گردشی زمستانی در کوه‌های مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
گردشی زمستانی در کوه‌های مشهد

تور مشهد یک پکیج همه چیز تمام است زیرا با داشتن پتانسیل‌های واقعا بالایی که به صورت طبیعی و اقتصای به آن هدیه شده همه تیپ سلیقه و انتظاری را به خودش جلب می‌کند. مثلا مذهبی‌ترها می‌توانند در حرم وبازارهای اطراف سرگرم شوند و از مشهد گوهرشاد دیدن کنند یا افراد ماجراجو بین پارک‌ها و مراکز تفریحی سرگردان شوند و تاریخ دوستان به دیدن جاهای تاریخی و موزه‌ها بروند، اما چه کسی گفته مشهد برای طبیعتگردی و اکتشاف مناسب نیست؟ با داشتن پارک‌های طبیعی و ملی و کوه‌های جذاب شما فقط بای انتخاب کنید کجا بروید! بیایید در گردشی زمستانه سری به کوه‌های مشهد هم بزنیم.

اگرچه کوهنوردی ورزشی مستقل است و به صورت حرفه‌ای نیازمند توانایی بدنی و استقامت و تجربه است اما شما می‌توانید با یک جفت کتانی راحت و یک کوله با لوازم ضروری به خیلی از این جاها و نقاط مرتفع بروید و شاهد تماشای مناظر از بالا باشید!

 

قله معجونی مشهد

قله معجونی مشهد یکی از مسیرهای کوهنوردی بسیار قدیمی و نام آشنا برای کوهنوردان با سابقه است که سال‌ها محل راهپیمایی علاقه مندان به این رشته ورزشی بوده است. اگر با تمام این توضیحات به این فکر می‌کنی که حتی نام این کوه را هم نشنیده‌اید بگذارید توضیح دهیم که این قله یکی از کوه‌های معروف خلج است که اتفاقا فاصله زیادی هم با مشهد ندارند و به راحتی در دسترس قرار دارند. ابتدای مسیر صعود به قله عریض و پاکوب شده است که از یک جایی به بعد به چند مسیر تقسیم می‌شود که همه آن‌ها در نهایت به قله می‌رسند. برای رسیدن به این قله بای به انتهای خیابان سیدی، یکی از قسمت‌های محروم مشهد بروید و بعد در مسیر روستایی مغان یا همان جاده خلج پیش بروید.

 

گشت و گذار در پارک وکیل آباد مشهد

قله زو در مشهد

قله زو را به بام مشهد هم می‌شناسند اگر به توصیه ما باشد، می‌گوییم خیلی بهتر است که یک راه بلد یا راهنمای تور داشته باشید چون اگر قبلا به اینجا نرفته باشید به احتمال زیاد گیج و سر در گم خواهید شد. چرا؟ چون با وجود این که راهپیمایی این کوه سخت نیست و افراد بدون تجربه و کم تجربه به راحتی می‌توانند در آن شرکت کنند ولی چون مسیر طولانی و تعداد راه‌های پاکوب شده زیاد است ممکن است در یافتن مسیرتان به مشکل برخورید که البته همین مسیرهای پاکوب صعود را خیلی آسان کرده است. بعد از رسیدن به قله، چند درخت که پای آن چشمه‌ای طبیعی وجود دارد جلب توجه می‌کند. این چشمه درختان را آبیاری می‌کند و جایی جذاب و راحت برای توقف در اختیار شما قرار می‌دهد به علاوه از اینجا می‌توانید مرکز زلزله نگاری مشهد را هم ببینید. اشاره کنیم که در این کوهنوردی ۲ چشمه وجود دارد اما برای دیدن چشمه دوم حتما باید راهنما داشته باشید. این چشمه که از انتهای بلواز نماز به راحتی قابل دسترسی است برکه کوچکی به وجود آورده که در آن تعادی ماهی هم زندگی می‌کنند! همانطور که گفتیم چند مسیر برای رسیدن به قله زو وجود دارد اما بهترین مسیر آن از انتهای بلوار هاشمیه و بوستان کوهستانی خورشید، منطقه‌ای لوکس و تقریبا کلاس بالا است که حتی می‌توانید برای پیک نیک یا قرار عاشقانه هم روی آن حساب باز کنید. پیمودن این مسیر حدود یک ساعت فرح بخش از شما زمان می‌گیرد که با ترکیبی از گشت و گذار و عکاسی در مسیر می‌تواند بیشتر هم طول بکشد.

 

پارک کوهستانی خورشید مشهد

کوهسنگی مشهد

دیگر نام کوهسنگی را همه شنیده‌اند و کسی نیست به تور مشهد سفر کرده و از اینجا دیدن نکرده باشد! کوهسنگی مشهد حال و هوایی بسیار پرنشاط و باطراوت دارد و بیشتر به خاطر گشت و گذار معروف است تا کوهنوردی اما همچنان می‌توان دو کوه چسبیده به هم آن را پیمایش کرد. خوشبختانه به واسطه مسیر پلکانی تعبیه شده همه می‌توانند از این کوه بالا بروند و مناظر اطراف را تماشا کنند.

چین کلاغ در مشهد

این قله که در گویش مردم به معنی نوک کلاغ است و اشاره به شکل ظاهری آن دارد از مسیرهای بسیار معروف و قدیمی بین کوهنوران است که اساسا برای آماتورها و مبتدی‌ها ساخته نشده است. برای صعود به این قله باید حرفه‌ای و مجهز به کفش مناسب و تجهیزات کوهنوردی باشبد چرا که مسیر دشوار و پر از پرتگاه این قله اصلا با کسی شوخی ندارد. همچنین برای رسیدن به اینجا باید از مسیر خیابان سیدی بروید چرا که این قله هم بخشی از قله‌های خلج محسوب می‌شود.

 

معرفی پارک بابا قدرت مشهد

کوه پارک مشهد

این پارک کوهستانی جذاب و بی‌نظیر که در ارتفاعات جنوب مشهد با وسعت ۲ میلیون متر مربعی واقع شده، ابتدا در سال ۹۱ به عنوان پارکی شهر احداث شد و اما با تغییر کاربری به پارکی کوهستانی و مناسب برای همه نوع کوهنورد تبدیل شد. این پارک آخرهفته‌ها به محل گردهمایی کوهنوردان مبتدی تا حرفه‌ای تبدیل می‌شود. جالب است بدانید که این پارک آنقدری بزرگ است که از سویی به قله زو و از سمتی دیگر به پارک خورشید هاشمیه می‌رسد. به علاوه این مجموعه بزرگ امکانات بسیار زیاد و تنوعی مثل پارک‌ها و بوستان‌های مختلف، آبشار مصنوعی تا زمین بازی و زمین اسکیت و خیلی چیزهای دیگر مثل نیکت و آلاچیق را در خودش جای داده است.

 

گشتی در پارک طبیعی هفت حوض مشهد

 

منبع

 

۰۸ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران