرو یک ساندویچ برشته محلی در ازمیر است که با نوعی نان دست ساز تهیه می‌شود که معمولاً با آرد نخود غنی شده است. این ساندویچ خوشمزه در ابتدا با سیمیک، نان دایره‌ای شکلی که توسط دستفروشان خیابانی ترکیه ‌فروخته می‌شود، تهیه می‌شد. اما در دهه ۱۹۵۰ زمانی که ساندویچ‌ها به خوراکی‌هایی محبوب در ترکیه تبدیل شدند، کومرو شکل فعلی خود را به دست آورد. امروزه معمولاً آن را با پنیر کاشار (که معمولاً قبل از قرار دادن روی نان کبابی می‌کنند)، سوسیس تند معروف به سوجوک و گوجه‌فرنگی پر می‌کنند. در حالی که انواع مدرن ممکن است شامل ترشی، فلفل قرمز، انواع دیگر گوشت پخته شده یا حتی سس مایونز یا سس گوجه فرنگی نیز باشند. اما اصلی‌ترین نوع کومرو با سوجوک بوده و توصیه می‌کنیم اگر قصد امتحان کردن آن را دارید حتما سراغ گزینه اول بروید.

کوفته قلقلی (Kadınbudu köfte)

مورد بعدی از معروف‌ترین غذاهای خیابانی ازمیر که در سرتاسر ترکیه نیز پیدا می‌شود، می‌توان به کادینبودو کوفته یا همان کوفته قلقلی اشاره کرد. این غذای پرطرفدار با گوشت چرخ کرده گوساله، برنج، پیاز، تخم مرغ، آرد، روغن و ادویه‌های مختلف درست می‌شود. نکته بسیار جالب اینکه کادینبودو در زبان ترکیه به معنای ران زنان است و گفته می‌شود این نام غیرمعمول از دوران عثمانی گرفته شده است. کوفته در استان‌های ترک کشورمان هم جزو غذاهای محلی اصلی محسوب شده و طرفداران زیادی هم دارد که بهتر است در سفر با تور ازمیر خوردن آن را فراموش نکنید.

طریقه تهیه این غذای لذیذ به این صورت است که کوفته‌ها را با آرد و تخم مرغ می‌پوشانند، سپس در روغن داغ سرخ می‌کنند تا رنگ آن طلایی – قهوه‌ای شود. توجه داشته باشید که قسمت داخلی کوفته‌ها باید نرم و آبدار باقی بماند. این غذا معمولاً با سیب زمینی سرخ کرده به تنهایی و یا سیب زمینی سرخ شده در تابه به همراه پیاز و گوجه فرنگی سرو می‌شود.

 

۷ مکان در ازمیر برای قدم زدن و دویدن

بویوز (Boyoz)

بویوز نوعی شیرینی ترکی است که جز خوراکی‌های خیابانی ازمیر محسوب می‌شود. این نوع شیرینی معمولا به عنوان وعده صبحانه خورده می‌شود اما به قدری خوشمزه و پرطرفدار است که در هر ساعتی از روز که احساس گرسنگی کنید می‌توانید با بویوز شکم خود را برای مدتی سیر کنید. بویوز به شکل‌های مختلفی یعنی ساده، با پنیر، اسفناج و بسیاری دیگر از چاشنی‌ها پخت می‌شود و معمولا با یک تخم مرغ آب پز خورده می‌شود. در صورت تمایل از مغازه‌های زیادی در سراسر ازمیر می‌توان بویوز خرید؛ اما وقتی از بویوز نام برده می‌شود کسی در ازمیر نیست که نام نانوایی آلسانجاک دوستلار را نشنیده باشد. بنابراین ما نیز به شما توصیه می‌کنیم بویوز را در آنجا امتحان کنید.

کوکورچ (Kokoreç)

بسیاری از گردشگران بعد از آشنا شدن با محتویات و طرز تهیه کوکورچ از خوردن آن در ازمیر صرف نظر می‌کنند. اما باید بگوییم که این یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که شاید در ازمیر و هر شهر دیگری از ترکیه فرصت مزه کردن آن را داشته باشید. کوکورچ معمولا از کباب کردن روده بره یا بز بر روی آتش تهیه می‌شود. البته اگر قبلا به دیگر شهرهای ترکیه سفر کرده و در آنجا کوکورچ خورده باشید باز هم بهتر است در ازمیر طعم خوشمزه آن را امتحان کنید. در ازمیر کوکورچ را به قطعات بزرگ برش می‌دهند و بدون هیچ چاشنی دیگری مثل گوجه فرنگی و ادویه لای نان می‌گذارند. این یکی از غذاهای خیابانی ازمیر نیز به شمار می‌رود که در گشت و گذار شهری شاهد غرفه‌های فروش آن خواهید بود.

 

بهترین قهوه‌ها در ۸ کافه‌ی ازمیر

لوکما (Lokma)

لوکما نوعی دسر ترکی مخصوص ازمیر است که در روزهای خاص مانند جشن‌ها و عزاداری‌ها پخته شده و به صورت رایگان توزیع می‌شود. خیلی کم پیش می‌آید که بتوانید لوکما را در مغازه‌ای پیدا کنید زیرا فقط در موقعیت‌های خاص پخت می‌شود. این دسر ترد که با سرخ کردن خمیر تخمیر شده و ریختن شربت روی آن درست می‌شود، میراثی از غذاهای عثمانی است. اگر به ازمیر سفر کردید و صف توزیع لوکما دیدید، حتما بایستید و لوکما بگیرید؛ زیرا طعم فوق‌العاده آن ارزش منتظر ماندن را دارد.

گورک (Gevrek)

با اینکه بسیاری عقیده دارند که گورک شبیه سیمیت است، اما مردم ازمیر هرگز با این عقیده موافق نیستند. سیمیت بعد از اینکه ملاس روی خمیر ریخته و کنجد پاشیده شد، پخته می‌شود. در حالی که گیورک را در حوض‌هایی از ملاس و کنجد داغ می‌جوشانند و سپس می‌پزند. گورک غذایی است که از ۴۵۰ سال پیش زمانی که ترک‌های تاتار کریمه در ازمیر ساکن شدند به ارث رسید. بنابراین گورک در واقع غذایی است که در طول تاریخ ازمیر جایگاهی ویژه داشته است.

 

توریستی‌ترین محلات و مناطق ازمیر

کوفته ازمیر (Izmir Köfte)

کوفته ازمیر یک غذای خوشمزه ترکی است که از کوفته گوشت چرخ‌کرده، فلفل و سیب زمینی در یک سس گوجه فرنگی تشکیل شده است. این غذا را هم می‌توان روی اجاق گاز تهیه کرد و هم در فر پخت. کوفته‌ها معمولاً با گوشت چرخ کرده گوساله، پیاز، آرد، نان بیات و تخم مرغ تهیه شده و با انواع ادویه‌ها مانند فلفل قرمز، زیره، فلفل سیاه و نعنا طعم‌دار می‌شوند. قبل از سرو کوفته ازمیر معمولا روی آن را با جعفری خرد شده تزیین می‌کنند. توصیه می‌شود از برنج ساده یا یک تکه نان خرد شده همراه کوفته استفاده کنید تا کاملا سیر شده و به ادامه گشت و گذار خود در سفر بپردازید. ناگفته نماند که این غذا در ابتدا توسط یونانی‌های ساکن ازمیر تهیه شده و soutzoukakia smyrneika نامیده می‌شد.

سوغوش (Söğüş)

مورد بعدی از خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی ازمیر سوغوش نام دارد. این یکی از غذاهای لذیذی است که هنگام صحبت از ازمیر به ذهن هرکسی می‌رسد. این غذا که با خرد کردن کله پاچه و افزودن زیره، فلفل قرمز، جعفری، گوجه فرنگی، پیاز و سبزی فراوان درست می‌شود و بین نان لواش قرار داده شده و به این صورت سرو می‌شود. نکته جالب اینکه این غذا معمولا سرد میل می‌شود و گردشگران تور ازمیر می‌توانند در کله پزی‌ها آن را پیدا کنند. توجه داشته باشید که ممکن است سوغوش برای هر سلیقه و ذائقه‌ای مناسب نباشد اما ارزش امتحان کردن را دارد.

 

اینستاگرامی‌ترین مکان‌ها در ازمیر

بمب (Bomb)

این دسر که در سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار شده، واقعا یک بمب است. معروف‌ترین نوع دسر بمب، بمب شکلاتی است که عاشقان شکلات را شیفته خود می‌کند. البته این دسر علاوه‌ بر شکلات با کارامل یا میوه هم درست می‌شود. اما نوع شکلاتی آن طعم و لذت بسیار بیشتری دارد که حتما باید امتحان کنید. بمب اگرچه از بیرون شبیه یک کوکی به نظر می‌رسد، اما طعمی فراتر از یک کلوچه معمولی دارد. کسانی که به ازمیر می‌روند معمولا این دسر را که حاوی شکلات غلیظ، داغ و روان بر روی خمیر نازکی است، در چلبی اونلو مامولر می‌خورند.

شامبالی (Şambali)

یکی دیگر از دسرهای فوق العاده‌ای است که در تور ازمیر فرصت لذت بردن از طعم خوشمزه آن را خواهید داشت. شما می‌توانید این خوراکی خوش مزه را از دست فروشان خیابانی ازمیر پیدا کنید. این دسر با بلغور درست می‌شود و حاوی شربت است. شامبالی که در بین دو لایه با خامه سرو می‌شود، معمولا در فر هیزمی پخته شده و در سینی‌های مسی سرو می‌شود.

 

معرفی ۱۱ مورد از برترین مراکز خرید ازمیر

اگر خواندن مطالب این مقاله برای شما جذاب بود حتما از عاشقان غذا و مزه کردن خوراکی‌های متفاوت در سفر هستید. پس فراموش نکنید که این‌ها تنها گوشه‌ای از غذاهای خوشمزه در ازمیر بوده و شما در این شهر توریستی فرصت خوردن بسیاری از غذاهای محبوب ترکی نظیر کباب ترکی، انواع پیده و ... را نیز خواهید داشت. از طرفی دیگر ازمیر جایی است که بسیاری از ملل مانند یونانی‌ها، بوسنیایی‌ها، آلبانیایی‌ها، سفاردی‌ها و ترک‌های تراکیه غربی در طول تاریخ در آنجا زندگی می‌کردند. بنابراین دایره غذایی بسیار غنی داشته و طعمی آمیخته با غذاهای سواحل دریای اژه را در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد.

 

منبع ۱

منبع ۲

۱۰ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران