گشت و گذار در جزیره مدح بمبئی

جاذبه‌های گردشگری بمبئی
گشت و گذار در جزیره مدح بمبئی

جزیره مدح، در ساحل شمال غربی بمبئی واقع شده و به طور کلی شامل گروهی از دهکده‌های ماهیگیری است که بسیاری از آنها برای گردشگران ناشناخته مانده‌اند. سواحل جزیره مدح، دارای شن‌های سفید فوق‌العاده‌ای هستند که برای برگزاری مهمانی‌ها، عکاسی و فیلمبرداری ایده‌آلند. در سفر با تور هند به این جزیره خاطره انگیز، می‌توانید شاهد بناهای تاریخی، عبادتگاه‌ها، مناظر بی بدیل و امکانات خریدی جالب توجه باشید.

 

درباره جزیره مدح بمبئی

مدح، جزیره‌ای در سواحل بمبئی است که دهکده‌های بی‌شمار، زمین‌های کشاورزی و مناظر سورئال بسیاری را در خود جای داده است. در سال‌های اخیر، این محدوده بعنوان یکی از مقاصد محبوب آخر هفته‌ها در میان ثروتمندان و نخبگان بمبئی مطرح شده و با تفرجگاه‌هایی شگفت‌انگیز و مزارع سرسبز، استراحتی مجلل و خیره‌کننده را برای مخاطبانش رقم می‌زند.

این منطقه، از غرب با دریای عرب و از شرق با نهر ملاد همسایه است و ساکنانش عمدتا متشکل از اقوام کولیس، مراتی، سرخپوستان شرقی، کاتولیک‌های رومی هستند.

هتل‌ها، رستوران‌ها، ریزورت‌ها، کلبه‌ها، خانه‌های ییلاقی و حتی ویلاهای متعددی را در جزیره مدح پیدا خواهید کرد. جالب است بدانید کلبه‌های ییلاقی، معمولا برای فیلم‌ها یا سریال‌های تلویزیونی اجاره می‌شوند.

 

معرفی تفریحات رایگان بمبئی در تور هند

 

چگونه به جزیره مدح برویم؟

  • سفر هوایی

نزدیک‌ترین فرودگاه به ساحل جزیره مدح، فرودگاه بین المللی چاتراپاتی شیواجی بمبئی است. این فرودگاه، در ۲۶ کیلومتری ساحل جزیره واقع شده و ارتباط خوبی برای پرواز به شهرهای بزرگ هند و سایر کشورها دارد.

  • قطار

جزیره مدح در انتهای غرب ملاد قرار دارد و نزدیک‌ترین ایستگاه راه آهن برای رسیدن به ساحل جزیره مدح، ایستگاه ملاد است که در فاصله ۱۲ کیلومتری از ساحل واقع شده است. از آنجا می‌توانید تاکسی یا اتوبوس کرایه کنید تا به راحتی به ساحل برسید.

  • با کشتی یا قایق

همچنین، یک سرویس کشتیرانی در ورسوا وجود دارد. می‌توان در عرض ۵ دقیقه، با کشتی یا قایق تندرو از اسکله ورسوا به جزیره مدح بمبئی رسید. اولین کشتی، در ساعت ۵:۰۰ صبح و آخرین کشتی، در ساعت ۱۰:۰۰ شب از اسکله به مقصد جزیره مدح حرکت می‌کنند و هزینه این سفر نیز به ازای هر نفر، ۱۰ روپیه است.

  • با اتوبوس

اتوبوس‌های دولتی متعددی مانند حمل و نقل بریان مومبای (BEST)، حمل و نقل ایالتی ماهاراشترا (MSRTC) و اتوبوس‌های خصوصی وجود دارند که از شهرهای بزرگ ماهاراشترا، به جزیره مدح تردد می‌کنند.

 

کارهایی که توریست‌ها را عاشق بمبئی می‌کند

بهترین زمان بازدید از جزیره مدح بمبئی

در حقیقت بهترین زمان وجود ندارد، زیرا جزیره مدح در هر زمانی از سال قابل بازدید است. البته در کنار دریا بودن و آب و هوای مرطوب و شرجی، ممکن است شما را معذب کند. بنابراین اگر آب و هوای مطبوع جزو اولویت‌های سفرتان است، می‌توان گفت از این نظر بهترین زمان برای بازدید از جزیره مدح و سواحل مربوطه، ماه‌های اکتبر تا ژوئن هستند که هوا خنک و دلپذیر بوده و دما بین ۲۷ تا ۳۱ درجه سانتیگراد است. البته در این زمان‌ها، جزیره مملو از جمعیت خواهد بود.

ساحل جزیره مدح بمبئی (Madh Island Beach)

این ساحل، یکی از سواحل معروف بمبئی است. این محدوده علاوه بر اینکه یک مکان توریستی مشهور است، یکی از تمیزترین سواحل هند نیز به شمار می‌آید. این ساحل زیبا، مجموعه‌ای از روستاها و زمین‌های کشاورزی کوچک واقع در ساحل شمال غربی بمبئی را شامل می‌شود. بعلاوه توسط جنگل‌های حرا احاطه شده که زیبایی طبیعی را به ساحل می‌بخشند و همچنین ساحل را از شهر اصلی جدا می‌کنند.

بعلاوه این ساحل تمیز، بازدیدکنندگان را وسوسه می‌کند تا در کنارش قدم بزنند و در آرامش استراحت کنند. برای فاصله گرفتن از شلوغی زندگی شهری و کسب آرامش، مردم بمبئی اغلب با دوستان و خانواده از این ساحل بهشتی دیدن می‌کنند.  چندین غرفه غذا نیز در این حوالی وجود دارند که خوراک‌های لذیذ، خصوصا غذاهای دریایی تازه سرو می‌کنند.

این ساحل آرام، همچنین مکان مناسبی برای برگزاری مهمانی‌های مجلل است که توسط جامعه نخبگان بمبئی برگزار می‌شوند. جالب است بدانید بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های بالیوودی نیز، در این مکان باشکوه فیلمبرداری شده‌اند. در ضمن برخی از سواحل نزدیک به جزیره مدح که حتما باید از آن دیدن کنید عبارتند از: ساحل Marve، ساحل Dana pani، ساحل Aksha و ساحل Erangel. در نهایت برای آشنایی با سواحل بمبئی، پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی ۷ ساحل زیبا و معروف در بمبئی را نیز مطالعه کنید.

قلعه مدح در بمبئی (Madh Fort)

قلعه مدح، یک قلعه کوچک است که در شمال بمبئی هند و در جزیره مدح، در جنوب روستای مدح واقع شده است. این بنا، همچنین بعنوان قلعه Versova نیز شهرت دارد. این قلعه زمانی که پرتغالی‌ها هندوستان را اشغال کردند، توسط پرتغالی‌ها ساخته شد. آنها این قلعه را بعنوان یک برج مراقبت، در قرن هفدهم ساختند.

این بنا، موقعیتی استراتژیک از خط ساحل و نهر Marve ارائه می‌دهد و از نمای بیرونی مقاوم و البته فضای داخلی فرسوده برخوردار است. از آنجایی که این قلعه تحت کنترل نیروی هوایی هند است، برای دسترسی و بازدید از آن نیاز به مجوز دارید.

 

بهترین تفریح‌ها در منطقه کلابا، بمبئی

کلیسای سنت بوناونچر در جزیره مدح بمبئی (Church Of St. Bonaventure)

این کلیسای باستانی ۵۰۰ ساله، توسط پرتغالی‌ها در قرن ۱۶ ساخته شده است. این بنا، بسیار نزدیک به ساحل بوده و از موقعیت مکانی عالی برخوردار است. گفتنی است دومین یکشنبه ماه ژانویه، روز جشن سالانه است که باشکوه هرچه تمام‌تر در این مکان برگزار می‌شود و این جشن، یکی از جاذبه‌های اصلی این کلیسا به شمار می‌آید. مردم محلی و گردشگران، این کلیسای دریایی را بیشتر با عنوان کلیسای مدح می‌شناسند. گفتنی است فضای داخلی این مکان، میزبان نقاشی‌های بسیار زیبایی است.

معبد کیلشوار ماهادیو در جزیره مدح بمبئی (Kileshwar Mahadev Temple)

جزیره مدح، مکانی عالی برای استراحت و تفریح است. بسیاری از گردشگران تور هند و مردمان محلی، برای تعطیلات آخر هفته دور از شهر به اینجا هجوم می‌آورند. اگر از جمله افرادی هستید که به دنبال صلح و آرامش می‌گردید، باید از معبد Kileshwar Mahadev در جزیره مدح دیدن کنید.

این معبد که نزدیک به قلعه مدح واقع شده، بنایی قدیمی است و از عظمت یک معبد نیز برخوردار است. این معبد دوست داشتنی، متعلق به لرد شیوا بوده و با محیطی آرام و دنج به استقبالتان می‌آید. از دیگر جاذبه‌های معنوی در نزدیکی مدح می‌توان به معابد Harba Devi، Hiradevi Mandir، Agna Devi Mandir، Mansa Devi Mandir و معبد shree ganesh sai اشاره کرد.

 

گشتی خانوادگی همراه با کودکان در بمبئی

کلیسای مدح در بمبئی (Madh Church)

کلیسای زیبایی را در این جزیره خواهید یافت که به کلیسای بانوی دریا شهرت دارد. کلیسا، در داخل روستای مدح و بسیار نزدیک به ساحل واقع شده است. اینجا یک قطعه معماری باشکوه است که توسط پرتغالی‌ها، در زمان حکومتشان ساخته شد. کلیسای مدح به دلیل نقاشی‌ها و آثار هنری خیره کننده‌اش، مکانی زیبا برای بازدید و کاوش به شمار می‌آید.

روستای ارانگال در جزیره مدح بمبئی (Erangal Villiage)

روستای ارانگال را می‌توان بعنوان یک روستای ماهیگیری و کشاورزی زیبا، در جزیره مدح توصیف کرد. وقتی از روستا دیدن می‌کنید، می‌توانید درک کنید که ساکنانش چگونه زندگی می‌کنند. این مردمان، می‌توانند اطلاعات دست اولی در مورد گذشته این جامعه در اختیارتان قرار دهند و اگر خوش شانس باشید، حتی ممکن است به شما اجازه دهند غذاهای دریایی لذیذ را در خانه‌هایشان میل کنید. روستاییان، مردمی بسیار صمیمی هستند. چند دقیقه‌ای را صرف صحبت با آنها کنید و از شنیدن داستان‌ها و تاریخچه‌شان لذت ببرید.

روستای ارانگال، عمدتا دارای بومیانی با ریشه هند شرقی و ماهارشتیانی است. از سوی دیگر خانه‌ها با ایوان‌های بزرگ در اینجا، رنگ و بوی هند شرقی را به مخاطبانشان القا می‌کنند.

 

انجام کارهای غیرتوریستی در بمبئی

خرید در جزیره مدح بمبئی

مراکز خرید برجسته بسیاری مانند Infiniti، Inorbit و Oberoi در مجاورت جزیره مدح وجود دارند. بنابراین اگر به خرید علاقمندید، حتما سری به این مراکز سطح بالا بزنید. این مکان‌ها دارای فروشگاه‌های خرده فروشی برند، تعدادی کافه و رستوران باکیفیت، امکانات تفریحی و آمفی تاتر هستند.

بعلاوه در جزیره مدح، فروشگاه‌های کنار خیابانی وجود دارند که انواع آثار هنری، مجسمه‌ها و سوغاتی‌هایی را می‌فروشند که هدیه‌ای عالی برای دوستان و خانواده به شمار می‌آیند. می‌توانید چند سوغاتی بخرید و آنها را همراه خود به خانه ببرید تا همواره، خاطراتتان را از این جزیره شگفت انگیز و آرامش بخش به یاد آورید.

اقامت در جزیره مدح بمبئی

ملاد و اندهری، دو منطقه در حومه شهر بمبئی هستند و موقع بازدید از ساحل جزیره مدح، می توانید در آنها اقامت نمایید. در این مناطق اتاق‌هایی با بودجه ۷۰۰ تا ۶۰۰۰ روپیه را به ازای هر شب برای کرایه خواهید یافت. برخی از بهترین اقامتگاه‌های مقرون به صرفه در نزدیکی جزیره مدح عبارتند از:

  • هاستل Mantra
  • خوابگاه Star
  • هاستل Panda Appetite
  • خوابگاه The Dorm Factory

همچنین از میان بهترین هتل‌های لوکس برای اقامت در نزدیکی جزیره مدح، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریزورت Mumbai
  • هتل Sun – N – Sand Mumbai
  • اقامتگاه The Oriental Rooms and Banquet

 

بازدید از دروازه هند، نماد شهر بمبئی

نکاتی برای سفر به جزیره مدح بمبئی

  • برخی سواحل جزیره مدح دارای شن‌های روان هستند که گاهی منجر به برخی حوادث شده‌اند. همچنین از آنجایی که جریان آب قوی است، هنگام شنا باید بسیار مراقب باشید و از بازدید از سواحل این جزیره، در هنگام باران‌های موسمی خودداری کنید.
  • غذاهای دریایی خشک شده باکیفیت بخرید. جزیره مدح، میزبان جوامع ماهیگیری است. بنابراین، طبیعی است که انواع غذاهای دریایی از جمله میگوها و ماهی‌های خشک را در اینجا خریداری کنید. این ماهی‌ها، مستقیما از سوی ماهیگیران در صیدهای روزانه به فروش می‌رسند و به صورت محلی خشک و نمک‌زده می‌شوند. این ماهی‌های خشک، خوشمزه هستند و ماندگاری بالایی دارند.
  • غذاهای دریایی اصیل را تجربه کنید. کلبه‌های واقع در جزیره مدح، به ویژه در روستای ارنگال، غذاهای دریایی لذیذ ارائه می‌دهند. می‌توانید از صرف تازه‌ترین غذاهای دریایی مانند بومبیل (اردک بمبئی)، میگو و غذاهای گجراتی لذت ببرید.

  • آب و هوا می‌تواند در طول روز گرم و مرطوب باشد، به ویژه در فصل تابستان. بنابراین حتما کلاه، عینک آفتابی و بطری آب آشامیدنی همراه داشته باشید.
  • سواحل اینجا، در مقایسه با سواحل شهر تمیزتر و بکرتر به نظر می‌رسند. از نسیم دریا و خورشید، بدون وجود انبوهی از گردشگران لذت ببرید و در آرامش استراحت کنید.
  • خود را به یک اسپای مجلل، در یکی از ریزورت‌های ساحلی مهمان کنید. این لذت زمانی که با صداهای ملایم اقیانوس و هوای خنک ترکیب شود، به شدت افزایش می‌یابد.
  • جزیره مدح به‌ خاطر تفریحات ساحلی، پارتی‌های باربیکیو و موسیقی باورنکردنی که توسط دی‌جی‌های مشهور پخش می‌شود نیز شهرت دارد. می‌توانید ساعتها به رقص و پایکوبی، خوردن و آشامیدن در این پارتی‌های مفرح بپردازید.
  • این جزیره جایگاه چندین دهکده ماهیگیری و مردم مهمان‌نواز بوده و ۲۴ ساعته به روی علاقمندان باز است. با این حال، توصیه می‌کنیم با موسیقی بلند و رفتار بی‌ادبانه، ساکنان را آزار ندهید. مراقب باشید آرامش آنها را برهم نزنید یا برای ساکنان محلی، مزاحمت ایجاد نکنید.

 

۶ مکان عالی در بمبئی برای یک قرار عاشقانه

منبع ۱

منبع ۲

۲۲ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران